Read only Attribut i Windows 7 vill inte försvinna!

Permalänk
Medlem

Read only Attribut i Windows 7 vill inte försvinna!

Tjena!

Behöver ändra på en mapp så att den inte blir "read-only". Har försökt med en mängd cmd kommandon och Regedit. Någon som har en aning på vad de kan vara?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vilken mapp är det till att börja med?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vilken mapp är det till att börja med?

Minimoog heter mappen, Den vill inte öppnas i Cubase läste på Support att man måste klicka ur Read-only boxen för att den ska öppna i sekundärt program.

Edit: Har redan tagit Ownership av mappen men den vill ändå inte un-check "Read-only" i properties.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sposckis:

Minimoog heter mappen, Den vill inte öppnas i Cubase läste på Support att man måste klicka ur Read-only boxen för att den ska öppna i sekundärt program.

Edit: Har redan tagit Ownership av mappen men den vill ändå inte un-check "Read-only" i properties.

Har du kollat permissions också?

Properties -> security -> klicka på din användare -> edit -> kolla att du har full access.

Får du något felmeddelande när du försöker ändra via cmd?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Har du kollat permissions också?

Properties -> security -> klicka på din användare -> edit -> kolla att du har full access.

Får du något felmeddelande när du försöker ändra via cmd?

Har full access enligt Windows både som Admin och User, Och inget felmedd. i CMD.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag behöver mer exakt vart den ligger, är det en systemmapp etc.

Detta för att se om det är du eller din använde som äger den vilket i Windows ger olika rättigheter, verkar lurigt men ger olika resultat.
Dessutom måste jag veta om ditt användarkonto har admin eller är admin.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jag behöver mer exakt vart den ligger, är det en systemmapp etc.

Detta för att se om det är du eller din använde som äger den vilket i Windows ger olika rättigheter, verkar lurigt men ger olika resultat.
Dessutom måste jag veta om ditt användarkonto har admin eller är admin.

C:\Program Files\VSTplugins\Minimoog heter mappen, Och jag är Admin. Installerade precis om Windows 7 Professinal 64bit på min dator

Edit: Kan inte ens ta bort "Read-only" markering på en ny mapp...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sposckis:

C:\Program Files\VSTplugins\Minimoog heter mappen, Och jag är Admin. Installerade precis om Windows 7 Professinal 64bit på min dator

attrib -r "C:\Program Files\VSTplugins\Minimoog" fungerar inte och ger inte heller något felmeddelande?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

attrib -r "C:\Program Files\VSTplugins\Minimoog" fungerar inte och ger inte heller något felmeddelande?

Inget fel meddelande, Verkar inte fungera, har testat det flera ggr.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sposckis:

Inget fel meddelande, Verkar inte fungera, har testat det flera ggr.

Skumt.. du har förmodligen redan hittat den här sidan men det verkar finnas några tips på olika lösningar iaf: http://itexpertvoice.com/home/fixing-the-windows-7-read-only-...

Ser ownership och permissions rätt ut så har iaf jag inga fler idéer. =\

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Om du är admin så ska din användare heta Administratör eller Administrator om det är engelska, annars är du en s.k. falsk admin med begränsade rättigheter om du har ett eget namn på kontot.

Under Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Administrationsverktyg -> Lokal säkerhetsprincip -> Lokala principer -> Säkerhetsalternativ > Konton: Status för administratörskontot
så kan man aktivera det verkliga administratörskontot.

Att bara ha admin på kontot ger bara admin rätt på dom filer man själv skapat.

Jag skulle för övrigt prova att skapa en dummy mapp "bredvid" denna mapp och kopiera över alla filerna, döp mappen till vad som helst och radera sedan originalet och döp sedan om den.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken map jag tar högerklick och väljer egenskaper på så är valet Skrivskydd ikryssat (oavsett om filerna i mappen är det), gissar att detta är för att den inte kan avgöra om all innehåll i mappen är skrivskyddad eller inte. Har du kollat om filerna i mappen fortfarande är skrivskyddade?

Att valet Skrivskydd på själva mappen är ikryssat verkar inte påverka något annars vad jag kan se, går att flytta och ändra på mappar utan problem.

*edit*

Kan testa det som dom skriver i denna länken annars om det fortfarande inte fungerar. Har dock ingen aning om vad det kommandot gör så du utför det på egen risk i så fall.

Citat:

Broken ACL Inheritance may cause such permissions issues. You can try this.
Run CMD as Administrator and execute the following command for the particular drive/Folder/files

icacls <Drive_Letter> /grant BUILTIN\Users:(OI)(CI)(M)

Source

Permalänk
Medlem

Om du kan visa samtliga flikar som screenshoots under mapp->egenskaper->säkerhet/security->avancerad.
Vissa "permissions" kan vara motsägelsefulla och då kan det bli problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Om du är admin så ska din användare heta Administratör eller Administrator om det är engelska, annars är du en s.k. falsk admin med begränsade rättigheter om du har ett eget namn på kontot.

Under Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Administrationsverktyg -> Lokal säkerhetsprincip -> Lokala principer -> Säkerhetsalternativ > Konton: Status för administratörskontot
så kan man aktivera det verkliga administratörskontot.

Att bara ha admin på kontot ger bara admin rätt på dom filer man själv skapat.

Jag skulle för övrigt prova att skapa en dummy mapp "bredvid" denna mapp och kopiera över alla filerna, döp mappen till vad som helst och radera sedan originalet och döp sedan om den.

Jag hittade en annan tråd om att aktivera det "äkta" admin kontot, men inget hände när jag försökte med det. Funkar inte att byta Attribut för en "dummy" mapp heller :S

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har letat över hela google nu men hittar inget som faktiskt hjälper :S Microsoft får fixa "buggen".

Visa signatur

Citera för svar!