Permalänk
Avstängd

FX8350 instabil på 8cores (Löst)

God kväll, SweC.

Har ett smärre problem med mitt 990FXA-UD3 Rev. 3. Är nämligen så att VRMkylning är undermålig från Gigabyte på denna revision och således behöver jag uppgradera till en större kylare. Ej vatten.
Har sett på Thermalright HR-09U Upright t.ex, men den verkar ha utgått överallt.

Vet ni var man kan få tag på en biffig kylare som passar på detta kort? Vill inte använda epoxy eller dubbelhäftande värmeledande tape heller.
Skruv/pushpin-fästning är det att föredra.

Tack på förhand.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Avstängd

Uppdatering.
Efter att ha letar runt i princip överallt för större modeller utav mosfetkylning fick jag maila Thermalright istället. Hoppas att man kan köpa en direkt från dem istället.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Jag sitter medsamma moderkort och vart lite orolig nu. Kan du beskriva ditt problem lite mer. Enligt HW Monitor så är alla temperaturer klart godkända för mig. Kör en 1055t i 3,9 GHz, 1.35 V om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FudgieCars:

Jag sitter medsamma moderkort och vart lite orolig nu. Kan du beskriva ditt problem lite mer. Enligt HW Monitor så är alla temperaturer klart godkända för mig. Kör en 1055t i 3,9 GHz, 1.35 V om jag inte missminner mig.

Det beror på vilken revision det är. Mina mosfets klarar inte över 1.36v utan att dampa runt. Revision 3 har detta problem.
Saken är att det antingen fryser eller throttlar runt. No good med andra ord.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Enzotech MST-88 är nog bland de bästa flänsar. Gå använda pasta direkt på mosfet:arna om man vill, men använd nåt som inte är ledande då det lätt kommer pasta på moderkortet.

Vet inte var man köper dem i sverige dock.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Enzotech MST-88 är nog bland de bästa flänsar. Gå använda pasta direkt på mosfet:arna om man vill, men använd nåt som inte är ledande då det lätt kommer pasta på moderkortet.

Vet inte var man köper dem i sverige dock.

Aquatuning verkar vara återförsäljare

http://www.aquatuning.de/advanced_search_result.php?keywords=...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pholostan:

Enzotech MST-88 är nog bland de bästa flänsar. Gå använda pasta direkt på mosfet:arna om man vill, men använd nåt som inte är ledande då det lätt kommer pasta på moderkortet.

Vet inte var man köper dem i sverige dock.

Skrivet av Nimrood:

Behöver dock lite kraftigare. Fanns några riktigt fina hos Thermalright, så mailade dem. Instabilitet händer vid 68c på detta moderkort vid 1.35vcore. Hade tänkt att hålla mig mellan 1.5-1.6vcore nämligen.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Behöver dock lite kraftigare. Fanns några riktigt fina hos Thermalright, så mailade dem. Instabilitet händer vid 68c på detta moderkort vid 1.35vcore. Hade tänkt att hålla mig mellan 1.5-1.6vcore nämligen.

Blir nog dessvärre betydligt billigare att byta moderkort.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elev10:

Blir nog dessvärre betydligt billigare att byta moderkort.

Än att betala cirka 200kr för en heatsink? ^.-

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Än att betala cirka 200kr för en heatsink? ^.-

tror att det kommer bli mer än 200, och det kommer inte lösa alla problem

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elev10:

tror att det kommer bli mer än 200, och det kommer inte lösa alla problem

Ligger runt 60-200kr.
Kommer att lösa alla problem, jo. Det är dålig mosfetkylare på Rev.3.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Avstängd

är irriterande problem det där hade samma skit med en fxa-d3 bräda och 970 ud3 med en 1055 som även hade stekhet NB sen med lite oc fick man ha en 80mm på nb och en 80 mm över mosfets så ledsnade på gigabrädor efter båda dom dog och böt till det jag har nu som inte ens blir fisljummet med oc
även med ny kylpasta och extra fläkt var dom bra varma i stock speed och jag gillar annars giga kort och har kört sånna en massa år utan problem men tycker dom verkar snåla på nyare kort

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

På det 990fxa-ud3 rev 1.0 jag har blir nordbryggan typ 50 grader i idle. Som värst 60 grader enligt termistorn, kylflänsen är då över 70 grader varm och man bränner sig förstås lätt

Dock är detta inga problem enligt gigabyte, då NB ska klara 80 grader kontinuerligt.

Med IR-termometer kan jag mäta Vrm-Mosfets-flänsen till ca 55 grader som mest. Inga problem det heller enligt gigabyte.

Man ska ju kommaihåg att det är stor skillnad på temperatur-tålighet hos tex nordbryggan och CPU:n. Chippet på moderkortet är gjort i mycket grövre transistorstorlek, typ 65 nm eller större, och tål mycket högre teperaturer kontinuerligt än vad CPU:n gör. Mosfet:arna till VRM-steget har en max temp där de typ slutar funka, vet man vilka chip det är så går det ta reda på. Den brukar ligga ganska högt för sånahär äldre kort. Det som är bättre på nyare kort är att de är mycket effektivare mosfet:ar som knappt behöver kylas. Gigabyte:s ultra durable fem och fem+ tex har IR355x mosfetar som har en effektivitet över 90%, de moderkorten går ofta utmärkt att köra utan kylfläns.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Avstängd

får annars gå oldschool och ta fram nån gammal cpu kylare och kapa den i lagom storlek borra ett par hål sen skruv mutter och plastbrickor vilket var en gammal favorit på gpu för en massa år sedan

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Samma problem kan hittas på Sabertooth 990FX,

Vet det inte är detta du söker men

http://imageshack.us/scaled/landing/844/qji34241.jpg

exempel på en fullösning som en på overclock.net gjort.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Ett par 60 mm fläktar som har bra tryck löser alla problem på ett Sabertooth. Jag har ett par ifrån en såndär tämligen värdelös RAM-kylare. Hängde upp med såndär plastad najtråd typ.

Edit: Ska nämnas att jag har R2.0. Tror de har uppdaterat VRM-steget till den versionen, 1.0 kan ha mer värmeproblem. När jag ställer upp spänningen för CPU:n ordentligt så blir kylflänsen på mosfet:arna varm. Behöver kylning för att det inte ska börja överhetta uppåt 1.55 Vcore.

En liten bild på min fläktupphängning:
http://www.lysator.liu.se/~widmark/pic/VRM-fans-sabertooth.jpg

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Behöver dock lite kraftigare. Fanns några riktigt fina hos Thermalright, så mailade dem. Instabilitet händer vid 68c på detta moderkort vid 1.35vcore. Hade tänkt att hålla mig mellan 1.5-1.6vcore nämligen.

I denna tråd på overclock.net så har ozzyrulez samma problem som du, där han monterat på olika kylflänsar utan att få till problemet på sin UD3 v3 bräda. Mitt förslag är att försöka byta bräda till en äldre version eller till ett annat märke.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Finns även en tråd på Tek Syndicate. Rev 3 verkar har problem, vattenkylning kanske kan funka, men jag instämmer med T-Fork att om du ska överklocka så är nog ett annat moderkort att rekommendera.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

[SPOILER]är irriterande problem det där hade samma skit med en fxa-d3 bräda och 970 ud3 med en 1055 som även hade stekhet NB sen med lite oc fick man ha en 80mm på nb och en 80 mm över mosfets så ledsnade på gigabrädor efter båda dom dog och böt till det jag har nu som inte ens blir fisljummet med oc
även med ny kylpasta och extra fläkt var dom bra varma i stock speed och jag gillar annars giga kort och har kört sånna en massa år utan problem men tycker dom verkar snåla på nyare kort

Skrivet av Pholostan:

På det 990fxa-ud3 rev 1.0 jag har blir nordbryggan typ 50 grader i idle. Som värst 60 grader enligt termistorn, kylflänsen är då över 70 grader varm och man bränner sig förstås lätt

Dock är detta inga problem enligt gigabyte, då NB ska klara 80 grader kontinuerligt.

Med IR-termometer kan jag mäta Vrm-Mosfets-flänsen till ca 55 grader som mest. Inga problem det heller enligt gigabyte.

Man ska ju kommaihåg att det är stor skillnad på temperatur-tålighet hos tex nordbryggan och CPU:n. Chippet på moderkortet är gjort i mycket grövre transistorstorlek, typ 65 nm eller större, och tål mycket högre teperaturer kontinuerligt än vad CPU:n gör. Mosfet:arna till VRM-steget har en max temp där de typ slutar funka, vet man vilka chip det är så går det ta reda på. Den brukar ligga ganska högt för sånahär äldre kort. Det som är bättre på nyare kort är att de är mycket effektivare mosfet:ar som knappt behöver kylas. Gigabyte:s ultra durable fem och fem+ tex har IR355x mosfetar som har en effektivitet över 90%, de moderkorten går ofta utmärkt att köra utan kylfläns.

Skrivet av lord_vasagos:

får annars gå oldschool och ta fram nån gammal cpu kylare och kapa den i lagom storlek borra ett par hål sen skruv mutter och plastbrickor vilket var en gammal favorit på gpu för en massa år sedan

Skrivet av scoorch:

Samma problem kan hittas på Sabertooth 990FX,

Vet det inte är detta du söker men

http://imageshack.us/scaled/landing/844/qji34241.jpg

exempel på en fullösning som en på overclock.net gjort.

Skrivet av Pholostan:

Ett par 60 mm fläktar som har bra tryck löser alla problem på ett Sabertooth. Jag har ett par ifrån en såndär tämligen värdelös RAM-kylare. Hängde upp med såndär plastad najtråd typ.

Edit: Ska nämnas att jag har R2.0. Tror de har uppdaterat VRM-steget till den versionen, 1.0 kan ha mer värmeproblem. När jag ställer upp spänningen för CPU:n ordentligt så blir kylflänsen på mosfet:arna varm. Behöver kylning för att det inte ska börja överhetta uppåt 1.55 Vcore.

En liten bild på min fläktupphängning:
http://www.lysator.liu.se/~widmark/pic/VRM-fans-sabertooth.jpg

Skrivet av T-Fork:

I denna tråd på overclock.net så har ozzyrulez samma problem som du, där han monterat på olika kylflänsar utan att få till problemet på sin UD3 v3 bräda. Mitt förslag är att försöka byta bräda till en äldre version eller till ett annat märke.

Skrivet av Pholostan:

Finns även en tråd på Tek Syndicate. Rev 3 verkar har problem, vattenkylning kanske kan funka, men jag instämmer med T-Fork att om du ska överklocka så är nog ett annat moderkort att rekommendera.[/SPOILER]

Hej igen.

Tack för alla svar.
Jag har nu beställt en HR-09 från Thermalright som jag även skall montera 40mmfläktar på. Jag hoppas att detta löser det inferniska problemet som mosfetsen för med sig.
Jag får dock återkomma efter Juli då jag är bortrest.

Kylaren kostade 233kr inklusive frakt med EMS från Taiwan, för de som är intresserade.

En fotnot; jag är även i kontakt med Gigabyte där de påstår sig ej vara möjliga att återskapa problemet med identisk hårdvara.

(ny bräda får inhandlas mot vintern dock. några speciella rekommendationer för spänning upp emot 1.6?)

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Jag får dock återkomma efter Juli då jag är bortrest.
En fotnot; jag är även i kontakt med Gigabyte där de påstår sig ej vara möjliga att återskapa problemet med identisk hårdvara.
(ny bräda får inhandlas mot vintern dock. några speciella rekommendationer för spänning upp emot 1.6?)

Kul, berätta gärna hur det går. Man är ju nyfiken av sig
Gigabyte brukar kunna vara kallsinniga, man får ligga på dem ordentligt för att de ska gå med på att det finns nåt problem öht.
Mitt Sabertooth R2.0 klarar iaf 1.55 Volt med kyling på mosfet:arna. Ställer man in högre spänning får man felmeddelanden och den bootar inte. Annars har Gigabyte precis släppt rev 3 av UD7, det ska enligt dem klara 9000-serien av FX, dvs den där omsusade 5 GHz CPU:n på 220 W TDP. Men man får väl se. Varför kan inte nån göra en AMD-bräda med IR3550 mosfet:ar, det vore skojs.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Avstängd

sen vad supporten säger får man ta med med en nypa salt med för man skulle aldrig få erkänna att ett sånt moderkort har ett sånt problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pholostan:

Kul, berätta gärna hur det går. Man är ju nyfiken av sig
Gigabyte brukar kunna vara kallsinniga, man får ligga på dem ordentligt för att de ska gå med på att det finns nåt problem öht.
Mitt Sabertooth R2.0 klarar iaf 1.55 Volt med kyling på mosfet:arna. Ställer man in högre spänning får man felmeddelanden och den bootar inte. Annars har Gigabyte precis släppt rev 3 av UD7, det ska enligt dem klara 9000-serien av FX, dvs den där omsusade 5 GHz CPU:n på 220 W TDP. Men man får väl se. Varför kan inte nån göra en AMD-bräda med IR3550 mosfet:ar, det vore skojs.

Jag har nämligen två 8350riggar som båda använder Gigabytebrädor. En burk endast för rendering(ud3) och en för gaming (sign, ud7).
Det är min renderingsrigg som har detta problem. Jag kör nu den processorn i stock (4.2) med 1.296vCore under load för att mosfet inte skall gå över 64c (freezepunkten). Tur att den är stabil där - men hur kul är det med en renderingsdator i stockklock? ):

Får hoppas att det löser sig med nya mosfetkylaren när jag är tillbaka igen.

Satte även fast AMDs stockkylar-fläktar på mosfet och nordbrygga. Tror inte att det hade klarat sig utan dem.

Jag har uteslutit iallafall att det är strömförsörjningen som är problemet - den gillar inte att gå över 64c.

Edit; den kör 4core utan problem i stockspänning och så. Den stressar mosfet till cirka 45c då bara. Med 8core i allting stock så drar den över 64 och fryser fast. (APM disabled, självfallet)

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Avstängd

Hej, igen.
Heatsinken jag beställde passade inte.
Jag har monterat 6.8k RPM fläktar på NB och mosfet, men ingen bättre stabilitet för det.
Jag har kört den undervoltad till 1.28@8cores men utan framgång.
När jag kör den i fyra kärnor så fungerar den som den skall. Detta borde väl antyda på fel hos processorn?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Demonoidz:

Hej, igen.
Heatsinken jag beställde passade inte.
Jag har monterat 6.8k RPM fläktar på NB och mosfet, men ingen bättre stabilitet för det.
Jag har kört den undervoltad till 1.28@8cores men utan framgång.
När jag kör den i fyra kärnor så fungerar den som den skall. Detta borde väl antyda på fel hos processorn?

Om du byter din FX8350 till den i din gamingrig vad händer då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Om du byter din FX8350 till den i din gamingrig vad händer då?

Det kan jag inte testa närmsta tiden då den är utlånad till en släkting.
Tycker bara att det är så skumt.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Demonoidz:

God kväll, SweC.

Har ett smärre problem med mitt 990FXA-UD3 Rev. 3. Är nämligen så att VRMkylning är undermålig från Gigabyte på denna revision och således behöver jag uppgradera till en större kylare. Ej vatten.
Har sett på Thermalright HR-09U Upright t.ex, men den verkar ha utgått överallt.

Vet ni var man kan få tag på en biffig kylare som passar på detta kort? Vill inte använda epoxy eller dubbelhäftande värmeledande tape heller.
Skruv/pushpin-fästning är det att föredra.
klockar du med multipliern så öka till mera vcore.
Tack på förhand.

rubriken och ditt skrivande i ditt inlägg låter som två helt olika saker. instabil processor? vad har du att säga om det då? mer vcore samt ökning av dram = bättre stabilitet klockar du med multipliern så öka bara till mer vcore så ska det bli stabilt. Har samma cpu

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GamerFX:

rubriken och ditt skrivande i ditt inlägg låter som två helt olika saker. instabil processor? vad har du att säga om det då? mer vcore samt ökning av dram = bättre stabilitet klockar du med multipliern så öka bara till 'mer vcore så ska det bli stabilt. Har samma cpu

Det har blivit två olika saker. Har testat mig fram och det blir stabilt med endast fyra cores.
Det blir inte bättre hur jag än ändrar RAM eller processorn då.
Börjar att luta mot RMA, får se framöver.
Kommer att hålla tråden uppdaterad vid förändring.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Avstängd

inte för det egentligen ska behövas men har du testat droppa NB volt och cpunb volt så mycket det går samtidigt som vcore det brukar göra ganska mycket för tempen mot att sänka bara v-core samtidigt som snälla till medium vrm inställnigar och då nb och mosfet kan värma varandra lite ibland så kan det göra lite extra för tempen och är det värmen som gör det ostabilt bör du få ner tempen så det inte ska inte ska dyka pga mosfet väme i stock hastighet tycker man och ev kombinera det med en 80mm som flåsar lite på mosfets i värsta fall

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

inte för det egentligen ska behövas men har du testat droppa NB volt och cpunb volt så mycket det går samtidigt som vcore det brukar göra ganska mycket för tempen mot att sänka bara v-core samtidigt som snälla till medium vrm inställnigar och då nb och mosfet kan värma varandra lite ibland så kan det göra lite extra för tempen och är det värmen som gör det ostabilt bör du få ner tempen så det inte ska inte ska dyka pga mosfet väme i stock hastighet tycker man och ev kombinera det med en 80mm som flåsar lite på mosfets i värsta fall

Har testat det, ja. Har fläktar på mosfet (amd stockfläktar).
Funderar på att kasta ut hela datorn från fönstret snart.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Demonoidz:

Har testat det, ja. Har fläktar på mosfet (amd stockfläktar).
Funderar på att kasta ut hela datorn från fönstret snart.

känner igen känslan efter en jävla massa timmars krånglande att man vill kasta ut den och gå ut och tända eld på ett par gammla tanter i ren frustation jag började med tro att min cpu var kass till att ev agget kanske var muppat och matade för mycket ström till att mobbo var kasst igen och man tänker om dom godkänner rma eller kommer det tillbaks med samma fel men mitt kort stendog tillslut vilket kändes som bästa scenariot så det inte var några tvivel
men det brukar vara nästan hopplöst att kyla korten som är så där så enda tipset jag har kvar är rma :S

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w