Se vilken disk som sitter på vilken SATA-port?

Permalänk
Medlem

Se vilken disk som sitter på vilken SATA-port?

Har en disk som ska in på service. Problemet är att jag har totalt 11 diskar i denna datorn, 4 av dom är identiska varav jag behöver ta reda på vilken som sitter på vilken SATA-port i moderkortet.

Kan man ta reda på detta via informationen i BIOS eller i Windows 7?

Kollat lite på LUN ID och dom delarna, men det verkar lite oklart beroende på moderkort osv. Tänkte kolla om ni har några tips

Anledningen är alltså att jag ska behöva slippa koppla ut en disk i taget för att se vilken som försvinner. Vilket dessutom är uteslutet eftersom två av dessa fyra identiska diskar är spanned

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Står det siffror på moderkortet? Du kan prova everest kommer inte ihåg hela namnet kan kolla när jag kommer hem

Permalänk
Medlem

Det jag kommer på att kolla i diskhanteringen, står till höger Disk 0, 1 osv.
Alt. kolla S/N i valfritt program (WD diag) och jämför med fysiska disken.

Skrivet av Viochee:

Står det siffror på moderkortet? Du kan prova everest kommer inte ihåg hela namnet kan kolla när jag kommer hem

Aida64

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Det står ju beskrivet i manualen för moderkortet ett portnummer för varje SATA-kontakt. Men det hjälper ju tyvärr inte hela vägen.

Skrivet av SirMacke:

Det jag kommer på att kolla i diskhanteringen, står till höger Disk 0, 1 osv.
Alt. kolla S/N i valfritt program (WD diag) och jämför med fysiska disken.

Jo, problemet är dock att DISK0 inte nödvändigtvis går emot SATA-port 1 på moderkortet. DISKx är bara identifikationsnumret på antalet fysiska diskar i Windows.

Skulle jag exempelvis idag koppla in en ny disk på säg.. SATA-port 8 skulle den bli DISK11 i min konfiguration.

Serienumret är ett alternativ, men vet att det bör gå på ett annat vis

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Det står ju beskrivet i manualen för moderkortet ett portnummer för varje SATA-kontakt. Men det hjälper ju tyvärr inte hela vägen.

Jo, problemet är dock att DISK0 inte nödvändigtvis går emot SATA-port 1 på moderkortet. DISKx är bara identifikationsnumret på antalet fysiska diskar i Windows.

Skulle jag exempelvis idag koppla in en ny disk på säg.. SATA-port 8 skulle den bli DISK11 i min konfiguration.

Serienumret är ett alternativ, men vet att det bör gå på ett annat vis

Som sagt tror everest fixar de googla på everest hardware borde du hitta programmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Som sagt tror everest fixar de googla på everest hardware borde du hitta programmet

Nope.. Everest (eller AIDA64 som det egentligen heter) kan inte plocka fram denna informationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Nope.. Everest (eller AIDA64 som det egentligen heter) kan inte plocka fram denna informationen.

Intel Rapid lagringsteknologi fixar det du vill

Dra hem mjukvaran/installera/klicka sen på hantera. Så ser vilket port dom sitter i.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Intel Rapid lagringsteknologi fixar det du vill

Dra hem mjukvaran/installera/klicka sen på hantera. Så ser vilket port dom sitter i.

Tack. Ska checka detta.
Är den specifik för intels kontrollenheter eller funkar den generellt för alla?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Prova CrystalDiskInfo
En god vana e att man dokumenterar port- å diskID om man har fler än en disk

Jag är inte säker, men jag tror att jag har fått det tipset från dig innan, för flera år år sen, och har anammat det, och det har sparat mig väldigt mycket bry. Du vet, du är min hårddiskguro, och jag är din alldeles egen lilla stalker

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag är inte säker, men jag tror att jag har fått det tipset från dig innan, för flera år år sen, och har anammat det, och det har sparat mig väldigt mycket bry. Du vet, du är min hårddiskguro, och jag är din alldeles egen lilla stalker

Hellre en kompis på swec än 1000 på FaceBook