Permalänk
Medlem

Hur utföra kabeltest (ej RJ45) ?

Jag har en bunt vanliga kopparsladdar som går ut i en vägg och en bunt som går in i en annan vägg, men flera har samma färg.
Hur ska jag ta reda på vilken som är vilken?
Hade jag haft korta sladdar hade jag helt enkelt kunna testa resistansen med multimeter, men nu kan jag inte det. Kan man använda ett batteri+multimeter på något vis? Har någon några andra idéer?

Permalänk
Rekordmedlem

Använd en kabel för att förlänga mätsladdarna på multimetern ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kjell hade billigare kopior tidigare av dessa: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-504-68&t... Mitt håller iaf än. Ett mycket användbart instrument.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ett batteri och en multimeter borde fungera fint om du t.ex. kopplar den positiva sidan av batteriet till ena änden av en kabel och sedan mäter i andra änden mot jord vilken kabel som har en annorlunda potential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använd en kabel för att förlänga mätsladdarna på multimetern ?

Skrivet av MultiMan:

Kjell hade billigare kopior tidigare av dessa: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-504-68&t... Mitt håller iaf än. Ett mycket användbart instrument.

Skrivet av Marcusk:

Ett batteri och en multimeter borde fungera fint om du t.ex. kopplar den positiva sidan av batteriet till ena änden av en kabel och sedan mäter i andra änden mot jord vilken kabel som har en annorlunda potential.

Tack för alla tips! Ska nog lista ut något nu!

Permalänk

Tja! på din multimeter har du nått som heter diod testare. Den har funktionen att den piper vid kortslutning. Så om du sätter proberna på varsin sida om en kabel så piper den :-). Om du mistänker att kablarna är inkopplade till nått så kommer det inte att funka med diod test. Då rekomenderar jag att du resistans testar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fishiceman:

Tja! på din multimeter har du nått som heter diod testare. Den har funktionen att den piper vid kortslutning. Så om du sätter proberna på varsin sida om en kabel så piper den :-). Om du mistänker att kablarna är inkopplade till nått så kommer det inte att funka med diod test. Då rekomenderar jag att du resistans testar

Nja det är väl en resistans mätare som piper om resistansen är under 40ohm?

MEN en utmärkt idé fishiceman.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless