Fråga om HP proliant ML150 G5

Permalänk
Medlem

Fråga om HP proliant ML150 G5

Hej

jag undrar om någon vet hur mycket en HP Proliant ML150 G5 med en Xeon E5405 samt 3 st hårddiskar kan dra? tänkte sätta upp den med VmWare och ha igång 24/7 och då är det bra att veta om den drar mycket ström.

Vad tror ni kan jag ställa ut den i ett kallgarage?

Permalänk
Medlem

Spontant svar, ja den drar mycket ström. Säkert 200-250W, har aldrig varit med om någon så gammal server som dragit mindre. Dock dålig erfarenhet av ML maskiner under 3xx.

Nyare maskiner är otroligt strömsnåla och du tjänar förmodligen på att slänga den du har och köpa en ny
Senaste ML maskiner jag pillade med var en E modell med en E5-2609, drog enligt UPS strax under 50W vid låg belastning.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

Undrar vad serven kan dra idel då den bara kommer att användas i labbmiljö. kanske ska jag stänga av den när den inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palman:

Undrar vad serven kan dra idel då den bara kommer att användas i labbmiljö. kanske ska jag stänga av den när den inte används.

Det är just det som är problemet med äldre prylar, vid hög belastning behöver det inte skilja så mycket mot en modern dator. Men vid just idle saknar äldre prylar funktioner för strömbesparning.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

Men vad tror ni drar den mer än t.ex. speldator som är igång 24/7?

Pallar en server vara i ett kallgarage ? där kan den tjuta hur mycket den vill. kan iför sig isolera den med frigolit.

Permalänk
Medlem

Har en liknande server som lekburk (IBM x3400) med dubbla nätagg, dubbla processorer och några SAS-diskar, den ligger på kring 300W i idle och när bara fläktarna går på max i starten så drar den 450W....

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av palman:

Men vad tror ni drar den mer än t.ex. speldator som är igång 24/7?

Pallar en server vara i ett kallgarage ? där kan den tjuta hur mycket den vill. kan iför sig isolera den med frigolit.

Hårddiskar mår inte bra av för kall miljö. Men den servern går ju iofs inte direkt kall...

Permalänk
Skrivet av palman:

Men vad tror ni drar den mer än t.ex. speldator som är igång 24/7?

Pallar en server vara i ett kallgarage ? där kan den tjuta hur mycket den vill. kan iför sig isolera den med frigolit.

du måste passa dig så du inte får kondens i maskinen, då blir det kaputt direkt!

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hårddiskar mår inte bra av för kall miljö. Men den servern går ju iofs inte direkt kall...

Hårddiskarna påverkas inte av temperatur på övrig hårdvara nämnvärt. Sitter placerade längst fram och kyls med yttertemperaturen.

Om en sådan överlever ett kallgarage? Förmodligen utan problem i flera år... Om det är rekommenderat, nä.
http://h18004.www1.hp.com/products/quickspecs/12901_div/12901... (Sidan 27 beskriver driftsmiljö)

Jag tycker dock fortfarande att du ska överväga något modernare alternativ, alternativt en vanlig PC. Din dinosaurie var tyvärr inte ens häftig när den kom, den har inte speciellt många fördelar mot en vanlig PC som server just för att den nästan var en vanlig PC.

Om du vill ha en servermodell för att lära dig om mer om servern rekommenderar jag dig att även om den är gammal leta upp med ML350 åtminstone som är en riktig server. Din server du har nu kommer bara elda för kråkorna.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.