Steelseries Siberia Elite

Permalänk

Jag slutade läsa vi "externt ljudkort". Varför kan inte någon släppa ett par riktiga hörlurar för gaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Dåligt, jag förväntade mig mer från dessa. Att de är obekväma vid längre användning gör att dessa går bort redan där. Ljud är viktigt, men komfort är viktigare.

Men nu får man tar i tanke att alla personer inte har samma huvudstorlek. Vissa har stora öron medans andra har små och sedan har vi oss som behöver glasögon.

Vad som inte är bekvämt för personen som testade dessa, kan vara bekvämare för en annan person. Så det bästa är ju att prova i butik och inte direkt säga, "Person X säger att dessa är obekväma att använda en längre tid, så då får dem fan gå bort på en gång".
------------------------------

Vore roligt om Sweclockers lägger till några extra info rutor angående testpersonerna.
Har dem glasögon, större öron etc så kan vi läsare få en bättre överblick hur dessa skulle passa oss själva. Visst det blir lite mer jobbigt om man ska mäta bredden på huvudet och sånt skit. Men jag, och säkert andra skulle uppskatta detta.
(imo så är nog huvudets bred samt om testpersonen har glasögon det viktigaste att ta upp vid tester av headsets)

Vore roligt om man skulle få svar från The Crew @ Swec om deras åsikter om denna idé

Permalänk
Avstängd

Det som talade för Siberia v2 var just priset och vad du fick för det. I detta segment finns det absolut inga orsaker att inte införskaffa tex. ett headset från Sennheiser. Och denna recension fick mig absolut inte att ändra åsikt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Rent skräp, fula som stryk också.

Men... men den har ju programmerbara leds! Fatta vad brudar du får på det!!

Minns förra gången steelseries Siberia var med i ett test och vart totalsågade, alla jubla då. Alla jublar nu.
Länge leve hi-fi!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Turtle Beach PX5 för gaming - 2 år gamla
Turtle beach PX21 för musik - 5 år gamla

Nuff said!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av J7:

Men nu får man tar i tanke att alla personer inte har samma huvudstorlek. Vissa har stora öron medans andra har små och sedan har vi oss som behöver glasögon.

Vad som inte är bekvämt för personen som testade dessa, kan vara bekvämare för en annan person. Så det bästa är ju att prova i butik och inte direkt säga, "Person X säger att dessa är obekväma att använda en längre tid, så då får dem fan gå bort på en gång".

Det finns många hörlurar som är bekväma när man provar dem i butik men som är totalt värdelösa efter ett par timmar, antar att du inte rekommenderar att man ska spendera flera timmar i butiken med dem på huvudet?

Exempel på lurar som är bekväma under längre perioder är Sennheiser HD598, dessa kan jag ha på mig en hel dag utan obehag. Exempel på hörlurar som blev väldigt obekväma efter bara någon timme eller två är Steelseries Siberia V1.

Allt är inte individuellt, vissa hörlurar har helt enkelt högre komfort än andra oavsett användare, sen att vissa kanske har högre smärttröskel är en annan sak.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Wow det var väl oväntat.. istället för att testa sånt här skit så kan ni väl fokusera på faktiskt bra RIKTIGA lurar.
Alldeles för få idag som ens tänkt tanken på att dom kan få bra lurar och sedan köpa till mic.

Bytte upp mig från 3års användning av Siberia V2 till Samson SR850 + Modmic.

Har modmic blivit bättre eller? För sist jag köpte nya lurar (PC-360) så funderade jag på att köra med ett par lurar + modmic. Men fick då reda på att ljudkvalitén på modmicen var ungefär lika bra/lite sämre än den som satt på Sibera V2 så därför köpte jag den ej. Då vi alla vet nog hur bra mikrofonen som sitter på Sibera V2 är...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Snälla, prova AUDIO TECHNICA ATH-M50!

Jag måste hålla med om detta, hade varit synnerligen intressant att se en jämförelse med dessa.

Permalänk
Medlem

hjälp

Jag har ett par sennheiser 555. Men den har jag direkt inkopplad till datorns uttag bak i inbyggda ljudkortet. Jag tycker inte att jag hör folk bra på kartor som i cod modern warfare 2 som mina vänner säger sig göra.

Tänker skaffa ett asus externt ljudkort. Behöver jag en dac , vad nu det är och hörlursförstarkare? Visste inte om det innan jag såg er diskutera det. Har ni något tips på produkter så jag får bra ljud i dagens spel som bf4? Sorry för offtopic.

Permalänk

Jag som just tittade på dessa. Kul att en audiofil dock klassat dem som "meh".

Är de värda pengarna?

Om de inte är det, vad i 1500-2000kr klassen är värda pengarna?

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Många som totaldissar dessa alltså. Jag är nyfiken på bra och prisvärda alternativ med kanonljud samt komfort i samma prisklass, 1000-2000kr.
Kom gärna med tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

gaming lurar kommer jag ALDRIG köpa. det är mest bara ploy för den dumme som vill slösa bort pengar på skräp. Köp ett par riktiga musiklurar så kommer dom funka till spel o film oxå då den kan spela frekvenserna bra.

Sj kör man med AKG K242 HD och en lös bordsmic för nån hundring som har grymt ljud. billigare än dom recenserade lurarna och betydligt bättre ljud

Indeed. Vill man komma ännu billigare undan köper man Superlux HD681 från tyskland. Kostar löjliga 20euro och låter som om de kostade minst 5ggr mer.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Mycket bra att ljud testas, något som verkligen behövs i dessa dagar då de flesta tillverkarna bara skruvar dit lite leds och sätter till Gaming till namnet på vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Surround i lurar är bara skräp... Vidare kan du köpa valfria hörlurar och kombierna med http://www.modmic.com/ = win!

Sweet. Jag väntar på 4.0 release sen är det ett givet köp för mina 650's

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Sweet. Jag väntar på 4.0 release sen är det ett givet köp för mina 650's

Hehe, kör den kombon, 650 + modmic

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av J7:

Vore roligt om Sweclockers lägger till några extra info rutor angående testpersonerna.
Har dem glasögon, större öron etc så kan vi läsare få en bättre överblick hur dessa skulle passa oss själva. Visst det blir lite mer jobbigt om man ska mäta bredden på huvudet och sånt skit. Men jag, och säkert andra skulle uppskatta detta.
(imo så är nog huvudets bred samt om testpersonen har glasögon det viktigaste att ta upp vid tester av headsets)

Vore roligt om man skulle få svar från The Crew @ Swec om deras åsikter om denna idé

Passform och dylikt är väldigt personligt och subjektiv. Jag tror att huvudmått varken gör från eller till (vem har koll på sina egna, egentligen?). Det är därför vi ser till att personer som jobbar med ljud dagligen tar hand om dessa recensioner och gör professionella bedömningar baserat på den egna erfarenheten inom området.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Surround i lurar är bara skräp... Vidare kan du köpa valfria hörlurar och kombierna med http://www.modmic.com/ = win!

Mjo men det är ju som dom säger i recensionen. Man hör vart folk kommer ifrån bättre. Det ger ju en viss fördel i spel.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Vore gött om det fanns en recension av dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2023062

Eller varför inte alla trådlösa som finns!
Efter att ha använt ett par trådlösa vill jag inte gå tillbaka till trådat.

Permalänk

Riktigt trevligt med sådana här ljudrecensioner, vore dock ännu roligare om det var riktiga Hi-Fi-lurar som sattes på prov istället för "gaminglurar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Nope. SteelSeries får slåss om alla gamers i budgetsegmentet, de har ingen chans mot riktiga tillverkare som Sennheiser, AKG m.fl. Rekommenderar Sennheiser PC360 om du vill ha ett gaming headset som både är bättre och billigare än detta.

Instämmer till 100%. Jag skulle aldrig satsa på ett headset från ett företag som Steelseries inom det här prissegmentet när man kan få ett Sennheiser PC-360 billigare. Sen jag köpte mitt PC-360 för länge sen nu finns det inga konkurrenter. Definitivt det bästa headset jag nånsin testat. Bekvämt i timmar i stäck, suveränt ljud, suverän mic, smarta lösningar överallt (fäll upp mic:en = mic avstängd, volymreglage direkt på höger kåpa o s v) och en bra byggkvalitet.

Går dessa sönder köper jag ett nytt set omedelbart, underbara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av djuel:

Många som totaldissar dessa alltså. Jag är nyfiken på bra och prisvärda alternativ med kanonljud samt komfort i samma prisklass, 1000-2000kr.
Kom gärna med tips!

First of all, vänd bort blicken från gamingsegmentet (förutom möjligtvis Sennheiser PC360), och titta istället på mer seriösa ljudföretag såsom Sony, Sennheiser, Bose AKG, V-moda, Beyerdynamic osv..

Sen är alla ute efter lite olika ljud får man komma ihåg, V-moda är t.ex väldigt bassheavy, men eftersom jag är ett basshead så passade de mig bättre i smaken än Sennheisers, AKGs osv.. Dock så får du lite skarpare diskanter med t.ex Beyer och Bose, men offrar istället lite av basen..

Men som sagt: Steg 1, vänd bort blicken från gaminglurar! vill du ha riktiga grejer, köp från riktiga företag (givetvis inte Beats by dre)

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid:

Jag som just tittade på dessa. Kul att en audiofil dock klassat dem som "meh".

Är de värda pengarna?

Om de inte är det, vad i 1500-2000kr klassen är värda pengarna?

Nu känner jag att jag gör väldigt mkt fulreklam i den här tråden, men jag har ägt 2 par V-moda Crossfade LP, och de passade min smak som handen i handsken iallafall.. Väldigt bra kvalité (det första tålde 18månaders total jävla misshandel innan ena luren gav upp på livet), de ser enligt mig väldigt mycket snyggare ut än konkurrenterna, och om du gillar bassheavy musik så är de ett givet val..

Lyssnar du mer på Rock/klassiskt osv med lite mer diskant i så skulle jag nog satsa på Bose/AKG/Beyerdynamic/Sennheiser.. men annars, som sagt, kolla upp V-moda Crossfade LP.. för 1800 spänn får du lurarna, fodral, flera sladdar, extra shields som du kan customiza hur du vill (googla dem så förstår du vad jag menar), en gaming mick (V-moda BoomPro) + express frakt.. vill du bara ha lurarna och normal frakt går de loss på cirka 1100kr:)

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fan jag som var sugen på dessa. Trots steelseries miss med apex bland annat ..

Någon som har något tips på vad för gaminglurar man kan köpa istället?

Om du prompt ska ha gaminglurar så har jag personligen inte testat några bättre än Qpad QH90 och 1339 lr vad de heter... finns säkert lika bra från t.ex Tritton, Turtlebeach, men har aldrig testat dem så kan inte yttra mig om dem!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen. Väntade på något nytt från Steelseries eftersom jag verkligen älskar passformen på mina Sibera V2, men var aldrig riktigt nöjd med ljudet i dom. Efter att ha läst denna recensionen så blir det definitivt ett par Sennheiser istället.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Har modmic blivit bättre eller? För sist jag köpte nya lurar (PC-360) så funderade jag på att köra med ett par lurar + modmic. Men fick då reda på att ljudkvalitén på modmicen var ungefär lika bra/lite sämre än den som satt på Sibera V2 så därför köpte jag den ej. Då vi alla vet nog hur bra mikrofonen som sitter på Sibera V2 är...

Låter som en massa strunt modmicken totalt krossar Siberas skit mikrofonen.

http://www.youtube.com/watch?v=8CEbb14VTRY

1min in.

Permalänk
Medlem

Bra recension, trevligt att läsa från någon som kan sina saker och går in på djupet. Har hittils inte haft någon vidare bra erfarenhet av Steelseries hörlurar.

Permalänk
Medlem

Vedervärdigt fula var dom i alla fall...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eisenhart73:

Jag slutade läsa vi "externt ljudkort". Varför kan inte någon släppa ett par riktiga hörlurar för gaming?

Det har funnits riktiga hörlurar som lämpar sig för gaming hur länge som helst.
Headsets däremot...

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av J0VI:

hjälp

Jag har ett par sennheiser 555. Men den har jag direkt inkopplad till datorns uttag bak i inbyggda ljudkortet. Jag tycker inte att jag hör folk bra på kartor som i cod modern warfare 2 som mina vänner säger sig göra.

Tänker skaffa ett asus externt ljudkort. Behöver jag en dac , vad nu det är och hörlursförstarkare? Visste inte om det innan jag såg er diskutera det. Har ni något tips på produkter så jag får bra ljud i dagens spel som bf4? Sorry för offtopic.

Om du köper ett externt ljudkort, tex Asus Xonar serie, så behöver du inte en DAC eller förstärkare. Det är inbyggt i ljudkortet och det är därför du köper ett nytt

En DAC är en Digital till Analogomvandlare (digital analog converter). Ljudet i datorn är digitalt. Hörlurarna är analoga. Denna manick fixar det. Inbyggda ljudkort har ofta en DAC med billiga komponenter och ganska kassa. Om man köper hörlurar får 2500kr men använder ett inbyggt ljudkort med skräpkomponenter så gör man bort sig. Ljudet blir inte bättre än svagaste länken i kedjan.

Hörlursförstärkare kan väldigt förenklat beskrivas som stora högtalare kräver mer kräm i linan. Förstärkaren förstärker signalen så att de kan driva ljudet. Om man har för svagt så blir ljudet dåligt (väldigt vanligt om du kopplar in dina 2-3000kr lurar i en dator när de egentligen är avsedda för riktiga förstärkare). En bra hörljursförstärkare höjer styrkan på signalen utan att tillföra brus (som billiga gör, t.ex inbyggda ljudkort).

TL;DR: Ett extern ljudkort är ofta en kombo av DAC och hörlursförstärkare.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av J7:

Jag har inte glasögon. Oklart hur brett huvud jag har och dessvärre har jag lite ont om mätverktyg som skulle passa för ändamålet...

Det ska ju kanske också sägas att hörlurar har en tendens att anpassa sig efter en längre tids användning, de tänjs ju ofta ut lite med tiden. Enklaste är ju som sagt var att testa och se om man blir nöjd. Att våga utnyttja och prata om öppet köp när man handlar kan ju vara ett sätt att göra det, att testa på mässor/i butiker är ett annat.