Köpråd, 6-8k allt-i-allo framtidssäker

Permalänk
Medlem

Köpråd, 6-8k allt-i-allo framtidssäker

Hejsan!

Ska nu börja plugga i höst och "behöver" således en laptop då majoriteten av kurslitteraturen kommer att vara tillgänglig online (cisco) och böcker kommer inte att köpas. Fåtal böcker kommer förmodligen inskaffas i någon enstaka kurs men mer än så är det inte. Detta i samband med att jag sällan spelar väldigt krävande spel innebär att jag vill vara framtidssäker i minst 2 år, men datorn ska helst hålla 3-4 år minst.

Så det datorn kommer brukas till är alltså studier, slösurf, film (ca 1h pendling enkel väg med tåg till skolan) och spel. Spel som underhåller mig just nu är Path of Exile mer eller mindre enbart. Liras en del på emulatorer osv men inget jättekrävande. Kort lista på dom spel som vart igång senaste tiden är D3, PoE, SimCity, SC2 (WoL, ej HotS) samt diverse indiespel såsom Don't Starve, LIMBO och liknande. Tyngre spel liras på konsol

Eftersom en del film ska tittas på så är 1080p ett måste och självklart ska spelen kunna drivas framåt, just nu sitter jag på en dator som klarar alla spel maxade, men väljer oftast att spela på lägre/lägsta inställningar för att minska risken för FPS-drops, så grafiken är inget jag är ute efter när det kommer till en ny dator, mer bara att det ska flyta på lägsta inställningar. En plats för SSD är ett måste, och det ska inte vara allt för bökigt att stuva ner den i laptopen (van datorbyggare så det ska inte vara några problem som helst) och att den får inte vara varken mindre eller större än 15.6", känns inte som att det blir för stort för att dra med till skolan eller för litet så det inte går att se vad som händer i spelen.

Laptops jag har tittat på själv är http://www.inet.se/produkt/1969596/msi-ge60-0nd-490ne samt http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/170598-lenovo_y500-co...

Läste en hel del dåligt från y500 i den stora Lenovo Y500-tråden dock, men verkar bara som att det är folk som köpt datorn med SLI, vilket jag inte är intresserad av alls. Priset vet jag inte om det är för högt heller, vill ju som sagt ändå vara framtidssäker 2år+. Jag tycker själv att båda datorerna ser riktigt lovande ut samt att den enda stora skillnad jag ser är att antingen är det snabb CPU och långsam GPU, eller segare CPU med snabbare GPU. Vad är rätt val för mig? Vilken dator är lätt att få in en SSD i? (Läste något om mSATA-diskar för Y500, extra utgifter är jag inte intresserad av). Finns det bättre alternativ utefter mina krav? Billigare kanske?

Hoppas ni kan hjälpa mig! Har kört fast och stirrar just nu blint på en produkt, behöver låna lite av er expertis!

Tack på förhand!
MVH
Maith

Permalänk
Medlem