Alla fyndtips från mellandagsrean

Lite funderingar på ljudkvalité...

Permalänk
Medlem

Sedan är ju rummets akustik oerhört viktig och en billig anläggning i ett bra rum låter bättre än en dyr anläggning i ett dåligt rum. Så har du kala väggar så är ljudabsorbenter en bra mycket vettigare investering än mycket annat.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Sedan är ju rummets akustik oerhört viktig och en billig anläggning i ett bra rum låter bättre än en dyr anläggning i ett dåligt rum. Så har du kala väggar så är ljudabsorbenter en bra mycket vettigare investering än mycket annat.

Fast det har redan antytts att problemen med musiken verkar finnas redan i produktionen. Ett aukustiskt bra rum får sådana problem att framträda ännu mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Edit: Ännu fler exempel...
Norah Jones, det mesta hon har gjort. Låter väldigt "varmt" och "mysigt". Hon har valt att ha det så, jag gillar det, jag gillar henne, jag gillar musiken. Fine. Om jag inte hade gillat att det var varmt och mysigt mixat så skulle jag för guds skulle inte försöka mig på att ändra det genom att EQ upp diskanten och ner det övre basregistret. Musiken är tänkt att låta just varmt och mysigt, that's it.

Hur vet du att hon valt att ha det det så?! Hon kanske är urförbannad för att hennes ljudkillar/tjejer har gjort hennes ljud "varmt" och "mysigt". Hon kanske ville ha det kallare och tuffare. Vad säger du när hon kommer ut med en remastrad/remixad version, "As it really should sound", nästa år med helt annan eq?

-Va fan har du gjort Norah? Nu låter inte skivan som den var tänkt från början! Och vad tror du Norah säger till dig då?

a) Fuck you!

eller

b) I just loooove eq. I do it so often I can. You should try it yourself sometime Kalium, it feels soooo good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Hur vet du att hon valt att ha det det så?! Hon kanske är urförbannad för att hennes ljudkillar/tjejer har gjort hennes ljud "varmt" och "mysigt". Hon kanske ville ha det kallare och tuffare. Vad säger du när hon kommer ut med en remastrad/remixad version, "As it really should sound", nästa år med helt annan eq?

-Va fan har du gjort Norah? Nu låter inte skivan som den var tänkt från början! Och vad tror du Norah säger till dig då?

a) Fuck you!

eller

b) I just loooove eq. I do it so often I can. You should try it yourself sometime Kalium, it feels soooo good!

Smart, vi får helt enkelt fråga henne så vi vet om man kan ha EQ eller inte.

Permalänk
Rekordmedlem

Men om man rattar en eq i studion så gör man det inte på monitorhögtalarna, man gör det så att man får önskat ljud på inspelningen, det vore ganska meningslöst att skruva på monitorsystemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Hur vet du att hon valt att ha det det så?!

Jag antar att hon vill ha det så eftersom hon släppt flera plattor över flera års tid med liknande sound. Om hon var missnöjd med soundet på den första plattan skulle hon antingen inte släppt den eller fixat ett annat sound till platta #2.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare