Förslag önskas på bra delar till en kontor och hemdator.

Permalänk

Förslag önskas på bra delar till en kontor och hemdator.

Hej jag vill ha förslag på delar till en kontor och hemdator som jag vill ska stå sig lite. Jag har inte tänkt att den i huvudsak ska användas till spel. Nej vad jag önskar är mer hårdvarukomponenter som är så snabb samt med så hög prestanda som möjligt i t ex bildredigering och liknande. Där jag då också vill tänka mer på kvalité om det nu går att tänka på det såhär idag för ca 5000 till 8000 kr.

Hjälp ge mig förslag till passande delar som ni vet funkar bra ihop och som ger mig en dator med de önskemålen jag här ovan önskar. Först och främst hade jag tänkt mig en bra SSD hårddisk. Kom gärna med förslag. Är inget proffs så skriv och sammanfattar er enkelt.

Tacksam!

Permalänk
Hjälpsam

Hur lågt prioriterat är spel? svaret på det påverkar mycket, om du klarar dig på den inbyggda grafiken i CPUn så blir det mer pengar till dom andra delarna.

Hur stor skall SSDn vara o behövs fler diskar för lagring?
Skall OS ingå?
Kan du bygga själv?
Stort eller litet chassi eller liggande chassi?

Permalänk
Skrivet av thli72:

Hur lågt prioriterat är spel? svaret på det påverkar mycket, om du klarar dig på den inbyggda grafiken i CPUn så blir det mer pengar till dom andra delarna.

Hur stor skall SSDn vara o behövs fler diskar för lagring?
Skall OS ingå?
Kan du bygga själv?
Stort eller litet chassi eller liggande chassi?

Så lite kan jag om datorer så att jag inte vet vad detta med den inbyggda grafiken i CPU n innebär, men jag hoppas ni kan hjälpa mig ändå.
Om vi säger såhär istället att jag inte har tänkt mig bygga en renodlad speldator, men att man ändå ska kunna spela enklare spel grafikmässigt med den dvs. inte de mest krävande. Jag kan inte skriva på något annat sätt eftersom jag helt enkelt saknar kännedom om detta.
Men om vi säger att vi hade en skala på 1 till 10, där 10 räknas såsom en värstingdator ang. spel, så skulle jag nog då ändå kunna tänka mig det vore bra att komma upp till åtminstone 5.

När det gäller SSD n, så behövs inga fler diskar för lagring.
När det sedan gäller OS, så vet jag inte heller ens vad det är, men du får gärna förklara om detta är någonting som ligger utanför eventuell standard.
Nej, men jag har länge önskat mig att jag kunde bygga datorn själv samt att jag kunde lite mer om datorer för att slippa känna mig dum för att kunna ställa en fråga såhär.
Chassit är stort och gammalt. Datorn är sedan ursprunget ca år 2003 ombyggd och uppgraderad 4 till 5 gånger. Till sist så kan jag bara hoppas att även oinvigda, dvs. folk som inte kan så mycket om datorer kan ställa sina frågor här på Sweclockers.

Vänligen

Permalänk
Hjälpsam

Skall iväg nu så får skriva mer sen..

OS är Operativsystemet , Windows
Om bara en SSD räcker skall den va på 120 eller 250Gb ?

Här spelar dom Bf3 på Intels inbyggda grafik som idag heter HD4600 http://www.youtube.com/watch?v=a88Qz9pzQJY
Så det går men inte direkt ett prestanda kort.

Annars har Komplett.se många färdiga datorer som man kan ändra i lite
http://www.komplett.se/k/kd.aspx?bn=10306