Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Men, åter till NES. Om vi räknar med en inflation på 2% varje år sedan 1989 så är 799:- i dagens pengavärde ca 1310:-. Det är alltså mer än vad exempelvis BF4 + Premium kostar via Origin här i Sverige.

TMNT måste du importerat 1989 med tanke på att det hette TMHT när det kom ut i Sverige 17:e augusti 1990. Då betalade jag 425 kronor för det vilket motsvarar 629 kronor 2013.

SCB har en bra omräknare när man funderar över sånt här.
http://www.scb.se/Pages/PricesCrib.aspx?id=258649

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det första felet du gör är att du jämför konsolspel med PC rakt av, trotts att konsolspel alltid varit dyrare.

Ett nytt PC spel kostade så vitt jag minns ca 400kr år 1995 när jag köpte mina första och 500-600kr nu.

400*1.02^18 = 571kr med inflation inräknat.

Men vad BORDE ett nytt AAA PC spel kosta på Steam numera?

Den största kostnaden år 1995 var för butik och personal som sålde spelen, detta står för runt 50% av det du betalade, så där går 200 kronor bort direkt. Distribution och Produktion är idag också nästan gratis via Steam, i jämförelse med att producera plastbitar (CD skivor) och pappersmanualer och skicka dessa kors och tvärs i världen, ca 10-20% av slutpris stod för detta enligt vad jag läst (troligtvis närmre 20% för oss i Sverige med förhållandevis liten marknad).

Så ca 160*1.02^18 = 230kr borde ett nytt AAA PC spel kosta på Steam med inflation inräknat.

Vidare så är hitman absolution långt ifrån ett nytt spel med lanseringsdatum november 2012 och Syndicate är ännu äldre (feb 2012).

Jag jämför spel med spel, eftersom PC-spel inte existerade vid denna tidpunkt, så det är svårare att jämföra med på det sättet.

Det är ju svårt att säga vad spel "borde" kosta, jag vågar gissa att även om distributionskostnaderna har gått ner så har produktionskostnaderna ökat, tror du inte? Indie-spel är nog mer rimliga att jämföra med ur den synvinkeln, och då ligger ju priserna bra till idag.

Men visst är det svårt att dra några direkta och absoluta paralleller.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

TMNT måste du importerat 1989 med tanke på att det hette TMHT när det kom ut i Sverige 17:e augusti 1990. Då betalade jag 425 kronor för det vilket motsvarar 629 kronor 2013.

SCB har en bra omräknare när man funderar över sånt här.
http://www.scb.se/Pages/PricesCrib.aspx?id=258649

SCB-räknaren var ju riktigt praktisk, helt off var jag inte.

Nu var ju detta ett tag sedan, men jag minns att jag köpte spelet innan jag flyttade, och jag flyttade våren 1990... Det KAN vara så att jag faktiskt hade TMNT-versionen, då min farsa jobbade i USA ofta under denna period, men jag vet att spelet kostade 799 i butik lokalt. Som sagt, det var längesedan.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair RM1200x Shift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

SCB-räknaren var ju riktigt praktisk, helt off var jag inte.

Nu var ju detta ett tag sedan, men jag minns att jag köpte spelet innan jag flyttade, och jag flyttade våren 1990... Det KAN vara så att jag faktiskt hade TMNT-versionen, då min farsa jobbade i USA ofta under denna period, men jag vet att spelet kostade 799 i butik lokalt. Som sagt, det var längesedan.

En del affärer hade väldigt konstig prissättning, som exempelvis Åhlens, det var väl vanligt i affärer som inte levde på spel att de inte riktigt visste vad de skulle sätta för priser.

De rekommenderade priserna som fanns i Sverige för NES-spel vid slutet av 80-talet och början av 90-talet var starx över 300:- för svarta kassetter, runt 370:- för lite mer avancerade spel (till exempel Rygar, som också kom 1990, köpte jag för det priset), 420 för nya spel och guldkassetterna (Zelda-spelen). Sen kom det ännu dyrare kategorier och under SNESens första år tror jag att nya NES-spel kostade 599:- Vilket inte känns så prisvärt.

SNES och N64-spel däremot, kunde kosta riktigt mycket. Där kunde man lätt hitta både 699 och 799 som pris.

Ändrade priserna lite.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

SNES och N64-spel däremot, kunde kosta riktigt mycket. Där kunde man lätt hitta både 699 och 799 som pris.

Värst var väl Neo Geo när det kom, där fanns det ju spel som kostade runt 1500. Som hittat.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Det första felet du gör är att du jämför konsolspel med PC rakt av, trotts att konsolspel alltid varit dyrare.

Ett nytt PC spel kostade så vitt jag minns ca 400kr år 1995 när jag köpte mina första och 500-600kr nu.

Den största kostnaden år 1995 var för butik och personal som sålde spelen, detta står för runt 50% av det du betalade, så där går 200 kronor bort direkt. Distribution och Produktion är idag också nästan gratis via Steam, i jämförelse med att producera plastbitar (CD skivor) och pappersmanualer och skicka dessa kors och tvärs i världen, ca 10-20% av slutpris stod för detta enligt vad jag läst (troligtvis närmre 20% för oss i Sverige med förhållandevis liten marknad).

Så ca 160*1.02^18 = 230kr borde ett nytt AAA PC spel kosta på Steam med inflation inräknat.

Dina formler är jättefina, men har ingenting med verkligheten att göra, då man inte kan jämföra priserna rakt av och bara ta hänsyn till inflationen, eftersom vare sig branschen eller marknaden ser likadan ut idag som 1995. Inte på långa vägar.

Steam sysslar inte med välgörenhet, så vad spel borde kosta där spelar ingen roll...det finns inget sånt pris. De säljer inte spelen så billigt som möjligt, de säljer dem för att tjäna pengar, så vad intäkterna går till rent praktiskt är helt irrelevant. En jämförelse med dagens butikspriser är mer relevant, eftersom den typen av försäljning fungerar på liknande sätt idag som då.

Sen får man inte glömma bort att ett AAA-spel idag kostar många, många, många gånger mer att utveckla än 1995. Eller, rättare sagt, man har en otroligt mycket större budget.

Dessutom tar Steam 30-40% av pengarna när de säljer ett spel, resten går till utgivaren/utvecklarna, så det är inte direkt alls gratis att distribuera den vägen.

Nya PC-spel kostar för övrigt 300-600kr nuförtiden, inte 500-600. Det är ju bara vissa stortitlar som kostar över 500:- (nu syftar jag på vanliga butikspriserna, inte vad de kostar på Steam).
Till och med CoD:Ghosts kostar under 500:- att förboka.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Det är ju svårt att säga vad spel "borde" kosta, jag vågar gissa att även om distributionskostnaderna har gått ner så har produktionskostnaderna ökat, tror du inte? Indie-spel är nog mer rimliga att jämföra med ur den synvinkeln, och då ligger ju priserna bra till idag.

Det går helt enkelt inte jämföra produktionskostnader rättvist.

Övriga kostnader som jag tog upp är per varje kopia som säljs vilket gör dessa enkla att jämföra.

För produktion finns en massa fasta kostnader och variabler såsom utrustning, utvecklingstid, storlek på team osv osv.

År 1989 köpte min far familjens första dator. Han betalade 60000kr för den vilket i dagens penningvärde motsvarar ungefär 100 tusen, jag vågar knappt gissa vad det kostat att köpa en kraftig dator speciellt för utveckling då...

Dessutom är ett utvecklingsteam idag snarare 100-tals än 10-tals anställda som då. Men detta borde vägas upp av att AAA spel säljs i 10 miljoner kopior istället för 1 miljon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Vidare så är hitman absolution långt ifrån ett nytt spel med lanseringsdatum november 2012 och Syndicate är ännu äldre (feb 2012).

det är därför codemasters släpper sina nya spel för runt 379kr på steam, de har varit ej giriga nog så faktiskt räknat bort alla de kostnader de hade förut.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Super Mario Bros 3 är nog ett av de få spel jag betalade 449kr för. Resten var inte på samma dag som release och kostade oftast kring 399kr.

På den tiden köptes allt lokalt så några pricerunner fanns inte.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det går helt enkelt inte jämföra produktionskostnader rättvist.

Övriga kostnader som jag tog upp är per varje kopia som säljs vilket gör dessa enkla att jämföra.

För produktion finns en massa fasta kostnader och variabler såsom utrustning, utvecklingstid, storlek på team osv osv.

År 1989 köpte min far familjens första dator. Han betalade 60000kr för den vilket i dagens penningvärde motsvarar ungefär 100 tusen, jag vågar knappt gissa vad det kostat att köpa en kraftig dator speciellt för utveckling då...

Dessutom är ett utvecklingsteam idag snarare 100-tals än 10-tals anställda som då. Men detta borde vägas upp av att AAA spel säljs i 10 miljoner kopior istället för 1 miljon...

Förr krävdes det nog ingen större volym för att spel skulle gå runt rent ekonomiskt. Idag ses ju inte en miljon sålda ex av en AAA-titel som någon direkt seger för producenten. Det kan jag väl tycka är lite charmen är indie-spel, att man går tillbaka lite mer till vad det handlade om tidigare. Därmed inte sagt att jag inte uppskattar AAA-titlar, det finns många bra sådana också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Steam sysslar inte med välgörenhet, så vad spel borde kosta där spelar ingen roll...det finns inget sånt pris. De säljer inte spelen så billigt som möjligt, de säljer dem för att tjäna pengar, så vad intäkterna går till rent praktiskt är helt irrelevant. En jämförelse med dagens butikspriser är mer relevant, eftersom den typen av försäljning fungerar på liknande sätt idag som då.

Sen får man inte glömma bort att ett AAA-spel idag kostar många, många, många gånger mer att utveckla än 1995. Eller, rättare sagt, man har en otroligt mycket större budget.

Dessutom tar Steam 30-40% av pengarna när de säljer ett spel, resten går till utgivaren/utvecklarna, så det är inte direkt alls gratis att distribuera den vägen.

Det var hela min poäng, Steam har mer eller mindre monopol och tar ut vilka priser de vill, deras enda större seriösa konkurrent består av pubilkfavoriten EA ^^ (som dessutom endast säljer sina egna spel). Steam gör sjuka vinster som skulle göra till och med apple gröna av avund om man räknar vinst per anställd...

När jag skriver att det är i princip gratis att distribuera så menar jag alltså rent tekniskt, inte vad Steam tar ut för vinst för tjänsten.

Bit torrent protokollet är helt gratis distribution och har fungerat prima att distribuera blizzards patchar med i många år.

Skrivet av olog-hai:

Nya PC-spel kostar för övrigt 300-600kr nuförtiden, inte 500-600. Det är ju bara vissa stortitlar som kostar över 500:- (nu syftar jag på vanliga butikspriserna, inte vad de kostar på Steam).

AAA betyder "vissa stortitlar".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Kanske inte men priserna har inte höjts ett dugg sen 2005. Snarare har de sänkts. Det är billigare nu än det var tidigare.

Slipper ju eventuellt betala för en massa återförsäljare och distributörer och frakt däremellan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Det var hela min poäng, Steam har mer eller mindre monopol och tar ut vilka priser de vill, deras enda större seriösa konkurrent består av pubilkfavoriten EA ^^ (som dessutom endast säljer sina egna spel). Steam gör sjuka vinster som skulle göra till och med apple gröna av avund om man räknar vinst per anställd...

Nja, de har verkligen inte monopol överhuvudtaget. Det finns oräkneliga ställen man kan köpa sina spel på, det är väldigt få spel (förutom indie-spel) som enbart säljs via Steam.

Skrivet av Ixos:

När jag skriver att det är i princip gratis att distribuera så menar jag alltså rent tekniskt, inte vad Steam tar ut för vinst för tjänsten.

Det är det heller inte. Att upprätthålla och underhålla servrarna kostar massor.

Skrivet av Ixos:

Bit torrent protokollet är helt gratis distribution och har fungerat prima att distribuera blizzards patchar med i många år.

Fast nu använder ju inte Steam bittorrent, så vad spelar det för roll?

Skrivet av Ixos:

AAA betyder "vissa stortitlar".

AAA inkluderar samtliga stortitlar. Ett spel som inte är AAA är ingen stortitel.
Alla kostar dock inte över 500:-.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thursday:

Naturligtvis helt rätt, marknaden är enormt mycket större idag än vad den var för 25 år sedan. Dock är jag säker på att vi som konsumenter får ett enormt mycket större värde för våra pengar nu än vad man fick under 80-talet.

Jo absolut, fast samtidigt så är det väldigt mycket fler saker som kräver vår uppmärksamhet och tid nu, så även om spelen i sig är mycket mer omfattande så är det inte alls säkert att man lägger lika mycket tid på dem. Till exempel så kan jag fortfarande SMB 1-3 helt utantill med alla hemliga extraliv och dylikt, alltså måste jag lagt sjukt mycket tid på de här tre spelen, inga av dagens spel har konsumerat i närheten av så mycket tid. Sen kan det förstås bero på att jag är äldre nu och inte har lika mycket tid att lägga, och att jag har mer pengar idag så jag kan köpa fler spel, men i alla fall delvis tror jag att det enorma utbudet av bra spel har gjort att jag lägger mindre tid på varje. Å andra sidan var man ju tvungen att hålla till godo med vad man hade när man fick typ ett spel på jul och ett på sin födelsedag. Begagnatmarknaden var ju den enda utvägen om man fick något tråkigt spel som typ golf eller liknande när man egentligen ville ha Zelda eller Sonic.

Permalänk
Medlem

Köpte nyss nylanserade Rome: Total War 2 på steam för 55 euro (Ca 478kr)

Jag kan förstå om folk tycker spel är för dyrt i allmänhet idag, vilket är en stor anledning till att många laddar ner, men samtidigt om man tänker att jag säkert kommer spendera 100 timmar i det här spelet så betalar jag ju bara 4,78kr per timme. Jämför man det med någon annan typ av vanlig underhållning, t.ex bio som kostar 100-120kr. Då betalar man ju uppskattningsvis 50kr/timmen vilket är betydligt dyrare, exakt 10 gånger dyrare om man avrundar 4,78 till 5 faktiskt.

Ser man det i ett sådant perspektiv istället så är spel idag väldigt billigt. (Förutsatt att man då också spenderar 100 timmar)

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vikham:

Och tittar man på vad det kostar i butik så är det 399:-.
Har man jobb och tjänar genomsnittligt eller bättre så är det inte särskilt dyrt alls med spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Nja, de har verkligen inte monopol överhuvudtaget. Det finns oräkneliga ställen man kan köpa sina spel på, det är väldigt få spel (förutom indie-spel) som enbart säljs via Steam.

Alla seriösa uppskattningar jag sett pekar på att Steam har 75% eller mer market share av digital distrubition. Tänk på att även om det finns massvis med andra tjänster så säljer de främst steam spel och steam nycklar = steam får största delen av vinsten.

Alla jag känner som spelar spel har 100+ titlar på steam och några enstaka på övriga tjänster sammanlagt så jag tror 75% är lite väl i underkant.

Vi kanske kan göra en omröstning här och se efter vilken tjänst sweclockers användarna huvudsakligen har sina spel på? Jag tippar på att Steam får minst 90%.

Skrivet av olog-hai:

Det är det heller inte. Att upprätthålla och underhålla servrarna kostar massor.

Vad jag läst så kostar nätverk + server i storskala numera ungefär 0.05$ per GB data överfört. Det betyder att ett spel på 10GB (snitt) kostar ungefär 3kr = mindre än 1% av fullpris totalt.

I Steams industriella skala skulle det dock inte förvåna mig om de gör det ännu billigare.

Hur tror du youtube kan ladda upp GB efter GB data gratis och på endast reklam intäkter om det inte är så att det är snorbilligt?

Skrivet av olog-hai:

Fast nu använder ju inte Steam bittorrent, så vad spelar det för roll?

Poängen är att tekniken för gratis överföring finns, och är vältestad. Hade det varit någon som helst konkurrens på marknanden eller om server och nätverk varit en stor kostnad så hade större aktörer använt sig av den!

Nu är det bevisligen inte det.

Permalänk
Medlem

Fast i början var ju inte NES-spelen så värst dyra, tror de låg på 299, 349 eller 399, beroende på spel. Spel med sparfunktion var dyrare, typ Zelda-spelen.

Ett tag innan SNES släppes, så notchade de upp priserna duktigt. Minns att man var orolig att päronen skulle tycka det var för dyrt att köpa i julklapp/födelsedagspresent åt en, men i slutändan var det lugnt på den fronten ändå. SNES-spelen var väl ytterligare någon hundring dyrare när den konsollen kom.

Sen höjde de väl priserna ordentligt i en repa till, och det var väl sen dess vi minns de där priserna på 600-800 kr per kassett.

Som redan nämnt, Nintendo/Bergsala hade en viss konkurrensmässig särställning på den tiden. De bedrev även stämningskampanjer för att få småbutiker som sålde begagnat av banan; förvisso kunde de väl aldrig vinna något sådant, och det visste de nog om, taktiken var nog att tvinga småbutikerna att spendera så mycket tid och pengar på utdragna processer, att det inte gick ihop ekonomiskt för dem. Riktigt fult spel enligt min åsikt. Idag finns det inte en chans att de skulle komma undan med att hålla på som de gjorde där på 90-talet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som bröt mot § 9 i reglerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Alla seriösa uppskattningar jag sett pekar på att Steam har 75% eller mer market share av digital distrubition. Tänk på att även om det finns massvis med andra tjänster så säljer de främst steam spel och steam nycklar = steam får största delen av vinsten.

Jag syftar på andra ställen att köpa spel på, inte nödvändigtvis online.

Steam får inte största delen av vinsten ens på det som säljs på Steam.

Och köper du ett spel med steam-nyckel nån annanstans, oavsett om det är en retail-box i butik eller en key på nån websida så får inte steam nånting av den försäljningen. De tillhandahåller tjänsten i utbyte mot att de tar 30-40% av pengarna vid försäljning i steam-butiken.

Om det vore som du trodde skulle ju steam ta större delen av vinsten av alla spel som säljs överhuvudtaget, och så är det lyckligtvis inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns en viss skillnad.

Ett spel som Zelda:oot erbjuder hur många speltimmar av underhållning? Jämför sedan med ett vanligt single player spel nu. 4-5 timmar kanske?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jag kan förstå om folk tycker spel är för dyrt i allmänhet idag, vilket är en stor anledning till att många laddar ner, men samtidigt om man tänker att jag säkert kommer spendera 100 timmar i det här spelet så betalar jag ju bara 4,78kr per timme. Jämför man det med någon annan typ av vanlig underhållning, t.ex bio som kostar 100-120kr. Då betalar man ju uppskattningsvis 50kr/timmen vilket är betydligt dyrare, exakt 10 gånger dyrare om man avrundar 4,78 till 5 faktiskt.

Ser man det i ett sådant perspektiv istället så är spel idag väldigt billigt. (Förutsatt att man då också spenderar 100 timmar)

oj!!!
det var dumt

du borde köpt från GMG för 299 kr istället

http://www.greenmangaming.com/s/se/en/pc/games/strategy/total...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeno88:

Finns en viss skillnad.

Ett spel som Zelda:oot erbjuder hur många speltimmar av underhållning? Jämför sedan med ett vanligt single player spel nu. 4-5 timmar kanske?

Det är ytterst få spel som är så korta som 4-5 timmar. 10-15 är betydligt vanligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Dock så är ju produktionskostnaderna för ett spel gigantiskt mycket högre idag. Förr kunde ett spel vara gjort av en enda person eller några stycken för lite större spel, idag kan det vara hundratals personer inblandade för att göra ett större spel.
Så räknar du med alla kostnader så "borde" PC spelen idag kosta många tusentals kronor.

Vi får så extremt mycket mer spel för pengarna idag än förr. Att en del tillverkare har dålig fantasi är en annan sak...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Dock så är ju produktionskostnaderna för ett spel gigantiskt mycket högre idag. Förr kunde ett spel vara gjort av en enda person eller några stycken för lite större spel, idag kan det vara hundratals personer inblandade för att göra ett större spel.
Så räknar du med alla kostnader så "borde" PC spelen idag kosta många tusentals kronor.

Vi får så extremt mycket mer spel för pengarna idag än förr. Att en del tillverkare har dålig fantasi är en annan sak...

Tja, fast samtidigt så har ju utvecklingsverktygen blivit sjukt mycket bättre än de var idag så att om man exempelvis skulle vilja göra ett spel typ som SMB1 så hade det fungerat att göra det ensam idag, på den tiden när SMB1 var nytt så krävdes det en mängd människor. Sen krävs det förstås mängder med folk för att göra AA-spel idag med allt ifrån röstskådespelare till diverse grafiker, animatörer osv. men ett AA-spel från idag är också sjukt mer omfattande än ett AA-spel från åttiotalet. Jämför man med spel som påminner om åttiotalets spel, kanske Shank, Braid eller liknande, så har kostnaderna minskat något otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Om ett spel var producerat av en enda person så såldes det kanske för 20år sedan i 20-tusen exemplar också. Ofta bara i samma land kanske bara inom en mindre butikskedja.

Så visst även om spelet idag görs av 200 personer, så säljer det ofta 200 gånger fler exemplar också, istället för 20 tusen säljer spelet i 4 miljoner kopior = nog för att täcka produktionskostnaderna för 200 gånger fler personer.

Självklart finns undantag åt båda hållen, såsom Minecraft som ursprungligen är gjort av en enda person och sålt miljontals exemplar (vilket betyder att spelet "borde" kosta någon enstaka krona).

Men det finns även spel som jättestora studios med hundratals anställda gjort och som inte lyckas sälja tillräckligt många exemplar, där spelet mycket riktigt "borde" kosta tusentals kronor för att de skulle gått runt.

Spel är helt enkelt högrisk projekt och de har de alltid varit, man kan bli stenrik men de flesta kommer troligtvis inte få tillbaka sin investering. Det är inget som förändrats i den matematiken förutom att omfattningen blir större när en studio med 200 personer går omkull än när en enstaka kodare i sitt garage inte kan försörja sig på sin hobby...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Tja, fast samtidigt så har ju utvecklingsverktygen blivit sjukt mycket bättre än de var idag så att om man exempelvis skulle vilja göra ett spel typ som SMB1 så hade det fungerat att göra det ensam idag, på den tiden när SMB1 var nytt så krävdes det en mängd människor. Sen krävs det förstås mängder med folk för att göra AA-spel idag med allt ifrån röstskådespelare till diverse grafiker, animatörer osv. men ett AA-spel från idag är också sjukt mer omfattande än ett AA-spel från åttiotalet. Jämför man med spel som påminner om åttiotalets spel, kanske Shank, Braid eller liknande, så har kostnaderna minskat något otroligt.

För kuriosans skull; så var de åtta personer som utvecklade Super Mario Bros.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Spelen blir sämre och sämre, tag med det i din beräkning!

Dagens spel som du nämner, tex BF4 och Hitman Absolution är ju skit jämförningsvis med BF2 och tex. Hitman Blood Money.

Tycker det är fjantigt att så många ska hålla på och säga att dom nya spelen är dåliga osv.
Tror det handlar mer om att ni växt upp med dom spelen och inte dagens spel.
Men det är alltid så när det gäller allt nästan, äldre säger att "det var bättre förr" nej det måste
det inte ha varit, skillnaden är att då var du barn/ungdom och nu är du vuxen och kanske lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

oj!!!
det var dumt

du borde köpt från GMG för 299 kr istället

http://www.greenmangaming.com/s/se/en/pc/games/strategy/total...

Där ser man... Hade dom även 35% rabatt på releasedagen?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olog-hai:

För kuriosans skull; så var de åtta personer som utvecklade Super Mario Bros.

Det vet jag inget om, hittar ingen info mer än en lista över åtta personer som var delaktiga i utvecklingen men det refereras också en del till olika team så jag vet inte.

Poängen är dock att SMB skrevs i Assembler och var med dagens mått mätt sjukt svårutvecklat jämfört med att göra något liknande idag som ändå hade haft mycket mer avancerad grafik osv. som till exempel Braid som utvecklades av en person.