Smidigare sätt att göra parenteser?

Permalänk
Medlem

Smidigare sätt att göra parenteser?

Hej,
Jag tycker det är obekvämt att använda Alt Gr för hak- och klammerparenteser, kan man komma runt detta eller är det något ni erfarna programmerare lärt er leva med?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Niklas62:

Hej,
Jag tycker det är obekvämt att använda Alt Gr för hak- och klammerparenteser, kan man komma runt detta eller är det något ni erfarna programmerare lärt er leva med?

Köp US/UK tangentbord och växla med svenskt. Tappar ÅÄÖ men får mer programmerarvänlig layout. Eller växla tangentbordslayout utan att växla fysiskt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Tryck på alt+gr med tummen så når du ju utan problem { och } med långfingret.

Annars kan du ju skaffa ett amerikanskt tangentbord där { och } sitter där Å och ^ sitter på våra svenska.

Permalänk
Medlem

Håll in alt och tryck på shift 3 ggr så byter du från svensk till engelsk layout på de flesta tangentbord.

Permalänk
Medlem

Skriver du ut båda klammrarna manuellt?
Finns ju något som kallas code-completion i de flesta program.
Sen går det säkerligen göra macros i programmen, ett knapptryck på valfri tangent som skapar klammrarna.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Håll in alt och tryck på shift 3 ggr så byter du från svensk till engelsk layout på de flesta tangentbord.

Haha ja. Om man tycker det är kul att gå SV->EN->SV->EN så kan man trycka tre gånger. Vill man gå SV->EN trycker man bara alt+shift en gång.

Permalänk
Medlem

http://msdn.microsoft.com/en-us/goglobal/bb964665.aspx

Med den kan du binda om knappar i din layout så du kan ha svenskt t-bord fast t.ex {[]} bundna till enkeltangenter.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Byt programmeringsspråk till något som inte har hak- och klammerparenteser?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Drager:

Byt programmeringsspråk till något som inte har hak- och klammerparenteser?

Eller flytta till USA? Lika logiskt!

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Haha, de kan man också göra!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TAG9217:

Tryck på alt+gr med tummen så når du ju utan problem { och } med långfingret.

Man kan också (i alla fall i windows) använda Ctrl + Alt istället för AltGr om man tycker att den vanliga rörelsen är obekväm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Man kan också (i alla fall i windows) använda Ctrl + Alt istället för AltGr om man tycker att den vanliga rörelsen är obekväm.

Kan nog funka:) får testa ett tag.

Permalänk
Medlem

Testa autohotkey. I autohotkey kan du skapa egna macron, exempelvis binda en knapp på din mus till att skriva ().

ex.

wheelRight::send )
WheelLeft::send (

eller

wheelRight::send ()

eller gör såhär för att få markören att hamna inuti parantesen.

wheelRight::send (){left}

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Ptja varför inte :).

Skrivet av Niklas62:

Hej,

Skulle rekommendera att ha både engelskt och svenskt layout. För engelsk layout är betydligt behagligare att programmera på (när man har vant sig), plus mycket trevligare att navigera runt i terminalen i linux.

Vet inte hur smidigt det är i Windows men i linux med GNOME/Xfce4 så kan man binda en layout till vissa program. Till exempel på jobbet har jag att chrome kör svensk layout medan resten kör engelsk sen kan jag byta layout med scroll lock.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

Jag brukar precis som platfoot växla till engelsk layout när jag kodar. Får säga att man fick en mycket större förståelse varför vissa tecken ofta används efter att ha skrivit mycket kod med engelsk layout.

Även i Windows kan man byta layout per program, så att tex visual studio kör på engelsk medan firefox på svensk. Ofta kör jag på svensk layout om jag skriver på svenska (som nu tex), och annars engelsk, även om jag tex skriver foruminlägg, så det brukar bli en del växlande fram o tillbaka

Det blir lite förvirrat ibland när man växlar program, och det tar givetvis ett tag att lära sig var alla tecken sitter. Dessutom kan kollegor som inte är vana bli lite förvirrade, men då får man helt enkelt byta tillbaka. På det stora hela tycker jag att det är mer fördelar än nackdelar, och absolut något som är värt att testa några veckor iaf.

Permalänk
Skrivet av vb:

Jag brukar precis som platfoot växla till engelsk layout när jag kodar. Får säga att man fick en mycket större förståelse varför vissa tecken ofta används efter att ha skrivit mycket kod med engelsk layout.

Även i Windows kan man byta layout per program, så att tex visual studio kör på engelsk medan firefox på svensk. Det blir lite förvirrat ibland, och det tar givetvis ett tag att lära sig var alla tecken sitter. dessutom kan kollegor som inte är vana bli lite förvirrade, men då får man helt enkelt byta tillbaka. Jag tycker att det är mer fördelar än nackdelar, och absolut något som är värt att testa några veckor iaf.

This, har skiftat mellan SE/NO/EN i säkert 10 år nu, väldigt skönt at windows "kommer ihåg" vilket språk man har i varje program, och till OT - byt till engelsk layout, otroligt smidigt att koda med och man saknar inte åäö om man inte av någon grund använder svenska namn för sina variabler etc

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har tagit bort ett par onödiga inlägg som inte hade med ämnet att göra.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlaTFooT:

Skulle rekommendera att ha både engelskt och svenskt layout. För engelsk layout är betydligt behagligare att programmera på (när man har vant sig), plus mycket trevligare att navigera runt i terminalen i linux.

Haha, Linux-terminalen ja, där sa du nåt. BASH-scriptning med svensk layout är ett rent uthållighetstest med alla klamrar, parenteser, dollartecken och backticks som ska tryckas fram - ofta direkt efter varandra så att man får hoppa runt som en idiot med fingrarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagbro:

BASH-scriptning med svensk layout är ett rent uthållighetstest med alla klamrar, parenteser, dollartecken och backticks som ska tryckas fram - ofta direkt efter varandra så att man får hoppa runt som en idiot med fingrarna.

Så länge man får använda båda händerna är det inte så farligt, men måsvingar, hakparenteser och liknande kräver ju normalt en hand (inklusive märklig vridning av denna).

Permalänk
Medlem

Jag bytte tangentbordslayout från qwerty till colemak för ett tag sen. I samband med det så fixade jag också så att jag kan skriva alla specialtecken med hjälp av bokstavstangenterna. Man kan nämligen binda AltGr + vilken tangent som helst till vad man vill. Dessutom har jag bytt plats på AltGr och CapsLock. Så jag skriver t.ex. '(' på (det som på vanligt tangentbort är) CapsLock + D. Här är min layout. Sjukt nice är den. '6' är det tecken som är svårast att skriva för mig.

Permalänk
Skrivet av tufflax:

Jag bytte tangentbordslayout från qwerty till colemak för ett tag sen. I samband med det så fixade jag också så att jag kan skriva alla specialtecken med hjälp av bokstavstangenterna. Man kan nämligen binda AltGr + vilken tangent som helst till vad man vill. Dessutom har jag bytt plats på AltGr och CapsLock. Så jag skriver t.ex. '(' på (det som på vanligt tangentbort är) CapsLock + D. Här är min layout. Sjukt nice är den. '6' är det tecken som är svårast att skriva för mig.
http://fuskbugg.se/file/TqehJN/min.png

Oj denna var lite speciell, har provat på dvorak men tar tid att lära sig, hur lång tid uppskattar du det tog för dig innan denna satt bekvämt i muskelminnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av python_ormen:

Oj denna var lite speciell, har provat på dvorak men tar tid att lära sig, hur lång tid uppskattar du det tog för dig innan denna satt bekvämt i muskelminnet?

Jag är inte jättesnabb på att skriva. Men säg att det tog ett år. Fast då skrev jag inte så många timmar om dagen, om ens någon timme. Fast då pratar jag Colemak mest. Specialtecknen var lite lättare, och man kan ju fixa dem med qwery eller dvorak också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tufflax:

Jag är inte jättesnabb på att skriva. Men säg att det tog ett år. Fast då skrev jag inte så många timmar om dagen, om ens någon timme. Fast då pratar jag Colemak mest. Specialtecknen var lite lättare, och man kan ju fixa dem med qwery eller dvorak också.

Som någon som har knappat på tangentbord väldigt mycket i 16-17 år med enbart qwerty kan jag tänka mig att detta är jobbigare än att bara binda altgr + abc till #() osv. Vad fick dig att byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Som någon som har knappat på tangentbord väldigt mycket i 16-17 år med enbart qwerty kan jag tänka mig att detta är jobbigare än att bara binda altgr + abc till #() osv. Vad fick dig att byta?

Jag hade skaffat dåliga vanor. Jag skrev inte med alla fingrar på qwerty. Och det är sjukt svårt att vänja sig av med det om man behåller layouten, så jag bytte. Colemak är nog också en bättre layout om man börjar från 0 så att säga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tufflax:

Jag hade skaffat dåliga vanor. Jag skrev inte med alla fingrar på qwerty. Och det är sjukt svårt att vänja sig av med det om man behåller layouten, så jag bytte. Colemak är nog också en bättre layout om man börjar från 0 så att säga.

Hehe allright. Men tack för perspektivet iallafall! Drog ner AutoHotkey och bindade lite knappar på mitt qwerty

Alt-GR + Ö = [ Alt-GR + Ä = ] Alt-GR + K = ( Alt-GR + L = ) Alt-GR + , = { Alt-GR + . = } Alt-GR + M = / Alt-GR + - = "

Blev MYCKET skönare att koda nu! Känns som fingrarna och koden flyter på i takt utan uppehåll eller långa obekväma sträckningar mellan lillfinger och pekfinger!

EDIT: Här är scriptet för någon som vill ha det. Till AutoHotkey som sagt:

<^>!k::SendInput {Raw}( <^>!l::SendInput {Raw}) <^>!ö::SendInput {Raw}[ <^>!ä::SendInput {Raw}] <^>!,::SendInput {Raw}{ <^>!.::SendInput {Raw}} <^>!-::SendInput {Raw}" <^>!m::SendInput {Raw}/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon214934:

Blev MYCKET skönare att koda nu! Känns som fingrarna och koden flyter på i takt utan uppehåll eller långa obekväma sträckningar mellan lillfinger och pekfinger!

Hm, är inte altgr + - nästan lika jobbigt? Vill man inte hellre använda båda händerna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Hm, är inte altgr + - nästan lika jobbigt? Vill man inte hellre använda båda händerna?

Minus/bindestreck ligger till höger om ,

Permalänk

På mitt tangentbord sitter Alt Gr under lillfingret, och jag mappar asdfgt -> {[]}\~ . Otroligt soft.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon214934:

Minus/bindestreck ligger till höger om ,

Jo, fast positionen känns ändå mystisk. Det blir mer av att flytta hela handen än bara ett finger.

Skrivet av kalla mig henke:

På mitt tangentbord sitter Alt Gr under lillfingret, och jag mappar asdfgt -> {[]}\~ . Otroligt soft.

Den idén tror jag mera på (om man nu måste använda altgr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Inte om man har ett TEK

Själv har jag keybindat den högra space knappen till alt+gr. Sedan har jag lagt in alla special tecken på bokstäverna. Likt @tufflax tangentbord (har dock qwerty för bokstäverna).

Är riktigt nice när man skriver med alla fingrarna och programmerar.

OFT:
Shit vad jag gillar mitt TEK tangentbord när jag tänker efter.. Är nog ett av de bästa köp jag har gjort.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.