Varför blev prestandaklassificering lägre efter uppgraderingen?

Permalänk

Varför blev prestandaklassificering lägre efter uppgraderingen?

Har blivit lite konfunderad och bekymrad efter att jag nu tagit mig för att uppgradera till Windows 8. Först hade jag en ganska hyfsad prestandaklassificering på 6,3 i Windows 7, men som då jag uppgraderade till Windows 8 blev klart under medel 4,9, så jag undrar förstås nu varför? Jag undrar nu om någon kan svara på det här varför prestandaklassificering har blivit lägre efter att jag uppgradera från Windows 7 till Windows 8. Jag trodde den skulle bli högre och känner mig nästan lite lurad nu. Tacksam för svar.

Permalänk
Avstängd

Skalan är ändrad från Windows 7 till Windows 8

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Lite halv on/off T: Vill säga att du inte skall kolla på Windows prestandaklassificering då den ljuger oavsett. Visst, den ger ett hum om vad du har etcetera. Men det är inte verkligheten! Jag har inte någon bättre mjukvara i huvudet just nu dock, har tappat namnen :/

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Skalan är ändrad från Windows 7 till Windows 8

Förlåt men hur menar du? Det trodde jag skötte sig av sig själv när jag installerade programmet? Det är ju i Windows 8 som jag nu har gjort testet.

Permalänk
Moderator
Moderator

Och i 8.1 försvinner den helt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Periskop62:

Förlåt men hur menar du? Det trodde jag skötte sig av sig själv när jag installerade programmet? Det är ju i Windows 8 som jag nu har gjort testet.

Prestandaklassificeringen är ändrad.
Det vill säga att Windows 8 skala är anpassad för kraftigare komponenter än Windows 7.

Dessutom går inte skalan från 1.0 till 7.7 utan från 1.0 till 9.9 i Windows 8.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Prestandaklassificeringen är ändrad.
Det vill säga att Windows 8 skala är anpassad för kraftigare komponenter än Windows 7.

Dessutom går inte skalan från 1.0 till 7.7 utan från 1.0 till 9.9 i Windows 8.

Så du menar att värdet nu 4,9 skulle kunna vara rätt okey?

Permalänk
Medlem

Självklart måste den ju göras om vid varje ny uppdatering av windows.

Förstår ni vilket monster man sitter på om man har en Core 2 duo om man hade kört en prestandaklassifiering på windows 3.1?

Sen är det, precis som någon sa, världens sämsta sätt att mäta sin prestanda på.

Kör cinebench 11.5 för cpu, unigine valley 1.0 för din gpu i den preseten du tänker spela på :).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Periskop62:

Så du menar att värdet nu 4,9 skulle kunna vara rätt okey?

Ja det är motsvarande som innan. Även om 4.9 i sig inte är någon superhöjdare.

Vad har du för komponenter?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Periskop62:

Så du menar att värdet nu 4,9 skulle kunna vara rätt okey?

Det han och alla menar är att det där har inte med någonting att göra. Förut kastade du din boll 100 meter av 100 möjliga. Nu kan man kasta en boll 400 meter och dina 100 meter är endast 25% men fortfarande lika långt.

Glöm bort det där mätinstrumentet så blir det bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Jag undrar nu om någon kan svara på det här varför prestandaklassificering har blivit lägre efter att jag uppgradera från Windows 7 till Windows 8. Jag trodde den skulle bli högre och känner mig nästan lite lurad nu.

Varför känner du dig lurad? Klassificeringen är knappast något marknadsföringsknep för att sälja W8, och dessutom är det väl inte den som avgör vad du tycker om datorns prestanda?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk

Sitter med halvtaskiga komponenter och får 8.1 i värdering, känns lite orättvist för dom som sitter på datorer för 20-30k kronor mer än mig då va.. så att dom höjt skalan tycker jag helt klart låter vettigt.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja det är motsvarande som innan. Även om 4.9 i sig inte är någon superhöjdare.

Vad har du för komponenter?

Tacksam för all upplysning. Hoppades att det finns förståelse så att man kunde slippa att känna sig dum. Jag ställde en enkel vänlig okunnig fråga till er experter här. En fråga som helt enkelt verkade bero på att jag nu förhoppningsvis tänkte fel. Datorn har några år på nacken och det jag kan få fram i min okunnighet är det nedan:
AMD Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor 6000+, 3014 Mhz, 2kärnor, 2 logiska processorer
AS Rock, NVIDIA GeForce 6150SE / nForce 430, Modell: N61P-S
Kanske behöver jag på något sätt uppdatera detta????
Tacksam för råd!

Permalänk

Inget i den där datorn hänger med längre i nya spel, så kör du mycket spel/vill göra det så kan det ju vara värt att uppgradera sig..

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Tacksam för all upplysning. Hoppades att det finns förståelse så att man kunde slippa att känna sig dum. Jag ställde en enkel vänlig okunnig fråga till er experter här. En fråga som helt enkelt verkade bero på att jag nu förhoppningsvis tänkte fel. Datorn har några år på nacken och det jag kan få fram i min okunnighet är det nedan:
AMD Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor 6000+, 3014 Mhz, 2kärnor, 2 logiska processorer
AS Rock, NVIDIA GeForce 6150SE / nForce 430, Modell: N61P-S
Kanske behöver jag på något sätt uppdatera detta????
Tacksam för råd!

Erhm.. beroende på vad du gör med datorn så skulle jag nog säga att det är dags att byta upp sig.

Till och med en bärbar dator i 3000kr klassen är snabbare på alla sätt än din tyvärr:/

Och när det gäller en uppgradering är det tyvärr inte så mycket som finns att göra mer än att uppgradera allting på en och samma gång.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Prestandaklassificeringen är ändrad.
Det vill säga att Windows 8 skala är anpassad för kraftigare komponenter än Windows 7.

Dessutom går inte skalan från 1.0 till 7.7 utan från 1.0 till 9.9 i Windows 8.

Det är ändå lite skumt att han får så stor skillnad. Vissa får högre poäng i Windows 8 än Windows 7. Den här till exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=mLZtb9ZqzMA

Jag skulle rekommendera att köra in alla Windows Updates och se till att alla drivrutiner är av senaste sort.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Det är ändå lite skumt att han får så stor skillnad. Vissa får högre poäng i Windows 8 än Windows 7. Den här till exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=mLZtb9ZqzMA

Jag skulle rekommendera att köra in alla Windows Updates och se till att alla drivrutiner är av senaste sort.

Eller så struntar man bara i deras löjliga mätvärde. Tanken var att man skulle kunna märka spel och program med en siffra för processor, grafik osv. istället för en massa tekniskt jidder som hälften av alla datoranvändare inte förstår att jämföra. Tyvärr slog det aldrig och en stor del i det är nog att klassificeringen inte funkar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Orestandaklassificeringen är ingenting man ska hänga upp sig på då då den inte säger ett skvatt om dators riktiga prestanda. Vill man få ut rätt info så vet nog dom flesta att det vettigaste är att köra riktiga benchmarks istället.
Har aldrig riktigt förstått Microsofts syn ang. prestanda-index om jag ska vara helt ärlig. Mer än att det blir lite kul att jämföra resultat med varandra och tävla om vem som har högst etc.
Neee, tur att den, om det nu som nån sa stämmer, försvinner i 8,1. Ser ingen poäng med den.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Periskop62:

Tacksam för all upplysning. Hoppades att det finns förståelse så att man kunde slippa att känna sig dum. Jag ställde en enkel vänlig okunnig fråga till er experter här. En fråga som helt enkelt verkade bero på att jag nu förhoppningsvis tänkte fel. Datorn har några år på nacken och det jag kan få fram i min okunnighet är det nedan:
AMD Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor 6000+, 3014 Mhz, 2kärnor, 2 logiska processorer
AS Rock, NVIDIA GeForce 6150SE / nForce 430, Modell: N61P-S
Kanske behöver jag på något sätt uppdatera detta????
Tacksam för råd!

Det ser ut som du saknar drivrutiner för grafikkortet. 6150SE är nämligen ett integrerat grafikkort.

Skrivet av strejf:

Det är ändå lite skumt att han får så stor skillnad. Vissa får högre poäng i Windows 8 än Windows 7. Den här till exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=mLZtb9ZqzMA

Jag skulle rekommendera att köra in alla Windows Updates och se till att alla drivrutiner är av senaste sort.

Det var därför jag frågade efter komponenter

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det ser ut som du saknar drivrutiner för grafikkortet. 6150SE är nämligen ett integrerat grafikkort.

Det var därför jag frågade efter komponenter

Kan inte hitta några drivrutiner och uppdateringar till mitt integrerade grafikkort. Vad hittar jag det? Jag var på en sida och tittade på Asrock 6150SE, men där saknades jag något som jag kunde hänvisa till Windows 7 och 8 http://www.asrock.com/MB/overview.asp?cat=Download&Model=N61P...

Min dators integrerade grafikkort verkar således inte vara gjort för Windows 7 och 8, men där det ändå funkar?

Vad säger du/ni om att använda följande komponenter i en eventuell uppgradering:
*AMD FX-6100 6kärnor 3,3GHz, 8GB RAM, ASUS Radeon HD7770 2GB DDR3 samt 650W Nätdel och nytt moderkort

Det är vad som idag tycks passa med min gamla byggda dator enlig han som har uppgraderat den senast åt mig. En del av datorns övriga komponeter är föråldrat och passar därför inte med dagen måttstandarder. Det ser helt enkelt ut som om jag kommit till en gräns hur mycket jag kan uppgradera min dator. *Ovan förslag skulle dock ännu passa. Men är det värt att göra detta?

Tacksam för svar

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Batman:

Orestandaklassificeringen är ingenting man ska hänga upp sig på då då den inte säger ett skvatt om dators riktiga prestanda. Vill man få ut rätt info så vet nog dom flesta att det vettigaste är att köra riktiga benchmarks istället.
Har aldrig riktigt förstått Microsofts syn ang. prestanda-index om jag ska vara helt ärlig. Mer än att det blir lite kul att jämföra resultat med varandra och tävla om vem som har högst etc.
Neee, tur att den, om det nu som nån sa stämmer, försvinner i 8,1. Ser ingen poäng med den.

Tycker tanken bakom det hela faktiskt var ganska rimlig. Utförandet var aldrig särskilt mycket att hänga i granen och det var ingen slump att det inte direkt var välanvänt som systemkravsangivelser.

Och ja i 8.1 kommer det att se ut t.ex. så här, dvs ingen rating.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Eftersom den försvann helt i och med Windows 8.1 så är det knappast något att bry sig om, använd något annat bench program som kan jämföras över systemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Tycker tanken bakom det hela faktiskt var ganska rimlig. Utförandet var aldrig särskilt mycket att hänga i granen och det var ingen slump att det inte direkt var välanvänt som systemkravsangivelser.

http://i.imgur.com/TsdMKHd.png

Och ja i 8.1 kommer det att se ut t.ex. så här, dvs ingen rating.

Gött mos

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Periskop62:

Kan inte hitta några drivrutiner och uppdateringar till mitt integrerade grafikkort. Vad hittar jag det? Jag var på en sida och tittade på Asrock 6150SE, men där saknades jag något som jag kunde hänvisa till Windows 7 och 8 http://www.asrock.com/MB/overview.asp?cat=Download&Model=N61P...

Min dators integrerade grafikkort verkar således inte vara gjort för Windows 7 och 8, men där det ändå funkar?

Vad säger du/ni om att använda följande komponenter i en eventuell uppgradering:
*AMD FX-6100 6kärnor 3,3GHz, 8GB RAM, ASUS Radeon HD7770 2GB DDR3 samt 650W Nätdel och nytt moderkort

Det är vad som idag tycks passa med min gamla byggda dator enlig han som har uppgraderat den senast åt mig. En del av datorns övriga komponeter är föråldrat och passar därför inte med dagen måttstandarder. Det ser helt enkelt ut som om jag kommit till en gräns hur mycket jag kan uppgradera min dator. *Ovan förslag skulle dock ännu passa. Men är det värt att göra detta?

Tacksam för svar

Du vet inte vad du har för grafikkort då? Antar du inte kopplar skärmen direkt till moderkortet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du vet inte vad du har för grafikkort då? Antar du inte kopplar skärmen direkt till moderkortet.

Jag är tacksam att du försöker hjälpa en vilsen en i det här sammanhanget. Kanske kommer vi någon vart med den här informationen som jag hittade på systeminformation och bildskärm.
ATI Radeon HD 4550 (Microsoft Corporation – WDDM v1.1)
Hoppas du kan hjälpa mig, för jag har inte funnit någon sida som jag säker vet ger mig vad jag letar efter dvs. rätt drivrutiner till ovan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Periskop62:

Jag är tacksam att du försöker hjälpa en vilsen en i det här sammanhanget. Kanske kommer vi någon vart med den här informationen som jag hittade på systeminformation och bildskärm.
ATI Radeon HD 4550 (Microsoft Corporation – WDDM v1.1)
Hoppas du kan hjälpa mig, för jag har inte funnit någon sida som jag säker vet ger mig vad jag letar efter dvs. rätt drivrutiner till ovan.

Ja, det är ju ingen höjdare rent prestandamässigt. Så det är inte helt omöjligt att siffrorna stämmer.

AMD har dessutom droppat stödet för HD 4000 och under i Windows 8. Så detta är nog en bidragande faktor.

http://www.hardwarecanucks.com/news/video/amd-moves-quarterly...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, det är ju ingen höjdare rent prestandamässigt. Så det är inte helt omöjligt att siffrorna stämmer.

AMD har dessutom droppat stödet för HD 4000 och under i Windows 8. Så detta är nog en bidragande faktor.

http://www.hardwarecanucks.com/news/video/amd-moves-quarterly...

Hjärtligt tack i alla fall. Jag uppskattar verkligen din vilja till att hjälpa en vilsen en i dessa sammanhang.
Nu skulle jag bara vilja ha svar på vad du tycker om det uppgraderings paket som är föreslaget. Vad tycker du om det? Hur mycket bättre blir datorn med det här paketet tror du?
AMD FX-6100 6kärnor 3,3GHz, 8GB RAM, ASUS Radeon HD7770 2GB DDR3 samt 650W Nätdel och nytt moderkort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Periskop62:

Hjärtligt tack i alla fall. Jag uppskattar verkligen din vilja till att hjälpa en vilsen en i dessa sammanhang.
Nu skulle jag bara vilja ha svar på vad du tycker om det uppgraderings paket som är föreslaget. Vad tycker du om det? Hur mycket bättre blir datorn med det här paketet tror du?
AMD FX-6100 6kärnor 3,3GHz, 8GB RAM, ASUS Radeon HD7770 2GB DDR3 samt 650W Nätdel och nytt moderkort

Ja det beror på. Vad ska du använda datorn till? Vad har du för budget att uppgradera med?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja det beror på. Vad ska du använda datorn till? Vad har du för budget att uppgradera med?

Datorn är en så kallad byggd dator, där chassit och liknade nu är hela 12 - 13 år gammalt och som jag under dessa år uppgraderat 2 -3 gånger dvs. bytt ut viktiga komponenter för att passa med den nya tidens behov.
Nu verkar det dock som om jag kommit till en gräns där det verkar vara svårt att hitta delar som passar enlig han som hjälper mig att byta ut komponenter. Mått standarden har förändrat så pass mycket så att inte det allra nya delar och komponenter inte passar längre. Det finns alltså nu sådana hinder som jag måste ta hänsyn till.
Så nu undrar jag vad du tycker om förslagit paket. Är det värt att satsa på detta paket, för det kanske inte finns så mycket annat att väja på? Budget 4 till 5000 kan jag tänka mig. Observera att det nu inte är jag själv som byter delarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Periskop62:

Datorn är en så kallad byggd dator, där chassit och liknade nu är hela 12 - 13 år gammalt och som jag under dessa år uppgraderat 2 -3 gånger dvs. bytt ut viktiga komponenter för att passa med den nya tidens behov.
Nu verkar det dock som om jag kommit till en gräns där det verkar vara svårt att hitta delar som passar enlig han som hjälper mig att byta ut komponenter. Mått standarden har förändrat så pass mycket så att inte det allra nya delar och komponenter inte passar längre. Det finns alltså nu sådana hinder som jag måste ta hänsyn till.
Så nu undrar jag vad du tycker om förslagit paket. Är det värt att satsa på detta paket, för det kanske inte finns så mycket annat att väja på? Budget 4 till 5000 kan jag tänka mig. Observera att det nu inte är jag själv som byter delarna.

Jag förutsätter att att ATX-moderkort passar. Är det bara komponenterna du listat ovan som behövs?

Annars är detta paketet i jämförelse galet mycket bättre. https://www.inet.se/kundvagn/visa/3983963/periskop62
Passa på när grafikkortet är så billigt
(Alt. http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...)

Asus M5A97 Evo R2.0
FX 6300
8GB RAM
Be quiet! Pure Power L8 530W
EVGA GTX 670

Allt detta för 5098:- Sträcker lite på budgeten kanske, men helt klart värt det!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB