En fråga ang Odyssey OLED G8 och Nvidia

Permalänk
Medlem

En fråga ang Odyssey OLED G8 och Nvidia

Tjenare !

Funderar på att byta ut min 6 år gamla skärm till något nyare.
Och som den Samsung fantast man är så har jag fastnat för Odyssey OLED G8.
Men är lite osäker på hur den kommer fungera med mitt RTX4070Ti då den bara verkar ha stöd för FreeSync ?

Någon här som har kombon i fråga och kan berätta ?

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Jag kör den kombon med G8 34" och jag märker då ingen skillnad mot g-sync. Haha, va en XB271HU jag hade då men med annat grafikkort. Testa och se, du kommer inte sakna din gamla skärm iallafall :).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Homer_S1:

Tjenare !

Funderar på att byta ut min 6 år gamla skärm till något nyare.
Och som den Samsung fantast man är så har jag fastnat för Odyssey OLED G8.
Men är lite osäker på hur den kommer fungera med mitt RTX4070Ti då den bara verkar ha stöd för FreeSync ?

Frågan är ställd sisådär fem år för sent Då var det en distinkt skillnad vad som fungerade och inte. Nvidia ändrade detta så att 1xxx-kort och modernare kan köra VESA Adaptive via Displayport. Freesync och G-Sync är nu främst ett godkännande/intyg från AMD respektive Nvida om att skärmen fungerar hela vägen med deras kort.

Freesync/G-sync-valet har idag sällan problematisk betydelse annat än när man med AMD-GPU försöker få en av fåtal skärmar med specifik G-syncmodul att fungera hela vägen. Eller om man försöker få adaptiv synk via HDMI från en Nvidia-GPU mot en skärm som kör Freesync via HDMI.

Nvidia listar vilka skärmar som är certiferad för G-Sync. Dessa skärmar kan vara intressanta på sätt att de bekräftat fungera ihop med Nvidia-kort: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Permalänk
Medlem
Skrivet av osmojao:

Jag kör den kombon med G8 34" och jag märker då ingen skillnad mot g-sync. Haha, va en XB271HU jag hade då men med annat grafikkort. Testa och se, du kommer inte sakna din gamla skärm iallafall :).

Tack för svar
Där ser man, rätt lika i smak när det kommer till skärmar.
Hade ett 1080Ti från början.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Frågan är ställd sisådär fem år för sent Då var det en distinkt skillnad vad som fungerade och inte. Nvidia ändrade detta så att 1xxx-kort och modernare kan köra VESA Adaptive via Displayport. Freesync och G-Sync är nu främst ett godkännande/intyg från AMD respektive Nvida om att skärmen fungerar hela vägen med deras kort.

Freesync/G-sync-valet har idag sällan problematisk betydelse annat än när man med AMD-GPU försöker få en av fåtal skärmar med specifik G-syncmodul att fungera hela vägen. Eller om man försöker få adaptiv synk via HDMI från en Nvidia-GPU mot en skärm som kör Freesync via HDMI.

Nvidia listar vilka skärmar som är certiferad för G-Sync. Dessa skärmar kan vara intressanta på sätt att de bekräftat fungera ihop med Nvidia-kort: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Tack för informationen.
Passade på att läsa på lite mer om "G-sync & Freesync" i dina signatur länkar.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Tjenare !

Funderar på att byta ut min 6 år gamla skärm till något nyare.
Och som den Samsung fantast man är så har jag fastnat för Odyssey OLED G8.
Men är lite osäker på hur den kommer fungera med mitt RTX4070Ti då den bara verkar ha stöd för FreeSync ?

Någon här som har kombon i fråga och kan berätta ?

/Homer_S

Skrivet av Laxpudding:

Frågan är ställd sisådär fem år för sent Då var det en distinkt skillnad vad som fungerade och inte. Nvidia ändrade detta så att 1xxx-kort och modernare kan köra VESA Adaptive via Displayport. Freesync och G-Sync är nu främst ett godkännande/intyg från AMD respektive Nvida om att skärmen fungerar hela vägen med deras kort.

Freesync/G-sync-valet har idag sällan problematisk betydelse annat än när man med AMD-GPU försöker få en av fåtal skärmar med specifik G-syncmodul att fungera hela vägen. Eller om man försöker få adaptiv synk via HDMI från en Nvidia-GPU mot en skärm som kör Freesync via HDMI.

Nvidia listar vilka skärmar som är certiferad för G-Sync. Dessa skärmar kan vara intressanta på sätt att de bekräftat fungera ihop med Nvidia-kort: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Av det jag läst på internet så har G8 och några andra modeller problem med just Gsync där man får flimmer/flicker med det igång, som endast försvinner om man stänger av det eller ändrar sync intervallen till mindre spann, vilket gör det i princip meningslöst att ens ha igång då. Syns i mörka partier och främst vid varierande fps.

Samsung har även tagit bort gsync från sin egna produktsida på samsung.com, troligen så lade de även märke till problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Av det jag läst på internet så har G8 och några andra modeller problem med just Gsync där man får flimmer/flicker med det igång, som endast försvinner om man stänger av det eller ändrar sync intervallen till mindre spann, vilket gör det i princip meningslöst att ens ha igång då. Syns i mörka partier och främst vid varierande fps.

Samsung har även tagit bort gsync från sin egna produktsida på samsung.com, troligen så lade de även märke till problemet.

Har du någon länk så man kan läsa på o bilda sig en uppfattning ?

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på annan 34" OLED under 10K ?

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Bildexpert 📺

OLED och VRR/Adaptiv sync har ett generellt problem med att det kan flimra, typiskt när man har lägre frekvenser, bilden är stilla och det är mörk bild. Jag har exempel på detta här:

Personligen stöter jag väldigt sällan på problemet i praktiken eftersom de spel som vinner på VRR oftast är spel som är i rörelse. Att vissa laddskärmar och menyer flimrar något är ett mindre problem för mig. Men så klart, alla har sina spel och sina moment där sådant här för en person kan upplevas oerhört störande.

På detta kan skärmar överlag fungera olika bra under VRR/Adaptiv sync med just flimmer och hack samt även eftersläp. Det verkar överlag bättre idag än vad det var de första åren med adaptiv sync, men alla skärmar är inte lika bra på funktionen. AMD:s Freesync-certifiering (ca 3000 skärmar) innebär enbart att de bekräftar att funktionen finns där, inte hur väl de faktiskt fungerar. Nvidias G-sync-certifiering ställer krav på nivån av hur väl det fungerar.

Utöver det behöver man läsa tester där någon går igenom hur VRR/Adaptiv sync fungerar och kan bekräfta att det sker utan hack och flimmer i lägre frekvenser.

Så skärmarna är olika bra på detta. Däremot är själva "G-sync eller Freesync?"-diskussionen och vad som fungerar med vad så gott som överspelad. Bara undantagen likt de jag nämner ovan kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Har du någon länk så man kan läsa på o bilda sig en uppfattning ?

/Homer_S

Google.com / Samsung G8 Oled Gsync Flickering

Finns resultat från överallt. Finns kommentarer även på Youtube. Tror även Rtings nämner Flimmer. "Noticeable VRR flicker with changing frame rates."

Jag skulle personligen rekommendera att vänta på en nyare 2024 modell av skärmen från Samsung eller annat märke om du måste ha ultrawide. MSI annonserade flera stycken nya skärmar under veckan bla.

Skrivet av Laxpudding:

OLED och VRR/Adaptiv sync har ett generellt problem med att det kan flimra, typiskt när man har lägre frekvenser, bilden är stilla och det är mörk bild. Jag har exempel på detta här:
https://youtu.be/GiQIRXhxaOY

Personligen stöter jag väldigt sällan på problemet i praktiken eftersom de spel som vinner på VRR oftast är spel som är i rörelse. Att vissa laddskärmar och menyer flimrar något är ett mindre problem för mig. Men så klart, alla har sina spel och sina moment där sådant här för en person kan upplevas oerhört störande.

På detta kan skärmar överlag fungera olika bra under VRR/Adaptiv sync med just flimmer och hack samt även eftersläp. Det verkar överlag bättre idag än vad det var de första åren med adaptiv sync, men alla skärmar är inte lika bra på funktionen. AMD:s Freesync-certifiering (ca 3000 skärmar) innebär enbart att de bekräftar att funktionen finns där, inte hur väl de faktiskt fungerar. Nvidias G-sync-certifiering ställer krav på nivån av hur väl det fungerar.

Utöver det behöver man läsa tester där någon går igenom hur VRR/Adaptiv sync fungerar och kan bekräfta att det sker utan hack och flimmer i lägre frekvenser.

Så skärmarna är olika bra på detta. Däremot är själva "G-sync eller Freesync?"-diskussionen och vad som fungerar med vad så gott som överspelad. Bara undantagen likt de jag nämner ovan kvar.

En del har sagt att de även får svartskärm i intervaller när Gsync är igång. Något som försvinner med Freesync eller utan Gsync eller om man sänker sync området från 40hz-max refresh till något annat som 100hz-max refresh, vilket i princip gör Gsync meningslös.

Tror inte det finns någon skärm som inte alls har något form av flimmer, men av det man kan läsa på nätet så handlar det som mest om Gsync ihop med dessa Freesync Premium skärmar som strular mest med Gsync. Ja Freesync har viss flimmer men oftast syns det bara i laddningsskärmar i mörkgråa partier. Medans Gsync kan ske var som när som och ibland så extremt som svartskärm.

En del användare får flimmer när de surfar runt med Chrome och har mörka partier på skärmen eller i webbläsaren. Oftast webbläsare som har stöd för hårdvaruaccelerering och därmed kanske triggar *sync. Adobes program använder sig av Gsync/Freesync vilket gör att de flimmrar, det vet jag iallafall, vilket är helt sjukt.

Så gäller att köpa och testa i spel där ens FPS går upp och ner som en bergochdalbana i fps från 40 till max refresh och fungerar det inte så lämnar man tillbaka och provar en annan modell eller väntar till något nytt.

MSI har ju lanserat nya skärmar med "Anti Sync Flicker" eller vad det kallas, HBU gjorde en video om detta eller om det vad HDTVTest. Men det var i praktiken samma sak som att stänga av Gsync/Freesync helt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Leiri: Yes, det förekommer sådana typer av fel när man kör Nvidia-GPU och det kan också vara det omvända att AMD-kort ger mer problem. Detta kan dessutom variera med vilket kort, likt att partner-kort och referenskort beter sig olika och att olika GPU:er ger olika resultat. Var bitvis rätt jobbigt att testa och jämföra skärmarna på den tiden när adaptiv synk var nytt eftersom ofta var inkonsekventa resultat.

Att fler upplever problem med en specifik skärm när de kör G-sync – dvs kör Nvidia-GPU – har det enkla svaret att den specifika skärmen är en produkt som aldrig testats och utvärderats ordentligt med Nvidia-GPU:er. Produkten är det undermåliga här, inte att det finns något universellt svar om G-sync vs. Freesync.

Att Freesync – dvs kör AMD-GPU – fungerar bättre med den specifika skärmen visar på att tillverkaren endast haft AMD-GPU:er i åtanke när de – eller någon annan, mycket är på licens – utvecklade just den skärmen. Och den skärmen kanske aldrig kan fungera hela vägen med Nvidia-GPU:er eftersom dess hårdvara är byggd efter andra toleranser för signaltiming än vad Nvidia-GPU:er medger. En del Nvidia-partnerkort kan i sin tur ha ännu större variationer av toleranser och därför få vissa svart skärm när andra Nvidia-GPU:er endast får flimmer.

Tyvärr är denna branch konsumentfientlig pga av detta eftersom man kan inte ta för givet att alla skärmar fungerar exakt som det är tänkt. Man måste förlita sig på tester och utvärderingar. Därför är nyckeln till ett bra köp att sikta in sig på de produkter som är bekräftade genom tester.

Permalänk
Medlem

Har detta flimmer problem med alienware aw3423dwf (freesync modellen) och två olika nvidia kort 1080 asus och 3080ti evga.
Jag märker ingen som helst skillnad i flimret beroende på FPS dvs det kan vara med fps från 200+ till 30 och det är ingen skillnad mellan 1080 och 3080ti kortet.
Jag kan ställa in framerate limit i tex rivatuner på betydligt lägre än vad jag får ut med 3080ti kortet men märker ingen skillnad i flimret.
Flimret jag får är dock 3-4 gånger kraftigare/mer märkbart än det jag ser i laxpuddings länkade film, dvs oerhört irriterande och går inte att spela mer än 5min.

Ca 9 av 10 spel som använder sig av unity spelmotorn får jag detta flimmer i dvs väldigt många spel från indie/små studier då det är/var en av dom mest populära spel motorer i många år nu.

Ett exempel är escape from tarkov och då främst deras launcher där flimret alltid finns.
I själva spelet så flimrar det ibland och ibland inte, när det flimrar så är det ingen skillnad på vilken fps jag har dock men jag behöver då alt tabba ut från tarkov och stänga ned launchern då försvinner flimret.
Börjar det flimra igen vilket det kan göra i alltifrån 3min till 6timmar så alt tabba öppna launchern alt tabba in i tarkov, alt tabba ut stänga launchern och flimret försvinner.
Ju mer prg/fönster/etc jag har öppet desto oftare börjar tarkov flimra men det är bara genom att stänga ned launchern det fixxar flimret.

I så gott som alla andra unity spel så har jag aldrig lyckats fixa flimret alls och det är spela utan g/free sync påslaget som gäller.
Samma sak med en hel del andra spel med random spelmotorer.
Så allt som allt så har jag inte använt g-sync på ca 1,5 år nu då det är för mycket jobb att slå på/av hela tiden.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Har en G8 och 4090 inge problem med flimmer eller liknande, som sagt det är om du kör lägre uppdateringsfrekvens. Kör min i 175 nada problem.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Har en G8 och 4090 inge problem med flimmer eller liknande, som sagt det är om du kör lägre uppdateringsfrekvens. Kör min i 175 nada problem.

Så du kör utan gsync då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Så du kör utan gsync då?

Freesync aktiverat.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Freesync aktiverat.

Men freesync/gaync = fps = refresh
Om du har 175 så har du antingen 175 fps hela tiden eller så är inte freesync igång.

Permalänk
Medlem

nej, jag kör FPS limit i många spel som inte är First person shooters. Så nej.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Leiri: Yes, det förekommer sådana typer av fel när man kör Nvidia-GPU och det kan också vara det omvända att AMD-kort ger mer problem. Detta kan dessutom variera med vilket kort, likt att partner-kort och referenskort beter sig olika och att olika GPU:er ger olika resultat. Var bitvis rätt jobbigt att testa och jämföra skärmarna på den tiden när adaptiv synk var nytt eftersom ofta var inkonsekventa resultat.

Att fler upplever problem med en specifik skärm när de kör G-sync – dvs kör Nvidia-GPU – har det enkla svaret att den specifika skärmen är en produkt som aldrig testats och utvärderats ordentligt med Nvidia-GPU:er. Produkten är det undermåliga här, inte att det finns något universellt svar om G-sync vs. Freesync.

Att Freesync – dvs kör AMD-GPU – fungerar bättre med den specifika skärmen visar på att tillverkaren endast haft AMD-GPU:er i åtanke när de – eller någon annan, mycket är på licens – utvecklade just den skärmen. Och den skärmen kanske aldrig kan fungera hela vägen med Nvidia-GPU:er eftersom dess hårdvara är byggd efter andra toleranser för signaltiming än vad Nvidia-GPU:er medger. En del Nvidia-partnerkort kan i sin tur ha ännu större variationer av toleranser och därför få vissa svart skärm när andra Nvidia-GPU:er endast får flimmer.

Tyvärr är denna branch konsumentfientlig pga av detta eftersom man kan inte ta för givet att alla skärmar fungerar exakt som det är tänkt. Man måste förlita sig på tester och utvärderingar. Därför är nyckeln till ett bra köp att sikta in sig på de produkter som är bekräftade genom tester.

Dina inlägg är ovärderliga! Finns det något ställe som testar dessa skärmar på ett bra sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Dina inlägg är ovärderliga! Finns det något ställe som testar dessa skärmar på ett bra sätt?

Rtings.com är ett bra ställe att börja på.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Tjenare !

Funderar på att byta ut min 6 år gamla skärm till något nyare.
Och som den Samsung fantast man är så har jag fastnat för Odyssey OLED G8.
Men är lite osäker på hur den kommer fungera med mitt RTX4070Ti då den bara verkar ha stöd för FreeSync ?

Någon här som har kombon i fråga och kan berätta ?

/Homer_S

Kan vara värt att notera att G8an är en TV som även fungerar som skärm Har aldrig tidigare behövt konfigurera en skärm kombinerat med WiFi access och mobil (Smart Things) Finns en hel del att säga om saken minst sagt.

Gällande Freesync så registreras skärmen i NVCPL som någorlunda G-sync kompatibel. Jag kör Low Latency mode = Ultra och V-sync i NVCPL (V-sync av i alla spel) vilket vid 175Hz ger 168fps och vid 120Hz ger 118fps. Testat följande spel : WoW, D4, Hades, BG3 och Horizon Forbidden West och inte märkt av något flimmer. WoW har jag spelat lite längre men även under laddningstider så är det knappt något flimmer. D4 försökte jag lira när det är natt i spelet och rider man på hästen snabbt så är det en del stutters men märkte inget flimmer då heller. BG3 och Horizon måste jag testa lite mer för att ge ett bra utlåtande.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9