Permalänk

Opera 15

Testade nya Opera version 15 idag.

http://www.opera.com/

Men jag gick ganska snabbt tillbaka till gamla 12, för jag gillade den inte alls.

Hittade en review om nya 15 här, och det är fler än jag som inte gillar den.
http://www.infoworld.com/t/web-browsers/blink-based-opera-15-...

Använder inte folk bokmärken längre?
Gick att importera, men då gjordes de om till 'speed dial fönster'.
Har ca 1000 bookmärken sorterade i mappar, nu slogs allt ihop i stor gröt i ett fönster.

Citat:

Users who upgrade from Opera 12 to Opera 15 have the option to convert their bookmarks to Speed Dial entries. There is an alternative for traditionalists: "Although most users don't use bookmarks, some long-term users told us that they have many, many bookmarks in deep folder structures," wrote Lawson. "We love our long-term users, so we've worked with developer Stuart Langridge to develop a Bookmarks Manager Extension that brings some basic bookmarks functionality to Opera 15 for those that want it."

That solution didn't sit well with some fans of basic bookmarks. "No bookmarks? Then I'm not using it," wrote one respondent to Lawson's post. "Why would I be happy with an extension, when all other browsers support it? At this point, it's even better to switch to Chrome: same engine, more functionality, and same extensions."

Som sagt, får avvakta några versioner, kanske blir bättre. 12'an har ju fungerat bra, så jag kör vidare på den.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Som vanligt bland mjukvarufolk så tror dom (eller hoppas kanske..) att en förändring automatiskt är en förbättring.
Och att missnöjda användare bara är bakåtsträvare som inte vill lära sig ett nytt UI.

Permalänk
Medlem

Doh, skapade nyss en tråd om detta men missade att denna skapats. Aja, skriver här istället.

Jag personligen tycker att version 15 är ett stort steg bakåt i Operas utveckling. Man har tagit bort extremt många funktioner och i mina ögon ser det nu i princip ut som en kopia av Chrome. Funktioner som jag spontant upptäckt saknas (eller som jag inte hittat) från förra versionen som jag personligen använde:

- Gruppera flikar
- Privata flikar
- Lösenordshanteraren / Magic wand
- Ändra standardprogram för filöppning (PDF-filer vill jag öppna med foxit och inte adobe, men detta kan jag inte ändra i nya versionen)
- STORT PROBLEM: Alla (eller nästan alla) add-ons är inkompatibla med nya versionen
- Zoom-reglage i botten av webbläsaren
- Opera turbo-knapp i botten av webbläsaren

Jag tror att om de inte snabbt åtgärdar dessa saker kommer opera bara bli en i mängden av alla webkitläsare som finns på marknaden idag, och tappa sin nuvarande användarbas. Jag personligen kommer köra på version 12 så länge jag kan.

Om blink prestandamässigt är bättre än deras egna motor vet jag inte, då jag inte använt webkitläsare tillräckligt mycket för att ha fått en uppfattning av det.

EDIT: Var visst baserad på blink och inte webkit. Inte min dag idag.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Möjligheten att flytta om alla grejor och modifiera UI till något som passar mig är den enda anledningen till att jag använder Opera alls. Detta inkluderar bland annat bokmärkespanelen till vänster på skärmen och flikarna längst ner.

Om de ändrar sådana funktioner finns det inget som gör att jag vill uppgradera - snarare tvärtom.

Permalänk
Medlem

Dom har tagit bort allt som varit opera och kvar blev en sketen chromeläsare.

Jag läste att den gamla versionen kommer uppdateras och supportas ett tag till tills dom fixat till den nya med vissa av de borttagna funktionerna.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Som vanligt bland mjukvarufolk så tror dom (eller hoppas kanske..) att en förändring automatiskt är en förbättring.
Och att missnöjda användare bara är bakåtsträvare som inte vill lära sig ett nytt UI.

Dagens vettiga påstående! Tackar!

I alla fall så kör jag Opera version 12.5 vid sidan av Firefox. Gillar idén med läsaren, fast den är väldigt buggig. Samt så saknar den en valmöjlighet att ha mer än en startsida, något som är lite av en dealbreaker för mig...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Dagens vettiga påstående! Tackar!

I alla fall så kör jag Opera version 12.5 vid sidan av Firefox. Gillar idén med läsaren, fast den är väldigt buggig. Samt så saknar den en valmöjlighet att ha mer än en startsida, något som är lite av en dealbreaker för mig...

Du kan ha flera, men det är lite bökigt.. Du kan spara en session med de sidor du vill starta med och välja den sessionen som standard session. Och sedan bland startupalternativen välja continue from saved sessions.

Visa signatur

This time, like all times, is a very good one, if we know what to do with it.
If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte232:

Du kan ha flera, men det är lite bökigt.. Du kan spara en session med de sidor du vill starta med och välja den sessionen som standard session. Och sedan bland startupalternativen välja continue from saved sessions.

Jo, jag körde med det. Problemet är att sidan inte laddas ned när man startar webbläsaren, utan man får gå igenom alla flickar och manuellt F5:a varenda en av dom då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jo, jag körde med det. Problemet är att sidan inte laddas ned när man startar webbläsaren, utan man får gå igenom alla flickar och manuellt F5:a varenda en av dom då.

Du kan lätt fixa ett kortkommando för att ladda om alla sidor. Kräver fortfarande ett knapptryck men smidigare än att behöva uppdtera varje flik för sig. Som standard är både shift+F5 och ctrl+F5 bundet till att tvinga omladdning av sidan. Jag har ändrat shift+F5 till "Reload all pages" (dubbelklicka under action och skriv in det.)

Permalänk
Medlem

Jätte synd , att opera använder webkiti stället för sin presto layout engine.
Inget fel på webkit men urvalet minskar och jag har rekommenderat opera till alla jag känner för att de ska slippa/minska sårbarheten med virus/tojaner.

Tror visserligen att presto blivit förskonat från virus/trojan angrepp för att så få använder den i förhållande till IE,FF och chrome.
Jag har inte sett någon sårbarhets jämförelse, men men.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Du kan lätt fixa ett kortkommando för att ladda om alla sidor. Kräver fortfarande ett knapptryck men smidigare än att behöva uppdtera varje flik för sig. Som standard är både shift+F5 och ctrl+F5 bundet till att tvinga omladdning av sidan. Jag har ändrat shift+F5 till "Reload all pages" (dubbelklicka under action och skriv in det.)

Känns ju dock inte helt Ok att behöva göra ett extra moment så där, när alla andra webbläsare verkar klara det utan problem.

Sedan har jag även haft massor av problem med YouTube, där man måste klicka på videon en gång först innan det går att använda några av knapparna (Play/Pause, volym, hoppa i klipper etc).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter verkligen inte som opera. Nu kör jag den som sekundär webbläsare och har alla bokmärken i Firefox och kör bara snabbstarten.. eller vänta, har några få där. Bland addons är det bara adblock som används och att man behöver aktivera youtubeklipp för att kunna styra dem är inget man stör sig på när man blivit van. Hade jag kört den som huvudläsare hade jag nog stört mig på att förlora flikgrupperingen som faktiskt är smart byggd.

Permalänk
Medlem

Läsvärt om utvecklarnas tankar kring Opera 15, funktioner och vad som kommer i framtiden: http://my.opera.com/desktopteam/blog/2013/07/04/the-vision-be...

Själv testade jag Opera 15 i några minuter och insåg precis som ni andra att väldigt många funktioner saknas (höger+vänster-klick för bakåt tex), bara att hoppas att de kommer tillbaka i framtida versioner.

Permalänk
Medlem

Hur stänga av påminnelse om Opera-uppgradering?

Är det någon som vet hur man stänger av den enerverande påminnelsen om uppgradering till Opera 15 när man startar Opera 12? Så fort jag startar Opera 12 kommer det upp en liten ruta som frågar om man vill uppgradera. Risken med den uppgraderingsrutan är förstås risken för att man av bara farten klickar på "Ja".

Efter att ha testat Opera 15 både som beta och nu i skarp version vill jag defintivt och absolut inte uppgradera. Mejldelen är borttagen (jo, man kan lasta ned den som ett klumpigt tillägg), bokmärkena är borta eller snarare blandade som en kortlek med 2001 kort till ett misch-masch som de kallar för Speed Dial, skins är borttaget ... kort och gott, det mesta som gjorde att jag för X år sen valde Opera som webbläsare har försvunnit i version 15.

Som sagt, och någon som läser det här vet hur man en gång för alla kan få bort uppgraderingsrutan så är jag tacksam för det tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 60degN:

Är det någon som vet hur man stänger av den enerverande påminnelsen om uppgradering till Opera 15 när man startar Opera 12? Så fort jag startar Opera 12 kommer det upp en liten ruta som frågar om man vill uppgradera. Risken med den uppgraderingsrutan är förstås risken för att man av bara farten klickar på "Ja".

Efter att ha testat Opera 15 både som beta och nu i skarp version vill jag defintivt och absolut inte uppgradera. Mejldelen är borttagen (jo, man kan lasta ned den som ett klumpigt tillägg), bokmärkena är borta eller snarare blandade som en kortlek med 2001 kort till ett misch-masch som de kallar för Speed Dial, skins är borttaget ... kort och gott, det mesta som gjorde att jag för X år sen valde Opera som webbläsare har försvunnit i version 15.

Som sagt, och någon som läser det här vet hur man en gång för alla kan få bort uppgraderingsrutan så är jag tacksam för det tipset!

Hmmz, jag får inte upp någon påminnelse.

Under preferences -> security så har du hantering av uppdateringar längst ner. Testa att ändra där och se om det försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Hmmz, jag får inte upp någon påminnelse.

Under preferences -> security så har du hantering av uppdateringar längst ner. Testa att ändra där och se om det försvinner.

Tack för tipset - fast det löste tyvärr inte problemet.

Permalänk

Jag tycker inte om nya Opera 15 iallafall... Det finns ju inte den vanliga hederliga högerklicksmenyn så man kan ju inte göra nånting...

>

Sen tycker jag att hela designen o känslan av nya Opera är kopierad från Chrome rent ut av..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Vet någon hur man fixar så att inte alla tabbar är kvar som man hade uppe när man var inne på opera sist?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loinder:

Vet någon hur man fixar så att inte alla tabbar är kvar som man hade uppe när man var inne på opera sist?

I Opera 12 är det under Tools / Preferences / General. Vet inte om de ändrat till Opera 15.

Permalänk
Medlem

Provade Opera 16 idag. Jag kör Chrome som standard men måste säga att nya Opera Next är väldigt nice, mycket skönare att använda än gamla 12.XX som jag körde senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

I Opera 12 är det under Tools / Preferences / General. Vet inte om de ändrat till Opera 15.

Jo i Opera 12 vet jag men hittar det ingenstans i 15/16.