Hårddiskkabinett för att rädda data??

Permalänk
Medlem

Hårddiskkabinett för att rädda data??

Tjena!

Jag har en asus U36SD som kommit in i en bootloop där den avbryts efter windows loggan av en bluescreen med koden 0x000000ED vilket är unmountable boot volume.
Den kan inte gå in i någon av Safe mode alternativen eller starta med senast fungerande inställningar.
Srartup repair fungerar inte heller.

Jag har läst en hel del och det går tydligen att räda med någorlunda stor sannolikhet. Dock behöver jag komma åt datan på hårddisken så snart som möjligt, helst idag. Min fråga är, går det att ta hårddisken direkt (givet att det inte är något fysiiskt fel på den) och stoppa in den i en kabinett och komma åt all data?
Trots att det är en OS hårddisk osv..

Mycket tacksam för alla svar men säg gärna om det är tillförlitligt eller ej, datan är MYCKET viktig!

Tack på förhand!

Permalänk

Ja, jag brukar koppla in mina gamla hårddiskar på det sättet när jag för över filer till nya datorer.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0zy:

Tjena!

Jag har en asus U36SD som kommit in i en bootloop där den avbryts efter windows loggan av en bluescreen med koden 0x000000ED vilket är unmountable boot volume.
Den kan inte gå in i någon av Safe mode alternativen eller starta med senast fungerande inställningar.
Srartup repair fungerar inte heller.

Jag har läst en hel del och det går tydligen att räda med någorlunda stor sannolikhet. Dock behöver jag komma åt datan på hårddisken så snart som möjligt, helst idag. Min fråga är, går det att ta hårddisken direkt (givet att det inte är något fysiiskt fel på den) och stoppa in den i en kabinett och komma åt all data?
Trots att det är en OS hårddisk osv..

Mycket tacksam för alla svar men säg gärna om det är tillförlitligt eller ej, datan är MYCKET viktig!

Tack på förhand!

Har du fel sata mode?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/product/5010101569/deltaco-usb-2-0-t...

Är ett bra verktyg om man har behov av att testa och undersöka diskar titt som tätt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Har du fel sata mode?

Hur menar du med fel SATA mode?
Jag är inte direkt grym på datorer..? Hur undersöker ajg en sådan sak.
JAg skulle gärna vilja köra checkdisk men vet inte hur jag kan komma åt det i ett sånt här läge..

Tack för andra svar!
Ska försöka hitta liknande manik som den på dustin någonstans i stan (Stockholm) för att testa redan ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0zy:

Hur menar du med fel SATA mode?
Jag är inte direkt grym på datorer..? Hur undersöker ajg en sådan sak.
JAg skulle gärna vilja köra checkdisk men vet inte hur jag kan komma åt det i ett sånt här läge..

Tack för andra svar!
Ska försöka hitta liknande manik som den på dustin någonstans i stan (Stockholm) för att testa redan ikväll.

Du tittar i bios om du har AHCI eller IDE som sata mode. Ändra till det du inte har och testa att starta datorn.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Boota nån linuxdist från skiva/usb så kan du sen kopiera det du vill ha till nån annan enhet.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Som LemonIllusion säger, kolla i bios efter sata-mode.
Annars är en hårddiskdocka en bra sak att ha hemma, tex en http://www.dustinhome.se/product/5010169341/usb-2-0-esata-doc...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Byta sata-mode hjälpte inte tyävrr.
Glömde säga att när jag testat safe mode och några andra recovery alternativ så börjar den ladda en mängd drivers men stannar på denna: aswrvrt.sys

HAr hittat endel trådar kring detta men det är olika lösningar så testar kabinetten först och återkommer kanske när det blir dags att rädda datorn. Dock tyvärr jäääkligt bökig att öppna upp denna dator men det ska nog gå att ordna. Hittat video på youtube.

Tack för snabba svar!

Permalänk
Medlem

Tja igen!

Nu har jag sparat all data som låg på D: partitionnen på håddisken men kommer inte åt C: JAg har fått hjälp att försöka rädda datorn enligt följande tråd http://forum.avast.com/index.php?topic=132717.0

Han som hjälpte mig där tror att hårddisken eller MFT är pajj. Dock har jag en känsla av att jag på något vis borde kunna komma åt mina filer på C partitionen??
HAr några bilder på skrivbordet som jag vill spara...

Har tänkt köra någon typ av filerecovery genom att återigen använda kabinetten.
Har ni några förslag på program??

Vad tror ni om en momentus XT för att byta ut min gamla hdd??