Permalänk
Medlem

hur snabbt internet behöver jag?

Tjenare ska flytta hemifrån nu den 15 dec och tittar runt lite på internet, har tidigare haft 24 hos pappa och jag undrar nu om ett 6-8 mb/s hade räckt, jag spelar mycket online spel. så som world of warcraft, bf3 Nhl på xbox och surfar en del. ska ha internet till 2 datorer och ett xbox. också vill jag att det inte ska lagga om man drar hit 3polare och lanar.

kollat runt lite och inte hittat nåt abbonemang som lockar, då jag vill ha att det ingår router då jag använder närverkskablar till datorerna/ xboxet. måste man ha fast telefon också eller kan man slippa detta?? mvh tim

Permalänk
Medlem

TJa. Om du bara kan få adsl där du bor, räcker 6-8 långt!
Om du kan få fiber e det en annan femma.
Jag har kört med fiber* 10/1 comhem. Fungerar jätte bra att spela på, spelat max tre st wifi hitills

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

8mbit borde räcka, men tänk på att det kommer ta sin tid att ladda ner nya spel och stora updateringar, sedan om du i framtiden kan tänka dig streama kan det blir lite tungt om du ska ha polare över också.

Permalänk
Inaktiv

Vi kör fiber 100/100 och ger 299kr månad. Funkar bra.

Permalänk
Medlem

är inte alls insatt i internet uppkopplingar, men om vi säger att man jämför fiber 6-8 med vanligt 6-8 mkk bättre eller vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

villl ju inte att det ska lagga alls när man spelar onlinr spel då det kan ställa till massa problem när man spelar wow tex. nån som Kanske kan hitta nåt åt mig?
fått reda på att det är tele2 hus om det hjälper ngt

Strömgatan 28
34141 Ljungby

och som sagt kan man skippa hemtelefon så är det ett stort plus, använder bara mobilen så

Permalänk
Medlem

100/10 borde räcka gott och väl, kostar 60kr i månaden plus avgift till veab

Visa signatur

CPU: A8-6600K MB: Asrock FM2A88X-ITX RAM: Kingston hyperX grey series 8 gb 1600Mhz NÄTAGG: BeQuite PurePower 350W SSD: Kingston HyperX 3K 120gb HDD: seagate 1Tb LJUDKORT: Asus Essence STX CHASSI: Lian Li PC-Q08B

Permalänk
Medlem

Hastighet har ingenting med lagg/latency att göra. Det är 2 helt skilda saker. Onlinespel drar väldigt liten trafikmängd.

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är att skaffa synkron uppkoppling. Alltså en uppkoppling som klarar att ladda ned samtidigt som den laddar upp. Om det är 2/2 eller 1000/1000 är inte det viktigaste. xDSL och kabel är asynkron vilket innebär att ifall du har mycket upload så kommer download dö.

Det handlar om full vs halv duplex.

Sedan till råga på allt är det viktigt för din del, eftersom du spelar, att du har en ISP som klarar att ge dig låg latency.
Det är inte något som de skriver ut utan man behöver uppleva det.
Jag kör Perspektiv Bredband och har generellt lägst ms mellan de jag spelar med.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Min rekommendation är att skaffa synkron uppkoppling. Alltså en uppkoppling som klarar att ladda ned samtidigt som den laddar upp. Om det är 2/2 eller 1000/1000 är inte det viktigaste. xDSL och kabel är asynkron vilket innebär att ifall du har mycket upload så kommer download dö.

Det handlar om full vs halv duplex.

Sedan till råga på allt är det viktigt för din del, eftersom du spelar, att du har en ISP som klarar att ge dig låg latency.
Det är inte något som de skriver ut utan man behöver uppleva det.
Jag kör Perspektiv Bredband och har generellt lägst ms mellan de jag spelar med.

Det är tyvärr inte många rätt i det du påstår.

För det första blandar du ihop begreppen synkron med symmetrisk.
För det andra så är xDSL självklart full duplex.

Du har däremot rätt i att om man maxar sin upload så påverkar det download - i alla fall om det handlar om tcp. Men det gäller alla former av anslutningar - även fiber.

Permalänk
Medlem

Rubriken på din tråd är felaktig. Borde vara: Hur snabb Internetuppkoppling behöver jag, Hastigheten på Internet beror huvudsakligen på faktorer, som du eller din ISP inte kan påverka.

Hursnabb du behöver beror helt på hur den skall användas och hur många datorer delar den. Ju snabbare desto bättre men också dyrare. Om du skall hosta någon server så bör du se till att uploadhastigheten är tillräckligt hög. De flesta ISPar erbjuder en relativt hög download medan upload är låg. Uploadkapaciteten säkjer de sedan till webbhotell. ISPen strävar till att upload och download till deras nät skall vara i jämnvikt. Normalt downloadar privatpersoner mycket mer än vad de uploadar.

Visa signatur

Fagerja