Tjejen trakasseras när hon är ute själv, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Tjejen trakasseras när hon är ute själv, vad ska jag göra?

Jag är så jävla trött på det här. När frun går ut för att göra ärenden själv ringer hon ibland till mig och är ledsen för att killar (ofta i gäng) trakasserar henne, går efter henne och kommenterar hennes fysiska drag, vilken sexig röv, vilka stora bröst, snackar skit om henne på andra språk och skrattar åt henne. Jag blir självklart förbannad men vet inte vad jag ska göra. Det händer aldrig när jag är ute med henne, men jag vill inte känna att jag måste vakta henne mot andra och deras skitsnackande. Hon är dessutom från USA och kan fortfarande inte särskilt mycket svenska, så hon känner sig ännu osäkrare och maktlös mot de som pratar om henne. Hon vågar inte heller säga ifrån själv. Sist var det idag när hon gick till ICA och fick stå ut med att två stora, vältränade killar snackade om vilka stora bröst hon har och skrattade mellan sig själva och sa saker på arabiska.

Vad är det meningen att man ska göra som en man när ens egen fru behandlas på det sättet? Är det bara upp till henne att våga säga till dem att hålla käften och dra åt helvete? Jag tror inte på könsstereotyper där mannan ska vara en knight in shining armor och kvinnan är en svag prinsessa som behöver skyddas, men hon vågar ju som sagt inte, och jag klandrar inte henne heller... ja, vad göra?

Permalänk
Medlem

Låter alldeles sjukt... Jag vet inte hur ni ska lösa det, men jag hoppas för er båda att ni kan få ett slut på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Hur klär hon sig när hon går ut och liknande händelser sker?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Bli aktiv feminist och försök ändra dom patriarkala strukturerna vi har i samhället.

Permalänk
Medlem

Slösa inte energi på idioter. Hon ska ignorera dessa töntar, inget annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Electrix:

Hur klär hon sig när hon går ut och liknande händelser sker?

Skickades från m.sweclockers.com

Det spelar väl förfan ingen roll, lägg av!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Bli aktiv feminist och försök ändra dom patriarkala strukturerna vi har i samhället.

Det är den långsiktiga lösningen. Kortsiktigt lösning kan vara att kontakta den lokala motorcykelföreningen. Har man inga sådana kontakter så lär henne några enkla fraser typ "lägg av", "håll käft", och "har du inget arbete att slösa energi på" på de språk som förekommer.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon13728:

Det spelar väl förfan ingen roll, lägg av!

Det är ju precis det gör idag..
Visst ska man få klä sig som man vill men som vissa klär sig idag är helt fel (beroende av ålder) och "man ber om det" stil.
Tyvär är det så idag..

Ställer samma fråga, hur klär hon och "uppför sig" ? Oavsett måste hon ju se bra ut.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. HerrGoreMann, tack för dina ord.

Hon klär sig normalt, aldrig i kjol, men hon gillar att ha urringning. Jag är inte intresserad av att bli feminist direkt, men jag ser verkligen världen annorlunda genom att ha en fru och en ung dotter (1 år), så jag har ju mina värderingar som jag följer och pratar om när det kommer på tal.

compagoffer, varför skulle vi kontakta den lokala motorcykelföreningen? Tänker du typ Hell's Angels? Om det var ett skämt så förstår jag inte. Problemet är inte heller att hon inte vet vad hon ska säga, men hon vågar inte. Hon är rädd att de kan bli aggressiva till exempel...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Tack för svaren. HerrGoreMann, tack för dina ord.

Hon klär sig normalt, aldrig i kjol, men hon gillar att ha urringning. Jag är inte intresserad av att bli feminist direkt, men jag ser verkligen världen annorlunda genom att ha en fru och en ung dotter (1 år), så jag har ju mina värderingar som jag följer och pratar om när det kommer på tal.

compagoffer, varför skulle vi kontakta den lokala motorcykelföreningen? Tänker du typ Hell's Angels? Om det var ett skämt så förstår jag inte. Problemet är inte heller att hon inte vet vad hon ska säga, men hon vågar inte. Hon är rädd att de kan bli aggressiva till exempel...

Jo det är ju det som är det jävliga.. Att urbefolkningen lackar ur och hittar på nåt riktigt korkat..
Bra fråga, enda man egentligen kan göra är att polisanmäla för sextrakasserier, tror dock inte att det räcker så långt.

PS. Hur gamla är ni? Är hon väldigt ung (ca 25-30) lär det vara stor bidragande faktor, tillsammans med urringningen

Permalänk
Inaktiv

Ja det var ett skämt. Våld är ju ingen lösning, och känner man inte att det är läge att säga ifrån så vet jag inte vad man ska göra.

Flytta gör man ju inte hur som helst.

Vad säger polisen? Det handlar ju om trakasserier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo det är ju det som är det jävliga.. Att urbefolkningen lackar ur och hittar på nåt riktigt korkat..
Bra fråga, enda man egentligen kan göra är att polisanmäla för sextrakasserier, tror dock inte att det räcker så långt.

PS. Hur gamla är ni? Är hon väldigt ung (ca 25-30) lär det vara stor bidragande faktor, tillsammans med urringningen

Hon är 22 år, jag är 25 år.

Ser inte poängen att polisanmäla när vi inte vet vilka snubbarna är... jag har dock försökt pusha henne att bara säga till dem att hålla käft på engelska, men jag vet inte om det är lösningen direkt. Jag vill bara inte att de ska tro att det är utan konsekvenser att bete sig som de gör.

Permalänk
Inaktiv

Är det ett område där det finns någon form av närpolis som fotpatrullerar?

Permalänk
Medlem

Att lära henne lite svenska och självförsvar kanske kan hjälpa, om det kommer till det.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bAkewelle:

Att lära henne lite svenska och självförsvar kanske kan hjälpa, om det kommer till det.

Några terminer Krav maga fixar vilket nerbrutet självförtroende som helst. En enstaka kurs hjälper tyvärr inte.

Permalänk

Tasmanska djävular finns lite varstans i landet, kommunikation är dock inte ett fungerande sätt att bli av med dem.

Det bästa är att låta någon annan göra jobbet och undvika bli uppmärksammad av dem. I din frus fall så ska hon inte klä sig på ett sådant sätt så hon blir mer uppmärksammad än andra kvinnor och att de isåfall trakasserar alla lika, vilket innebär att en större grupp fryser ute dem.

Att själv bli en tasmansk djävul, i detta fall typen feminist är ingen bra lösning. Dels för att det är så mycket annan skit som man får hoppa på för att lösa ett problem med vissa enstaka individer.

Sedan kan man fråga sig vilka grupp av människor som trakasserar varandra mest? Om vi tar kvinnor så är de inte precis dåliga på att förtala, men de brukar inte trakassera män så mycket sexuellt.

Skrivet av bAkewelle:

Att lära henne lite svenska och självförsvar kanske kan hjälpa, om det kommer till det.

Självförsvar är bra att kunna, då kunna undvika fasthållningar och sedan träna på att springa fort utav bara tusan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Man får helt enkelt räkna med sånt här om hon är snygg och klär sig utmanande (urringning och kanske pumps?).

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av fantomsmurfen:

Man får helt enkelt räkna med sånt här om hon är snygg och klär sig utmanande (urringning och kanske pumps?).

De flesta tjejer klär sig utmanade (nästan som horor..., verkligen ber om det) och verkligen vill att alla ska titta och kanske t.om säga nåt men när man väl gör det får man div slagord..

Förstår inte vissa personers logik.

Självklart rättfärdigar det inget alls i sitt val om klädstil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Man får helt enkelt räkna med sånt här om hon är snygg och klär sig utmanande (urringning och kanske pumps?).

Hoppas verkligen att du trollar och inte på allvar menar det där.
Låter annars som att du har liknande ursprung som de som trakasserade henne, dvs något land där patriarkala strukturer fortfarande är högst påtagliga och en kvinna som går i skola, lämnar hemmet och inte sköter allt i hushållet är en styggelse.

Att engagera sig i kvinnors likabehandling/likavärdering värden över är naturligtvis något man kan göra, men det finns nog lättare sätt att göra något åt ett par svinpälsar än att först förändra attityden över hela världen...

Självklart är det dock så att en snygg tjej som klär sig lättklätt drar till sig intresserade blickar och kanske några försök till uppvaktande. Det är helt ok och naturligt, men om personerna går vidare och förföljer, trakasserar och hånar henne, som är fallet här, så är det verkligen inte något man ska tolerera.
Tjejer ska inte behöva gå i burka eller liknande för att slippa sådant.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Hoppas verkligen att du trollar och inte på allvar menar det där.
Låter annars som att du har liknande ursprung som de som trakasserade henne, dvs något land där patriarkala strukturer fortfarande är högst påtagliga och en kvinna som går i skola, lämnar hemmet och inte sköter allt i hushållet är en styggelse.

Att engagera sig i kvinnors likabehandling/likavärdering värden över är naturligtvis något man kan göra, men det finns nog lättare sätt att göra något åt ett par svinpälsar än att först förändra attityden över hela världen...

Självklart är det dock så att en snygg tjej som klär sig lättklätt drar till sig intresserade blickar och kanske några försök till uppvaktande. Det är helt ok och naturligt, men om personerna går vidare och förföljer, trakasserar och hånar henne, som är fallet här, så är det verkligen inte något man ska tolerera.
Tjejer ska inte behöva gå i burka eller liknande för att slippa sådant.

Jag är verkligen inte sådan själv men det finns sådana typer i samhället som går över gränsen och inte har samma respekt för andra människor som de flesta har.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Hoppas verkligen att du trollar och inte på allvar menar det där.

Nu kan man tolka det fantomsmurfen sa på flera olika sätt, men folk som särskiljer sig kommer alltid få blickar och kommentarer. Där särskiljningens placering har stor betydelse.

Det bästa man som individ kan göra om man inte vill bli trakasserad för sin särskiljning är att undvika att ha den om det inte innebär en massa extraarbete, dålig komfort eller liknande.

Skrivet av JesperT:

Låter annars som att du har liknande ursprung som de som trakasserade henne, dvs något land där patriarkala strukturer fortfarande är högst påtagliga och en kvinna som går i skola, lämnar hemmet och inte sköter allt i hushållet är en styggelse.

Å nej! För det första är detta ett generellt problem som drabbar helt olika individer av olika åldrar, kön, härkomst etc. Den generella lösningen att undvika dra till sig uppmärksamhet som är en väl beprövat och fungerande metod har inget med att tycka att människans flockbeteende är något bra.

Skrivet av JesperT:

Att engagera sig i kvinnors likabehandling/likavärdering värden över är naturligtvis något man kan göra, men det finns nog lättare sätt att göra något åt ett par svinpälsar än att först förändra attityden över hela världen....

Utgångspunkten är dock fel. Man ska engagera sig för att alla individer ska behandlas lika, vilket kön en person har ska staten, rättsväsendet etc fullständigt skita i. Gör svenska rättsväsendet detta?

Skrivet av JesperT:

Självklart är det dock så att en snygg tjej som klär sig lättklätt drar till sig intresserade blickar och kanske några försök till uppvaktande. Det är helt ok och naturligt, men om personerna går vidare och förföljer, trakasserar och hånar henne, som är fallet här, så är det verkligen inte något man ska tolerera.
Tjejer ska inte behöva gå i burka eller liknande för att slippa sådant.

Nu har jag inte läst att de förföljer henne.
Men som i många fall är det bästa lösningen att försöka undvika konflikter speciellt om man pratar om knepiga personer.

Jag själv har t.ex. några grannpojkar som ibland kallar mig för bög när jag går förbi, jag skiter fullständigt i dem fast jag kan krossa dem hur lätt som helst. Inte för att jag har något emot homosexuella utan för att de har.
Men varför ska jag offra mig för att läxa upp dessa killar? Man ska inte underskatta hur mycket tid konflikter har och jag kan knappast faktura dessa grabbar den tid som det tar för mig att läxa upp dem. Inte heller kan jag precis skicka en faktura till polismyndigheten, där jag beskrev vad jag gjorde och hur mycket stålar jag kräver för jobbet.

Och samma råd ger jag till de flesta, försök och undvik problem med idioter.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag är verkligen inte sådan själv men det finns sådana typer i samhället som går över gränsen och inte har samma respekt för andra människor som de flesta har.

Ok, då misstolkade jag dig något. Trodde du menade att man hade någon sorts rätt att antasta en tjej för att hon klär sig utmanande.

Fast man borde ändå inte ha inställningen att det är tjejerna som ska behöva anpassa sig. Självklart kommer hon att dra uppmärksamhet till sig om hon är snygg och lättklädd, det måste man nog acceptera, men att folk trakasserar en är inget som man ska behöva räkna med. Då bör man iallafall försöka polisanmäla eller något. Fast visst är det svårt om det bara rör sig om ett gäng spydiga kommentarer. Så länge det inte är allvarligare brott så läggs nog utredningen ned direkt när man anmäler tyvärr.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Be henne identifiera pojkarna åt dig och så går du diskret fram och talar vänligt med dem och förklarar lite snyggt att din tjej inte klarar språket så bra och tar åt sig över kommentarer lite mer än andra. De kommer att sluta av respekt för dig och tjejen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga en sak, hon trakasseras inte bara av mellanösternkillar, utan av etniska svenskar också, både lite yngre och lite äldre. Vi bor i Lund stad, och hon har fått höra skit i hela stan, och på stranden utanför Lund också. Det är inte som att det händer varje vecka, men det är ofta nog för att jag ska bli ordentligt förbannad av det. Hon klär sig inte direkt utmanande. Hon är väldigt 'casual-street', gillar sneakers och jeans. Dock är hon något överviktig, så hennes byxor sitter ofta tajt och hennes bröst är större än de annars skulle vara... dessutom gillar hon som sagt att ha urringat ganska ofta, och det är något som stör mig lite, uppmärksamheten hon får, inte för att jag är svartsjuk, men man vill ju inte att folk ska glo vart man än går. Har pratat med henne om det men hon stör sig bara på mig och på hur jag tjatar om att dra upp linnet hela tiden. Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

inte för att jag är svartsjuk, men man vill ju inte att folk ska glo vart man än går. Har pratat med henne om det men hon stör sig bara på mig och på hur jag tjatar om att dra upp linnet hela tiden. Suck.

Varför är det viktigt för dig hur hon klär sig?
Skulle hennes tillvaro ute med alla dessa kommentarer bli enklare ifall du inte kommenterade hennes klädval?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Varför är det viktigt för dig hur hon klär sig?
Skulle hennes tillvaro ute med alla dessa kommentarer bli enklare ifall du inte kommenterade hennes klädval?

Det är inte viktigt. Det är bara en detalj, men ändå en detalj som ger henne uppmärksamhet och får mig att känna oss uttittade. Det enda jag påpekar är hennes urringning om jag tycker att den är lite väl för mycket.
Nej, hennes erfarenheter med idioter har inget att göra med mina kommentarer. Jag menar inte att det är ett problem exakt varje gång vi går ut, men det har hänt lite ibland. Dessutom vet jag inte om jag förstår exakt vad du menar när du undrar om hennes tillvaro ute skulle bli enklare utan mina kommentarer.

Permalänk
Medlem

Har en tjejkompis som ofta blev trakasserad av invandrare (oftast yngre under 18)
Hon lärde sig att säga ifrån, såklart fick hon massa typiska "din mamma är hora" osv, det där vanliga men sket hon i och stog på sig.
Sen hon börjat göra det vågar ingen göra något mot henne.

Det kan ju däremot vara "farligt" om man har otur också, för vet aldrig vad som kan hända.

Hon var dock aldrig rädd och det syntes.

Var ute med henne för någon vecka sedan och 2 st började säga typ "FAN VA SCHYSSTA BRÖST" osv, hon gick fram och ställde sig typ 2 cm ifrån deras nylle och sa SÄG DET IGEN OM DU VÅGAR.
Bägge höll käften, tills hon gick där ifrån då sa dom "jävla hora"

Ville mest gå fram och drämma ner dom äcklen i marken men vad löser det.

Sen ska man få gå klädd i vad fan som helst utan att bli påhoppad av idioter.
Att folk ens tycker att det är ok med påhopp för man klär sig "utmanande" är rätt lol.
Då ska man börja gå fram och kommentera allas klädval på allt annat också då antar jag.

Ang hennes klädval för dig, sluta försöka ändra någon.
Jag var likadan förr. Minns när jag var 16 och vad med en i ett längre förhållande, hon klädde sig alltid rätt utmanande, och jag kommenterade hennes val hela tiden. Nu i efterhand när man är lite äldre tänker man vad fan sysslade jag med. Det är hennes val, hon klär sig som hon vill.
Att hon fick massa ögon efter sig var jobbigt då. Men jag var ung och då var det typ "hon är min, ingen annan ska stirra på henne"
Dum som man var

Permalänk
Medlem

Det är absolut inget fel att man diskuterar klädval i ett förhållande (beroende på hur länge man känt varandra, kanske inte det bästa i början) på ett öppet och konstruktivt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Dessutom vet jag inte om jag förstår exakt vad du menar när du undrar om hennes tillvaro ute skulle bli enklare utan mina kommentarer.

Om hon tolkar dina kommentarer som vänligt kritiska så kommer hon att tolka andras kommentarer om samma ämne som kritiska.
"Schysta brön" blir "jävla fetknopp" istället för "woop woop".

Om du istället låter bli att kommentera, eller möjligtvis vänder på det och positivt uppmärksammar hennes bröst, så kommer hon att tolka andras kommentarer som mer gillande.
Tänk dig själv, att du får kritiska kommentarer om ditt klädval. När någon då kommer med en vänligt sinnad kommentar ang dina kläder så kommer du att ha i baktanke att den kan ha menat det sarkastiskt osv.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Om hon tolkar dina kommentarer som vänligt kritiska så kommer hon att tolka andras kommentarer om samma ämne som kritiska.
"Schysta brön" blir "jävla fetknopp" istället för "woop woop".

Om du istället låter bli att kommentera, eller möjligtvis vänder på det och positivt uppmärksammar hennes bröst, så kommer hon att tolka andras kommentarer som mer gillande.
Tänk dig själv, att du får kritiska kommentarer om ditt klädval. När någon då kommer med en vänligt sinnad kommentar ang dina kläder så kommer du att ha i baktanke att den kan ha menat det sarkastiskt osv.

Det här är ett svar till alla som skrivit angående hennes klädval och min inställning till det.
Jag är inte särskilt kritisk, och vi pratar egentligen aldrig om vad hon klär sig i på det sättet. Det var tidigare i förhållandet när jag tänker efter, och även då försökte jag inte säga till henne vad hon skulle ha på sig, utan det var mer att visa att jag stör mig på det.

Hon har inte 'tolkat' andras kommentarer värre än vad de var. Hon citerade dem.

Till slut vill jag säga att den här tråden inte handlar om vad 'invandrarkillar' säger till henne, så sluta lägga så mycket fokus på det. Hon har blivit verbalt påhoppad av olika sorters etniciteter, mörkhåriga, ljushåriga, och mitt emellan.

Hela problemet kretsar runt att när hon är ute så får hon vidriga kommentarer av män som ibland till och med följer efter henne och fortsätter trakassera henne på vägen. Punkt.