Enorma fryslagg i strömningsvideon genom Open Broadcast Software

Permalänk
Medlem

Enorma fryslagg i strömningsvideon genom Open Broadcast Software

Hej!

Jag har börjat att använda Open Broadcast Software igen och jag har två enorma problem (det ens problemet kanske inte är enorm, men... ja). När jag ska strömma det jag gör på min dator, så fryslaggar det enormt mycket för de som tittar på. I själva spelet blir det bara pyttelite segare, såklart. Det andra problemet är att det blir väldigt dålig kvalité på strömningsvideon. Den är säkert i 240p eller 340p. Ni kan se vad jag menar här: http://sv.twitch.tv/nhagyavi/b/406979655 (jag orkade inte att välja ljudkällan för spelet, då jag bara skulle testa).

I programmets inställningar, under fliken "Kodning", har jag allt som standard, efter att ha provat att ha den maximala bithastigheten upp till 5 000 (testade olika inställningar; 1 500, 2 000, 3 000 och 5 000), men det blev bara en lite bättre skillnad gällande kvalitén. Det ser fortfarande ut som att det är 340p.

Så, mina frågor är alltså, hur gör jag i programmet så att det inte fryslaggar för de som tittar, och hur gör jag så att kvalitén på strömningsvideon blir bättre, helst i 720p?

Tack på förhand.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Vad har du för uppkoppling?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Vad har du för uppkoppling?

Jag har 100/10 Mbit (fiber), så det borde inte bero på det. Jag har för övrigt Windows 8 Pro, 64-bit.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Jag har 100/10 Mbit (fiber), så det borde inte bero på det. Jag har för övrigt Windows 8 Pro, 64-bit.

har du möjlighet att testa programmet i annat OS ? tex windows 7, Ubuntu, ? 32 &64bitars vers kan ju hända att det blir konflikt med hårdvara/mjukvara i den datorn du har.. så bästa e att testa i så många olika miljöer som möjligt då får man oftast uppfattningen om samma problem kvarstår.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

har du möjlighet att testa programmet i annat OS ? tex windows 7, Ubuntu, ? 32 &64bitars vers kan ju hända att det blir konflikt med hårdvara/mjukvara i den datorn du har.. så bästa e att testa i så många olika miljöer som möjligt då får man oftast uppfattningen om samma problem kvarstår.

Jag har en bärbar dator, men den klarar nätt och jämt av RollerCoaster Tycoon från 1999, så jag kan tyvärr inte testa på ett annat operativsystem eller någon annan dator :/

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Hej!

Jag har börjat att använda Open Broadcast Software igen och jag har två enorma problem (det ens problemet kanske inte är enorm, men... ja). När jag ska strömma det jag gör på min dator, så fryslaggar det enormt mycket för de som tittar på. I själva spelet blir det bara pyttelite segare, såklart. Det andra problemet är att det blir väldigt dålig kvalité på strömningsvideon. Den är säkert i 240p eller 340p. Ni kan se vad jag menar här: http://sv.twitch.tv/nhagyavi/b/406979655 (jag orkade inte att välja ljudkällan för spelet, då jag bara skulle testa).

I programmets inställningar, under fliken "Kodning", har jag allt som standard, efter att ha provat att ha den maximala bithastigheten upp till 5 000 (testade olika inställningar; 1 500, 2 000, 3 000 och 5 000), men det blev bara en lite bättre skillnad gällande kvalitén. Det ser fortfarande ut som att det är 340p.

Så, mina frågor är alltså, hur gör jag i programmet så att det inte fryslaggar för de som tittar, och hur gör jag så att kvalitén på strömningsvideon blir bättre, helst i 720p?

Tack på förhand.

Har du fått någon hjälp med ditt problem än, eller behöver du fortfarande hjälp?

Visa signatur

Fractal Design R3 || Silverpower 500W || Asus P7P55D-E LX || i5 760 @3.80GHz || Zalman CNPS10X Extreme || 8GB 1333MHz DDR3 || Asus GTX 560 Ti DirectCu II TOP

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomjon91:

Har du fått någon hjälp med ditt problem än, eller behöver du fortfarande hjälp?

Jag behöver fortfarande hjälp :/ Tack för att du frågade

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

okay, kan du skriva vad du har för specs på datorn och vad du kör för settings i OBS?

Visa signatur

Fractal Design R3 || Silverpower 500W || Asus P7P55D-E LX || i5 760 @3.80GHz || Zalman CNPS10X Extreme || 8GB 1333MHz DDR3 || Asus GTX 560 Ti DirectCu II TOP

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomjon91:

okay, kan du skriva vad du har för specs på datorn och vad du kör för settings i OBS?

Datorspecifikationer
AMD Phenom 9650 Quad-Core 2.3 GHz
4 GB arbetsminne
NVIDIA GeForce GTX 560 Ti

Inställningarna i OBS

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Den där CPUn är ju rätt gammal faktiskt..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Jo den CPUn är ju rätt gammal, men det borde inte vara några större problem att streama. Är det där din max resolution på din skärm (1280x1024). hur mycket arbetar din CPU när du streamar o spelar samtidigt?

Visa signatur

Fractal Design R3 || Silverpower 500W || Asus P7P55D-E LX || i5 760 @3.80GHz || Zalman CNPS10X Extreme || 8GB 1333MHz DDR3 || Asus GTX 560 Ti DirectCu II TOP

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomjon91:

Jo den CPUn är ju rätt gammal, men det borde inte vara några större problem att streama. Är det där din max resolution på din skärm (1280x1024). hur mycket arbetar din CPU när du streamar o spelar samtidigt?

Mycket sant. Jag köpte den 2007/2008 och jag har tyvärr inte råd med att skaffa en ny

Japp! 1280x1024 är den största upplösningen som min datorskärm klarar av. När jag spelar och strömmar, så tar Open Broadcaster Software 32-34% CPU-kraft och 205-208 MB i arbetsminne. Jag har då 50-53% använd CPU-kraft och 78% använt arbetsminne.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Mycket sant. Jag köpte den 2007/2008 och jag har tyvärr inte råd med att skaffa en ny

Japp! 1280x1024 är den största upplösningen som min datorskärm klarar av. När jag spelar och strömmar, så tar Open Broadcaster Software 32-34% CPU-kraft och 205-208 MB i arbetsminne. Jag har då 50-53% använd CPU-kraft och 78% använt arbetsminne.

Du lär nog få nedskala din upplösning, vilka nedskalningar får du om du trycker på den fliken?

Visa signatur

Fractal Design R3 || Silverpower 500W || Asus P7P55D-E LX || i5 760 @3.80GHz || Zalman CNPS10X Extreme || 8GB 1333MHz DDR3 || Asus GTX 560 Ti DirectCu II TOP

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomjon91:

Du lär nog få nedskala din upplösning, vilka nedskalningar får du om du trycker på den fliken?

Jag ska testa med den som är markerad (1024 x 818). Du kan se om det blev bättre eller inte genom att gå till min profil på Twitch. Jag ska spela nu ett tag, men jag kollar SweClockers lite då och då

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

testa och ändra x264 cpu preset till faster istället för very fast. och ändra även så det är aac istället för mp3, då det funkar bättre för stream

testa att sätta uplösningen på 480P i obs så ska det förmodligen flyta på fint

edit: bocka även ur use CBR

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razor199:

testa och ändra x264 cpu preset till faster istället för very fast. och ändra även så det är aac istället för mp3, då det funkar bättre för stream

testa att sätta uplösningen på 480P i obs så ska det förmodligen flyta på fint

Tack. Jag kommer att pausa strömningen undertiden jag fixar Man vart ändrar jag till 480p?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Tack. Jag kommer att pausa strömningen undertiden jag fixar Man vart ändrar jag till 480p?

det ändrar du under video där det står base resolution

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razor199:

det ändrar du under video där det står base resolution

Ne. Jag hittar inget sånt. Titta på bilderna jag visade i ett tidigare inlägg i den här tråden.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

http://erik-edgren.nu/upload-it/image/c7e3b0f72fd921c3c0c09c7...

här ska du ändra där det står anpassad: 1280x1025

ändra det till 854x480p och kör utan nedskalning

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Skrivet av Razor199:

http://erik-edgren.nu/upload-it/image/c7e3b0f72fd921c3c0c09c7...

här ska du ändra där det står anpassad: 1280x1025

ändra det till 854x480p och kör utan nedskalning

Man ska alltid köra på skärmens max upplösning och sedan ändra nedskalning ifall det behövs för datorn

Visa signatur

Fractal Design R3 || Silverpower 500W || Asus P7P55D-E LX || i5 760 @3.80GHz || Zalman CNPS10X Extreme || 8GB 1333MHz DDR3 || Asus GTX 560 Ti DirectCu II TOP

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomjon91:

Man ska alltid köra på skärmens max upplösning och sedan ändra nedskalning ifall det behövs för datorn

gör inte jag och det funkar hur bra som helst, om du kör nedskalning får datorn jobba mer vilket är onödigt i detta läget.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razor199:

http://erik-edgren.nu/upload-it/image/c7e3b0f72fd921c3c0c09c7...

här ska du ändra där det står anpassad: 1280x1025

ändra det till 854x480p och kör utan nedskalning

Tack. Jag hittar dock inte det valet, så jag valde 852 x 682. Laggar det något nu när ni kollar?

Skrivet av thomjon91:

Man ska alltid köra på skärmens max upplösning och sedan ändra nedskalning ifall det behövs för datorn

Självklart, men det lagar ju apa när jag kör med den upplösnings-nedskalningen :/ Jag kör dock 1280 x 1024 som grundupplösning i programmet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Tack. Jag hittar dock inte det valet, så jag valde 852 x 682. Laggar det något nu när ni kollar?

Självklart, men det lagar ju apa när jag kör med den upplösnings-nedskalningen :/ Jag kör dock 1280 x 1024 som grundupplösning i programmet.

för mig funkar det riktigt bra kan hoppa till nångång men det är inte ofta

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razor199:

för mig funkar det riktigt bra kan hoppa till nångång men det är inte ofta

Suveränt! Då ändrar jag till 1.75 Hoppar det till lite då och då nu?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Suveränt! Då ändrar jag till 1.75 Hoppar det till lite då och då nu?

flytter på lika fint fortfarande

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razor199:

flytter på lika fint fortfarande

Gott flott Då får jag tacka så hemskt mycket! Jag kommer att strömma ett tag till om ni vill fortsätta se.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Razor199:

gör inte jag och det funkar hur bra som helst, om du kör nedskalning får datorn jobba mer vilket är onödigt i detta läget.

Kommer inte riktigt ihåg varför man skulle köra med din egna skärms max res på base res, men vad jag hört att folk alltid säger är att du ska ha max upplösning i base res som du har på skärmen och sen nedskala bilden ifall du behöver. Men aja funkar de bra för dig så är de väl bara att köra på

Visa signatur

Fractal Design R3 || Silverpower 500W || Asus P7P55D-E LX || i5 760 @3.80GHz || Zalman CNPS10X Extreme || 8GB 1333MHz DDR3 || Asus GTX 560 Ti DirectCu II TOP