Är det samma fjäril som larv?

Permalänk
Medlem

Är det samma fjäril som larv?

Tjenare!

Läste precis att när en larv är i puppan så bryter enzymer ner hela larven, inklusive organ och nerver för att sen byggas upp från grunden igen.

Så är det samma fjäril som larv? Försökte googla, men failade ganska hårt.

Någon smart in da house? <- Det lät inte smart.

Edit:
Om ni inte vet. Vad tror ni?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Definitionsfråga vad man menar med samma individ? Denna fråga kan man ställa på många olika sätt och slutsatsen blir att individ är ett ord som vi har hittat på för att beskriva föremål med vissa specifika egenskaper, nu i datorsamhället så skulle individen mycket väl kunna vara digital.

Man kan ställa samma fråga på en människa, är det samma individ fast den har tappat "allt minne"? Är det samma individ utan huvud, är enbart huvudet i sig en död individ? Om man då har en kropp och huvud separata har man då två identiska individer?

Så individ är ett ord vi har hittat på för att beskriva något, detta ord tolkar man lite som man vill beroende på sammanhang. I fjärlinsammanhanget, så tycker nog de flesta att det är samma individ av flera anledningar.

Men man kan lätt göra en logisk kullerbytta. Larven var en individ, denna individ bryts ner och en ny individ skapas, den nya individen är dock densamma individ som den förra. Hmm
Men som sagt individ är bara ett påhittat ord för att beskriva saker med vissa egenskaper och man ska behandla ordet därefter.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Definitionsfråga vad man menar med samma individ? Denna fråga kan man ställa på många olika sätt och slutsatsen blir att individ är ett ord som vi har hittat på för att beskriva föremål med vissa specifika egenskaper, nu i datorsamhället så skulle individen mycket väl kunna vara digital.

Man kan ställa samma fråga på en människa, är det samma individ fast den har tappat "allt minne"? Är det samma individ utan huvud, är enbart huvudet i sig en död individ? Om man då har en kropp och huvud separata har man då två identiska individer?

Så individ är ett ord vi har hittat på för att beskriva något, detta ord tolkar man lite som man vill beroende på sammanhang. I fjärlinsammanhanget, så tycker nog de flesta att det är samma individ av flera anledningar.

Men man kan lätt göra en logisk kullerbytta. Larven var en individ, denna individ bryts ner och en ny individ skapas, den nya individen är dock densamma individ som den förra. Hmm
Men som sagt individ är bara ett påhittat ord för att beskriva saker med vissa egenskaper och man ska behandla ordet därefter.

Dvs som alla andra ord?

Permalänk
Medlem

Om inte "hjärnan" är intakt så skulle jag inte säga det. Låt oss säga att man har en människa som man i ett ögonblick, klonar och sedan dödar. Personen i fråga försvinner altså aldrig, utan är bara för ett oändligt litet ögonblick icke-existerande. Är människa verision 1 samma som verision 2? Det tycker inte jag. Bryts själva tankekedjan så är det inte samma individ.

Altså, Larven är en individ, Fjärilen en annan.

Tycker jag. Totalt ovetenskapligt och amatörsmässigt

Permalänk
Skrivet av Swiifty:

Dvs som alla andra ord?

Ja. Problemet är när man försöker använda logik på påhittade ord och tro att det nödvändigtvis följer alla regler.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Itchago:

Om inte "hjärnan" är intakt så skulle jag inte säga det. Låt oss säga att man har en människa som man i ett ögonblick, klonar och sedan dödar. Personen i fråga försvinner altså aldrig, utan är bara för ett oändligt litet ögonblick icke-existerande. Är människa verision 1 samma som verision 2? Det tycker inte jag. Bryts själva tankekedjan så är det inte samma individ.

Insekter har inte hjärnor utan en nervknut och huruvida de kan tänka beror lite på definition.

Angående fjärilar, och alla djur som genomgår metamorfos så anses de vara samma individ. Det finns till exempel forskning sov tyder på att minnet kvarstår genom metamorfosen. Läs mer här: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal...

Är ett grodyngel samma individ som grodan? Är vi människor fortfarande samma individer trots att större delen av våra celler byts efter 10 år? Många insekter som till exempel myror och bin kan styra den vuxna individen genom vad larven får för mat.

Edit: sen tror jag du behöver läsa på lite om hur kloning fungerar. http://www.nbcnews.com/id/3076908/ns/health-cloning/t/year-la...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Insekter har inte hjärnor utan en nervknut och huruvida de kan tänka beror lite på definition.

När skulle du kalla en nervknut för hjärna då? Vanligtvis talar man visst om hjärnor på insekter och spindlar liksom alla som tillhör stammen Arthropoda. Insekter kan ha hundratusentals neuroner i sin hjärna och exempelvis steklar och (eu)sociala insekter har stora hjärnor. Insektshjärnan delas in i tre delar och har lober, antennloben, laterala loben och kommer-inte-på-vad-den-heter-loben.

Däggdjurshjärnan kan också delas in i tre delar, en av flera möjliga sätt att dela in vår hjärna. Två sätt att dela in den i tre på rak arm: 1: frontallob, parietalloben + temporalloben och occipitalloben. 2: storhjärna, cerebellum, mellanhjärna + förlängda märgen/hjärnstammen. Den förra indelningen gäller storhjärnan, den andra CNS. Det finns andra sätt att dela in, beroende på vad man vill beskriva och uppnå, men poängen är att även leddjurshjärnan kan beskrivas i termer av lober och uppdelningar (exempelvis kan "storhjärnan" inkludera mellanhjärnan om man med storhjärna menar telencephalon eller exkludera om man talar om "bara" encepalon eller cerebrum. För att komplicera ytterligare kan telencehpalon och cerebrum vara precis samma sak. Beror på vilken anatomibok man har, typ).

Ja, hjärnan hos leddjuren (Arthropoda) är faktiskt något utmärkande för stammen jämfört med de flesta andra evertebraterna. Endast bläckfiskar bland de ryggradslösa övertriumferar leddjurens hjärnor. Givetvis är det ingen skarp gräns mellan "nervknut" och "hjärna" och nästan alla djur har den förra, men alla djur som även har den senare tenderar att ha nervknutar. "Hjärna" brukar bara vara den nervknuta som står för beteende och sensorisk input från hela kroppen. Fast det känns som det enteriska nervsystemet hos oss däggdjur kanske monopoliserar en del kroppsliga signaler i buken, så vår hjärna kanske bara är en nervknut trots allt!

Edit: Jag skulle nog säga att en ej alltför brasklapps-försedd definition av "tänka" nog nödvändigtvis måste inkludera insekter.

Edit: Det där med larv-iga minnen som fjärilen kommer ihåg var väldigt intressant. Måste jag läsa.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Angående fjärilar, och alla djur som genomgår metamorfos så anses de vara samma individ. Det finns till exempel forskning sov tyder på att minnet kvarstår genom metamorfosen. Läs mer här: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal...

Är ett grodyngel samma individ som grodan? Är vi människor fortfarande samma individer trots att större delen av våra celler byts efter 10 år? Många insekter som till exempel myror och bin kan styra den vuxna individen genom vad larven får för mat.

Edit: sen tror jag du behöver läsa på lite om hur kloning fungerar. http://www.nbcnews.com/id/3076908/ns/health-cloning/t/year-la...

#1 Åfan Visste inte att minnet kvarstår, då ändrar jag mig genast! Satan vad ballt. Men altså, om minnet kvarstår så måste ju cellerna som en gång var nervknuten ha ungefär samma struktur, altså det är sjävla "skalet", kroppen som bryts ned och inte nervknuten?

#2 Angåenge kloning så avsåg jag SciFi kloning, altså, skulle det vara samma individ om det gick att göra en ögonblicklig kopia av en person och ta kål på den första. Så att det faktiskt är en kopia på orignalet som lever, men inte själva orginalet. Egentligen är inte klon rätt ord. Hoppas du fattar hur jag menar Känner att nu är man långt ute på det filosofiska havet i en jävligt liten båt hehe..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchago:

Skrivet av Zotamedu:

Dold text

@Itchago

Om det är så att det är en helt ny individ, varför har då naturen gjort så den måste gå igenom larvstadiet? Varför inte kläckas som en fjäril direkt?

@Zotamedu

Mycket interesant läsning.

Har inte hunnit läsa igenom. Bara skummat så svaret kanske finns i texten.
Men om allt bryts ner av enzymer så måste ju minnet sparas på något sätt. tex via DNA eller celler?
Men isf om man skulle ta och dränera puppan på allt det nerbrötna vätskan och sen dela upp det i 2 halvfulla puppor, skulle de två nya fjärilarna då ha kvar minnet från den första som blev dränerad? Om dvs det blir en lyckad binding mellan de olika fjärilarna och utvecklas.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

@Itchago

Om det är så att det är en helt ny individ, varför har då naturen gjort så den måste gå igenom larvstadiet? Varför inte kläckas som en fjäril direkt?

Kolla min tidigare post, har blivit upplyst om hur det funkar och ändrat mig. Tydligen så finns minnen kvar från lavstadiet till fjärilsstadiet och då kan det väll anses som att det är samma individ.

Jag tror du glömmer en grejj, naturen är gjord för att alla ska ha mat. En fjärilslarv är nog någons mat. Skulle en fjäril kläckas som fjäril så skulle inte någon få mat och det skulle bli alldeles för mycket fjärilar.

Permalänk
Medlem

En fjäril har samma DNA som larven den var innan. Om det är samma individ är en filosofisk fråga. Du har en legobil och du monterar ner den och bygger en båt av legobitarna. Är båten samma individ som bilen? Eller så byter du ut alla delar i bilen, en i taget. Är det samma bil fortfarande?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Intressant fråga. Du vill veta om larven är samma individ som fjärilen. Det här kanske är elementärt, men om man tror att larvens individualitet förklaras i termer av en viss fysisk sammansättning så kan larven inte vara samma individ som fjärilen, då fjärilen har en annan sammansättning. Sedan kan man modifiera positionen, och säga att larvens individualitet bara kräver att en viss struktur, som kan återfinnas intakt i fjärilen (som länken om minnet Zotamedu hänvisar till - personligen är jag väldigt tveksam).

Alla såna resonemang förutsätter en syn på att det som gör något till en individ kan reduceras till fysik (det är tydligt att du inte menar 'individ', i stil med en fysisk avgränsning från andra ting, som hur en låda på ett lager är en individ och en annan låda på lagret en annan. Det verkar som att du med begreppet 'individ', också menar något i stil med att individen har egna minnen, kanske eget 'medvetande', kanske en egen 'social position', upplevelser, osv).

Jag tror inte att det som gör en 'individ' (i den här bemärkelsen) till en individ är endast en viss fysisk struktur. Detta därför att jag tror att vissa saker som gör en individ till en individ, som minnen och upplevelser, dispositioner, 'livsberättelse', relationell position, och så vidare, måste förklaras i termer av metafysik. Själar, rentav. Jag tror att det som gör larven du talar om till just den larven, delvis har att göra med fysiska egenskaper men också själsliga.
Jag är lite osäker på vad min favoritfilosof, Thomas av Aquino, skulle säga. Det som för honom särskiljer en individ från sin sort (eg. 'Rosa' från resten av alla 'kossor') är dess materiella orsak. Betyder det att det som gör Rosa till Rosa är materia (sannolikt inte)? För honom ställs frågan till sin spets när det kommer till änglarna, som han inte anser består av materia. Om ett tings materiella orsak är det som gör det till en individ, hur kan änglar vara individer, om de har samma materiella orsak (ingen materia)? Aquinos lösning är att säga att varje ängel är en individ, därför att varje ängel är sin egen sort. Inom sorten 'Gabriel' finns bara en (eg. Gabriel, som bl.a. anses vara den som talade med Jungfru Maria), inom sorten 'Mikael' finns bara en (eg. Mikael, som anses vara den som skall fängsla djävulen), etc.

Exemplet med larven är komplicerat från ett aristoteliskt-thomistiskt perspektiv. Dels för att man måste veta om en 'individ' kan bestå genom en metamorfos/transubstantiation (affirmative). Go Kafka. Det introducerar förövrigt en hela frågan om universalier, och skulle inte vara problematiskt om man är nominalist. Dels är det problematiskt då det kräver att man specificerar vad man menar med materiell orsak. Rimligen är materiell orsak (det vi diskuterar ifråga om larven) inte bara en diskussion om materia.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fesoj:

Intressant fråga. Du vill veta om larven är samma individ som fjärilen. Det här kanske är elementärt, men om man tror att larvens individualitet förklaras i termer av en viss fysisk sammansättning så kan larven inte vara samma individ som fjärilen, då fjärilen har en annan sammansättning. Sedan kan man modifiera positionen, och säga att larvens individualitet bara kräver att en viss struktur, som kan återfinnas intakt i fjärilen (som länken om minnet Zotamedu hänvisar till - personligen är jag väldigt tveksam).

Alla såna resonemang förutsätter en syn på att det som gör något till en individ kan reduceras till fysik (det är tydligt att du inte menar 'individ', i stil med en fysisk avgränsning från andra ting, som hur en låda på ett lager är en individ och en annan låda på lagret en annan. Det verkar som att du med begreppet 'individ', också menar något i stil med att individen har egna minnen, kanske eget 'medvetande', kanske en egen 'social position', upplevelser, osv).

Jag tror inte att det som gör en 'individ' (i den här bemärkelsen) till en individ är endast en viss fysisk struktur. Detta därför att jag tror att vissa saker som gör en individ till en individ, som minnen och upplevelser, dispositioner, 'livsberättelse', relationell position, och så vidare, måste förklaras i termer av metafysik. Själar, rentav. Jag tror att det som gör larven du talar om till just den larven, delvis har att göra med fysiska egenskaper men också själsliga.
Jag är lite osäker på vad min favoritfilosof, Thomas av Aquino, skulle säga. Det som för honom särskiljer en individ från sin sort (eg. 'Rosa' från resten av alla 'kossor') är dess materiella orsak. Betyder det att det som gör Rosa till Rosa är materia (sannolikt inte)? För honom ställs frågan till sin spets när det kommer till änglarna, som han inte anser består av materia. Om ett tings materiella orsak är det som gör det till en individ, hur kan änglar vara individer, om de har samma materiella orsak (ingen materia)? Aquinos lösning är att säga att varje ängel är en individ, därför att varje ängel är sin egen sort. Inom sorten 'Gabriel' finns bara en (eg. Gabriel, som bl.a. anses vara den som talade med Jungfru Maria), inom sorten 'Mikael' finns bara en (eg. Mikael, som anses vara den som skall fängsla djävulen), etc.

Exemplet med larven är komplicerat från ett aristoteliskt-thomistiskt perspektiv. Dels för att man måste veta om en 'individ' kan bestå genom en metamorfos/transubstantiation (affirmative). Go Kafka. Det introducerar förövrigt en hela frågan om universalier, och skulle inte vara problematiskt om man är nominalist. Dels är det problematiskt då det kräver att man specificerar vad man menar med materiell orsak. Rimligen är materiell orsak (det vi diskuterar ifråga om larven) inte bara en diskussion om materia.

Följdfrågor: Är ett barn samma individ som en vuxen? Om man drabbas av total minnesförlust, blir man en ny individ då?

Tyvärr är ordet individ inte strikt definierat inom biologin och det kan nog delvis bero på att en del djur och växter har så konstiga livscykler att det är minst sagt besvärligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Läste en gång för länge sedan att så gott som alla celler i människokroppen är utbytta efter 7 år. Blir vi då en ny människa vart 7:e år? Kroppen byggs upp av den mat vi äter. Äter vi lax så består vi sedan i viss mån av lax kan man säga. Äter man inget så dukar man snart under. Så vi är vad vi äter bokstavligen.

Jag har tänkt lite på det där. Sedan december har jag gått ner i vikt sisådär 26 kg (jag vägde ohälsosamt mycket). Är jag samma människa nu egentligen? Visst man känner sig som en ny människa men egentligen är jag ju mycket mindre människa än vad jag var förut. Rent fysiskt är min kropp mindre. Vart tog allt vägen? Ja det är väl snarare så att genom att äta mindre och röra mig mera så räckte inte energin till att hålla kroppen lika stor längre så massan har väl omvandlats till energi. Men drar man in Einsteins teorier om energi och massa så stämmer det väl inte helt och hållet. Jag har väl bajsat ut mig själv då men inte ätit tillbaka mig lika mycket. Mitt gamla jag har blivit bajs helt enkelt. Så kanske man kan se det? Med tanke på hur mycket vi äter och bajsar så känns det som att vi borde ha bytt ut oss själva oftare än vart 7:e år?

Ni får ursäkta skitsnacket, men ibland så behöver man filosofera lite...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Läste en gång för länge sedan att så gott som alla celler i människokroppen är utbytta efter 7 år. Blir vi då en ny människa vart 7:e år? Kroppen byggs upp av den mat vi äter. Äter vi lax så består vi sedan i viss mån av lax kan man säga. Äter man inget så dukar man snart under. Så vi är vad vi äter bokstavligen.

Jag har tänkt lite på det där. Sedan december har jag gått ner i vikt sisådär 26 kg (jag vägde ohälsosamt mycket). Är jag samma människa nu egentligen? Visst man känner sig som en ny människa men egentligen är jag ju mycket mindre människa än vad jag var förut. Rent fysiskt är min kropp mindre. Vart tog allt vägen? Ja det är väl snarare så att genom att äta mindre och röra mig mera så räckte inte energin till att hålla kroppen lika stor längre så massan har väl omvandlats till energi. Men drar man in Einsteins teorier om energi och massa så stämmer det väl inte helt och hållet. Jag har väl bajsat ut mig själv då men inte ätit tillbaka mig lika mycket. Mitt gamla jag har blivit bajs helt enkelt. Så kanske man kan se det? Med tanke på hur mycket vi äter och bajsar så känns det som att vi borde ha bytt ut oss själva oftare än vart 7:e år?

"Panta rei"
"Man kan inte två gånger stiga ner i samma flod, I samma vatten stiger vi och stiger vi icke, det är vi och det är icke vi"
- Herakleitos

Redan de gamla grekerna tänkte i samma banor.

Hur som helst är det inte riktigt sant med att vi byter ut oss på sju år. Vissa celler byts ut långt mycket snabbare men andra tar längre tid. Saker som skelett och emalj är väldigt långsamma. Sen har vi hjärnan där det verkar som om vissa celler aldrig återskapas. Det var en allmänt känd sanning att hjärnceller inte återskapades men det verkar som om kroppen faktiskt kan producera nya men det är inte säkert att alla gör det. Det forskas en del på det. Men efter tio år är det inte mycket av oss som är samma längre om man ska räkna celler.

Det är annars en intressant och högst filosofisk fråga. Vad är det som gör oss till oss? Hjärnan är ju i princip bara en fettklump som skickar elektriska signaler och signalhormoner fram och tillbaks.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Värme, kroppen förburkar väldigt mycket energi på att värma upp sig. Vad gäller massan så var tror du kolet i koldioxiden som du andas ut kommer ifrån?
Avföring är mestadels bara restprodukter som inte kan användas, även om det på så vis också avlägsnas en del massa. När vi svettas förlorar vi vatten, även om vi brukar fylla på det ganska snabbt, så kan man förlora en hel del vikt genom att torka ut sig själv.

Frågan om individ är väl likt så många andra äldre begrepp relaterade till människan väldigt komplicerat, eftersom ordet/innebörden härstammar från en tid då den vetenskapliga kunskapen var relativt begränsad och människan utgick från sig själv med en föreställning om en odödlig själ, inhyst i en dödlig kropp som gav henne medvetandet. I det fallet så är ju det en ganska enkel fråga, eftersom medvetandet och varandet var direkt kopplat till själen så var varje individ mer eller mindre själen.