Följ Black Week på SweClockers

Lumia 720 vs LG Optimus 4x HD

Permalänk
Medlem

Lumia 720 vs LG Optimus 4x HD

Hej!

Är lite småsugen på en ny telefon, har en Nokia N8 idag.

Lumia 720 och 4x HD är dom modeller jag är mest intresserad av, dom går dessutom att få för ett nästan identiskt pris.

Lumia 720
+Snygg!
+Ska ha bra batteritid
+WP8 lär flyta som smör
+Nokias egna kartor och gps program
+Lagom storlek
+Hyffsad kamera
-Inbyggt batteri
-Vissa egenheter med WP8 (en volym för allt, sämre multitasking? etc)

LG Optimus 4x HD
+Snygg design (enligt mig)
+Stor och bra skärm
+ Bättre apputbud
+Utbytbart batteri
- Blir tvungen att beställa den från tyska Amazon om jag vill ha billigast pris (bor i Finland)
-Gammal
-Klagas mycket över bloat och lagg med Android
-Kameran lär inte vara nån höjdare

Vilken hade ni satsat på? Motivera gärna.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Avstängd

Eftersom jag gillar min lumia 920 så fruktansvärt mycket tycker ja du ska slå till 720. Fast om jag var du skulle jag jag lägga på en hundring eller två för 820 eller 920 istället.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1398672,1698492,1398671

Permalänk
Medlem

720 kan vara den snyggaste Lumian av alla, den är samtidigt jävligt bra för det priset. Jag diggar min 920 men 720 är snyggare i själva formspråket.

Du som hade en N8 skulle ju köpt en N9 Hoppas vi någon vacker dag får se en N10. N8 och N9 har båda varit bäst av sin tid.

Permalänk
Medlem

Vet inte prisskillnaden är i Finland men i Sverige så kostar Lumia 920 fyra hundra mer än en Lumia 720. Tycker du borde kolla in Lumia 920 istället.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Hedersmedlem

Jag bytte precis från N8 till Lumia 920. Väldigt nöjd, men var beredd på att även 920-kameran är klart sämre än den i N8, utom möjligen den optiska stabiliseringen som medger längre slutartider och mindre skakiga filmer. Kameran är bra med normala mått mätt, men N8 hade en extremt bra kamera så man märker skillnaden.

Fick precis Amber-uppdateringen med spärrlistor, ny kameraapp från 1020, FM-radio mm mm (sök för närmare info). Inte märkt lagg i något sammanhang och kvalitetskänslan är hög trots plastskalet. Touchskärmen är betydligt mer responsiv än N8 och bättre ytbehandling. Saknar inte amoled vilket jag trodde jag skulle göra.

Jag tittade även på 720 men prisskillnaden var alldeles för liten till 920, bara några hundralappar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Vet inte prisskillnaden är i Finland men i Sverige så kostar Lumia 920 fyra hundra mer än en Lumia 720. Tycker du borde kolla in Lumia 920 istället.

Om så är fallet så hoppas jag att någon snäll människa i TS närhet kan sticka till hen 400 spänn.

Permalänk
Medlem

Haha det är inte pengarna det handlar om, jag har råd med en 920 eller vilken annan flaggskeppstelefon som helst för den delen.
Orsaken till att jag vill ha just 720 är för att den är den snyggaste Lumian enligt mig, 820 har ju fördelar med utbytbart skal och batteri men tycker inte den är lika fin, 920 är för stor och tung.

Inga röster för LG:n?

Edit: För er som undrade så är prisskillnaden lite större här mellan 720 och 920, 269€ vs 339€.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

920 är för stor och tung.

Inga röster för LG:n?

LG:n har måtten 132.4 x 68.1 x 8.9 mm och Lumia 920 har måtten 130.3 x 70.8 x 10.7 mm, du tycker inte LG:n är för stor då?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

LG:n har måtten 132.4 x 68.1 x 8.9 mm och Lumia 920 har måtten 130.3 x 70.8 x 10.7 mm, du tycker inte LG:n är för stor då?

Iofs men med tanke på priset så kanske jag kunnat vänja mig

Är inte överhuvudtaget intresserad av 920.

Visa signatur

Permalänk

jag har en 4x den laggar inte så mycket hänt nångång med mycket program igång, enda är att den blir väldigt varm efter ett tag användande,

Permalänk
Entusiast

LG'n upplevs som mindre dels pga att den är både tunnare och smalare samt att skärmen är större.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

LG'n upplevs som mindre dels pga att den är både tunnare och smalare samt att skärmen är större.

Personligen har jag mest problem med längden på mobiler idag då man ska sätta sig ner så ligger den riktigt illa i framfickan. Att mobilen upplevs som mindre för att skärmen är större, det var något nytt. Tycker snarare det brukar vara tvärt om.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av J-Ballz:

Iofs men med tanke på priset så kanske jag kunnat vänja mig

Är inte överhuvudtaget intresserad av 920.

Då är väl 720 ett ganska givet val?

Permalänk
Entusiast

Personligen har jag mest problem med längden på mobiler idag då man ska sätta sig ner så ligger den riktigt illa i framfickan. Att mobilen upplevs som mindre för att skärmen är större, det var något nytt. Tycker snarare det brukar vara tvärt om.

Tror knappast du känner skillnad på de där två millimetrarna på längden i fickan, bredden märks dock tydligt i handen. Tjockleken på Lumian borde ju rimligtvis vara mycket mer irriterande i fickan än två extra millimeter på höjden. Jag har aldrig märkt av min HTC One i fickan, har du otroligt små fickor på dina byxor?

Angående hur storleken upplevs så tror jag det har o göra med att det är så mycket död yta på Lumian jämfört med LG'n vilket känns otroligt dumt och irriterande.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Tror knappast du känner skillnad på de där två millimetrarna på längden i fickan, bredden märks dock tydligt i handen. Tjockleken på Lumian borde ju rimligtvis vara mycket mer irriterande i fickan än två extra millimeter på höjden. Jag har aldrig märkt av min HTC One i fickan, har du otroligt små fickor på dina byxor?

Hade jag haft otroligt små fickor hade jag inte kunnat haft en mobil i dem. Tror nog du har lite små händer som känner skillnad på 1.35 mm på vardera sida.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Entusiast

Hade jag haft otroligt små fickor hade jag inte kunnat haft en mobil i dem. Tror nog du har lite små händer som känner skillnad på 1.35 mm på vardera sida.

Testa att jämföra HTC One med S4 eller Lumia 920 så ska du se att du också märker skillnad, har inte små händer däremot har man väldigt mycket mer exakt känsel i handflatan jämfört med utsidan av låret där man dessutom har kläder mellan telefon och ben.
Jag skulle faktiskt rekommendera Optimus 4X över 720'in, men jag tycker TS bör åka och klämma på båda och skapa sin egen uppfattning, tycker själv att den efter uppdatering till 4.1 flyter på riktigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av larsamagnusson:

jag har en 4x den laggar inte så mycket hänt nångång med mycket program igång, enda är att den blir väldigt varm efter ett tag användande,

En fördel under vintern

Har även jag en Optimus 4X och den laggar kanske till ibland med den medföljande launchern men har inte märkt något störande lagg nu när jag använder Nova Launcher. Det händer att hemskärmen laddar lite segt när man stänger ner ett tungt spel men annars är det inte alls farligt. Kameran är bra på makrobilder och tar okej porträtt och landskapsbilder i rätt ljussättning men är inte alls bra i mörkare miljöer.

Angående storleken så är den aningen stor för att texta med en hand(har "medelstora" händer) men det går ändå helt okej när man väl vant sig.

Kanske även ska nämna att ljudet ur hörlursutgången är lite halvtaskig då det går att höra ett svagt brus ibland.

Edit: stavning

Permalänk
Medlem

Det är nog inget fel på själva telefonerna, men jag hade aldrig köpt en windowstelefon, inte ens om de kastat den efter mig. Jo förresten, jag har ett kortare bordsben i köket som behöver stöttas upp.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och 10G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Vilken hade ni satsat på? Motivera gärna.

Lumia 720 måste vara ett av de sämsta pris/prestanda man kan hitta. Nästan 2500 kr och ändå 512 MB RAM och 800x480? Skämtar man eller?

Då är 4X ett mycket bättre köp.

Om du ändå är på Amazon.de kan du även titta på Huawei Ascend G615, många har jämfört den mot 4X och tycker G615 är bättre. Det finns en uppdatering till Jelly Bean även om vissa recensenter inte vet om det och gnäller lite. Jag har inte provat 4X men jag köpte Kina-versionen av G615 med 2GB RAM till min flickvän.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Det kanske är vanligt att leva på bidrag i Sverige men det gör man nog inte i Finland.

Man behöver väl inte leva på bidrag för att ha det dåligt ställt? Hen sa att dessa passade hens prisklass och det resonemanget sa mig att kassan var aningen begränsad därav att jag hoppades på hjälp utifrån.

Men nu vet vi att hen inte ens är intresserad av 920, så allt detta ekonomitjafs helt förgäves. Surt sa räven.

Permalänk
Medlem

Tror banne mig jag slår till på en Samsung Ativ S, galet bra pris på den.
Ville inte ha en Samsung egentligen och speciellt inte en Samsung med WP men när man kollar specifikationerna och priset så är det nästan för bra för att motstå, 205€ inkl frakt från amazon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lgn hade jag själv köpt men då hade jag rootat den och slängt in CM10.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Tror banne mig jag slår till på en Samsung Ativ S, galet bra pris på den.
Ville inte ha en Samsung egentligen och speciellt inte en Samsung med WP men när man kollar specifikationerna och priset så är det nästan för bra för att motstå, 205€ inkl frakt från amazon.

Ja du får mycket hårdvara, men du får lite mjukvara istället. Nokias Amber uppdatering t.ex., Nokia music och Nokias offline Navigering, sen Nokias övriga appar, dessutom brukar vissa appsläpp vara Nokiaexklusiva till en början.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Redan beställt Ativen så det är för sent att backa nu

Nokia music och deras navigering tycks finnas gratis på wp store.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av J-Ballz:

Redan beställt Ativen så det är för sent att backa nu

Bra val med WP

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

Hej J-Ballz

Meddela gärna hur du tycker telefonen är samt hur det gick med köpa från Amazon. Funderar på att köpa ny telefon jag också.
Bor i Finland som du :-). Fast jag har emigrerat från Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steven 72:

Hej J-Ballz

Meddela gärna hur du tycker telefonen är samt hur det gick med köpa från Amazon. Funderar på att köpa ny telefon jag också.
Bor i Finland som du :-). Fast jag har emigrerat från Sverige.

Oj en till Jeppisbo, världen är liten!

Ja, jag kan försöka mig på en kort recension efter att jag använt telefonen en tid.

Amazon kan jag rekommendera utan förbihåll, har beställt både högtalare, hårddiskar, mp3spelare osv från både tyska och brittiska amazon tidigare utan några som helst problem.

Har iofs ingen erfarenhet av garantiärenden hos dom men en gång hade nån klåfingrig postarbetare petat ut en extern hårddisk ur emballaget men det löste sig med en 3 minuters konversation på deras livechat med en trevlig snubbe som inte ens krävde några bevis.

Visa signatur