Webbutvecklare - utbildning HJÄLP!

Permalänk

Webbutvecklare - utbildning HJÄLP!

Jag funderar på att läsa till webbutvecklare.
Dels för att jag tycker om att arbeta med datorer, problemlösare, lättlärd och att arbetsmarknaden ser ljus ut.

Men eftersom jag inte har så stor erfarenhet av det så vet jag tyvärr inte vad allt betyder! Så blir lite lost in space när jag läser om utbildningarna.

Är inne på webbutvecklare på plushögskolan i Malmö. Men vet inte om det är en tillräcklig utbildning.
Upptäckte även utbildningen php-utvecklare.
Sett många jobbannonser som söker webbutvecklare som ska kunna php?

Någon som kan hjälpa en förvirrad tjej?

Permalänk
Medlem

antar att webutveckling är ett generellt ord? och att du bör kunna lite allt möjligt runtomkring, html, css, php, sql, java osv

html, javascript osv körs på klientsidan
php används ofta inbäddad i html kod, och är ett serversida baserat språk

Permalänk
Medlem

Generellt så är YH-utbildningar lägre värderade än högskoleutbildningar. Är det goda tider (som nu) spelar det ingen större roll, men det kommer att vara lite svårare att få ett "bra" jobb direkt. När du väl jobbat några år är det däremot erfarenheten som spelar störst roll.

Uppfattningen jag fått av dom som gått en YH att det är lätt att gå igenom utbildningen, men vill man bli en bra utvecklare gäller det att engagera sig lite extra. Så tänk på det när du läser den, och försök hänga med dom klasskamrater som tar utbildningen seriöst

Om just plushögskolan kan jag inte säga något specifikt däremot, mer än att innehållet i webbutvecklings-utbildningen ser vettigt ut.

Permalänk

Ja om jag ska gå utbildningen så kommer jag engagera mig till 1000%
Känner att det är rätt väg för mig att gå. Vill bara vara säker på att den utbildningen jag väljer kommer att vara MINST tillräcklig!
Vill ju gärna få jobb efteråt..

Permalänk
Medlem

Tycker du ska satsa på C# och ASP.NET.
Läste det själv i 2 år på Nackademin, har nu jobbat som systemutvecklare i 4 år.
Det är för tillfället högre efterfrågan än utbud på "oss".

Men, det är som folk skriver, att bara klara utbildningen är inte tillräckligt, du kommer behöva sitta kvällar/nätter och köra egna små projekt.