Jobba i datorbranschen eller spelbranschen?

Permalänk
Medlem

Jobba i datorbranschen eller spelbranschen?

Det här är en fråga som håller mig uppe på nätterna, för jag finner inget svar... det finns två utbildningar som jag vill välja mellan i framtiden, antingen civilingenjör i datateknik, eller gå i någon skola för speltillverkning, t.ex. som speldesigner, och antingen jobba som indie-utvecklare eller för ett litet företag. Men jag kan inte bestämma mig för vilken! Jag älskar både datorer och spel väldigt mycket, och är passionerad för båda.

Jag har många idéer som jag vill göra spel av, och tanken av att se var gränsen går för ens kreativitet inom spelskapande är facinerande. För mig är spel den ultimata konstformen, och det hade varit fantastiskt att "skapa" en värld att dela med omvärlden och kanske få dem att känna någonting. Problemet är att om man jobbar som indie-utvecklare så är det riskfyllt. Tänk om man fastnar i utvecklingen. Tänk om ingen gillar spelet. Då har man slösat bort år av sitt liv, för att inte tala om pengarna. Är det värt riskerna för att kunna bli en konstnär, få utlopp för mina idéer och förhoppningsvis inspirera och roa andra?

Att jobba som en civilingenjör däremot är mycket säkrare. De är vördade och eftertraktade i hela världen, och en duktig arbetare tjänar inte fy skam heller. Jag får en chans att jobba med hårdvara och mjukvara, t.ex. programmering, med många möjligheter för inriktning och specialisering. Men jag är orolig för att det kommer kännas för mycket som att jag jobbar "för" någon annan, och att jag inte kommer att ha tid för personligt skapande. Jag hade fortfarande velat göra spel om jag jobbade inom datorbranschen, men på mycket mindre skala.

Jag kanske borde utbilda mig till civilingejör och göra spel vid sidan om, när jag har tid?
Är det värt det överhuvudtaget att jobba inom spelbranschen? Jag har hört att det är väldigt turbulent och kasst betalt och hårt jobb.

Permalänk
Medlem

Varför inte ingenjör i datorspelsutveckling? http://www.ltu.se/edu/program/TIDUG

Dock "bara" högskoleingenjör, dvs treårig utbildning istället för civilingenjörens fem år.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Varför inte ingenjör i datorspelsutveckling? http://www.ltu.se/edu/program/TIDUG

Dock "bara" högskoleingenjör, dvs treårig utbildning istället för civilingenjörens fem år.

Om jag går i en flerårig utbildning för spelskapande vill jag att det ska vara värt investeringen... något som spel ser jag inte bara som ett jobb, utan ett sätt att uttrycka sin själ. Jag vet inte, jag är väl ganska pessimistisk av mig, men jag är orolig för att efter att ha spenderat flera år i skolan för att lära mig göra spel så kommer jag bara vara någon som gör som han blir tillsagd utan att kunna tillföra egen kreativitet. Jag vill verkligen SKAPA när jag gör spel, inte bara lägga till personlighetslösa byggdelar. Men å andra sidan kanske det hade kunnat kännas bra att jobba i ett lag och veta att alla har sin roll, och att det i slutändan blir ett häftigt resultat när man ser hur det kommer ihop. Jag får läsa på mer och se vad jag förstår, jaja.

Permalänk
Avstängd

Jag hänger inte med, vad säger att en civilingenjör inte skulle kunna jobba inom spelbranschen?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Om jag går i en flerårig utbildning för spelskapande vill jag att det ska vara värt investeringen... något som spel ser jag inte bara som ett jobb, utan ett sätt att uttrycka sin själ. Jag vet inte, jag är väl ganska pessimistisk av mig, men jag är orolig för att efter att ha spenderat flera år i skolan för att lära mig göra spel så kommer jag bara vara någon som gör som han blir tillsagd utan att kunna tillföra egen kreativitet. Jag vill verkligen SKAPA när jag gör spel, inte bara lägga till personlighetslösa byggdelar. Men å andra sidan kanske det hade kunnat kännas bra att jobba i ett lag och veta att alla har sin roll, och att det i slutändan blir ett häftigt resultat när man ser hur det kommer ihop. Jag får läsa på mer och se vad jag förstår, jaja.

Ptja om du nu har kunskaperna för spelutveckling sedan tidigare så är väl en utbildning ganska meningslöst men baserat på vad du skrev i TS så tänkte jag bara rekommendera något som verkar vara en mellanväg som kombinerar vad du verkar vara ute efter. Är kompis med några som pluggat i Skellefte på datorspelsutvecklingsutbildningarna och ett exempel på vad man kan göra är Arrowhead studios som skapade Magicka. Mer info här http://arrowheadgamestudios.com/

Jag tror inte man blir någon "mindless drone" om det inte är vad man vill bli.

EDIT:

Skrivet av Crippa90:

Jag hänger inte med, vad säger att en civilingenjör inte skulle kunna jobba inom spelbranschen?

Ovan är också en god poäng!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag hänger inte med, vad säger att en civilingenjör inte skulle kunna jobba inom spelbranschen?

precis. Dessutom går det att välja kurser inriktade på grafik, spelmotorer osv när du väljer dina frivilliga kurser under 4e och 5e året. Du har inget att förlora på att gå en civilingenjörsutbildning ifall du avslutar den.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag har varit otydlig. Jag menade bara att jag helst ville bestämma mig i förhand och sen fokusera studierna mot mitt mål specifkt, alternativt ha en utbildning som ger mig bred kompetens, både inom spel och inom datorer. Jag lutar åt att utbilda mig till civilingenjör i datateknik eftersom den ger tryggare, mer variernade jobb, men jag kan ändå jobba inom spelbranschen om jag så vill.