Lirat PC spel sen 1998 och jag anser att maxa är att köra högsta (rimliga) inställningarna i ett spel med 60.0+ average FPS är maxa
T.ex. många spel har orimliga inställningar, Crysis har SSAO inställningar som i princip inte gör någon visuell skillnad, men tar 50% mer GPU prestanda, ett bra exempel är ArmA/DayZ som många känner till, det är Post Processing funktionen som enablar SSAO när man når Normal, när man höjer till High så lägger den på ännu mer SSAO, och Very High mer ändå, dessa 3 inställningar gör nästan ingen som helst skillnad alls, men gör att FPSen halveras bokstavligen, från 60 till 30, inte nog med det så medför Post Processing inställningen Depth of Field vilket gör det svårt att se fiender, så i det spelet så anser jag att "Maxa" i det spelet så ska man stänga av Post Processing helt för det ser bättre ut, och samtidigt halveras inte fpsen vilket är helt orimligt
Har man 61 Average FPS igenom hela BioShock Infinite med allt på högsta så kan man "maxa" det, men inte heller är det satt i sten, flukturerar spelet enormt mellan 20 och 100 FPS, då skulle jag inte säga att man kan maxa det om man ligger på 25 FPS en nivå, och nästa nivå 75, nivån efter det 25 igen, bara för average genom spelet är över 60 då så är det ju knappast att maxa, alltså beror det på spel också.
I GTA IV albumet jag gjorde så såg du ju charten, ligger på över 60 FPS i princip hela tiden, det är uppenbart att jag maxar spelet även fast jag dippar till 55 ett fåtal gånger under 5 minuter, och jag har dragit ner inställningar som är helt onödiga, visuella skillnaden är 5% för 25 FPS, jag anser att jag "nästan" maxar det, inte helt ut, då skulle jag säga att jag skulle behöva köra Very High Shadows iallafall, men det kan jag inte så.. nästan maxa
http://i.imgur.com/Sqr3sMRh.jpg
Finns en tråd här på SweC som handlar om att "maxa", men dom tycker att man ska ALDRIG gå under 60 FPS för att kunna maxa, och det är EXTREMT orealistiskt, nästan inga spel någonssin kan köras utan att gå under 60 FPS någon gång, så där sprack det direkt.
Förlåt om jag missade det, men är det bara spelets egna grafikinställningar som man får röra för att sedan kunna säga att man maxar det eller inte?
Sen är det väl sant att alla spel inte är som The Witcher 2 med sin förmåga att köra rå ubersampling som äter fps som bara den... Men det finns ju speciella spel som erbjuder extrema inställningar...
Min fråga blir väl: Dessa speciella spel som nästan "för skojs skull" kommer med typ... ska vi säga SLI 128x FSAA (En mild överdrift, men du fattar), måste man kunna köra på den inställningen för att "maxa" spelet? Eller räknas det fortfarande om man bara väljer att köra med en snällare 32xQ CSAA inställning till exempel?