Dags att uppgradera min ljudutrustning

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera min ljudutrustning

Har beslutat mig för att det är dags att skaffa lite ny ljudprylar här hemma nu.

Jag har redan uppgraderat mitt bärbara ljud i form av hörlurar och headset och ersatt dom med ett par Sennheiser Momentum. Dessa är tänkta att användas både på jobb, resor och hemma vid datorn. Eventuellt så kommer jag införskaffa en modmic vid behov, men som det ser ut just nu så klarar jag mig fint utan mic.

Tanken är att uppdatera saker lite allt eftersom nu under våren och inte allt på en gång. Det som kommer inhandlas först är dock definitivt ett par nya högtalare.

Skulle väldigt gärna ta emot råd angående nedanstående saker innan jag springer iväg och köper något av dom.

Aktiva monitorer:
Jag har redan sålt mina gamla Logitech Z-5500 högtalare (vilket säkert gäldjer några ), men jag har trots allt varit nöjd med mitt köp och dom har fyllt sin funktion helt okay för mig så här långt när det kommer till film och spel. Men nu när jag börjat lyssna lite mer på musik så känns det som jag vill ha något mer anpassat för detta och därför sneglar jag mot ett par aktiva monitorer i form av ett 2.0 system.

Efter att ha letat lite själv så är det främst dessa 3 jag har fastnat för:

Om någon har egna erfarenheter av ovanstående så är åsikter och synpunkter väldigt välkommet. Får gärna komma med nya förslag också.

Jag ska väl erkänna att jag än så länge endast utgått från andras åsikter som jag läst och att utseendet på dessa tilltalar mig. Planen är dock att åka till 4SOUND nu i helgen och se om jag kan få lyssna på någon av dom eller till och med allihop.

Är steget upp till Adam värt prisskillnaden?

Jag är införstådd med att basen i dessa relativt klen, men är det så illa att det kommer bli ohållbart och låta dåligt? Jag är definitivt ingen bastokig människa, lyssnar mest på "gubbrock" och heavy metal, och rummet dom kommer stå i ganska litet. Vill helst undvika att gå upp i storlek, men i så fall så lutar det nog mest åt Yamaha HS80M.

En separat subbas är inte aktuellt alls som det ser ut nu.

Budget är väl i någonstans mellan 3000-5000 (2x Adam A5X).

Ljudkort till Monitors + ev. Hörlurar:
Antar att jag behöver ett ljudkort för att få ut det mesta också, då jag endast kör på moderkotets interna för tillfället. Det viktigaste blir väl att ljudkortet kan ta hand om högtalarna, då hörlurarna som jag har förstått det är väldigt lättdrivna. Fast dom kanske kan dra nytta av detta ändå?

Budget här vet jag inte riktigt, men kanske 1000-1500 eller däromkring.

Kontrollenhet/Styrenhet:
En av anledningarna att jag skaffade mitt gamla system var kontrollenheten som gjorde att jag kunde koppla in en massa enheter på ett ställe och styra allt därifrån. Finns det något motsvarande detta att få tag på som inte innebär en stor klump till förstärkare/receiver? Det jag använde mig utav tidigare var TOSlink, S/PDIF och RCA ingångarna, men den hade gärna fått innehålla ingångar till hörlur och mic också. Sen ska den ju självklart kunna hantera högtalarna som output och ha en volymratt, men det tar jag nästan för givet på en sån här sak

Går det att kombinera en sån här tillsammans med externt ljudkort så att man får allt-i-ett?

Budget här hade jag inte tänkt mer än 500-1000, men det kanske är för optimistiskt?

Högtalarstativ:
Planen är att högtalarna ska hamna på stativ på var sin sida av mitt skrivbord. Har inte hittat något som riktigt faller mig i smaken ännu så därför är alla alternativ välkommna.

Jag har även funderat på om det kan vara ett skoj projekt att utforma och bygga ett par egna, men om det ligger en hel vetenskap bakom hur dom bör utformas så blir det nog aldrig av. Undrar därför om det är mycket man behöver tänka på om man ger sig in på detta?

Har inte funderat så mycket på budget här, men rimliga priser är väl 500 och kanske upp till 1500 beroende på hur mycket dom tilltalar en.

Tack på förhand till er som svarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psiko:

Väldigt bra skriven första post, jag gillar't

Jag har inte extremt bra koll på vad man bör köpa men jag kan kanske komma med lite generella tips. Jag har nu i några månader kört kompinationen bx5 d2 (5") och FiiO e10. Musiken jag lyssnar på är allt från Frank Zappa (som nicket antyder) till Djup lilla till Bad Religion till Opeth och Meshuggah. Sammanfattningvis alltså "Gubbrock" och metal vilket borde stämma överens med din smak. 5" elementen hos mina högtalare duger mer än väl för mig, och om du går upp lite mer så kommer bas inte vara något problem om du inte är en riktig basnarkoman.

Sen är det väldigt viktigt att placera högtalarna efter rummet, en bra början är att rikta högtalarna mot dig samt att ha dem (framförallt diskanterna) i öronhöjd. Att få bort högtalarna några cm från väggen ger också bättre ljud. Jag kan tyvärr inte bistå med mer tips till aukistik än detta förrutom att textilier, växter och mjukare material ska ha en positiv effekt på ljudet. Men jag är inget proffs på detta utan det senaste stycket är en kombination av egen erfarenhet samt tips från andra användare, kan mycket väl vara helt fel

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta en titt på dessa också: http://www.thomann.de/se/krk_rp6_rokit_g2.htm

Jag är väldigt nöjd med mina och de ligger i samma prisklass

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Väldigt bra skriven första post, jag gillar't

Jag har inte extremt bra koll på vad man bör köpa men jag kan kanske komma med lite generella tips. Jag har nu i några månader kört kompinationen bx5 d2 (5") och FiiO e10. Musiken jag lyssnar på är allt från Frank Zappa (som nicket antyder) till Djup lilla till Bad Religion till Opeth och Meshuggah. Sammanfattningvis alltså "Gubbrock" och metal vilket borde stämma överens med din smak. 5" elementen hos mina högtalare duger mer än väl för mig, och om du går upp lite mer så kommer bas inte vara något problem om du inte är en riktig basnarkoman.

Sen är det väldigt viktigt att placera högtalarna efter rummet, en bra början är att rikta högtalarna mot dig samt att ha dem (framförallt diskanterna) i öronhöjd. Att få bort högtalarna några cm från väggen ger också bättre ljud. Jag kan tyvärr inte bistå med mer tips till aukistik än detta förrutom att textilier, växter och mjukare material ska ha en positiv effekt på ljudet. Men jag är inget proffs på detta utan det senaste stycket är en kombination av egen erfarenhet samt tips från andra användare, kan mycket väl vara helt fel

Det låter väldigt lovande att 5" element kan räcka för den här typen av musik.

När det gäller placering av högtalarna så har jag läst en del av det du skriver sen tidigare, men tackar ändå för tipsen. Speciellt tipset med textilier, växter och mjukare material får jag nog jobba mer på, har i princip helt kalt på väggarna och inga mattor eller växter heller

Har läst att det ska vara en fördel med basreflex som sitter på framsidan (som t.ex. på Adams högtalare) när det kommer till placeringen. Kanske inte är optimalt i alla fall, men kanske det är möjligt att placera dom närmare väggen då? Har som sagt ganska ont om plats då hela lägenheten endast mäter 29kvm allt som allt, så ju närmare väggen det bara är möjligt utan att förstöra ljudkvalitén är att föredra.

Skrivet av Saeon:

Jag skulle ta en titt på dessa också: http://www.thomann.de/se/krk_rp6_rokit_g2.htm

Jag är väldigt nöjd med mina och de ligger i samma prisklass

Jag har hört gott om KRK Rokit också, så kommer lyssna på dessa om det är möjligt på 4SOUND. Jag är dock inte helt överbevisad om utseendet, föredrar mer åt det kantiga hållet, men ska självklart inte döma dom enbart på detta utan att ha hört dom först

Permalänk
Medlem

Inte många svar ännu, men tänkte komma med en update ändå då jag var hos 4SOUND igår.

Dom hade tyvärr inte mer än följande tillgängliga för visning i den prisklassen/storleksklassen som jag är intresserad av, men fick ju med dom jag nämnde i min första post i alla fall.

Jag hade inte med mig någon egen musik, men killen som jobbade där letade fram lite låtar i Spotify utifrån förslag utav mig. Han satt och styrde volymen hela tiden, vilket jag nu så här i efterhand hade velat kontrollera själv. Fast allt var ju uppställt mitt inne i butiken så det kanske inte hade varit så populärt

Yamaha HS50M
Blev inte direkt imponerande utav dessa. Dom lät inte dåligt egentligen, men bara vekt och platt på något sätt. Fungerar säkert väldigt bra tillsammans med en sub, men då jag helst vill undvika detta så känns det som dom nog tyvärr går bort. Lite synd för jag diggar utseendet på dom väldigt mycket.

Yamaha HS80M
Dom här kom det betydligt mer ljud utav och tyckte dom lät riktigt bra det lilla jag hörde. Tyvärr så var dom samtidigt precis som jag befarade lite väl i största laget för min smak. Dom är inte helt ute ur leken ännu, men troligtvis så väljer jag något annat.

Adam A3X
Dessa lät förvånansvärt bra för att vara så små som dom var, vilket överraskade mig väldigt positivt. Är inte helt säker på om det räcker, men dom lät bra i butiken och mitt rum är betydligt mindre än butiken...så kanske ändå. Det dom annars har gående för sig är ett relativt humant pris, till skillnad från dom sista jag lyssnade på.

Adam A5X
Slutligen då dom som jag tyckte lät överlägset bäst av dom jag lyssnade på. Väldigt fint ljud och faktiskt rätt bra tryck i dom också för mina enkla basbehov. Hade nog promenerat ut ur butiken med dom här redan igår om det inte vore för priset som är väldigt när smärtgränsen för vad jag hade tänkt lägga ut.

Slutsats
Som det ser ut så står det mellan Adam A3X och Adam A5X just nu med Yamaha HS80M som en outsider. Kommer ge det en veckas fundering nu fram tills nästa lördag nu tror jag. Om någon har förslag eller kommentarer så är dom välkomna

Permalänk
Medlem

När jag var på hifiklubben för 1-2 månader sen tyckte jag och personalen att DALI LEKTOR 3 är det bästa högtalarna man kan få för 5000kr.
Riktigt grymt ljud så jag kommer garanterat köpa dessa i framtiden om inte något annat intressant dyker upp!
Tycker du borde dra till närmaste Hifiklubben butik och lyssna på dom ifall om passiva högtalare är ett alternativ

OBS: Det är inte aktiva högtalare så om du inte har förstärkare/receiver kan du ignorera detta meddelande..

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Inaktiv

Adam gör grymma närfältsmonitorer jag hade nog själv valt dom då jag älskar ribbon tweeters!

Permalänk
Medlem

Inte så förvånad att du finner Yamaha-högtalarna lite "platta", de är bland de mest uppskattade högtalarna för studio bruk, men det finns trevligare alternativ om du bara skall lyssna på musik för nöjets skull. KRK Rokit serien kan jag också rekommendera, hade 5'orna och gillade dom. Ett alternativ att kolla närmare på kunde vara Audioengine A5 också. Som "ljudkort" skulle t.ex. Audioengine D1 fungera bra, ger dig även volymkontroll.

Ang. stativ så har jag själv ett par Atacama Duo 10, de är dock lite i det skrangliga laget så om höjden räcker på Duo 7'orna kika på dom istället, de har mer robust konstruktion.

Permalänk
Medlem

Undevik allt som det står behringer på, ingen kvalitet någonstans

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | AMD 5600x | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

När jag var på hifiklubben för 1-2 månader sen tyckte jag och personalen att DALI LEKTOR 3 är det bästa högtalarna man kan få för 5000kr.
Riktigt grymt ljud så jag kommer garanterat köpa dessa i framtiden om inte något annat intressant dyker upp!
Tycker du borde dra till närmaste Hifiklubben butik och lyssna på dom ifall om passiva högtalare är ett alternativ

OBS: Det är inte aktiva högtalare så om du inte har förstärkare/receiver kan du ignorera detta meddelande..

Är bara intresserad utav aktiva högtalare, men tack ändå.

Skrivet av anon116323:

Adam gör grymma närfältsmonitorer jag hade nog själv valt dom då jag älskar ribbon tweeters!

Tyckte dom lät fantastiskt bra för att vara så små, A3X framför allt. Är sugen att slå till på dessa nu, men är orolig att jag ska ångra om några månader sen att jag inte gick för A5X ändå.

Skrivet av Wh1sp:

Inte så förvånad att du finner Yamaha-högtalarna lite "platta", de är bland de mest uppskattade högtalarna för studio bruk, men det finns trevligare alternativ om du bara skall lyssna på musik för nöjets skull. KRK Rokit serien kan jag också rekommendera, hade 5'orna och gillade dom. Ett alternativ att kolla närmare på kunde vara Audioengine A5 också. Som "ljudkort" skulle t.ex. Audioengine D1 fungera bra, ger dig även volymkontroll.

Ang. stativ så har jag själv ett par Atacama Duo 10, de är dock lite i det skrangliga laget så om höjden räcker på Duo 7'orna kika på dom istället, de har mer robust konstruktion.

Stämmer nog med Yamaha högtalarna, säkert väldigt bra för studiobruk. Planen var att lyssna på KRK i lördags också, men den möjligheten fanns inte på den 4SOUND butiken jag besökte tyvärr. Nu när jag har hört Adam högtalarna så lutar det starkt åt att det blir en av dom modellerna.

Audioengine D1 saknar lite ingångar som jag behöver, annars såg det bra ut. Dom har inte en modell med flera ingångar möjligtvis, behöver minst 2 digitala (optisk och S/PDIF) och 1 analog stereo ingång med RCA. Har sneglat lite på Asus Xonar Essence One och sprang även på Matrix "mini-i" Balanced DAC. Någon som har erfarenhet utav dessa och framför allt den senare av dom två?

Möjligt att jag blandar ihop begreppen här på vad jag egentligen är ute efter, känns lite så när jag ser att det är DAC jag länkar ovan. Det jag är ute efter är en "svart låda" att koppla in högtalarna och diverse kringutrustning i som jag sen kan styra volymen från. Räknar med att det inte behövs förstärkare till högtalarna, men om det ingår en till hörlurarna så är det nog ett plus så länge det inte påverkar priset allt för mycket. Är det kanske ett kombinerat ljudkort (ljudinterface?) och DAC jag är ute efter?

Dom högtalarstativen såg bra ut, fast tyvärr räcker inte 70 cm för min del då mitt skrivbord är 72 cm högt. Synd att dom inte är justerbara lite i höjdled. Har kollat lite på Millenium BS-3000 och Jaspers 80-113-SB, men dom första ser ju inte direkt stabila ut den heller och den andra är ganska dyr i mitt tycke även om den ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psiko:

Audioengine D1 saknar lite ingångar som jag behöver, annars såg det bra ut. Dom har inte en modell med flera ingångar möjligtvis, behöver minst 2 digitala (optisk och S/PDIF) och 1 analog stereo ingång med RCA. Har sneglat lite på Asus Xonar Essence One och sprang även på Matrix "mini-i" Balanced DAC. Någon som har erfarenhet utav dessa och framför allt den senare av dom två?

Möjligt att jag blandar ihop begreppen här på vad jag egentligen är ute efter, känns lite så när jag ser att det är DAC jag länkar ovan. Det jag är ute efter är en "svart låda" att koppla in högtalarna och diverse kringutrustning i som jag sen kan styra volymen från. Räknar med att det inte behövs förstärkare till högtalarna, men om det ingår en till hörlurarna så är det nog ett plus så länge det inte påverkar priset allt för mycket. Är det kanske ett kombinerat ljudkort (ljudinterface?) och DAC jag är ute efter?

Dom högtalarstativen såg bra ut, fast tyvärr räcker inte 70 cm för min del då mitt skrivbord är 72 cm högt. Synd att dom inte är justerbara lite i höjdled. Har kollat lite på Millenium BS-3000 och Jaspers 80-113-SB, men dom första ser ju inte direkt stabila ut den heller och den andra är ganska dyr i mitt tycke även om den ser bra ut.

Kombinerad DAC & "Pre-amp" (försteg) är vad du söker Har ingen erfarenhet av dem du länkar men använder själv en Dacmagic Plus som har fungerat utmärkt. Du nämnde dock att du behöver ett par RCA in också? Det har ingen av modellerna du eller jag länkat såvitt jag kan se. Alla dessa apparater som har ett hörlursuttag har någon slags hörlursförstärkare i sig.

Du har samma problem som jag då med bordet och höjden. Som sagt så fungerar Duo 10'orna bra för mig, men jag bor ensam, skulle jag ha djur eller barn i lägenheten skulle jag inte våga ha högtalarna på dem som de är nu. De har dock en Nexus 10 modell också som ser mycket bättre ut vad gäller stabilitet.

Permalänk
Medlem

Bygger vidare på min gamla tråd och denna gången handlar det om val av högtalarstativ och en DAC. Detta ska användas till ett par Adam A5X högtalare vilket var dom som jag i slutändan fastnade för.

Högtalarstativ:
Här har jag blivit erbjuden att köpa högtalarstativen i bilden nedan från en arbetskamrat för en liten summa av 300 kr.

Han visste inte vilket märke och har inte heller gett mig några mått ännu så vet inte helt hur bra dom hade passat. Men ser det ut att vara dugliga högtalarstativ, eller bör jag leta vidare?

Jag har lyckats hitta dessa som ska gå att beställa från USA.

American Recorder Technologies Studio Monitor Speaker Stand Pair

Någon som känner till dessa stativ eller vet om tillverkaren håller någorlunda kvalite? Passformen på dessa verkar annars riktigt bra med en inte allt för bred fot, tycker dom är relativt snygga och inte allt för dyra (har dock inte räknat på frakt och importavgifter ännu).

Om de ovan skulle bli för dyra i slutändan så kanske desssa, tidigare nämnda Jaspers 80-113-SB från Thomann kan vara något.

Har även tittat på NorStone Stylum 3 och B-Tech BT608 som jag tycker ser helt okay ut. Fördelen med dessa är att jag kan beställa dom direkt från butik här i Norge och slippa allt strul med import och liknande.

Förslag på andra högtalarstativ är välkommna, dom enda kraven jag har är egentligen minst 80cm höga och får inte kosta mer än max 2000 kr.

DAC:
Är ute efter en extern DAC som främst ska användas för att koppla samman PC och högtalare, men som utöver det gärna får ha möjlighet så att jag kan koppla in DVD-spelare och Wii samt ha inbyggt hörlursförstärkare.

Jag har balanced in (XLR) i mina högtalare, bör jag prioritera en DAC med sådana utgångar på i så fall eller är det bara onödigt?

Om en DAC har både optisk och coaxial ingång, brukar det då innebära att dom delar på samma ingång eller att det är två olika digitala ingångar? Hade nog tänkt koppla optiskt mellan PC och DAC, så behöver nog två digitala ingångar om jag sen vill koppla till något mer den vägen.

Hörlursförstärkare hade varit trevligt, men prioriteten ligger nog först och främst på högtalarna här. För att koppla in en Wii så behöver jag förmodligen RCA in vilket det inte verkar vara många som erbjuder, så ser det mest som en bonus om det fungerar.

Några som jag kollat på är.

Beresford Bushmaster (MKII)

Forumtråd med reviews för denna DAC där även tillverkaren är aktiv och svarar på frågor.
The Art of Sound - Beresford Bushmaster DAC Reviews

Någon som har testat en DAC från Beresford tidigare eller kanske rent av just modellen Bushmaster och kan dela med sig av erfarenheter? Den verkar väldigt prisvärd av den informationen jag hittat. Ska komma i en ny utgåva (MKII) nu i september.

  • Har fyra digitala ingångar, men ingen USB eller RCA ingångar.

  • Inga balanced ut heller, men har hörlursförstärkare.

  • Ser väldigt bra ut i mitt tycke.

Matrix "mini-i" Balanced DAC

Recension från Headfonia

Har läst recensionen ovan och lite användarrecensioner på olika forum och inte hittat mycket negativt, verkar vara en bra DAC det här också. Den saknar i och för sig RCA in, men har bra anslutningar i övrigt. Även om jag inte helt förstår om jag kommer kunna använda Coaxial BNC och AES/EBU XLR Interface.

  • Optisk, coaxial (BNC) och USB ingångar, men inga RCA ingångar.

  • Har balanced ut och hörlursförstärkare.

  • Ser bra ut, även om jag inte är något större fan av den glossy volymratten.

Dr. DAC2 DX

Recension från Headfonia

Den här vet jag inte mycket om förutom recensionen ovan som jag fann länkad i recensionen för Matrix "mini-i", men den recensenten verkar gilla den. Den är billigare än Matrix "mini-i", men måste beställas från ebay eller deras egen hemsida och skickas från Sydkorea så kanske tillkommer någon avgift där. Verkar tyvärr vara en utgående modell då den inte längre går att köpa på deras hemsida nu (det gick när jag började skriva denna post...), det finns dock ett fåtal exemplar ute på ebay ser det ut som fast tyvärr till ett betydligt högre pris än tidigare.

  • Optisk, coaxial, USB och RCA in (fantastiskt ).

  • Inga balanced utgångar dock, men hörlursförstärkare med två utgångar (inte säker på om detta är något jag har behov av dock).

  • Inget utseende som direkt tilltalar mig och volymratten ser väl sådär ut. Man kan säkert vänja sig vid den, men just nu tycker jag mest den ser ut som ett bilslutsteg

Reserverar mig för om jag har missat eller missupfattat något i dom korta sammanfattningarna jag gjort ovan.

Det var dom jag kollat in så långt, fler/bättre förslag är välkommet om ni känner till något som passar. Prisnivån jag tänkt mig är ca 2000 kr +/- 500 kr eller däromkring, men kan nog sträcka mig till 3000 kr om det finns goda anledningar.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har länkat olika stativ framförallt höjdmässigt och det påverka stabiliteten, lägre är stabilare, men bestäm höjden först för du måste ju ha rätt höjd annars är stativen oanvändbara.
Är du seriös med en dac så kanske du ska kolla på en beg Benchmark, de är så bra det blir oavsett prisklass och har alla anslutningar du behöver, men de begagnade börjar kring 4000-5000kr för en dac 1
http://www.benchmarkmedia.com/
vad de kostar i Norge vet jag inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har länkat olika stativ framförallt höjdmässigt och det påverka stabiliteten, lägre är stabilare, men bestäm höjden först för du måste ju ha rätt höjd annars är stativen oanvändbara.
Är du seriös med en dac så kanske du ska kolla på en beg Benchmark, de är så bra det blir oavsett prisklass och har alla anslutningar du behöver, men de begagnade börjar kring 4000-5000kr för en dac 1
http://www.benchmarkmedia.com/
vad de kostar i Norge vet jag inte.

Tänkte att höjden varierar lite beroende på hur jag sitter, så skrev därför minst 80 cm och hade tänkt mig att det går bra så länge dom ligger under 100cm. Två av dom högtalarstativen jag länkade till var 80 cm, en på 80-113 cm, en på 92 cm (36") och en som jag inte visste något om alls, så det är väl 80 cm eller lite över det som jag tänkt mig.

Benchmark DAC1 (och DAC2) ser väldigt bra ut, men är nog rätt mycket mer seriös än vad jag tänkt mig i första omgången. Har aldrig ägt en renodlad DAC tidigare så tänkte att det är bättre att satsa på en DAC i lägre prisklass först och så kan jag uppgradera senare om jag känner att det finns behov. Tror inte heller jag vill satsa på en begagnad nu som första DAC då jag inte känner mig alls hemma på området ännu och kan avgöra vad som är en bra eller dålig deal.

Vad tror du om dom tre olika DACs jag skrev lite om ovan, hade inga av dessa fungerat bra som instegsmodell? Kanske den där DacMagic Plus som finns på Hi-Fi klubben (lite dyrare än dom 3000 jag tänkt mig som tak dock) kan vara något?

Permalänk
Medlem

DM+ använder jag till momentum. Bara gå in i butiken med hörlurarna så får du lyssna. Så snälla är dem på hifiklubben. Däremot är sladden man får med i förpackningen lite kort så tänk på att köpa en ny om du vill ha en längre variant. Även så måste du hämta hem deras drivrutin för USB 2 som finns på hemsidan, så du får 192 stödet och det kan vara lite struligt i början att ratta in så du får USB 2 läget vilket manualen förklarar jäkligt dåligt. Annars i övrigt är den sjukt bra och får fram mellanregistret ännu bättre med momentum och så blir det lite "varmare" ljud för rent rakt i vanlig hörlursingång på en dator eller telefon låter Momentum stelt. Ratten på DM+ fungerar även som ljudvolym kontroll.

Du har även nya NAD D1050
http://www.hifiklubben.se/Products/nad-d1050-d-a-omvandlare-6...

Permalänk
Medlem

Blir nog till att ta en tur in till Hi-Fi klubben här i Oslo till helgen för att lyssna på både DM+ och NAD har att erbjuda. Tack för tipset att ta med hörlurarna, det hade jag nog inte tänkt på själv.

Permalänk

http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/hogtalarpaket

Där hittar du det mest prisvärda!

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Kanske en odac? Prisvärdare alternativ finns förmodligen ej.

Skickades från m.sweclockers.com