Windows XP i ny dator

Permalänk
Medlem

Windows XP i ny dator

Jag har försökt att installera Windows XP i en hemmabyggd dator med helt nya delar förutom processorn som är "plockad" från en två år gammal dator, men installationen stoppar upp med ett meddelande att installationen avbröts för att skydda datorn. Även om jag startar Windows XP skivan på en nyformaterad hårddisk så misslyckas installationen. Om jag däremot installerar Windows 7 eller Windows 8 så fungerar allt helt perfekt. Några tips?

Datorn består av följande delar.

Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H
Minne: 3x4 Gb
Grafikkort: EVGA GeForce GTX650
Processor: Intel Core i7-2600, 3500 MHz
Nätdel: CoolerMaster Thunder 600 W

Permalänk

Prova att slå av AHCI om det är påslaget.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar men att slå av AHCI hjälpte tyvärr inte.

Permalänk
Medlem

GPT på hårddisken kanske.. skulle gissa att XP är för gammalt och bara har stöd för MBR.

om du formaterat hårddisken i Win Vista/7/8 och initierat den med GPT.. så kommer XP inte hitta disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Jag har försökt att installera Windows XP i en hemmabyggd dator med helt nya delar förutom processorn som är "plockad" från en två år gammal dator, men installationen stoppar upp med ett meddelande att installationen avbröts för att skydda datorn. Även om jag startar Windows XP skivan på en nyformaterad hårddisk så misslyckas installationen. Om jag däremot installerar Windows 7 eller Windows 8 så fungerar allt helt perfekt. Några tips?

Datorn består av följande delar.

Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H
Minne: 3x4 Gb
Grafikkort: EVGA GeForce GTX650
Processor: Intel Core i7-2600, 3500 MHz
Nätdel: CoolerMaster Thunder 600 W

Din minneskonfiguration är inte direkt optimal. Du borde ta ut en sticka. 8GB räcker ändå.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Din minneskonfiguration är inte direkt optimal. Du borde ta ut en sticka. 8GB räcker ändå.

Gäller det vanliga XP är det ju 32-bitars och kan inte använda mer än ca 3,5 GB i alla fall, och 64-bitars XP är det väl mest krångel med, dåligt med drivrutiner t ex.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CeciliaB:

Gäller det vanliga XP är det ju 32-bitars och kan inte använda mer än ca 3,5 GB i alla fall, och 64-bitars XP är det väl mest krångel med, dåligt med drivrutiner t ex.

Precis, har TS inte ett 64-bitars XP så kan endast 3.5GB utnyttjas.
Men om det är krångel med drivrutiner och annat i 64 bit vet jag inte. Jag installerade nyss ett nytt 64 bit Windows XP på en gammal dator och allting gick som smort från början till slut med drivrutiner och allt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem

XP kom mer än 10 år innan Z77-kretsen. Du måste kanske slipstreama in nya och kompatibla XP-drivrutiner på ditt installationsmedium för att installationen ska fungera. Troligen finns inga ens i närheten kompatibla på originalskivan och det blir därför fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tackar och bugar

Tack för alla svaren. Jag ska testa med alla tipsen ni har lämnat.

Permalänk
Medlem

varför vill du köra xp? Finns väll inte ens drivare för ny hårdvara där? Finns det ens stöd för usb 3?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Stöd för Windows xp går ut nästa år också
I april tror jag, så inte riktigt lönt att köra xp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oneone:

varför vill du köra xp? Finns väll inte ens drivare för ny hårdvara där? Finns det ens stöd för usb 3?

Gigabyte har drivrutiner för allt. Varför skriva ett sådant inlägg utan att ens ha kontrollerat?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Gigabyte har drivrutiner för allt. Varför skriva ett sådant inlägg utan att ens ha kontrollerat?

frågan är nog snarare varför man vill köra ett OS som är ifrån stenåldern och som tappar officiell support om typ 8 månader knappt? finnf ju en anledning varför de skrotar XP. 4 generationer gamalt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag vill köra XP är att jag utvecklar program och en del som använder mina program kör faktiskt med detta gamla operativsystem och jag skulle vilja ha en dator med både XP och Windows 7 för att testa programmen så att de fungerar i alla Windows versioner men detta är kanske lite svårt i en dator med lite nyare delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Anledningen till att jag vill köra XP är att jag utvecklar program och en del som använder mina program kör faktiskt med detta gamla operativsystem och jag skulle vilja ha en dator med både XP och Windows 7 för att testa programmen så att de fungerar i alla Windows versioner men detta är kanske lite svårt i en dator med lite nyare delar.

Jag kör alla min testburkar virtuellt och det har underlättat väldigt mycket för mig. Men om du kör 3d-grafik eller använder konstig hårdvara (motorstyrkort etc) så kommer det troligen bli svårt att virtualisera med gott resultat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av codegear:

Som föregående talare sa, kör virtuella maskiner för att testa! Det är en grundregel. Även om du kunde köra XP på din hårdvara vore det en bättre idé att köra det virtuellt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Hmm, testat win xp mode i windows 7 annars?
Datorn kommer ju funka lite bättre då.
Gratis dessutom.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/install-and-use-w...

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro