Jo, alltså Sega MS var ju inte mycket att ha. Alex Kid, Wonderboy och något mer spel var ok men inte mer. Nintendo hade verkligen övertaget där, men när MD kom så låg Sega rätt bra till ett tag. Idag så är det inte så många spel som håller till någon av konsollerna. Nintendos egna spel som Mario och Zelda är fortfarande bra liksom Donkey Kong och något mer typ men sen är det ganska tunt, speciellt om man tittar på de spel som inte fanns till Sega. Sega i sin tur har Sonic som fortfarande håller hög klass (alltså de gamla spelen, inte de från det senaste decenniet) men också Mortal Kombat (med blod), Toejam & Earl, Shadow of the Beast, Cool Spot, Earthworm Jim och några till. Sen spelade det förstås stor roll att Sega var så långt före med 16 bitar även om det betydde att spelen inte alltid var lika imponerande. Jag baserar inte detta på nostalgi (inte bara i alla fall) utan jag spelar en hel del gamla spel på min original XBox.
Fast hårdvarumässigt var MS ljusår bättre än NES. Bara en sådan sak som att den kunde trycka ut en RGB-signal utan modifikationer säger ju en del om den saken, den var före sin tid på hårdvarufronten. Synd bara som sagt på spelen.
Finns ju massor till NES som åldrats med värdighet, och håller än idag. Några jag kommer på på rak arm (som jag då och då spelar) förutom de du nämnde:
Megaman-serien
Metroid
Kid Icarus
Metal Gear-spelen
Little Nemo
Duck Tales-spelen
Bionic Commando
Faxanadu
Probotector-spelen
Punch Out
Castlevania-spelen
Shadow Warrior (Ninja Gaiden) -spelen
RC Pro Am-spelen
Bubble Bobble
Battle Toads
Star Tropics
Sweet Home (som eg. är ett japanskt spel det finns en översättningspatch till)
Skaffade mig en Everdrive N8 när den släpptes förresten, bästa köpet ever om man vill lira gamla NES-spel på riktig hårdvara. Eugene, killen som tillverkar dem, har verkligen gjort ett enormt jobb med att få till stöd för alla möjliga omöjliga mappers, kanonpryl verkligen
Baserar mig inte heller på nostalgi, lirar som du säkert förstår också en massa retrospel än idag. Vi får nog konstatera att det kanske i slutändan är en smaksak, eller att man helt enkelt hellre återupplever de gamla goa spelen från sin barndoms dagar. Funtar dock på att plocka upp en MD och ett MS, enda möjligheten jag har att köra de spelen nu är också på min gamla moddade Xbox
Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!