Permalänk
Medlem

Diodbygge till moped

Tjenna tjenna!

Jag har länge velat få dioder till min moped men varken haft orka att hitta dioder sen också bygga det. Men nu när det är så att man har en skolan som är villigt att sponsra en med detta!

Så detta galleriet är inte till dator utan till byggen för mina dioder.

Mitt första problem var hur jag skulle få allt vattentätt. Min första tanka var krympslang men det gick så där så jag tog lite lim.
Sen så var det vara att låna en lödstation och ett likspänningsaggregast, och ett antal timmar senare lyckas!

Diodbygge till moped

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel

Permalänk
Medlem

snyggt hur ska det anslutas?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kul idé men jag tror tyvärr inte att det kommer fungera i slutändan. Det finns också risk för att du bränner batteri + annan elektronik i moppen.

Köp en LED-list ifrån ebay för 70kr istället. Dem är redan isolerade och färdiga att koppla på 12V.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=...

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Bara genom en säkring plus bryttare och till batteriet. Simpelt och bra.

Hur menar du med att jag kommer bränna batteriet och elen?
Och att köpa är inte lika kul som att göra de själv

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel

Permalänk
Medlem

Snyggt, synd bara att det är fullkomligt totalt helt jävla olagligt att ha blå-ljus på sina fordon var det är en cykel eller båt eller alla fordon där emellan. Planerar du med att KÖRA mopeden med de blå-ljusen igång så räkna med att bli stoppad av polisen ofta. Står du still eller ställer ut din moped på utställning får den däremot se ut hur som helst.

Folk blir stoppade dagligen pga blå angel eyes på bilar eller belysning under bilen. Blå är nämligen färgen som bara får användas som varnings ljus på utryckningsfordon, dvs polisfordon etc.

Visa signatur
Permalänk

Hualigen ...

enda ljus som kommer finnas på min moped efter renoveringen är fram och bakljus ... fast så veteraner skall hållas i orginalskick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Snyggt, synd bara att det är fullkomligt totalt helt jävla olagligt att ha blå-ljus på sina fordon var det är en cykel eller båt eller alla fordon där emellan. Planerar du med att KÖRA mopeden med de blå-ljusen igång så räkna med att bli stoppad av polisen ofta. Står du still eller ställer ut din moped på utställning får den däremot se ut hur som helst.

Folk blir stoppade dagligen pga blå angel eyes på bilar eller belysning under bilen. Blå är nämligen färgen som bara får användas som varnings ljus på utryckningsfordon, dvs polisfordon etc.

Det visste jag faktiskt inte. Tack för upplysningen dock är jag inte så rädd för när jag frågade dem på polisen i Kalmar visste de inte om man får ha de överhuvtaget eller inte Men de skadar inte att vara lite försiktig.

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel

Permalänk
Medlem

Risifrutti<3

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk

kommer du vidare eller??

Visa signatur

mobbo: gigabyte 990fx ud3 cpu: amd atlon ll x4 965BE @ 3,4 Gh gpu: msi 560ti psu : cooler master 650W
hdd1: 80GB 2,5 tum hdd2: 500GB wd black chassie: FD r3 os: windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lill-pumba:

kommer du vidare eller??

Förlåt jag jobbar på att hitta orken att göra det, ska bli klart så fortsom möjligt nu!

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel

Permalänk
Medlem

Var på moppen ska dom sitta?

Visa signatur

i5 3570k | GA-Z77X-UD3H | 7970 DCU2T | Corsair Vengeance LP 8GB | Thermalright HR-02 Macho | Samsung 830 | Corsair HX 750W | FD Arc Midi
Qpad 5k | CM Storm QuickFire TK | Steelseries Siberia V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av refa20:

Var på moppen ska dom sitta?

Dem blåa ska sitta under bakskärmen över däcket och den vita under motorn

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel

Permalänk
Medlem

bara ut och trakassera folk nu?

Riktigt trevligt bygge fastän jag inte precis gillar mopeder ,speciellt inte de högljudda jävlarna.

Permalänk
Medlem

Go modifikation, dock fick du bara 4 poäng för att du kör tms

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krullizz:

Det visste jag faktiskt inte. Tack för upplysningen dock är jag inte så rädd för när jag frågade dem på polisen i Kalmar visste de inte om man får ha de överhuvtaget eller inte Men de skadar inte att vara lite försiktig.

Det sa dem nog bara så att dom ska kunna ge dig böter sen... :/ Vet hur många som helst som blivit stoppade av Mr.Kalmar polis Egentligen får man inte ha neonrör alls på fordon. Men det beror helt på vilken polis man får. De stoppar ju hellre dem fordonen som sticker ut då det är stor chans att man har gjort ngt själv på den (oftast olagligt). Man kan få ha färger som redan finns på fordonet, alltså vitt fram, rött bak och orange i mitten(?). Blått får man inte använda då det på håll och när det är mörkt kan se ut som ett utryckningsfordon. Men egentligen är alla sorters neon förbjudet, dock om man sätter neonet högt upp så att det bara blir ett "glow"/sken under så är det oftast ok, men om neonet är för långt ner och syns väldigt väl så får man böter. Man kan få använda neon om man har det i utställningssyfte, men att framföra ett fordon på allmän väg med neon är olagligt egentligen, men om det ser bra ut och inte direkt stör ngn medtrafikant så kan du få ha det, alltså rätt upphängt och inte de "olagliga" färgerna. Lagen och poliserna säger inte alltid samma sak ^^,

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Får man se en bild med lysen på? helst en bild på hela moppen

Permalänk
Medlem

får man fråga var du har köpt dioderna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BriLiAnT:

får man fråga var du har köpt dioderna ?

Lite suddig men nu finns den uppe

Skrivet av kitolor13:

Får man se en bild med lysen på? helst en bild på hela moppen

Fick dem från skolan, helt vanliga vita och blåa dioder, bara mata på rätt Volt och Amper så är det fixat

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel