Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Sambon kommer nog uppskatta att tangentbordet inte låter lika mycket, personligen tycker jag nog att den minskade färdvägen när man trycker på tangenterna är trevligast. Jag köpte o-ringarna på ebay ( http://www.ebay.co.uk/itm/100Pcs-Rubber-O-Ring-Section-1-5mm-... ).

Edit: Lite surt att det är 104 tangenter på tangentbordet

Intressant, de ringarna är bättre än de jag har så tror nog jag beställer några med till mitt Ducky Shine II. Vilken diameter tog du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Intressant, de ringarna är bättre än de jag har så tror nog jag beställer några med till mitt Ducky Shine II. Vilken diameter tog du?

8mm ytterdiameter.

Permalänk
Medlem

HHKB 2

Hej alla Sweclokers! Jag har nyligen beställt ett Topre Realforce tangentbord. Men jag har kollat på att köpa ett HHKB 2 att ha i skolan och som "rese" tangentbord. Men min fråga är det värt att köpa ett HHKB och vart kan man köpa dom? //Z3us_

Permalänk

Wah! Mitt Model M har kraschat! Efter en omstart så blinkade alla "lock"-dioder och ett felmeddelade som sade något keyboard interface error visades. Har provat både i Windows och Ubuntu och det vill inte fungera. Är det kört nu eller?

Uppdatering! Phew! Det började fungera igen Panik ett tag där!

Permalänk
Medlem

Hittade mitt andra mekaniska tangentbord som har legat i garderoben ett bra tag nu pga att jag var klantig och spillde sprite på det.
Tangenterna är sega och fjädrarna lika så. Läste för ett tag sen om sista utvägen med tangentbord genom att lägga den i varmt vatten och klicka ner alla knappar som kändes sega. Jag gjorde det och lät det torka. Tangentbordet blev som vanligt igen men efter ett dygn började dem bli sega igen. Någon som har tips på vad man kan göra? Jag kan i princip göra vad som helst bara för att få bort segheten. Den som har en lösning blir även belönad.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amisick:

Hittade mitt andra mekaniska tangentbord som har legat i garderoben ett bra tag nu pga att jag var klantig och spillde sprite på det.
Tangenterna är sega och fjädrarna lika så. Läste för ett tag sen om sista utvägen med tangentbord genom att lägga den i varmt vatten och klicka ner alla knappar som kändes sega. Jag gjorde det och lät det torka. Tangentbordet blev som vanligt igen men efter ett dygn började dem bli sega igen. Någon som har tips på vad man kan göra? Jag kan i princip göra vad som helst bara för att få bort segheten. Den som har en lösning blir även belönad.

Tack på förhand.

Testat å lägga alla tangenter i en liten burk med varmt vatten å diskmedel? Sedan spola av dom efter dom legat i en dag ungefär?

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClowneN:

Testat å lägga alla tangenter i en liten burk med varmt vatten å diskmedel? Sedan spola av dom efter dom legat i en dag ungefär?

Knapparna är det inget fel på, dock som jag skrev så är fjädrarna(switcharna) väldigt sega.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Amisick:

Knapparna är det inget fel på, dock som jag skrev så är fjädrarna(switcharna) väldigt sega.

Om du inte vill löda loss de switchar som är sega så kan du alltid ta något medel som löser upp "klegget", trycka ner switchen, i med medlet (tänker inte rekommendera något specifikt då jag inte kommer ihåg vad som är skadligt mot plast/metall) och sedan mata på switchen så mycket du kan. Sedan kan du ju låta det stå ett tag, köra rent allt med vatten som du gjorde första gången men även se till att få in vatten i switchen genom att trycka ner den fram och tillbaka samtidigt som du har vatten i den.

Sedan låter du det ligga och torka länge, du borde märka efter någon dag om switcharna fungerar som de ska igen eller inte.

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan köpa en sådan här liten smidig sak som Jay använder? http://www.youtube.com/watch?v=Ps5DEeSBl5s&feature=c4-overvie... Just den där CM-versionen finns bara i USA och Kanada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik Stjärna:

Någon som vet var man kan köpa en sådan här liten smidig sak som Jay använder? http://www.youtube.com/watch?v=Ps5DEeSBl5s&feature=c4-overvie... Just den där CM-versionen finns bara i USA och Kanada.

Du menar brädan med olika brytare bredvid varandra? Typ som den här?

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Du menar brädan med olika brytare bredvid varandra? Typ som den här?

Exakt! Tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag personligen hade ingen aning om mekaniska tangentbord förens för drygt ett år sedan. Jag har själv alltid använt mig av så kallade "laptop" tangentbord med sax switchar. Då jag slet ut varenda tangentbord på under ett år så började jag forska lite mer om tangentbord och hållbarhet. Hittade såkallade mekaniska tangentbord och valde att köpa mig ett med cherry MX black för att testa.
Kort och gott, jag älskade känslan i mekaniska tangentbord och hur alla knappar har samma motstånd oavsett hur mycket jag använt tangentbordet.

Väldigt bra och givande guide. Jag personligen använder också mitt första mekaniska, som inhandlades för 4 månader sen, ett Qpad Mk85. Trodde mest det var en gimmick, det gamla vanliga "toppmodellerna är inte alltid bäst, men däremot de enda alternativen"-tjatet bland entusiaster, innan jag insåg hur lite jag visste om tangentbord. Dock vet jag inte om jag kan känna någon nämnvärd skillnad mot att skriva på ett rubberdome, t.ex. på stadsbiblioteket, på laptops eller hos bekanta.

För att komma till saken, hur f-n lyckas du slita ut ett tangentbord på ett enda år? Hur lyckas någon med det? Förut spelade jag extremt mycket, och då menar jag uppemot 8-16h/dygn, när jag hade alldeles för mycket fritid under ett par lediga år från gymnasiet. Hade då ett Saitek Eclipse II som hängde med i totalt nästan 4 år. Jag har personligen aldrig lyckats "döda" ett tangentbord, förutom i de fall då tangenterna fått vätska över sig, medan vart och varannat mekaniskt tangentbordsfan påstår sig haft problem med rubberdome. Dessa problem tycks ha vuxit sig ännu större nu när mekaniska tangentbord hittat ut på marknaden igen.

Till frågan, hur lång livslängd kan ett rubberdome-tangentbord ungefärligt beräknas ha? Har jag bara haft tur med mina?

Visa signatur

63 datorer, 20 Tv-spel, Inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Q4Rspwn:

Väldigt bra och givande guide. Jag personligen använder också mitt första mekaniska, som inhandlades för 4 månader sen, ett Qpad Mk85. Trodde mest det var en gimmick, det gamla vanliga "toppmodellerna är inte alltid bäst, men däremot de enda alternativen"-tjatet bland entusiaster, innan jag insåg hur lite jag visste om tangentbord. Dock vet jag inte om jag kan känna någon nämnvärd skillnad mot att skriva på ett rubberdome, t.ex. på stadsbiblioteket, på laptops eller hos bekanta.

Tack!

Skrivet av Q4Rspwn:

För att komma till saken, hur f-n lyckas du slita ut ett tangentbord på ett enda år? Hur lyckas någon med det? Förut spelade jag extremt mycket, och då menar jag uppemot 8-16h/dygn, när jag hade alldeles för mycket fritid under ett par lediga år från gymnasiet. Hade då ett Saitek Eclipse II som hängde med i totalt nästan 4 år. Jag har personligen aldrig lyckats "döda" ett tangentbord, förutom i de fall då tangenterna fått vätska över sig, medan vart och varannat mekaniskt tangentbordsfan påstår sig haft problem med rubberdome. Dessa problem tycks ha vuxit sig ännu större nu när mekaniska tangentbord hittat ut på marknaden igen.

Till frågan, hur lång livslängd kan ett rubberdome-tangentbord ungefärligt beräknas ha? Har jag bara haft tur med mina?

Slita ut är inte att det går sönder, det är at det blir slitet och vissa tangenter inte har samma motstånd som de andra längre. Detta är inte alls svårt att lyckas med. Och man blir mer bortskämd när man har suttit med ett mekaniskt tangentbord, så då blir det bara ännu värre om man går tillbaka till ett rubberdome.
Testa känn på ditt Saitek tangentbord så kommer du nog känna hur gummit i vissa tangenter är helt utslitet jämfört med de andra som inte används så mycket.

Permalänk
Medlem

Finns det någon tangentbordssajt som säljer tangentbord med lite ovanligare brytare? Har testat alla "mainstream" och skulle vilja ha ett med MX Dark Grey (som svarta fast tyngre). Går det ens att köpa?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Stealthbomb:

Finns det någon tangentbordssajt som säljer tangentbord med lite ovanligare brytare? Har testat alla "mainstream" och skulle vilja ha ett med MX Dark Grey (som svarta fast tyngre). Går det ens att köpa?

Det är ingenting som går att köpa vad jag vet.
Mindre mainstream som finns att köpa är väl isf en bräda med greens eller en bräda med clears. Båda är ju lite tyngre varianter som du verkar vara ute efter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stealthbomb:

http://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_detai...

Permalänk
Medlem

Äntligen, i en gammal och glömd lager på jobbet hittade jag det jag var ute efter länge.

15 år gammal, ny och öppnad, med alps black switchar

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Vet någon var man kan få tag på ett nordiskt Ducky Shine 2/3 TKL med blå brytare, eller till och med bruna? Överlag känns det som att man får ett klart begränsat utbud av tangentbord om man vill ha blå brytare. Folk som spelar föredrar kanske röda, men som programmerare vill jag ha blå.

Det är till och med så pass illa att jag har börjat kika på amerikanska tangentbord, men då saknar jag tangenten för < och >.

Jag köpte för en vecka sedan CM Quickfire TK med blå brytare, men där vill inte den numeriska delen fungera om man har Mac, och då kan jag lika väl välja ett tangentbord som har vanliga piltangenter istället för den numeriska delen. Då spar jag dessutom in någon centimeter på bredden.

Finns inte Ducky Shine TKL att få tag på här så överväger jag att skaffa Ducky G2Pro TKL eller ett motsvarande Filco istället, vet någon vilket av dessa som är kompaktast och har lägst profil, även om det bara skiljer sig på ett par millimeter? Jag är van vid ett vanligt Apple Wireless, som är väldigt kompakt, och det trivs jag fint med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeleni:

Äntligen, i en gammal och glömd lager på jobbet hittade jag det jag var ute efter länge.

15 år gammal, ny och öppnad, med alps black switchar

http://bildr.no/thumb/QWFnZzhC.jpeg

Såg riktig fräsch ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerderer:

Vet någon var man kan få tag på ett nordiskt Ducky Shine 2/3 TKL med blå brytare, eller till och med bruna? Överlag känns det som att man får ett klart begränsat utbud av tangentbord om man vill ha blå brytare. Folk som spelar föredrar kanske röda, men som programmerare vill jag ha blå.

Det är till och med så pass illa att jag har börjat kika på amerikanska tangentbord, men då saknar jag tangenten för < och >.

Jag köpte för en vecka sedan CM Quickfire TK med blå brytare, men där vill inte den numeriska delen fungera om man har Mac, och då kan jag lika väl välja ett tangentbord som har vanliga piltangenter istället för den numeriska delen. Då spar jag dessutom in någon centimeter på bredden.

Finns inte Ducky Shine TKL att få tag på här så överväger jag att skaffa Ducky G2Pro TKL eller ett motsvarande Filco istället, vet någon vilket av dessa som är kompaktast och har lägst profil, även om det bara skiljer sig på ett par millimeter? Jag är van vid ett vanligt Apple Wireless, som är väldigt kompakt, och det trivs jag fint med.

Det verkar som att teraset snart får in Shine 3 TKL.

Citat:

The following TKL models will be available in late November.

Ducky Shine3 tenkeyless MX brown with white led
Ducky Shine3 tenkeyless MX brown with green led
Ducky Shine3 tenkeyless MX brown with orange led
Ducky Shine3 tenkeyless MX black with white led
Ducky Shine3 tenkeyless MX blue with white led
Ducky Shine3 tenkeyless MX blue with purple led
Ducky Shine3 tenkeyless MX red with blue led
Ducky Shine3 tenkeyless MX red with red led
Ducky Shine3 tenkeyless MX red with white led

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem

Ducky Shine 3 TKL finns ju att förboka på ex Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Det verkar som att teraset snart får in Shine 3 TKL.

Tack, jag får hålla ögonen på den sidan. Synd bara med en sådan dyr frakt.

Skrivet av JimmieSan:

Ducky Shine 3 TKL finns ju att förboka på ex Inet.

Japp, men bara med röda brytare. Jag mailade dem, och de har inga planer på att ta in med blå eller bruna brytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerderer:

Tack, jag får hålla ögonen på den sidan. Synd bara med en sådan dyr frakt..

Å andra sidan kostar själva tangentborden något mindre än hos Inet, så det jämnar delvis ut sig. Shine 3 är till exempel någon femtiolapp billigare hos Teraset med nuvarande euro-kurs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett litet problem. Mitt moderkort är Sabertooth p67 och den har en delad PS2 port. TB ljuser upp alla 3 lampor en kort kort stund när jag kopplar till, sen dör igen. Om jag kopplar TB på en vanlig ps2, t.eks på min laptop docka, fungerar det ok.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad f'n som är speciellt med denna?
http://www.inet.se/produkt/6606610/ducky-nordic-the-exoskull-...
Handgjord i platinum polerat av bill gates?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av zeleni:

Har ett litet problem. Mitt moderkort är Sabertooth p67 och den har en delad PS2 port. TB ljuser upp alla 3 lampor en kort kort stund när jag kopplar till, sen dör igen. Om jag kopplar TB på en vanlig ps2, t.eks på min laptop docka, fungerar det ok.

Ditt moderkort har en nerbantad PS2 port som inte klarar av att leverera tillräckligt med ström. Och detta för att moderkortstillverkare nuförtiden tror att folk använder billiga skit rubberdomes i sina PS2 portar istället för tangentbord som Model M.

Har själv detta problem med mitt Model M, det fungerar på vissa moderkort med inte på andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Tips är att om möjligt helt skippa PS2 och enbart köra med USB. Har ditt TB inte USB så kan du skaffa en adapter om du inte vill köpa nytt TB.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Någon som vet vad f'n som är speciellt med denna?
http://www.inet.se/produkt/6606610/ducky-nordic-the-exoskull-...
Handgjord i platinum polerat av bill gates?

Det är en dödskalleknapp i metall med ögon som lyser, hur kan någon tycka att det är annat än awesome?

Jag misstänker att priset delvis handlar om kostnaden för tillverkningen (det är dyrt att göra detaljerade gjutformar), delvis om att det är ett samlarobjekt med en begränsad upplaga. Att samla på "novelty keycaps", som Click Clacks, är något av en grej inom det community som finns kring mekaniska tangentbord. Click Clacks går för runt 25 $ när man köper dem direkt från tillverkaren men stundtals för flera gånger det priset när människor budar på ovanliga exemplar i aktioner på till exempel GeekHack. Är väl ungefär lika märkligt eller rimligt som att betala stora pengar för samlarutgåvor av spel, för somliga är det en motiverad investering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Sambon kommer nog uppskatta att tangentbordet inte låter lika mycket, personligen tycker jag nog att den minskade färdvägen när man trycker på tangenterna är trevligast. Jag köpte o-ringarna på ebay ( http://www.ebay.co.uk/itm/100Pcs-Rubber-O-Ring-Section-1-5mm-... ).

Edit: Lite surt att det är 104 tangenter på tangentbordet

Tack för tipset, gjorde enorm skillnad faktiskt och det blev bra mycket tystare också.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClowneN:

Tack för tipset, gjorde enorm skillnad faktiskt och det blev bra mycket tystare också.

Trevligt att det uppskattades Köpte du likadana o-ringar som mig från ebay?