Permalänk
Avstängd

har jag förstört datorn?

Jag drog ur kontakten och damnsug hålen i chassit. Har ett corsair 300r. Läste på nätet att datorn kan ta skada av att dammsugas. Stämmer det? Behöver snabbt svar ska iväg på lan om 1 timme

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Avstängd

Kan tillägga att det är en komplett winter gamer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inga problem att dammsuga utanför chassit. Vilka hål dammsög du?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Dammsugade du inuti i datorn?
Det är sant att dammsuga kan skada datorn eftersom det genererar statisk elektricitet och kan kortsluta komponenter.
Startar din dator?
Om det inte är några problem så lägg inte upp tråden.

Permalänk
Medlem

om du bara sög utsidan så borde det inte ta skada (rätta mig om jag har fel) men har du kör den vid komponenterna (och på) så kan de pajat. Starta datorn och se om något ovanligt händer

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

Anledning till att jag gjorde tråden är att jag är påväg till lanet jag dammsug alla hållen. Inte inuti. Chassi corsair 300r jag dammsug ett håll dör ström agget sitter

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hur kan de bli kortslutning när jag drog ut sladden till el?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den är inte trasig, du kan vara lugn.

Permalänk
Medlem

Startar inte datorn?

Permalänk
Medlem

Hel och fin!
Ha det kul på lanet!

Permalänk
Inaktiv

Har du kollat så att kablarna på insidan inte föll ur när du vred på chassiet? Kablarna i från chassit till moderkortet brukar hoppa ur under en bilresa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dabman:

Hel och fin!
Ha det kul på lanet!

Tack får hoppas den funkar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Det är alltid kvar ström i nätagget efter man dragit ut det.
Man kan faktiskt dö om man öppnar upp nätagget och försöker rengöra. Det har hänt.
Du bara dammsugade utanpå. Den är inte sönder du rörde bara själva "meshen" med dammsugaren.

Permalänk
Medlem

dammsög*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av upr0426:

Det är alltid kvar ström i nätagget efter man dragit ut det.
Man kan faktiskt dö om man öppnar upp nätagget och försöker rengöra. Det har hänt.
Du bara dammsugade utanpå. Den är inte sönder du rörde bara själva "meshen" med dammsugaren.

Tack för informationen vad är meshen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nästa gång får du ta en blöt trasa för att städa datorn istället. En dammsugare kan skada den om den används på ett ej korrekt sätt.

Permalänk
Medlem

Jag använder alltid bomullstussar för att få bort all damm inifrån chassit.

Istället för en ond elektrisk mackapär. ^^

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080 (NYA UPPGRADERING PÅ G - CPU, MODERKORT OCH RAM MINNEN SNART) (GPU - Inför nya RTX 5000 serien kommer)

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Enda faran med att dammsuga utsidan (utblåsen) är att fläktarna kan ta viss skada ifall de dras runt på ett sätt de ej ska snurra på egentligen, kan skada kullagren.

Dammsuga inne i en dator ska man vara försiktig med, och har egentligen inte så mycket med om de finns ström eller inte att göra, utan är de att dammsugare tenderar till att skapa statisk elektricitet, som kan skada de känsliga komponenterna. Fundera på att installera dammfilter istället, undviker till stor del att dammet kommer in i datorn och lätt att rengöra dessa.

Bra att använda för att rensa insidan av en dator är en burk komprimerad luft.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Anledning till att jag gjorde tråden är att jag är påväg till lanet jag dammsug alla hållen. Inte inuti. Chassi corsair 300r jag dammsug ett håll dör ström agget sitter

Döt ör ingen fara med att dammsuga ett håll där ström agget sitter, akta dig för att dammsuga inniti datan bara, så länge du håller digg utanför ladan så är det chill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Jag förstår inte meningen med tråden? Varför offrar du inte en halv minut av ditt liv och kopplar in strömsladden och testar!?

Skrivet av Slimdex:

Iom att datorn innehåller komponenter och inte är ett stock plastblock (som du verkar tro)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Döt ör ingen fara med att dammsuga ett håll där ström agget sitter, akta dig för att dammsuga inniti datan bara, så länge du håller digg utanför ladan så är det chill

Det blir lite svårt att dammsuga datan tror jag :/

Permalänk

Bara jag som dammsuger min dator typ en gång i månaden? och den har fungerat i 2 år utan problem. Varöfr är alla så rädda för att göra detta?

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Tror det blir svårt överlag att dammsuga inniti datan när han håller sigg utanför ladan och sen vet jag inte var ett håll till ström agget sitter heller. Kanske bara jag

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Det är uppenbarligen svårare att skriva ren svenska men hittepå svenska går bra tydligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Bara jag som dammsuger min dator typ en gång i månaden? och den har fungerat i 2 år utan problem. Varöfr är alla så rädda för att göra detta?

Därför att en dammsugare skapar statisk laddning med luftfriktionen och så vidare, och kommer du i kontakt med fel komponent i datorn med dammsugaren då så kan den bli en urladdning som förstör delarna, precis som när man får en stöt efter att ha glidit runt på en matta eller nåt. Av samma anledning bör man använda ESD-armband när man monterar/meckar i en dator.

Du har väl haft tur än så länge, men föreslår att du inte dammsuger INNE i datorn i framtiden om du inte vill riskera skador på dina komponenter.

Permalänk
Skrivet av kvicksilv3r:

Enda gången jag dammar min dator är när jag ska in i den och fixa något eller byta komponenter, har iof rätt bra filter men det har adlrig blivit varmt eller krånglat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slimdex:

Jag drog ur kontakten och damnsug hålen i chassit. Har ett corsair 300r. Läste på nätet att datorn kan ta skada av att dammsugas. Stämmer det? Behöver snabbt svar ska iväg på lan om 1 timme

har du ens startat datorn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

har du ens startat datorn?

Nej jag sitter i en bil men jag råkade dammsuga så att fläkten rörde på sig minns jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

inget att ora sig för, men rekommenderas generelt inte. Jag har självt gjort sådant att par gånger faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Nej jag sitter i en bil men jag råkade dammsuga så att fläkten rörde på sig minns jag.

Låter som att i värsta fall så har du pajjat nån fläkt. Om man damsuger dem så att de snörrar för fort kan kullagren skära sig. Tror dock att du klarat dej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D