Bästa lur att ta bilder med?

Permalänk

Bästa lur att ta bilder med?

Hej

Som topic lyder. Vilken är den generellt bästa telefon när det gäller fotografering? Jag har själv en HTC One X och den tar relativt bra bilder.
Nu ska sambon ha en ny lur och det som hon prioriterar mest är att den ska ta bra bilder. Det ska vara en android lur med helst JB 4.1.

Så, vad ska hon ha?

Mvh

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Samsung galaxy S4 har riktigt bra kamera. Dock kostar den ju rätt mycket eftersom den är nylanserad

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Jag e sjukt nöjd med min asus padfone 2. Den tar grymma bilder

Permalänk
99:e percentilen

Nokia 808 ska tydligen ta bra bilder.

(Ja, jag vet att upplösning på en kamera spelar lika stor roll som klockfrekvens på en CPU, men kameran KAN ju vara bra. Jag vet inte.)

Länk som stred mot § 9 i reglerna borttagen.
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

HTC One är riktigt bra vad jag har sett. Speciellt inomhus.

Permalänk
Inaktiv

Lumia 920 har jag, den tar riktigt fina bilder

Permalänk

Tar ett par bilder med S4an så kan du avgöra själv. om du vill ha en sådan eller inte.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Hedersmedlem

Min Nokia N8 tar fortfarande fantastiska bilder.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det ska vara en android lur med helst JB 4.1 skriver han.

Vilken som helst av toplurarna säger jag.

Permalänk

Tack för era förslag!
Det står nog mellan S4 samt HTC One.

Skulle gärna vilja ha fördelar samt nackdelar mellan S4 samt HTC One.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Något tråkig nu, men för och nackdelar hittar du i många trådar om du bara tar dig tiden att titta efter.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är det Android som gäller är väl Samsung Galaxy S4 Zoom det bästa valet.
Däremot lär ju Nokias nästa lur (EOS) vara ännu bättre.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Avstängd

Galaxy NX tar nog bra bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Hej

Som topic lyder. Vilken är den generellt bästa telefon när det gäller fotografering? Jag har själv en HTC One X och den tar relativt bra bilder.
Nu ska sambon ha en ny lur och det som hon prioriterar mest är att den ska ta bra bilder. Det ska vara en android lur med helst JB 4.1.

Så, vad ska hon ha?

Mvh

Galaxy S4 Zoom

http://www.swedroid.se/samsung-presenterar-kameratelefonen-ga...

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på att detta sprider sig till många tillverkare så utvecklingen går framåt.
Detta är precis vad jag vill ha, om det håller måttet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

Här har du lite jämförelser mellan S4 och One:

http://www.swedroid.se/samsung-galaxy-s4-recension/#kameran

Permalänk
Medlem

Nokia EOS är det uppföljaren till 808 ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Nokia EOS är det uppföljaren till 808 ??

Japp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Htc one har bara 4 megapixlar vilket gör att när man zoomar ger det en skitbild.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av J0ELIZE:

Htc one har bara 4 megapixlar vilket gör att när man zoomar ger det en skitbild.

Låt bli att zomma då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J0ELIZE:

Antalet megapixlar spelar ingen roll om du har optisk zoom, har du inte det är det en dålig kamera.
Om man prioriterar bilder är det bara S4 Zoom som gäller för att den har "riktig" optik. En fysisk kort optik kan aldrig ge djupskärpa och en optik med liten apertur kan aldrig ta bra mörkerbilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Antalet megapixlar spelar ingen roll om du har optisk zoom, har du inte det är det en dålig kamera.
Om man prioriterar bilder är det bara S4 Zoom som gäller för att den har "riktig" optik. En fysisk kort optik kan aldrig ge djupskärpa och en optik med liten apertur kan aldrig ta bra mörkerbilder.

Om man snackar S4 vs One så kan vi ju säga att det spelar roll eftersom ingen av dem har optisk zoom. Personligen tycker jag det är skönt att kunna beskära bilder utan att de får samma upplösning som skärmen på en 3510i så jag hade valt S4 om "zoom" är ett krav.

Permalänk
Medlem

S4 har bättre kamera än One. Allting är bättre förutom bilder i låg ljus.

Bästa kamera på en Android telefon= Galaxy S4.

Permalänk
Medlem

Min S3 är jag riktigt nöjd med, så länge man inte rör på sig när man fotar Har använd den när jag varit på bilträffar och fått riktigt bra bilder Kan slänga upp lite testbilder om du vill

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Skulle nog vänta och se mer på SG4 Zoom då den verkar intressant om man vill ha så bra kamera som möjligt men fortfarande en mobil.

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Om man prioriterar bilder så kanske Nokia Lumia 925 kan vara intressant. Förbättrad kamera och mjukvara jämfört med Lumia 920:
Se bildexempel/recension här:
http://pocketnow.com/2013/06/18/nokia-lumia-925-review

Smart kamera appen är ny för den modellen:
http://www.engadget.com/2013/05/14/nokia-announces-smart-came...

Nokia EOS blir nog en värsting också:
http://www.geeky-gadgets.com/nokia-eos-41-megapixel-smartphon...

Men om det måste vara Android kan nog Samsung Galaxy S4 Zoom vara intressant.
Dock sticker linsen ut rätt mycket.

Permalänk
Avstängd

Har en gammal systemkamera, en enkel kompaktkamera och mobilens kamera.
Använder Systemkameran Canon 1000D, när det är något jag vet jag vill fota. Tyvärr är det alldeles för få gånger per år och glömmer bort fotografikonsten mellan fototillfällena. Så en stor del av Systemkamerans fördelar går till spillo p.g.a "Skit bakom spakarna".
En enkel helautomatisk Canon A1300, Fotar ändå mest med automatiska inställningar och A1300 har vad som krävs.
Mobilkameran är på en Samsung N7000 Note, har också tillgång till HTC Desire HD och SE Xperia Mini Pro.
Samt några andra samlar mobiler med 2-5 Megapixlar.

Har inte sett någon mobil som tar bättre foton än en billig 800 kronors digitalkamera (Canon A1300).
A1300 har tre fördelar över mobilen
1. (Optisk) sökare
2. Stativ gänga
3. Större objektiv
Tre saker som slår alla Megapixlar, komprimerings algoritmer och efterbehandling, på en mobilkamera mot konsten att hålla kameran still under exponeringen.

Fast visst är det smidigt med mobilkamera. Har en kull kattungar som jag ville visa arbetskollegorna. Tog bilder med vanliga A1300 digitalkameran (hade kameran på stativ för att inte störa/skada kattungarna och kattmamman med blixt).
Men vad hjälper det när fotona ligger i hemma i kamerans minneskort, när man vill visa upp dem för arbetskollegor på jobbet flera mil hemifrån

Mitt råd är: Har mobilen en kamera, så duger den. Vill du ta bra bilder(video) använd en riktig kamera med OK objektiv och tillbehör.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Min S3 är jag riktigt nöjd med, så länge man inte rör på sig när man fotar Har använd den när jag varit på bilträffar och fått riktigt bra bilder Kan slänga upp lite testbilder om du vill

Håller med. Har också en S3a som tar bra bilder.

Det finns ju foto jämföringar mellan S3 vs S4 på nätet och det är faktiskt inte så stor skillnad. Så S3an är ju ett mer ekonomiskt alternativ.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Här kommer lite exempel bilder från min S3'a, det är bilder från senaste Bimmers of Sweden träff.

Dold text
Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w