Det här med spelpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, alltså Sega MS var ju inte mycket att ha. Alex Kid, Wonderboy och något mer spel var ok men inte mer. Nintendo hade verkligen övertaget där, men när MD kom så låg Sega rätt bra till ett tag. Idag så är det inte så många spel som håller till någon av konsollerna. Nintendos egna spel som Mario och Zelda är fortfarande bra liksom Donkey Kong och något mer typ men sen är det ganska tunt, speciellt om man tittar på de spel som inte fanns till Sega. Sega i sin tur har Sonic som fortfarande håller hög klass (alltså de gamla spelen, inte de från det senaste decenniet) men också Mortal Kombat (med blod), Toejam & Earl, Shadow of the Beast, Cool Spot, Earthworm Jim och några till. Sen spelade det förstås stor roll att Sega var så långt före med 16 bitar även om det betydde att spelen inte alltid var lika imponerande. Jag baserar inte detta på nostalgi (inte bara i alla fall) utan jag spelar en hel del gamla spel på min original XBox.

Fast hårdvarumässigt var MS ljusår bättre än NES. Bara en sådan sak som att den kunde trycka ut en RGB-signal utan modifikationer säger ju en del om den saken, den var före sin tid på hårdvarufronten. Synd bara som sagt på spelen.

Finns ju massor till NES som åldrats med värdighet, och håller än idag. Några jag kommer på på rak arm (som jag då och då spelar) förutom de du nämnde:

Megaman-serien
Metroid
Kid Icarus
Metal Gear-spelen
Little Nemo
Duck Tales-spelen
Bionic Commando
Faxanadu
Probotector-spelen
Punch Out
Castlevania-spelen
Shadow Warrior (Ninja Gaiden) -spelen
RC Pro Am-spelen
Bubble Bobble
Battle Toads
Star Tropics
Sweet Home (som eg. är ett japanskt spel det finns en översättningspatch till)

Skaffade mig en Everdrive N8 när den släpptes förresten, bästa köpet ever om man vill lira gamla NES-spel på riktig hårdvara. Eugene, killen som tillverkar dem, har verkligen gjort ett enormt jobb med att få till stöd för alla möjliga omöjliga mappers, kanonpryl verkligen

Baserar mig inte heller på nostalgi, lirar som du säkert förstår också en massa retrospel än idag. Vi får nog konstatera att det kanske i slutändan är en smaksak, eller att man helt enkelt hellre återupplever de gamla goa spelen från sin barndoms dagar. Funtar dock på att plocka upp en MD och ett MS, enda möjligheten jag har att köra de spelen nu är också på min gamla moddade Xbox

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Fast hårdvarumässigt var MS ljusår bättre än NES. Bara en sådan sak som att den kunde trycka ut en RGB-signal utan modifikationer säger ju en del om den saken, den var före sin tid på hårdvarufronten. Synd bara som sagt på spelen.

Finns ju massor till NES som åldrats med värdighet, och håller än idag. Några jag kommer på på rak arm (som jag då och då spelar) förutom de du nämnde:

Megaman-serien
Metroid
Kid Icarus
Metal Gear-spelen
Little Nemo
Duck Tales-spelen
Bionic Commando
Faxanadu
Probotector-spelen
Punch Out
Castlevania-spelen
Shadow Warrior (Ninja Gaiden) -spelen
RC Pro Am-spelen
Bubble Bobble
Battle Toads
Star Tropics
Sweet Home (som eg. är ett japanskt spel det finns en översättningspatch till)

Skaffade mig en Everdrive N8 när den släpptes förresten, bästa köpet ever om man vill lira gamla NES-spel på riktig hårdvara. Eugene, killen som tillverkar dem, har verkligen gjort ett enormt jobb med att få till stöd för alla möjliga omöjliga mappers, kanonpryl verkligen

Baserar mig inte heller på nostalgi, lirar som du säkert förstår också en massa retrospel än idag. Vi får nog konstatera att det kanske i slutändan är en smaksak, eller att man helt enkelt hellre återupplever de gamla goa spelen från sin barndoms dagar. Funtar dock på att plocka upp en MD och ett MS, enda möjligheten jag har att köra de spelen nu är också på min gamla moddade Xbox

Jo, alltså det fanns ju bra spel till alla konsoller (well...), men många av dem håller inte idag förutom möjligtvis som nostalgitripp IMHO. En hel del av spelen du tar upp är också sådana som fanns till flera konsoller/enheter vilka jag valde att bortse från då de inte särskiljer NES. Jag älskar Bubble Bobble men NES-versionen är inte lika bra som arkad, C64 eller Atari ST. Samma sak gäller exempelvis Ghosts n' Goblins. Jag gillade verkligen Megaman när det begav sig också men idag ter sig kontrollerna så dåliga att de är de som ger den höga svårighetsgraden, jag kan inte förstå vad som var så lockande med de spelen då. Little Nemo är dock fortfarande bra, jag spelade bara sönder det på åttiotalet så det är inte för mig och samma gäller Kid Icarus. Faxanadu spelade jag också sjukt mycket men när jag tog upp det igen för ett par år sedan så var det inte så roligt längre och samma gäller Punch Out. Proboprotector blev väl först bra i och med Super-varianten vad jag minns.

Att Sega MS hade bättre hårdvara än NES vet jag inget om, men den brast definitivt på mjukvarufronten. Hårdvaran är sällan så viktig inom en konsollgeneration dock då de brukar ligga på ungefär samma nivå när det gäller hur avancerade spelen blir ändå. MD var ju ganska mycket sämre än SNES hårdvarumässigt då den kom ett par år tidigare osv. men det innebar ju inte att spelen nödvändigtvis var bättre på SNES. Sen att Nintendo själva var bättre på att bygga exempelvis plattformsspel än någon division inom Sega är ju en annan sak. Hade Mario utvecklats av något annat företag så hade vi säkert fått en bra port till MD också liksom.

Att spela dessa gamla spel på Xbox tycker jag fungerar bra. Jag har exempelvis både MS och MD likväl som NES (dock inget SNES kvar) men ändå spelar jag mycket hellre på en konsoll som enkelt går att koppla in till dagens teveapparater (med komponent), där spelen kan ligga på hårddisken, där jag kan välja mellan olika filter för att antingen få så skarp bild som möjligt eller så lik original som möjligt, där kontrollen är bekväm att hålla osv. osv. Det är inte exakt som originalen men tillräckligt nära IMHO. Sen att få alla arkadspel är ju inte fel heller, det hade blivit både dyrt och platskrävande att ens få in ett av dem i lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, alltså det fanns ju bra spel till alla konsoller (well...), men många av dem håller inte idag förutom möjligtvis som nostalgitripp IMHO. En hel del av spelen du tar upp är också sådana som fanns till flera konsoller/enheter vilka jag valde att bortse från då de inte särskiljer NES. Jag älskar Bubble Bobble men NES-versionen är inte lika bra som arkad, C64 eller Atari ST. Samma sak gäller exempelvis Ghosts n' Goblins. Jag gillade verkligen Megaman när det begav sig också men idag ter sig kontrollerna så dåliga att de är de som ger den höga svårighetsgraden, jag kan inte förstå vad som var så lockande med de spelen då. Little Nemo är dock fortfarande bra, jag spelade bara sönder det på åttiotalet så det är inte för mig och samma gäller Kid Icarus. Faxanadu spelade jag också sjukt mycket men när jag tog upp det igen för ett par år sedan så var det inte så roligt längre och samma gäller Punch Out. Proboprotector blev väl först bra i och med Super-varianten vad jag minns.

Att Sega MS hade bättre hårdvara än NES vet jag inget om, men den brast definitivt på mjukvarufronten. Hårdvaran är sällan så viktig inom en konsollgeneration dock då de brukar ligga på ungefär samma nivå när det gäller hur avancerade spelen blir ändå. MD var ju ganska mycket sämre än SNES hårdvarumässigt då den kom ett par år tidigare osv. men det innebar ju inte att spelen nödvändigtvis var bättre på SNES. Sen att Nintendo själva var bättre på att bygga exempelvis plattformsspel än någon division inom Sega är ju en annan sak. Hade Mario utvecklats av något annat företag så hade vi säkert fått en bra port till MD också liksom.

Att spela dessa gamla spel på Xbox tycker jag fungerar bra. Jag har exempelvis både MS och MD likväl som NES (dock inget SNES kvar) men ändå spelar jag mycket hellre på en konsoll som enkelt går att koppla in till dagens teveapparater (med komponent), där spelen kan ligga på hårddisken, där jag kan välja mellan olika filter för att antingen få så skarp bild som möjligt eller så lik original som möjligt, där kontrollen är bekväm att hålla osv. osv. Det är inte exakt som originalen men tillräckligt nära IMHO. Sen att få alla arkadspel är ju inte fel heller, det hade blivit både dyrt och platskrävande att ens få in ett av dem i lägenheten.

Som sagt, det var taget från minnet bara, jag har missat massor, garanterat. Just vad det gäller Bubble Bobble kan jag rätt av hålla med, jag växte upp med C64-versionen. Jag och brorsan laddade med chips & cola, och satt och lirade helkvällar, fy fan vad kul det var. Givetvis har den versionen en speciell plats i hjärtat

Kan hålla med dig att Probotector fick ett jättelyft iom SNES-versionen, men föregångarna är grymma också. Megaman tycker jag dock utmärker sig just med den helt fantastiska spelkontrollen, så här fattar jag inte alls var du kommer från; är det någonting Megamanserien inte kan göra, så är det att lura en till en billig nostalgitripp om hur svåra spelen var förr med hjälp av sin crappiga spelkontroll

Nä, att hårdvaran är sekundär håller jag med dig om, det talar ju det faktum att folk satt och gnetade på sina gamla NES långt efter att MD släpptes för. Finns ju senare exempel på det också, att Wii alls sålde hänger nog mycket på det också.
Håller dock med dig om att Nintendos fortsatta framgångar på 16-bitstiden hängde väldigt mycket på deras in house-team. Vem ville missa Mario, Zelda och Metroid? Prestandamässigt var det väldigt liten skillnad mellan MD och SNES, bortser man från Mode 7 och expansionschip i kassetterna, var de pretty much the same.

Det där är förstås en smaksak, jag föredrar att köra på riktig hårdvara, men ja, jag håller med dig om att emulator på Xbox är klart smidigare, och man får bättre bild, och möjlighet att köra diverse filter. Man kan dock få klart duglig bild på en modern TV från så gamla konsoller som NES också, om man bara väljer rätt kabel. De flesta verkar försöka koppla upp NES:en mot TV:n med en 50 ohms audiokabel, för det är det de råkar ha hemma, och kontakterna passar. Kör man med en 75-ohms kabel avsedd för video, så ser det genast 11 resor bättre ut

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!