Följ Black Week på SweClockers

Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fieldstream:

Vart är min träningsvärk, Igår körde jag ett bröstpass där jag körde tyngre än jag brukar ihop om att få ordentlig träningsvärk idag. Men även fast detta så känner jag knappt nåt idag. Vet att det inte har något att göra med resultaten men det är endå trevligt med lite värk imo. Kan det va så att jag "läker" fort eller nåt?

För mig ger högreps mer träningsvärk än lågreps, har man dessutom kört relativt nyligen så upplever jag att man inte alltid får träningsvärk. Dock är det inget som spelar roll, bara för att du inte får träningsvärk så betyder det inte att du inte får något resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fieldstream:

Vart är min träningsvärk, Igår körde jag ett bröstpass där jag körde tyngre än jag brukar ihop om att få ordentlig träningsvärk idag. Men även fast detta så känner jag knappt nåt idag. Vet att det inte har något att göra med resultaten men det är endå trevligt med lite värk imo. Kan det va så att jag "läker" fort eller nåt?

(mycket) Träningsvärk får man i regel bara som nybörjare (eller också om man gör nya övningar/övningar man inte gjort på ett tag).

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fieldstream:

För att tvinga fram träningsvärk i en muskelgrupp som du är vältränad i kan du testa att köra negativ träning, tex bicepcurl där du har en övervikt på stången och någon hjälper dig att lyfta den till toppläge och sedan ska du hålla emot på vägen ner, du ska mao inte orka lyfta vikten själv utan det är själva nedsänkningen som är det viktiga.
Det brukar ge träningsvärk om du inte får det av normalt hårda pass.

Ett annat tips som jag provade på för ett tag sedan är att lyfta 100 ggr av varje moment. Normal träning är ju 3 eller 4 X 5-10 reps beroende på hur ni tränar men detta skulle du lyfta 100 av samma vikt på 6-10 minuter fördelat på 3 eller 4 gånger (3 x 33 rep eller 4 x 25 rep) jag brukar hamna på ungefär halva normalvikten mot normala pass, kanske något kilo över.
Intressant vad träningsvärk det gav. Kör i regel ett sådant pass per 1,5 månad numera som omväxling.
I övrigt blir det svårare och svårare att få träningsvärk ju bättre tränad du är.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

Vill också påpeka att det inte finns någon mening med att jaga träningsvärk då detta inte är ett kvitto på att din träning varit bra eller något sådant.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Nirnaeth:

För att tvinga fram träningsvärk i en muskelgrupp som du är vältränad i kan du testa att köra negativ träning, tex bicepcurl där du har en övervikt på stången och någon hjälper dig att lyfta den till toppläge och sedan ska du hålla emot på vägen ner, du ska mao inte orka lyfta vikten själv utan det är själva nedsänkningen som är det viktiga.
Det brukar ge träningsvärk om du inte får det av normalt hårda pass.

Ett annat tips som jag provade på för ett tag sedan är att lyfta 100 ggr av varje moment. Normal träning är ju 3 eller 4 X 5-10 reps beroende på hur ni tränar men detta skulle du lyfta 100 av samma vikt på 6-10 minuter fördelat på 3 eller 4 gånger (3 x 33 rep eller 4 x 25 rep) jag brukar hamna på ungefär halva normalvikten mot normala pass, kanske något kilo över.
Intressant vad träningsvärk det gav. Kör i regel ett sådant pass per 1,5 månad numera som omväxling.
I övrigt blir det svårare och svårare att få träningsvärk ju bättre tränad du är.

Finns ingen anledning att köra 100 gånger då det inte ger särskilt mycket. Det är mycket bättre att försöka satsa på max och köra cirka 8-12 reps och verkligen se till att man använder muskeln dvs att man om man t.ex kör biceps så rör man inte överarmarna utan gör bara rörelsen samtidigt som man står helt still med resten av kroppen. Det som du skrev överst skulle jag inte rekomendera för lederna. Musklerna sitter ju ihop med lederna och lederna klarar inte mer än vad musklerna klarar (i många fall mindre) och om du då överbelastar dom såpass mycket kommer dom bara bli utslitna (får man inte äns upp vikten själv så kommer ju lederna få lida som fan).
Bättre att köra ett hårt intensivt pass med kort vila och där du verkligen försöker isolera musklerna. Som triffid redan sagt, träningsverk är ju att kroppen har jobbat mer en den är van vid men det behöver inte betyda att musklerna kommer bli som schwarznegger. När jag får träningsverk är det för att jag varit borta från gymmet pga sjukdom eller liknande några veckor och när jag kommer tillbaka är kroppen inte beredd på att den ska träna.
Efter ett bra träningspass ska man inte orka spänna musklen ordentligt och det ska kännas att man använt den men det ska inte göra ont eller kännas obehagligt i musklerna.

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeek_the_bull:

Finns ingen anledning att köra 100 gånger då det inte ger särskilt mycket. Det är mycket bättre att försöka satsa på max och köra cirka 8-12 reps och verkligen se till att man använder muskeln dvs att man om man t.ex kör biceps så rör man inte överarmarna utan gör bara rörelsen samtidigt som man står helt still med resten av kroppen. Det som du skrev överst skulle jag inte rekomendera för lederna. Musklerna sitter ju ihop med lederna och lederna klarar inte mer än vad musklerna klarar (i många fall mindre) och om du då överbelastar dom såpass mycket kommer dom bara bli utslitna (får man inte äns upp vikten själv så kommer ju lederna få lida som fan).
Bättre att köra ett hårt intensivt pass med kort vila och där du verkligen försöker isolera musklerna. Som triffid redan sagt, träningsverk är ju att kroppen har jobbat mer en den är van vid men det behöver inte betyda att musklerna kommer bli som schwarznegger. När jag får träningsverk är det för att jag varit borta från gymmet pga sjukdom eller liknande några veckor och när jag kommer tillbaka är kroppen inte beredd på att den ska träna.
Efter ett bra träningspass ska man inte orka spänna musklen ordentligt och det ska kännas att man använt den men det ska inte göra ont eller kännas obehagligt i musklerna.

Du behöver inte hålla med om negativ träning dock är den typen av träning vanlig, sök på Excentrisk muskelträning så kan du läsa om det.
Det har skrivits en hel del böcker om den typen av träning och Hypertrofin har visat sig få god effekt vid Excentrisk muskelträning.
Risker som du beskriver är inte större med den här typen av träning mot normal styrketräning.

Att köra 100 reps ger en hel del som träningsform eftersom man jobbar ur muskeln, det ger uthållighet och gör du det sällan så får du en högre uthållighet på dina högre vikter.
Kan man köra 5-8 reps på sin 95% vikt så innebär det att man kan lyfta sin toppvikt.
Men det ska ses som ett komplement till den normala träningen.

Testa att göra det vid tillfälle och se vilken effekt det får för dig och din träning.

Ps. Naturligtvis kommer du vilja säga emot igen, forum av den här typen fungerar så, men det finns böcker, läkare, idrottspsykologer, PT etc som beskriver den här typen av träning och anger goda resultat samt är antalet böcker skrivna i ämnet är stort och jag kan rekommendera några om du vill läsa om ämnet.
Saxar lite från lite som är skrivet på webben, detta från fitnessguru.se
"Excentrisk träning är som sagt utmärkt för att bygga muskler. Faktum är att den typen av träning, är mer muskelbyggande än koncentrisk träning. Den ger också mer uthållighet och du får mer träningsvärk.
Excentrisk träning, ger förutom uthållighet och ökad hypertrofi, även en del andra fördelar....."

Källa http://fitnessguru.se/franticlife/190213-excentrisk-traning-d...

Ds.

MVH
Nirnaeth

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk

Körde bröst igår, riktigt mycket träningsvärk idag. ingen direkt skillnad på passet. i don't understand my body

Visa signatur

Fractal Design R3 - Asus P6T SE - Intel I7 930 - Corsair Vengeance 8GB - Gigabyte GTX 460 - Noctua U9B S2 - Corsair GS800 - Intel 320 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirnaeth:

Du behöver inte hålla med om negativ träning dock är den typen av träning vanlig, sök på Excentrisk muskelträning så kan du läsa om det.
Det har skrivits en hel del böcker om den typen av träning och Hypertrofin har visat sig få god effekt vid Excentrisk muskelträning.
Risker som du beskriver är inte större med den här typen av träning mot normal styrketräning.

Att köra 100 reps ger en hel del som träningsform eftersom man jobbar ur muskeln, det ger uthållighet och gör du det sällan så får du en högre uthållighet på dina högre vikter.
Kan man köra 5-8 reps på sin 95% vikt så innebär det att man kan lyfta sin toppvikt.
Men det ska ses som ett komplement till den normala träningen.

Testa att göra det vid tillfälle och se vilken effekt det får för dig och din träning.

Ps. Naturligtvis kommer du vilja säga emot igen, forum av den här typen fungerar så, men det finns böcker, läkare, idrottspsykologer, PT etc som beskriver den här typen av träning och anger goda resultat samt är antalet böcker skrivna i ämnet är stort och jag kan rekommendera några om du vill läsa om ämnet.
Saxar lite från lite som är skrivet på webben, detta från fitnessguru.se
"Excentrisk träning är som sagt utmärkt för att bygga muskler. Faktum är att den typen av träning, är mer muskelbyggande än koncentrisk träning. Den ger också mer uthållighet och du får mer träningsvärk.
Excentrisk träning, ger förutom uthållighet och ökad hypertrofi, även en del andra fördelar....."

Källa http://fitnessguru.se/franticlife/190213-excentrisk-traning-d...

Ds.

MVH
Nirnaeth

Utan att göra någon värdering av den objektiva sanningshalten i ditt inlägg, så måste jag tillstå att din källa inte precis ökar min tillförlit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Utan att göra någon värdering av den objektiva sanningshalten i ditt inlägg, så måste jag tillstå att din källa inte precis ökar min tillförlit.

Åligger det då inte dig att ,i sann forumanda, vederlägga information för din sak i frågan?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Excentrisk träning sliter också mer på kroppen jämfört med vanlig styrketräning™, konstigt att de inte nämns någon gång...

Det finns ibland gånger då negativ träning kan vara på sin plats, exempelvis att köra ett par negativa repetitioner i bänkpress på högre vikt än vad man maxar för att få lite viktvana. Annars tror jag allmänt att man har rätt lite att vinna.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fieldstream:

Körde bröst igår, riktigt mycket träningsvärk idag. ingen direkt skillnad på passet. i don't understand my body

Ingen skillnad på träningen men det är en minimal del av det som utlöser träningsvärk. Kosten till större del och mängden du rör dig resterande del av dagen.

Permalänk
Medlem

4 månader med periodisk fasta nu (16-17 timmar fasta per dag utom lördagar då jag grisar fullständigt). Gått ner 7-8kg och känner inte att jag tappat någon styrka. Möjligtvis i marklyft men det beror nog mer på att jag slarvat med den litegrann. Har 6-7 kg kvar att gå ner så jag lägger mig på 90, det är tanken

Kan ju lägga till en "före-bild" också

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

Efter passet, vad tar ni för tillskott då om något. Jag körde först på Whey och banan/bananer. Men tänkte sen att det borde ju vara samma som att köra gainer. Och med gainer tänker jag att så länge det inte är någon tramsig mängd kalorier och kolhydrater i den så borde det ju vara helt ok eller?

Visa signatur

Fractal Design R3 - Asus P6T SE - Intel I7 930 - Corsair Vengeance 8GB - Gigabyte GTX 460 - Noctua U9B S2 - Corsair GS800 - Intel 320 SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fieldstream:

Efter passet, vad tar ni för tillskott då om något. Jag körde först på Whey och banan/bananer. Men tänkte sen att det borde ju vara samma som att köra gainer. Och med gainer tänker jag att så länge det inte är någon tramsig mängd kalorier och kolhydrater i den så borde det ju vara helt ok eller?

Jag brukar köra runt 1 dl vassle och 1 dl kasein. Är antagligen överdrivet mycket och inte optimalt men tycker mig kunna stå rätt länge på det så har ingen stress med mat efteråt. Rena kolhydrater dricker jag aldrig efter, det fylls på gott när det är middagsdags.

Ett alternativ är annars att köpa ren malto och blanda själv med vasslet. Sist jag kollade är det riktigt billigt samt att du får de proportioner du vill ha.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Fieldstream:

Jag kör med en överdriven skopa whey blandat med 3-4dl mjölk och en banan och klarar mej på det innan det är dags för middag
Funderar på att skaffa gainer eftersom att jag bulkar nu men det är ju ganska dyrt (räcker ju inte länge) så får kanske bli att fortsätta äta som ett djur

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känner att jag vill öka frekvensen av min träning. Just nu kör vi halvkroppspass fyra gånger i veckan. Men känner att min kropp svarar bättre till helkroppspass. Hur ska jag lägga upp det?
Halvkroppspass just nu:
Överkropp
Cable row- 5 set
Pullups - 3 set l
Incline hantelpress - 4 set ---------> \/
Decline hantelpress - 4 set --------> Alternativt 8 set bänk
Axelpress - 5 set
Sidolyft - 3 set
biceps (varierar) - 4 set

Underkropp:
Knäböj - 8 set
Marklyft - 8 set
Tricepspress (varierar) - 4 set
Mage (varierar) - 3/4 set

Hur många gånger i veckan tycker ni jag borde köra? Vill satsa mest på basövningar, totalt sätt gärna inte mer än 24 set per träningspass. Kan köra kanske 30 MAX, men då måste det finnas en bra anledning, vi kanske inte får in alla muskler eller så kör vi färre gånger i veckan, kanske tre.

Marklyft - 6 set
Knäböj - 4 set
Hantelpress - 6 set
Axelpress - 4 set
Cable row - 4 set

Skulle det vara ett bra upplägg?
Hade inte tänkt att köra det här mer än några månader, men känner att jag måste få upp min grundstyrka mer sen kan jag börja igen med halvkroppspass.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Avstängd

Stronglift 5x5 eller Startring Strength

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Stronglift 5x5 eller Startring Strength

Jo jag har kollat lite på dem. Men det känns lite för grundläggande. Jag har ju ändå styrketränat i 1.5 år. Men när vi började var det mest maskiner och isoleringsövningar, det är först nu, sex månader tillbaka, som vi började med basövningar. Men jag känner att passen borde vara längre och större än så. Inte de uppläggen som jag har sätt med 3 övningar a la bänk, knäböj och marklyft samt ett till pass som man roterar med.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hur stark är du? Längden på ett pass avgör inte resultaten. Progression är det viktigaste.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Hur stark är du? Längden på ett pass avgör inte resultaten. Progression är det viktigaste.

Självklart ska de vara ett bra pass. Men jag känner att passen blir för små och grundläggande (de ska vara grundläggande! basövningar ftw!). Även ifall de endast är basövningar kan jag få in fler övningar än det, tycker jag.
Vikter so far, 17 år gammal, 170 cm, 62kg.
20kg hantelpress (per hand) Gått upp med kanske det dubbla över 8 månader
90kg marklyft ökat från 50kg sedan juni
60kg knäböj ökat från 40kg sedan juni
så länge vikten ökar så finns det inget att oroa sig för! MEN, skulle gärna vilja bygga upp en bättre grund, kanske köra sex basövningar tre/fyra ggr i veckan i ca fyra månader!

Borde ge dig en uppfattning.
Har inte kört helkroppspass på väldigt länge, men skulle vilja testa det och se hur min kropp kan ta det. Innan när vi började körde vi 15 övningar, 4 set på varje, passen tog typ 3 timmar och var nära att spy några gånger Slutade då jag tyckte det var hemskt att styrketräna. Men skulle vilja se hur min kropp kan ta ann att träna hela den minst tre gånger i veckan.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Då är du fortfarande nybörjare. SL 5x5 eller SS passar bra för dina mål. Keep it simple.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Då är du fortfarande nybörjare. SL 5x5 eller SS passar bra för dina mål. Keep it simple.

Jahopp, hur länge rekommenderar du att jag kör 5x5? Går det bra att ersätta bänk mot hantelpress?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexander7938:

Jahopp, hur länge rekommenderar du att jag kör 5x5? Går det bra att ersätta bänk mot hantelpress?

Tills du inte kan följa den linjära progressionen längre, det beskrivs bra i programmet med exempel. Går och går, men med bänk kan du öka med mindre steg och programmet förutsätter att man kör bänk. Följ programmet som är väl beprövat istället för att göra egna ändringar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

Självklart ska de vara ett bra pass. Men jag känner att passen blir för små och grundläggande (de ska vara grundläggande! basövningar ftw!). Även ifall de endast är basövningar kan jag få in fler övningar än det, tycker jag.
Vikter so far, 17 år gammal, 170 cm, 62kg.
20kg hantelpress (per hand) Gått upp med kanske det dubbla över 8 månader
90kg marklyft ökat från 50kg sedan juni
60kg knäböj ökat från 40kg sedan juni
så länge vikten ökar så finns det inget att oroa sig för! MEN, skulle gärna vilja bygga upp en bättre grund, kanske köra sex basövningar tre/fyra ggr i veckan i ca fyra månader!

Borde ge dig en uppfattning.
Har inte kört helkroppspass på väldigt länge, men skulle vilja testa det och se hur min kropp kan ta det. Innan när vi började körde vi 15 övningar, 4 set på varje, passen tog typ 3 timmar och var nära att spy några gånger Slutade då jag tyckte det var hemskt att styrketräna. Men skulle vilja se hur min kropp kan ta ann att träna hela den minst tre gånger i veckan.

Vad jag lärt mej sedan jag började träna är att ett pass blir inte bättre bara för att det är kort eller långt. Man bygger inte mer muskler för att man kör fler övningar. Ett bra pass kan vara några få övningar som man verkligen kör till max på, t.ex bänk, snedbänk, kanske nån hantelpress, flies och avsluta med dips. Kör inte bara till ett visst antal reps utan kör tills du inte orkar fler, orkar du mer än t.ex 8 så höj vikten
Ett helkroppspass ska inte nödvändigtvis ta längre tid än ett vanligt pass, max 2h. Då kan du inte köra 5 övningar på varje muskelgrupp utan du för mixa lite och utgå från bas övningarna knäböjj, marklyft och bänkpress. Du kan även lägga till frivändningar och lite armar, vader och mage
Det ska inte ta mer än 2h och tar det mer så är det bara slöseri. Du ska vara trött efter ett pass men du ska inte spy!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett bra pass kan vara några få övningar som man verkligen kör till max på, t.ex bänk, snedbänk, kanske nån hantelpress, flies och avsluta med dips.

Det där är dock sjuk overkill och verkligen inte "några få övningar"

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Det där är dock sjuk overkill och verkligen inte "några få övningar"

menade inte alla utan de skulle va som några alternativ
men 1-2 pressar och flies är få övningar,skulle nog vart ett / mellan snedbänk och hantelpress
men en rak press, en lutande press och flies, sedan lite triceps, men då gäller det ju självklart att trycka på allt man kan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

menade inte alla utan de skulle va som några alternativ
men 1-2 pressar och flies är få övningar,skulle nog vart ett / mellan snedbänk och hantelpress
men en rak press, en lutande press och flies, sedan lite triceps, men då gäller det ju självklart att trycka på allt man kan

aight då är vi med varandra ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Började för två veckor sedan på detta program, känns som ett bra upplägg med stor varitation: http://www.scivationbooks.com/books/TriPhaseVol2.pdf

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Skrivet av john_doe:

Började för två veckor sedan på detta program, känns som ett bra upplägg med stor varitation: http://www.scivationbooks.com/books/TriPhaseVol2.pdf

Har tyvärr inte orken att läsa 27 sidor som dessutom är på engelska men kanske läser nån annan gång, kan du förenkla det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte orken att läsa 27 sidor som dessutom är på engelska men kanske läser nån annan gång, kan du förenkla det?

Kortkorta versionen träningen innehåller 3faser varav varje fas varar 3 veckor, baserat på basövningar som marklyft, bänkpress, militärpress, knäböj, rodd, chins, dips, smalbänk. snedbänk, axelpress, benspark, bencurl, bicepscurl, skullcruscher, stångrodd, shrug, läs dokumentet för vilka övningar det är för respektive pass.

fas 1: 3veckor uppdelat i 4pass per vecka, man ska orka lyfta minst 6ggr per set annars får man sänka vikten, fler än 10ggr får man höja vikten.
vecka 1 3set med 6-10reps 90sek vila
vecka 2 4set med 6-10rep 90sek vila
vecka 3 5set med 6-10rep 90sek vila

program:
Workout 1 Back+Traps
Workout 2 Chest+Shoulders
Workout 3 Legs
Workout 4 Arms
----------------------------------------------------
fas 2
lyfta så nära max som möjligt 3set, halvkroppspass 4ggr/vecka

Week 1 = 6rep per set
Week 2 = 4rep per set
Week 3 = 2rep per set
2-3min vila mellan setten

Workout 1 Upper Body A
Workout 2 Lower Body A
Workout 3 Upper Body B
Workout 4 Lower Body B

------------------------
Fas 3
Helkroppspass 3ggr/vecka samt 1dag per vecka för weakpoints, minskad vila mellan setten och fler reps per set

Workout 1 Whole Body A 2 X 4-6 Rest = 2 mins
Workout 2 Whole Body B 2 X 6-10 Rest = 90 sec
Workout 3 Whole Body C 2 X 10-12 Rest = 30 sec
Workout 4 Weak Point

vecka 10 vila

sen börja om igen och då ska du ha ökat på vikterna för fas 1, ska testa hela programmet få se hur det känns.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”