Black Week-stream med Webhallen!

Ssd är överskattat!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BoneDude:

Har en konstant uppdaterad ISO-fil av mitt operativsystem med dom senaste uppdateringar. Som sagt tidigare så är det inte mycket jag behöver installera gällande program osv. Inga problem.

Hur uppdaterar du den?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Klappa:

Vad hittar du skriptar eller gör du de själv?

Via jobbet och fritid med konsulter.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Diablo III t.ex har en tendens att lagga och frysa ett tag när man först loggar in på sin karaktär eller hoppar till nya banor. Detta undviks relativt enkelt -> SSD.
Nu spelar vi inte hardcore men jag och en kompis körde ibland, och han dog 90% av gångerna då vi teleporterade ut från staden då hans dator med en mekanisk disk behövde ladda i 5-6s. Kan tänka mig att det känns riktigt djävligt on det händer på en hc karaktär med åtskilliga timmar nedlagda på.

Diablo kör man på RamDisk, allt annat vore ju tokigt. Går man in i en dörr/portal så instantteleportar man till andra sidan oavsett om det är en unexplorad map eller nytt chapter, det känns i princip som att gubben står på andra sidan innan man tryckt på knappfan...

Permalänk
Medlem

I en laptop är en SSD fantastisk. Speciellt om man bara skickar ner den i "pausläge". Då startar den skitsnabbt jämfört med en HDD.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Jag märkte inte heller någon större skillnad när jag skaffade SSD. Jag kan mäta skillnaden, men om nåt laddar på 1/10 sekund istället för 1 sekund - big deal. Det var inte WOW som när jag fick min första dualcore.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Hur håller du den uppdaterad hela tiden? Får du inte lägga ner jobb på det hela tiden?

Sant! Har dock ingen erfarenhet av denna funktion, så vågade inte uttala mig om denna.

Skrivet av Klappa:

Hur uppdaterar du den?

Använder mig utav en egengjord och anpassad variant av det här: http://forums.mydigitallife.info/threads/47875-Windows-Integr...

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har läst en bok och den var dålig. Alla böcker är dåliga, läs aldrig böcker!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag märkte inte heller någon större skillnad när jag skaffade SSD. Jag kan mäta skillnaden, men om nåt laddar på 1/10 sekund istället för 1 sekund - big deal. Det var inte WOW som när jag fick min första dualcore.

Säg att du ska öppna ett program som Photoshop.. På en mekanisk hårddisk tar det upp mot 20sek, på en SSD 2sek..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Du har fått ner laddtiden med 90%, imponerande !

Betalade ca 1500:- för min SSD när jag byggde datorn och den är värd varje krona.
Satte in en SSD till en kompis häromveckan och fick dagen efter ett sms:
"-Det är ren njutning att starta om datorn".

Permalänk
Medlem

Visst är SSD överskattat. Orsaken till överskattningen är Windows dåliga minneshantering (utnuyttjar i inte RAM till fullo). I Linux är skillnaden inte stkillnaden mellan HDD och SSD så stor om man har gott om RAM, eftersom hela programmet läses in i RAM om det finns plats och skrivningar mellanlagras i RAM..

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Säg att du ska öppna ett program som Photoshop.. På en mekanisk hårddisk tar det upp mot 20sek, på en SSD 2sek..

Jag undrar om det tar 20 sekunder att starta Photoshop ens över nätverket. Och vill du snabba upp Photoshop är nog det bästa man kan göra att ha mycket minne.

Sen finns det faktiskt en nackdel med SSD också: datorn blir instabilare. Jag har två datorer med olika 256MB SSD, och bägge råkar ut för bluescreens sisådär en gång i månaden. Slumpmässigt, det bara händer, antagligen buggar i BIOS eller firmware. Inget stort problem, men SSD är inte en lika mogen teknologi som mekaniska diskar.

Skrivet av LÖVTRÄ:

Du har fått ner laddtiden med 90%, imponerande !

Visst är SSD:n snabbare, jag har satt SSD i bägge mina maskiner av en anledning, men åtminstone för mig är det inte "jag mötte jesus".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det tar 20 sekunder att starta Photoshop ens över nätverket. Och vill du snabba upp Photoshop är nog det bästa man kan göra att ha mycket minne.

Så du menar att Photoshop startar snabbare med mer minne..? Att det när man jobbar i PS är bra med mycket minne är inget snack.
Det tog iaf så lång tid för mig innan jag bytte till SSD, vilket iofs är några år sedan. Nya PS kanske är snabbare, har inte testat på mekanisk...

Sen finns det faktiskt en nackdel med SSD också: datorn blir instabilare. Jag har två datorer med olika 256MB SSD, och bägge råkar ut för bluescreens sisådär en gång i månaden. Slumpmässigt, det bara händer, antagligen buggar i BIOS eller firmware. Inget stort problem, men SSD är inte en lika mogen teknologi som mekaniska diskar.

Vad har du för SSD:er då? Vissa är ju mer kända än andra för att få skumma fel.. Köper man en bra SSD lär man sällan råka ut för sådant.

Visst är SSD:n snabbare, jag har satt SSD i bägge mina maskiner av en anledning, men åtminstone för mig är det inte "jag mötte jesus".

Om det märks av mycket beror så klart på hur ens individuella användning av datorn ser ut. Men rent generellt så bara i Windows märker man av en ganska kraftig "boost" i hur snabbt allting går.. det bara flyter.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Så du menar att Photoshop startar snabbare med mer minne..?

Njaoao lite snabbare går det nog, men jag menade att det går snabbare vid själva användningen.

Citat:

Vad har du för SSD:er då? Vissa är ju mer kända än andra för att få skumma fel.. Köper man en bra SSD lär man sällan råka ut för sådant.

En Intel 530 och en Samsung 830.

Visa signatur

Permalänk

Självklart köper man inte SSD bara för uppstart och word

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Köpte en samsung 840 pro 256Gb och visst datorn blev rappare. Startar kanske 10 sekunder snabbare och Word öppnas lite fortare. Men är det värt 1900kr? Nej verkligen inte. Monterade ur den i kväll och skickar tillbaka den. Alla säger att ssd är det bästa du kan köpa, men nä. Klarar mig utan, och min dator är ganska snabb som den är. Ssd är bortkastade pengar om man har en ganska modern dator vill säga. Lägger hellre pengarna på grafikkort. Synpunkter?

Tjänar du in en timma i veckan på kortare laddningstider så blir det 52 timmar om året som du hade kunnat lägga på jobb istället. Eller om man är företagare med någorlunda kompetens så hade man kunnat jobba dom 52 timmarna istället för att lägga 1000kr/h (lön+sociala avgifter mm) som då blir 52 000kr.

Doc så tycker jag att SSD är lite överskattat då det finns RAM-disk, finns nackdelar med att ha ting installerade på RAM också, inte säkert att man vinner tillbaka den tiden, beror helt på hur mycket man spelar och vilka spel man spelar.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

Att ha Windows disken på 2st 1tb Western Digital diskar i RAID 0 kändes nog snabbt för mig! Och jag trodde inte på att en SSD kunde göra någon för stor skillnad i jämförelse.

Men helt ärligt när jag bytt Windows diskarna till en SSD så tyckte jag start tiden var den största skillnaden och det märktes direkt!

Men sen rent program och spelmässigt har jag inte haft en lika stor "wow" känsla utöver det hela. Vist det känns snabbare och jag märker när något är på SSD'n men det är inte lika snabbt som vissa får det att verka.

Något jag gillar mest med en SSD är accesstiden du slipper sitta och vänta på att disken ska spinna upp när du har varit från datorn under en längre tid och det är något jag uppskattat mest av allt!!

Jag är nöjd med mitt SSD köp och jag ångrar det verkligen inte men att det var så stort lyft som många sagt kan jag inte påstå, och var valet mellan ett grafikkort, processor eller SSD hade de första två valen gått före i mitt eget tycke!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk

Nej men däremot grafikkort är överhypat, då väldigt få applikationer utnyttjar externa grafikkort och dessa applikationer kunde man ofta likaväl ha kört på en spelkonsol.

Däremot gör en ssd hårddisk datorn generellt mycket snabbare i det mesta, nu har dock alla inte behov av någon snabb dator, men många har behovet.
Men visst om man bara använder notepad, inbyggda calculatorn och liknande så känner man inte av prestandaökningen med ssd när programmet är igång, går man dock upp ett steg och ger sig på excel och liknande, så gör ssd en stor skillnad när man ska bearbeta mycket data.

T.ex. så tar en bearbetning av data i en excelapp som jag har gjort ca 5min på min dator i signaturen, utan ssd så hade samma tagit minst 5 gånger så lång tid. Och vänta 25minuter på excel är för mig för lång tid.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Jag tycker starttiden på windows var då skitsamma då min alltid står i vilo och startas om en gång i månaden eller så och i spel vist det gör till men känns med lite obefogat men därimot så får datorn snabbare respons vilket är trevligt men då en hybrid på 2tb och 120gb ssd ligger i ganska lika i pris så skulle jag välja hybrid ...vist är lite slöare men har så mycket mer plats

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

En defragmenterad hårddisk i 7200 rpm kan jag definitivt leva med, men jag tippar att när 3d-nand/v-nand SSDs kommer så köper jag mig en 128 GB.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

Personligen har jag märkt stor skillnad i prestanda sedan jag skaffade min första SSD för ca fyra år sedan. Min dator är galet snabb helt enkelt.

Med det sagt skall jag tillägga att man märker störst skillnad på laptops. 2.5" diskar är slöare och de blir fortare slitna och ännu slöare. (min erfarenhet som IT-onsite tekniker). Att installera en SSD på en laptop är som att köpa en ny laptop.

Har du en snabb och pigg 3.5" disk och inte bryr dig om du spar tio sekunder där, fem sekunder där etc så absolut, skicka tillbaka den.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

T.ex. så tar en bearbetning av data i en excelapp som jag har gjort ca 5min på min dator i signaturen, utan ssd så hade samma tagit minst 5 gånger så lång tid. Och vänta 25minuter på excel är för mig för lång tid.

Det är bara laddtider som blir kortare, inte beräkningstider. 20 minuter laddtid bara för att läsa in data skulle betyda att antingen har du många hundra gigabyte data, eller så har du fått slut på RAM och datorn swappar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är bara laddtider som blir kortare, inte beräkningstider. 20 minuter laddtid bara för att läsa in data skulle betyda att antingen har du många hundra gigabyte data, eller så har du fått slut på RAM och datorn swappar.

...eller att det är många olika filer som data läses/bearbetas ifrån, och att excel inte är så jätteeffektiv på mekanisk disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Vad hittar du skriptar eller gör du de själv?

kolla min sign har gjort en guide för det

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Tider som data läses skrivs till ssd blir snabbare och det behöver inte vara några 100GB, snarare är det lite data som inläses då och då och skrivs till olika ställen i olika filer. Visst går det optimera mer som att läsa in all data till ram först, vilket inte är det enklaste i excel.

Skrivet av henkiii:

...eller att det är många olika filer som data läses/bearbetas ifrån, och att excel inte är så jätteeffektiv på mekanisk disk.

Exakt. Orsak till excel är att utvecklingstiden för vissa saker är superkort, man får dessutom ett extremt gränssnitt som tar väldigt lång tid att skapa och man enkelt kan använda excels inbyggda verktyg.
Annars föredrar jag såklart powershellscript, men har man 0h skattad på att ta fram ett verktyg för att bearbeta data, så blir det som det den snabbaste möjliga lösningen.

Nå som sagt, gör man lite större saker i vanliga program så börjar "mekanisk hårddisk" snart att slöa ner processen.

Så mitt råd till de som har datorkraft i överflöd, sätt igång och använd datorn till något vettigt och lär er att behärska kraften.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Diablo kör man på RamDisk, allt annat vore ju tokigt. Går man in i en dörr/portal så instantteleportar man till andra sidan oavsett om det är en unexplorad map eller nytt chapter, det känns i princip som att gubben står på andra sidan innan man tryckt på knappfan...

Kan ju inte vara någons större skillnad med ramdisk mot ssd?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Är det skillnad mellan HDD och SSD lär det ju vara skillnad mellan SSD och Ramdisk också.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Självklart märker man inte så stor skillnad mellan vanlig HD och SSD om man kör Win8, som har snabbstart som går förbi det mesta krävande startsakerna, men om man spelar online eller kör ett program som kräver behandling av större filer så är SSD guld värd. När jag spelade GW2 laddade jag kartorna på 3-5 sekunder, LA kunde ta 10 sekunder när den var proppfull, medan andra som jag spelade med körde med vanlig HD kunde ha laddtider på 30s-60s per karta. Kunde tom reboota datorn(Windows 7) och logga in i spelet och kom in på en karta fortare än vad det tog för dem att komma in i på samma karta.

Video/bildredigering av raw format är inte ens att tänka på om man inte har en ssd, arbetsfilerna växer fruktansvärt fort.

Men om man bara surfar och använder word så kommer man inte märka någon skillnad, men det vet man väl när man köper en ssd. Men om man ska spela något spel som är mera avancerat än att din smartphone skulle klara av det så är nog en SSD en av de bättre investeringarna.

Permalänk
Inaktiv

Ni som inte märker skillnad har antingen en trasig/dålig disk eller så har ni gjort fel vid installation. Som att inte se skillnad på 640*480 vs 1024*768 eller liknande jämförelse.

Uppstart, laddningstider, surfning, allt går så mycket snabbare än med en gammal hdd.
Själv upplever jag skillnaden flera ggr varje dag, så förstår inte hur vissa kan missa prestandaökningen helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Om man säger så här...

SSD = ~500MB/s

Vanligt 1600MHz DDR3 RAM = 12800MB/s

Skillnaden är ganska liten...

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon4992:

Ni som inte märker skillnad har antingen en trasig/dålig disk eller så har ni gjort fel vid installation. Som att inte se skillnad på 640*480 vs 1024*768 eller liknande jämförelse.

Uppstart, laddningstider, surfning, allt går så mycket snabbare än med en gammal hdd.
Själv upplever jag skillnaden flera ggr varje dag, så förstår inte hur vissa kan missa prestandaökningen helt och hållet.

Jag jämför mot ram eftersom allt jag använder ligger i ram och då märks verkligen inte ssdn särskilt mycket annat än vid omstarter, därför har jag plockat ut den ur den stationära datorn, däremot är det en trevlig sak i gamla laptopar för där gör ssd skillnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.