Ny laptop/ultrabook till universitetsstudier (Datateknik)

Permalänk
Medlem

Ny laptop/ultrabook till universitetsstudier (Datateknik)

Hej Swec!

Jag har precis börjat mina studier i datateknik och känner att jag är i behov av en ny laptop/ultrabook. Jag undrar vilken av dessa som är mest värd att satsa på. Jag kommer inte använda den till spel, det får den stationära sköta, utan jag ska bara använda den till programmering, surf, film, anteckning, skolarbeten etc.

Det jag är ute efter är:
1920X1080 upplösning
Att den är lätt (max 2,0-2.2 kilo)
Att den har ett bra tangentbord
Minst 5h batteritid
Att den klarar av att kompilera program i en godtycklig fart
Den får gärna vara snabb i starten, så att man lätt bara kan plocka upp den i farten.
Jag vill kunna ha med datorn in på föreläsningar osv. i anteckningssyfte så det är viktigt att den är lätthanterlig och inte låter för mycket. En ultrabook hade ju helt klart varit att föredra men jag vet inte hur pass mycket det drar iväg i pris ifall man vill ha en som har tillräckligt bra prestanda.

Jag är väldigt, väldigt tacksam för förslag och tips. Du kanske själv sysslar med programmering eller läser datateknik på universitet och har erfarenhet av vad man behöver. Spydiga kommentarer undanbedes. Tack!

Min budget ligger väl på runt 6000 kronor men jag ger det lite svängrum om det kommer något intressant (man ska inte vara dumsnål). Alla förslag uppskattas, spydiga kommentarer undanbedes.

Edit : Budget uppdaterad förresten till 9k (med eventuellt svängrum).

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1464790

Slå in kriterierna .. 2kg, full hd, 6000 kr och du får 1 laptop vilket är den jag länkat!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1699830

ett annat Alternativ som är mycket smidigare med SSD, i5 processor och 9 timmars batteritid full HD

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Tack för dina svar, Iconian verkar intressant. Tror inte jag har någon nytta av pekskärm då jag kommer köra Linux/win7 på den

Permalänk

linux/win7

Tänkte jag kapar tråden, Letar också efter en ny laptop för datavetenskapliga studier.

Jag vill prompt inte betala för mitt OS. FInns det någon som tillhandahåller datorer utan OS?

Visa signatur

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |

Permalänk
99:e percentilen

Har en Asus Zenbook UX32VD-R4002H, uppgraderad med Samsung 840 250GB och 10 GB RAM, som jag köpte för 6500 kr begagnad. Mycket dator för pengarna. Kan fås att vara totalt knäpptyst (passivt kyld) med ett litet program. (Annars låter den jobbigt.)

2 kg är tungt. Min väger 1,5 kg och den hade gärna fått väga mindre. Köp inte en tyngre dator än så.

Och det viktigaste av allt: SSD!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Får man vara lite fräck och fråga om du kommit in på Linköpings Universitet? Isåfall skulle jag inte rekommendera dig att köpa någon dyr dator, då ni troligtvis kommer programmera på de SUN-datorer som finns i labbsalarna. En netbook/valfri billig 11,6"/13" dator duger nog gott åt den programmering du kan behöva göra på den och sparar dig otroligt mycket pengar. Plus att den då är väldigt lätt att ta med sig, och dessutom inte väger särskilt mycket vilket gör det mer troligt att du orkar släpa den med dig varje dag.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Får man vara lite fräck och fråga om du kommit in på Linköpings Universitet? Isåfall skulle jag inte rekommendera dig att köpa någon dyr dator, då ni troligtvis kommer programmera på de SUN-datorer som finns i labbsalarna. En netbook/valfri billig 11,6"/13" dator duger nog gott åt den programmering du kan behöva göra på den och sparar dig otroligt mycket pengar. Plus att den då är väldigt lätt att ta med sig, och dessutom inte väger särskilt mycket vilket gör det mer troligt att du orkar släpa den med dig varje dag.

Chalmers! Tack för tipset dock, kanske är något liknande på min skola

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueFlux:

Chalmers! Tack för tipset dock, kanske är något liknande på min skola

Ja, är du inte där än kan du ju slänga iväg ett mail till studievägledaren eller liknande så bör du kunna få svar på det.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Kolla in Sony Vaio Pro 13 om du kan tänka dig att spräcka din budget en aning.
I standardutförande och med studentrabatt så hamnar du kring ca dryga 8k.
http://www.sony.se/product/vn-pro/tab/overview
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Sony brukar även ha någor lockande erbjudande och just den här veckan verkar dom ha halva priset på uppgradering till i7.
Tidigare erbjudanden har varit gratis uppgradering till 256GB SSD och gratis extra batteri så det kan kanske vara värt att vänta med köp till efter 26/8 för att se vad nästa erbjudande är.

Citat:

Det jag är ute efter är:

1920X1080 upplösning Check
13.3 IPS 1920x1080 fullHD Triluminos

Att den är lätt (max 2,0-2.2 kilo) Check
F.n världens lättaste ultrabook med en vikt på ca 1kg

Att den har ett bra tangentbord Check
Ruggigt skönt bakbelyst stort tangentbord

Minst 5h batteritid Check
I standardutförande ska den klara ca 6-7 timmar och med extra batteri ca dryga 10 timmar

Att den klarar av att kompilera program i en godtycklig fart Check
Haswell fjärde generationen Intel Core processor

Den får gärna vara snabb i starten, så att man lätt bara kan plocka upp den i farten. Check
Riktigt snabb i starter och omstarter med den snabba SSD disken.

Själv är jag otroligt nöjd med den här datorn.

Visa signatur

Sony VAIO PRO 13 SVP1321C5E; 13.3 IPS fullHD Triluminos, i5-4200U, Intel HD 4400, 256 GB SSD, 8 GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilber:

Kolla in Sony Vaio Pro 13 om du kan tänka dig att spräcka din budget en aning.
I standardutförande och med studentrabatt så hamnar du kring ca dryga 8k.
http://www.sony.se/product/vn-pro/tab/overview
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Sony brukar även ha någor lockande erbjudande och just den här veckan verkar dom ha halva priset på uppgradering till i7.
Tidigare erbjudanden har varit gratis uppgradering till 256GB SSD och gratis extra batteri så det kan kanske vara värt att vänta med köp till efter 26/8 för att se vad nästa erbjudande är.

Själv är jag otroligt nöjd med den här datorn.

Den verkar jävligt bra, har dock hört att den har wifi problem? Sen är det ju en hel del pengar. Tack för ditt bra tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueFlux:

Den verkar jävligt bra, har dock hört att den har wifi problem? Sen är det ju en hel del pengar. Tack för ditt bra tips!

Själv har jag inte haft något problem med Wifi.
Jag har också hört att en del har haft problem men att detta löst sig då dom uppdaterat drivrutinen för Wifi.

Du kommer också kunna läsa om problem med fläktljud men jag vill påstå att dessa uttalanden är en aningen överdrivna.
Fläkten låter mycket efter att man direkt ur kartong startat datorn och kör alla uppdateringar. (Vaio update, Windows update, indexering mm.)
Efter att jag uppdaterat datorn så har den blivit knäpp tyst.

Visst är det en slant! Men vill man ha en 13,3" skärm i fullHD och med nya Haswell processorn så är utbudet förnärvarande väldigt magert.
Troligtvis så kommer utbudet att breddas under hösten så det kan vara värt att vänta en stund med inköpet.

Visa signatur

Sony VAIO PRO 13 SVP1321C5E; 13.3 IPS fullHD Triluminos, i5-4200U, Intel HD 4400, 256 GB SSD, 8 GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilber:

Själv har jag inte haft något problem med Wifi.
Jag har också hört att en del har haft problem men att detta löst sig då dom uppdaterat drivrutinen för Wifi.

Du kommer också kunna läsa om problem med fläktljud men jag vill påstå att dessa uttalanden är en aningen överdrivna.
Fläkten låter mycket efter att man direkt ur kartong startat datorn och kör alla uppdateringar. (Vaio update, Windows update, indexering mm.)
Efter att jag uppdaterat datorn så har den blivit knäpp tyst.

Visst är det en slant! Men vill man ha en 13,3" skärm i fullHD och med nya Haswell processorn så är utbudet förnärvarande väldigt magert.
Troligtvis så kommer utbudet att breddas under hösten så det kan vara värt att vänta en stund med inköpet.

Jag behöver den ju nu! hade velat ha 8gb ram också men pallar inte vänta 3 veckor, vilket det tar om man beställer via sonys hemsida..

Permalänk
Medlem

Hejsan o klasskamrat.

Jag är i samma tankar som dig. Väldigt liknande kriterier.

Just nu lutar det mest åt Samsung NP900X3E då jag verkligen gillar designen och formfaktorn. Är lite sur över att Samsung har lött fast minnet när det är ynka 4 GB, men har kommit fram till att det klarar sig när man kör på linux.

Jag köpte faktiskt en Sony Vaio Pro 13" på öppet köp på Elgiganten bara för att testa den, men kom fram till att det inte var en dator som passade mig. Den var mycket lätt, nästan för lätt i min smak, och kändes lite plastig (inte dålig, men plastig). Jag skulle summera den så här:

+ Liten
+ Bra pris
+ Har NFC (låter som en liten detalj, men jag tycker det var fett frächt att lätt kunna dela en länk eller liknande från mobilen bara genom att nudda den på pekplattan )

- Vassa kanter
- Högljudd fläkt (speciellt när den laddade. Gick igång direkt och blev ganska varm)
- Halvtråkig touchpad och skärm. Inte det mest responsiva jag varit med om, men inte heller kasst. Men i denna klassen av datorer förväntar jag mig mer)
- Batteritiden är inte jättebra jämfört med andra haswell-laptops, men helt okej med tanke på hur liten den är. Själv skulle jag gärna sett att den var lite större med bättre batteri. Vet att det finns ett Sheet battery att lägga till, men tilltalas inte av konceptet.

//Järnrör

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Hejsan o klasskamrat.

Jag är i samma tankar som dig. Väldigt liknande kriterier.

Just nu lutar det mest åt Samsung NP900X3E då jag verkligen gillar designen och formfaktorn. Är lite sur över att Samsung har lött fast minnet när det är ynka 4 GB, men har kommit fram till att det klarar sig när man kör på linux.

Jag köpte faktiskt en Sony Vaio Pro 13" på öppet köp på Elgiganten bara för att testa den, men kom fram till att det inte var en dator som passade mig. Den var mycket lätt, nästan för lätt i min smak, och kändes lite plastig (inte dålig, men plastig). Jag skulle summera den så här:

+ Liten
+ Bra pris
+ Har NFC (låter som en liten detalj, men jag tycker det var fett frächt att lätt kunna dela en länk eller liknande från mobilen bara genom att nudda den på pekplattan )

- Vassa kanter
- Högljudd fläkt (speciellt när den laddade. Gick igång direkt och blev ganska varm)
- Halvtråkig touchpad och skärm. Inte det mest responsiva jag varit med om, men inte heller kasst. Men i denna klassen av datorer förväntar jag mig mer)
- Batteritiden är inte jättebra jämfört med andra haswell-laptops, men helt okej med tanke på hur liten den är. Själv skulle jag gärna sett att den var lite större med bättre batteri. Vet att det finns ett Sheet battery att lägga till, men tilltalas inte av konceptet.

//Järnrör

Tjena, du har också hittat till tråden, välkommen!

Ja, 4gb känns ju litet om man ändå ska lägga ut mycket pengar.
Jag hörde att Vaion tydligen hade högljud fläkt, men det som jag hört av andra är att det bara skulle vara i början då den uppdaterade all programvara. Sedan skulle det tydligen bli mycket bättre. Jag ska fortsätta kika vidare, tack för ditt tips.

Forza runda bordet!

Permalänk
Medlem

Ang. datorsalar så finns det määäääääääängder med dem på chalmers. I övrigt skulle jag nog också rekommendera Sonyn, du lär väl inte läsa speciellt mycket programmering nu? Är väl bara intro matten fram till måndag?

I övrigt hade jag valt en högupplöst om jag skulle programmera!

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Vill självklart ha minst 1080 så klart.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers