Jobba i datorbranschen eller spelbranschen?
Det här är en fråga som håller mig uppe på nätterna, för jag finner inget svar... det finns två utbildningar som jag vill välja mellan i framtiden, antingen civilingenjör i datateknik, eller gå i någon skola för speltillverkning, t.ex. som speldesigner, och antingen jobba som indie-utvecklare eller för ett litet företag. Men jag kan inte bestämma mig för vilken! Jag älskar både datorer och spel väldigt mycket, och är passionerad för båda.
Jag har många idéer som jag vill göra spel av, och tanken av att se var gränsen går för ens kreativitet inom spelskapande är facinerande. För mig är spel den ultimata konstformen, och det hade varit fantastiskt att "skapa" en värld att dela med omvärlden och kanske få dem att känna någonting. Problemet är att om man jobbar som indie-utvecklare så är det riskfyllt. Tänk om man fastnar i utvecklingen. Tänk om ingen gillar spelet. Då har man slösat bort år av sitt liv, för att inte tala om pengarna. Är det värt riskerna för att kunna bli en konstnär, få utlopp för mina idéer och förhoppningsvis inspirera och roa andra?
Att jobba som en civilingenjör däremot är mycket säkrare. De är vördade och eftertraktade i hela världen, och en duktig arbetare tjänar inte fy skam heller. Jag får en chans att jobba med hårdvara och mjukvara, t.ex. programmering, med många möjligheter för inriktning och specialisering. Men jag är orolig för att det kommer kännas för mycket som att jag jobbar "för" någon annan, och att jag inte kommer att ha tid för personligt skapande. Jag hade fortfarande velat göra spel om jag jobbade inom datorbranschen, men på mycket mindre skala.
Jag kanske borde utbilda mig till civilingejör och göra spel vid sidan om, när jag har tid?
Är det värt det överhuvudtaget att jobba inom spelbranschen? Jag har hört att det är väldigt turbulent och kasst betalt och hårt jobb.