[Rykte]Försläppta PS4or Brickade inom timmar / DOA

Permalänk

[Rykte]Försläppta PS4or Brickade inom timmar / DOA

Permalänk
Medlem

Enligt uppgifter värkar det finna två problem.

#1 En drös som fått korrupta eller helt defektia HD's, ( samt en Idiot på reddit som gillar att dra ut HD'n mitt under system installation ) Dock många har löst det genom att ta ut HD'n starta upp konsolen dvs tvinga in den att starta boot loadern, skruva in hd'b igen starta upp och denna gång st artar den boot loadern igen och installera om FW ( från USB )

Det större mer oroväckande problemet värkar dock vara HDMI porten

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Det är så det är med elektronik. Felmarginalen är väl 3%.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SiRai:

Det är så det är med elektronik. Felmarginalen är väl 3%.

Nej, inte ens i närheten. Man brukar sikta på en felaktig komponent på 1000 då det är så små marginaler man jobbar med. Däremot kan ju saker gå sönder längre fram i tiden, men inte vid release.

Permalänk
Medlem

Förr var konkurrens att släppa bäst produkt till bäst pris. Idag är konkurrens att släppa sin produkt så tidigt som möjligt.

Tekniskt sett använder alla (speciellt spel) Minecraft modellen idag: att man släpper ett ofärdigt spel och patchar det med tiden. Men man gör det inofficiellt så man slipper ta mindre betalt i början.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Förr var konkurrens att släppa bäst produkt till bäst pris. Idag är konkurrens att släppa sin produkt så tidigt som möjligt.

Tekniskt sett använder alla (speciellt spel) Minecraft modellen idag: att man släpper ett ofärdigt spel och patchar det med tiden. Men man gör det inofficiellt så man slipper ta mindre betalt i början.

Problemet är att man får sällan tid att slutföra ngt utan det ska bara vara klart vid en viss tidpunkt. Då blir det också att man släpper med bristande kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Enligt uppgifter värkar det finna två problem.

#1 En drös som fått korrupta eller helt defektia HD's, ( samt en Idiot på reddit som gillar att dra ut HD'n mitt under system installation ) Dock många har löst det genom att ta ut HD'n starta upp konsolen dvs tvinga in den att starta boot loadern, skruva in hd'b igen starta upp och denna gång st artar den boot loadern igen och installera om FW ( från USB )

Det större mer oroväckande problemet värkar dock vara HDMI porten

Link pls

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Inte särskilt oroad. Förhandsbokat min hos Webhallen. Vid trasig hårdvara förutsätter jag att de byter ut konsolen - no questions asked.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av MugiMugi:

( samt en Idiot på reddit som gillar att dra ut HD'n mitt under system installation )

Skrivet av BrutalSwede:

Oh yes, en länk behöver vi verkligen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Nej, inte ens i närheten. Man brukar sikta på en felaktig komponent på 1000 då det är så små marginaler man jobbar med. Däremot kan ju saker gå sönder längre fram i tiden, men inte vid release.

.999 (chans att en komponent inte är felaktig) ^ 30 (tänkbart antal komponenter i en färdig elektronikprodukt) = 0.97 => Chansen att ingen av de 30 komponenterna är felaktig = 3 %.

Ju fler antal komponenter i en elektronikprodukt destu större problem om du tillåter så dålig kvalitet som att en på 1000 av de ingående komponenterna får vara felaktig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:

.999 (chans att en komponent inte är felaktig) ^ 30 (tänkbart antal komponenter i en färdig elektronikprodukt) = 0.97 => Chansen att ingen av de 30 komponenterna är felaktig = 3 %.

Ju fler antal komponenter i en elektronikprodukt destu större problem om du tillåter så dålig kvalitet som att en på 1000 av de ingående komponenterna får vara felaktig.

Nä, inte så. Jag pratar slutprodukter, inte enstaka transistorer, kylflänsar, grafikkort eller minnesmoduler. De testar givetvis produkterna de släpper ut på marknaden. Om 3 på 100 är trasiga så skulle de se över sitt produktionsband. Däremot så kommer de inte testa alla, men ta stickprov alternativt testa fler efter ändringar i processen för att veta om vissa ändringar påverkar hur många enheter som är trasiga på något vis. 3% trasiga på en hel produktserie är inte ens i närheten av tänkbart i verkligheten, ingen har råd med det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viceroy:

Inte särskilt oroad. Förhandsbokat min hos Webhallen. Vid trasig hårdvara förutsätter jag att de byter ut konsolen - no questions asked.

Ingen fara, givetvis kommer ingenting att vara i närheten av slutsålt. Det blir lätt att få tag på en ny konsoll på releasedagen

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon81912:

Ingen fara, givetvis kommer ingenting att vara i närheten av slutsålt. Det blir lätt att få tag på en ny konsoll på releasedagen

Eller skräckscenariot, all ex som skickats till webhallen återkallas pga hårdvarufel

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Oh yes, en länk behöver vi verkligen

Skrivet av BrutalSwede:

Skulle skriva Twitch iställe för Reddit men aja.

http://www.twitch.tv/hi11zones/profile/pastBroadcasts

I alla fall diskusion om det på reddit: http://www.reddit.com/r/PS4/comments/1ql51v/how_to_fix_the_ev...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Ingen fara, givetvis kommer ingenting att vara i närheten av slutsålt. Det blir lätt att få tag på en ny konsoll på releasedagen

Det är jag väl så medveten om, men det är knappast så att jag avlider om jag inte får spela.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av MugiMugi:

Skulle skriva Twitch iställe för Reddit men aja.

http://www.twitch.tv/hi11zones/profile/pastBroadcasts

I alla fall diskusion om det på reddit: http://www.reddit.com/r/PS4/comments/1ql51v/how_to_fix_the_ev...

hehe, kul läsning

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Oh yes, en länk behöver vi verkligen

Skrivet av BrutalSwede:

http://www.ign.com/articles/2013/11/14/broken-playstation-4-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Skulle skriva Twitch iställe för Reddit men aja.

http://www.twitch.tv/hi11zones/profile/pastBroadcasts

I alla fall diskusion om det på reddit: http://www.reddit.com/r/PS4/comments/1ql51v/how_to_fix_the_ev...

Vilken av dem?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viceroy:

Det är jag väl så medveten om, men det är knappast så att jag avlider om jag inte får spela.

Haha, man vet aldrig ^.¨

Permalänk
Medlem

Samt HDMI problemen värkar vara problem med dåliga pins.... åt minstonde för Kotaku's fall vilket de också kunde fixa själv.

http://kotaku.com/good-news-about-our-once-broken-ps4-1464813...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Det finns fler inlägg på Sonys Playstationsida på facebook om olika typer av problem, bl.a. är det flera som drabbats av att konsolen stänger av sig själv. Jag kommer nog avvakta med att köpa konsolen till efter årsskiftet.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sä här är det med alla prylar. En viss felprocent får man räkna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Det är så det är med elektronik. Felmarginalen är väl 3%.

3% felmarginal är en VÄLDIGT hög siffra! Runt 1% är nog vad de flesta "bättre" komponenter ligger runt, eller under.

Permalänk
Medlem

Befinner mig i USA för tillfället och köpte därför maskinen igår på Target. Jag har inga problem med konsolen änsålänge, Hdmi porten funkar som den ska.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

3% felmarginal är en VÄLDIGT hög siffra! Runt 1% är nog vad de flesta "bättre" komponenter ligger runt, eller under.

allt under 3% på hemelektronik är väldigt bra
PS4 är inte en komponent, den består av tusentals komponenter

Permalänk
Medlem

Xbpx 360 hade en failurerate på 50%. Just saying. Ska bli intressant att se om One håller bättre denna gången.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

verkar vara många

men jag kunde också betygsätta och skriva en recension trots att jag inte köpt en PS4 där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

verkar vara många

men jag kunde också betygsätta och skriva en recension trots att jag inte köpt en PS4 där...

De flesta har dock confirmed buyer from amazon där så du kan lätt se ifall de verkligen har köpt prylen eller inte.

Det är också värt att nämna att det är oftast bara de som klagar + fanboys som faktiskt kommer bry sig om att skriva betygen, alla andra som är nöjda har annat för sig, bland annat att spela.

Så hur många som faktiskt är defekta är svårt att säga, enligt Sony 0,4% men vem vet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.