Moddare ansluter Geforce GTX 570 till Macbook Air via Intel Thunderbolt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zeuxlarsson:

Apple kan inte tillverka ATI/Nvidia kort.

Nej men vad spelar det för roll. Antingen köper de en integrerad GPU och löder fast på moderkortet eller så köper de en diskret GPU och löder fast på ett externt kort där de kan ta mer betalt för det. De måste köpa en GPU från någon någonstans. Sen kan det vara Nvidia, AMD, Intel eller PowerVR.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Bluestreakfus:

Vill inte vara besserwisser, men gb (litet b) och gbit är samma sak, vilket gör din post lite knepig att läsa, förstår dock att du jämför 4GB/s mot 10Gb/s (1,25GB/s)

Detta borde effektivt ge 4/1,25 = 5x hastighet i PCIe-termer, vilket borde flaska de högre presterande korten med ca 5-8% med tanke på att 4x sänker prestandan med ca 10% av vad jag förstått.

Bara ett logiskt resonemang som kanske inte håller med tanke på den komplexa tekniken bakom, men iaf

Ja du får vara besservisser.

Jag jämförde (titta efter edit: ) pci-e (15,75GB/s) mot thunderbolt (20gbit/s = 2,5 GB/s)

Vilket gör thunderbolt ca 6,3ggr långsammare än Pci-e x16 v3.0 totalt sett. Per kanal är thunderbolt lite snabbare då en pci-e v3.0 ligger på strax under 1GB/s och en kanal thunderbolt ligger på strax över 1GB/s.

Det är möjligt att detta kan blivit mer förvirrande än utredande, men huvudsaken är att thunderbolt är för slött för att kunna dra full nytta av kort som ligger över medelklass.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Albinfiskare:

pci-e 16x kan ju transportera typ 4gb/s medans thunderbolt "bara" klarar 10gbit/s (~1gb/s), hur påverkar detta prestandan?

Hur mycket behöver tex ett medium/högpresterande kort idag (typ 670/680)?

Edit: hmm, engelska wiki säger att pci-e 3.0 klarar upp till 15,75gb/s (runt 1gb/s per lane). Thunderbolt specar de till 10gbit/s (20gbit/s totalt). Fortfarande är pci-e rätt mycket kvickare. Har sett folk här som klagar på pci-e 8x vilket skulle ge ca 7,5 gb/s, och det är ju fortfarande snabbare än thunderbolt....

Lite tips till dig:

giga = G
bit = b
byte = B

GB/s = gigabyte per sekund
Gb/s = gigabit per sekund

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Lite tips till dig:

giga = G
bit = b
byte = B

Att han missade stort g är inte så viktigt då detta inte kan misstolkas. Gbit/s är TT standard för att skriva överförningshastighet så där skulle man kunna säga att du har fel.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Vive la liberté!

Been there, done that.
GTX 560Ti på en HP Elitebook 2540p; ansluten via PE4L
http://www.3dmark.com/is/618779
http://www.3dmark.com/cg/552437
http://www.3dmark.com/fs/588289
http://www.3dmark.com/3dmv/4736054
http://www.3dmark.com/3dm06/17305983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasd_101:

hade det gått att göra detta med två usb 3.0 istället för thunderbolt, det är ju ganska ovanligt med thunderbolt.

Du missade nog "till Macbook Air" i artikelns rubrik va?

---

Skrivet av Deathdancer:

Detta påminner mig om min gamla FS Amilo SA3650 med externt Radeon 3870. Vilken fröjd det vara att ha en 13"-dator, som man bara kunde plugga i extrakortet i när man ville spela.

När Amilon gick sönder bestämde jag mig för att inte köpa någon ny bärbar förrän det kom en ny variant.

Hoppas fortfarande att denna teknik ska börja florera.

http://www.notebookcheck.pl/fileadmin/_migrated/pics/gesamt_m...

Var ju även en asus-produkt på G för en del år sen. Osäker på om den kom ut på marknaden dock. Men vill minnas att det fanns någon annan lösning också.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Skrivet av olog-hai:

Lite tips till dig:

giga = G
bit = b
byte = B

redan fixat i min andra post. Var lite osäker där av skrev jag gb/s och gbit/s i min första. Brukar man inte skriva ut "bit" när man anger hastighet?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

redan fixat i min andra post. Var lite osäker där av skrev jag gb/s och gbit/s i min första. Brukar man inte skriva ut "bit" när man anger hastighet?

bit kan användas som hastighet men även som längdmått. När man överför data på internet så debiterar transit-leverantörerna varandra efter en taxa som räknas på bit-miles.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Han borde ha använt en Macbook Pro 15 Retina i stället. Roligare med 2880 x 1800 pixlars upplösning.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Han borde ha använt en Macbook Pro 15 Retina i stället. Roligare med 2880 x 1800 pixlars upplösning.

Är ju dock mer logiskt för MBA eftersom rMBP redan har ett reko grafikkort, 650m.

Visa signatur

Permalänk

Jag räknar med grafikkort på jobbet (doktorand i biofysik). För mig skulle det här vara helt perfekt! En liten nätt dator som man accelerar med hjälp av en beräkningsdel ansluten med t.ex. thunderbolt.

Tesla-korten marknadsförs ju som en "super-dator" på skrivbordet, tänk en "super-dator" via thunderbolt!

Mina simulerar är i runda slängar 100x snabbare på grafikkort än på senaste generation Intel CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Är ju dock mer logiskt för MBA eftersom rMBP redan har ett reko grafikkort, 650m.

Dock klarar ju 650m inte av den upplösningen vettigt. Sitter på fullHD själv och det börjar bli väldigt tight, måste helt klart dra ner lite för att flyta.

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Ja du får vara besservisser.

Jag jämförde (titta efter edit: ) pci-e (15,75GB/s) mot thunderbolt (20gbit/s = 2,5 GB/s)

Vilket gör thunderbolt ca 6,3ggr långsammare än Pci-e x16 v3.0 totalt sett. Per kanal är thunderbolt lite snabbare då en pci-e v3.0 ligger på strax under 1GB/s och en kanal thunderbolt ligger på strax över 1GB/s.

Det är möjligt att detta kan blivit mer förvirrande än utredande, men huvudsaken är att thunderbolt är för slött för att kunna dra full nytta av kort som ligger över medelklass.

Det var tydligt förklarat.
Hade glömt att TB gått från 10 till 20 Gb/sek

Men absolut, med dessa siffror är TB för långsamt för en stor del av grafikkort.

Undrar om det skulle gå att paralellköra två st TBlinor...
kommer nog så småningom ^^

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk

Nu var ju grejjen med denna att det var via thunderbolt, det du visar är ju expresscard direkt in i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Skrivet av Humper:

Dock klarar ju 650m inte av den upplösningen vettigt. Sitter på fullHD själv och det börjar bli väldigt tight, måste helt klart dra ner lite för att flyta.

13" MBP retina då, den har 2560 x 1600 pixlars upplösning och bara ett ruttet Intel HD Graphics 4000 ännu så länge även om de lär uppgraderas snart med Iris Pro 5200 och Haswell. 650M kortet slänger de förhoppningsvis också ut, är inte så insatt men borde väl finnas någon efterföljare i 700 serien med motsvarande värmeutveckling.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Sjukt snyggt med en kartong och en plastpåse som inneslutning för bygget.
Har varit lite förvånad att externa grafikkort inte dykt upp än. Är det problem med drivrutiner för att få grafiken att fungera bra över Thunderbolt? Eller tror de att det är en för liten marknad när så få laptopar utanför Apple har Thunderbolt och Apple är ju inte känt som en plattform för spelare direkt.

Det beror helt på att Intel vägrar licensiera externa kort som använder Thunderbolt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Hoppas att Intel släpper sitt hårda grepp om Thunderbolt-teknologin och vi får se fler tillverkare lansera tillbehör.

http://appleinsider.com/articles/13/05/28/intels-grip-on-thun...

Efter lite googlande hittade jag den här länken:

http://www.bit-tech.net/news/hardware/2013/06/06/silverstone-...

Det verkar som om det många av oss efterfrågar är redan påväg Nu får vi bara hoppas att SilverStone sätter en rimlig prislapp.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

undrar hur mycket extra fördröjning alla adaptrar och specialfiler innebär.

Det har ju funnits komerciella lösningar på det här förut, dock inte fullfjädrade grafikkort vad jag vet, utan istället en liten customlåda som man kopplar laptopen till, ungefär lika stor som en hårddisk.

man får säkert räkna med dubbla kostnader exklusive grafikkortet.
till det ska man ha en extern skärm, mus och tangentbord, då kan man nästan lika gärna spara ihop till en stationär.

Men för de som tänker följa guiden och ordna allt själv så är det tufft.

Man behöver ju inte extern skärm, mus och tangentbord, allt det finns ju inbyggt i bärbara. Då tillkommer bara kostnaden för adaptrar och grafikkortet...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Bra fråga, det undrar jag med. Känns som latens kan vara ett reellt problem.

Med tanke på att det fungerar på precis samma sätt som om man har en bärbar med ett integrerat och ett dedikerat grafikkort med Nvidia Optimus så tvivlar jag på att latens skulle vara ett stort problem, med tanke på att man aldrig hör talas om det när det gäller de lösningarna.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Dirty Harry:

Nu var ju grejjen med denna att det var via thunderbolt, det du visar är ju expresscard direkt in i datorn.

Ingen skillnad i praktiken, då den i artikeln går via en adapter thunderbolt -> expresscard. Dvs det är den som begränsar (den begränsar till 5Gbit/s)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Detta är sant, men det är i alla fall bättre än HD5000. Nästa generation rMBP kommer förhoppningsvis erbjuda ett lite roligare grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Detta är sant, men det är i alla fall bättre än HD5000. Nästa generation rMBP kommer förhoppningsvis erbjuda ett lite roligare grafikkort.

Iof kanske man inte köper MBP för just gaming möjligheterna men det är ju kul att kunna göra det ivf.
Skulle helt klart bli en MBP för min del om den skulle klara av just gaming bättre även fast jag inte spelar speciellt mkt längre så vill jag fortfarande ha möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast om laptoptillverkarna själva tillverkar utrustningen så kan de fortfarande dra in pengarna på att sälja en pryl till och de får hela vinsten från det externa grafikkortet.

Så en till anledning att hata Thundrbolt då med andra ord. Varför kan inte bara PCISIG gå in och fixa en vettig extern PCI-e som följer samma licenser som vanliga PCI-e? Då skulle vi slippa större delen av all idioti som omgärdar Thunderbolt och det skulle kanske kunna bli något. Intel är ju fast bestämda att upprepade gånger skjuta sig själva i foten när det kommer till Thunderbolt.

Exakt, känns som dom håller nere avtryckaren med avsikt. Ren idioti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Iof kanske man inte köper MBP för just gaming möjligheterna men det är ju kul att kunna göra det ivf.
Skulle helt klart bli en MBP för min del om den skulle klara av just gaming bättre även fast jag inte spelar speciellt mkt längre så vill jag fortfarande ha möjligheten.

Indeed, jag funderar faktiskt på en MBA för att kunna spela lite när man är ute och reser. HD5000 funkar faktiskt rätt bra med source-baserade spel i alla fall. TF2 t ex. Men vi får se vad det blir. Har en gammal MBA nu som knappt går att surfa med, C2D med för lite minne och den slöa SSD:n.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Men nog går det väl ändå att spela en hel del spel på ett GT 650M även om man för det mesta inte kan använda retinaskärmens fulla upplösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Man behöver ju inte extern skärm, mus och tangentbord, allt det finns ju inbyggt i bärbara. Då tillkommer bara kostnaden för adaptrar och grafikkortet...

mjo visserligen, men att spela ett spel i 1366x768 @ 13" med en trackpad är inte så bekvämt.
ett 570 är ju ganska overkill på den upplösningen dessutom.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Du missade nog "till Macbook Air" i artikelns rubrik va?

---

Var ju även en asus-produkt på G för en del år sen. Osäker på om den kom ut på marknaden dock. Men vill minnas att det fanns någon annan lösning också.
http://www.madshrimps.be/vbulletin/attachments/f22/277d116816...

det intresanta var väll inte att den var "till Macbook Air" utan att man kunnde kopla i ett grafikkort via thunderbolt till en bärbar dator.

Min fundering var om det hade gått lika bra med 2 st USB 3.0 effter som att de motsvarar nästan samma hastighet som thunderbolt.

USB 3.0 =4,8Gbps
Thunderbolt = 10Gbps

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devildoll:

Vad är det du säger egentligen? 570 flaskar? flaskar vadå?

Edit: Du sitter ju och skriver i sweclockers forum, en site som har recenserat bägge korten, här kan du se hur de står sig mot varandra, varsågod.

Ja, Thunderbolt 2 är väl strypt till 20 Gbps? Antar att du inte tänkte på det va? Om något låter för bra för att vara sant så är det oftast inte så.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasd_101:

det intresanta var väll inte att den var "till Macbook Air" utan att man kunnde kopla i ett grafikkort via thunderbolt till en bärbar dator.

Min fundering var om det hade gått lika bra med 2 st USB 3.0 effter som att de motsvarar nästan samma hastighet som thunderbolt.

USB 3.0 =4,8Gbps
Thunderbolt = 10Gbps

Återstår att se. Har för mig att Intel skulle satsa mer på Thunderbolt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://forum.notebookreview.com/e-gpu-external-graphics-discu...

Kanske redan har nämnts, men här har ni en 4 år gammal tråd där detta redan gjorts, dock inte bara med thunderbolt.