Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

0:33-0:36
hahahaha!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Haha.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamse82:

jag brukar sätta armbandet i vägguttaget på den metallbiten som är jord (vet du inte vilken det är så gör inte detta) och sen har jag armbandet runt fotleden, funkar hur bra som helst

Det är ingen bra idé, koppla den mot chassiet. Det är chassiet som du vill ha samma laddning som, inte vägguttaget!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

Hur ofta skadas egentligen en komponent. är det någon som vet? Jag har aldrig brytt mig utan helt sonika skruvat i komponenterna, samma med mina bekanta men vi kanske bara haft tur.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Diversion:

Hur ofta skadas egentligen en komponent. är det någon som vet? Jag har aldrig brytt mig utan helt sonika skruvat i komponenterna, samma med mina bekanta men vi kanske bara haft tur.

Det dyker upp trådar om folk som fått problem efter att de tex dammsugit datorn, sånt beror med största sannolikhet på ESD, men det behöver inte bli så att prylar dör tvärt de kan också fungera sämre, tex att något klockar sämre eller att datorn blir instabil och kraschar ibland, men det är ju väldigt svårt att kolla ESD skador eftersom det kräver avancerad utrustning, men industriellt är det ett påtagligt problem som påverkar antalet reklamationer så där skyddar man sig för att det blir billigare än att inte göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Funkar inte såna här?

*** raderat ***

Citat raderat
Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd

Okej om man jobbar på en kinesisk teknikfabrik och monterar datorkomponenter dagligen tex 1000st om dagen. Då kan man undvika 1 på 10000 risken för esd fel , men knappast lönt om du monterar enstaka datorer då och då.

Man måste se värden ur ett statistiskt perspektiv när det gäller faror.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem

Absolut inte. Eftersom de inte leder ström kan isolatorer som silikon och gummi hålla stora elektrostatiska laddningar på en liten del av ytan (se t.ex. en gnuggad ballong).

Det är precis därför du inte dammsuger datorn med ett plastmunstycke - laddningar skapas på plastytan när dammet studsar förbi.

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Det finns inga seriösa elektronikföretag idag som inte använder sig av ESD-skydd. Tillverkas eller monteras komponenter har företagen jordat golv och speciella skor/tofflor, i vissa fall även kläder (så de anställda hela tiden laddar ur sig), ESD-säkra mattor, armband hela kittet.

Citat raderat
Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Det finns inga seriösa elektronikföretag idag som inte använder sig av ESD-skydd. Tillverkas eller monteras komponenter har företagen jordat golv och speciella skor/tofflor, i vissa fall även kläder (så de anställda hela tiden laddar ur sig), ESD-säkra mattor, armband hela kittet.

Har aldrig använd ESD-skydd och jag har aldrig förstört en komponent pga. det. Däremot är jag inget elektronikföretag som riskerar att få ge ut en gratis komponent heller så.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cutters:

Läste dina andra inlägg också om ESD. Klarare och enklare besked kan man inte få, stämmer allt du säger!

Fetstil min: jag brukar i alla fall inte beskyllas för att vara för "kort och koncis" när det pratas fysik :-D.

Som jag skriver i länksamlingen så är jag inte precis någon internationellt erkänd expert i dessa frågor, men jag har läst ett hyfsat antal kurser och annat i relaterade ämnen och hoppas att jag åtminstone har insikt i vad jag vet och inte vet i frågan, och att jag kan argumentera för det jag säger. Att jag länkar till mina egna inlägg är dels för att kunna stå för vad som skrivits, och har man riktig tur så kommer någon och rättar en så att man lär sig mer om vad man inte vet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Som jag nämde är det bara storföretag som råkar ut för en påtiotusen changser tack vare volymen.
För hemmabruk är det enbart komiskt med folk som tror på esd risker.
Vågar ni inte flyga då heller måntro?

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spikey13:

Som jag nämde är det bara storföretag som råkar ut för en påtiotusen changser tack vare volymen.
För hemmabruk är det enbart komiskt med folk som tror på esd risker.
Vågar ni inte flyga då heller måntro?

Eftersom problem i hemmen uppstår enligt en del trådar på detta forum och du själv säger 1 på 10 000 så så motsäger du dig själv med att säga att det inte existerar problem för nog är det fler än 1 på 10 000 som håller på med datorer och liknande känsliga komponenter och den som framstår som komisk är du som inte tror att det finns risk för problem, jag känner själv personer som jobbar med esd känslig utrustning i stora volymer för M2M inom fordonsindustrin och för dem är det definitivt en mycket verklig risk som innebär stora kostnader om de gör fel.

Gör som du vill med att skydda dig, men säg inte att det är komiskt att tro att man kan råka ut för ESD skador hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Att helt ignorera riskerna med esd-skador är bara dumt. Det är enkelt och nästan gratis att skydda sig så varför inte göra det?

Komponenter som krånglar på mer eller mindre svårdiagnostiserade sätt är enligt min erfarenhet ofta komponenter som hanterats mer eller mindre olämpligt ur esd-sammanhang. De flesta skador visar sig dessutom inte på en gång utan kan dyka upp efter en månad eller något år.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Varför inte bara hålla handen mot chassit på datorn?? Eller använda t-shirt och lägga armbågarna mot hassit när man kopplar in komponenter?? Eller ta tag i chassit en gång innan man börjar?? Använde ESD armband för många år sedan, men slutade med det för att jag har insett att jag alltid har någon arm eller så som alltid rör vid chassit.

Kan också säga till de som sade att det kan vara spänning i jordplinten i vägguttaget om det är jordfel i någonting i huset, så är det så att strömmen väljer enklaste vägen, vilket utan tvekan alltid är jord, då människokroppen har ganska hög resistans.
Dessutom så om det är så pass mycket ström att det skulle klara att gå igenom kroppen så lär säkringen gå redan när det blir jordfel (om den inte är utbytt mot en spik såklart, har sett sådana lösningar med...).
Dessutom, om jag inte minns fel, så är det lag på att det skall finnas en jordfelsbrytare till varje ingående fas i huset. Men detta vet jag inte om det gäller även äldre byggnationer.

EDIT: Men det är som tidigare sagt bara dumt att strunta i ESD skydd bara för att man är lat!

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av siggen:

Varför inte bara hålla handen mot chassit på datorn?? Eller använda t-shirt och lägga armbågarna mot hassit när man kopplar in komponenter?? Eller ta tag i chassit en gång innan man börjar?? Använde ESD armband för många år sedan, men slutade med det för att jag har insett att jag alltid har någon arm eller så som alltid rör vid chassit.

Om man håller i chassit hela tiden så är det att likställa med ett anti-ESD-armband. Dock blir man ju av med en hand, eller åtminstone begränsad, och det är rätt opraktiskt i längden.

Vad gäller att röra chassit en gång i början och sedan släppa det så kvittar det rätt mycket i ESD-mening. Man kan generera potentialskillnader tillräckliga för ESD av att bara röra på sig en sekund utan jordning. Kolla från 3:02 i följande instruktionsvideo från Apple på 1980-talet:

Se även slutet (från 5:04) av detta klipp (del 1/4) av instruktionsvideon där de använder speciell utrustning för att dels göra ett funktionstest, och dels kontrollera läckströmmar. Efter en ESD-skada i demonstrationssyfte så klarar det andra chippet fortfarande ett egentligt funktionstest, men det har börjat läcka, och kommer gå sönder med tiden, och kanske ge upphov till underliga hårdvarufel innan dess.

En ESD-skada är inget man ser med blotta ögat. NASA av alla ställen har en exempelbild på en ESD-skada:

Vi kan se att den bilden, förstorad 4300 gånger, representerar ett chip från 1980-talet, eftersom exakt samma bild används i Apple-videon från 1987 som referens . Strömbanorna har inte precis börjat packas glesare sedan dess.

Det handlar inte om någon skrämseltaktik av typen "så fort du är nära datorn utan en ledande helkroppspyjamas med elektrisk förbindelse till datorn så går den sönder!", och på konsumentsidan så sitter man vanligen inte och pillar inuti "deliddade" komponenter där risken är störst, men ett armband är som sagt billigt och eliminerar mer eller mindre den risk som finns, rätt använt.

Anti-ESD-armband, 11:-, fraktfritt [dx.com].

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Har aldrig använd ESD-skydd och jag har aldrig förstört en komponent pga. det. Däremot är jag inget elektronikföretag som riskerar att få ge ut en gratis komponent heller så.

Många komponenter som ESD-skadas, försvagas bara (kretsbanan\banorna kan ex. tunnas ut av smällen de får i och med urladdning). Det är ju inte så att en avancerad krets helt måste sluta fungera för att den blivit skadad. Du kan omöjligt, och jag menar omöjligt veta om du har skadat någon komponent som du tagit i (såvida du inte använt ESD-skydd).

Edit: Såg nu att vi även fått en fin bild på det i inlägget ovan. Ni som fortfarande inte tror det är någon fara, läs på lite.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

Dessutom så om det är så pass mycket ström att det skulle klara att gå igenom kroppen så lär säkringen gå redan när det blir jordfel (om den inte är utbytt mot en spik såklart, har sett sådana lösningar med...).
Dessutom, om jag inte minns fel, så är det lag på att det skall finnas en jordfelsbrytare till varje ingående fas i huset. Men detta vet jag inte om det gäller även äldre byggnationer.

EDIT: Men det är som tidigare sagt bara dumt att strunta i ESD skydd bara för att man är lat!

Nej, http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Elprodukter/Jordfelsbrytare/Vanliga-fragor-och-svar-om-jordfelsbrytare/

"Finns det krav på att jordfelsbrytare ska vara installerade i bostäder?

Från och med den 1 januari 2000 finns det krav på jordfelsbrytare i nyproducerade bostäder, grundskolor, dagis och fritidhem. Från den 1 juli 2004 utökades kravet att omfatta även installationer som utvidgades eller ändrades."

Om du bor i exempelvis Danmark, så har kravet på jordfelsbrytare funnits sedan 1980talet, om jag inte minns fel.

En jordfelsbrytare bryter fas(erna) vid en läckström som överskrider (vanligen för hemmabruk) 30mA, denna skillnad mäts mellan fas(er) och neutralledare, jorden är således helt fristående ifrån jordfelsbrytaren, till att börja med. Så innan en säkring löser ut, automatsäkringar löser generellt sett ut mycket fortare än en porslinssäkring, av en överbelastningsström, men långt innan det sker så kan du se fram emot utslagna organ i kroppen, därav att jordfelsbrytaren löser ut vid 30mA, inte 10A eller dylikt.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Nej, http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Elprodukter/Jordfelsbrytare/Vanliga-fragor-och-svar-om-jordfelsbrytare/

"Finns det krav på att jordfelsbrytare ska vara installerade i bostäder?

Från och med den 1 januari 2000 finns det krav på jordfelsbrytare i nyproducerade bostäder, grundskolor, dagis och fritidhem. Från den 1 juli 2004 utökades kravet att omfatta även installationer som utvidgades eller ändrades."

Om du bor i exempelvis Danmark, så har kravet på jordfelsbrytare funnits sedan 1980talet, om jag inte minns fel.

En jordfelsbrytare bryter fas(erna) vid en läckström som överskrider (vanligen för hemmabruk) 30mA, denna skillnad mäts mellan fas(er) och neutralledare, jorden är således helt fristående ifrån jordfelsbrytaren, till att börja med. Så innan en säkring löser ut, automatsäkringar löser generellt sett ut mycket fortare än en porslinssäkring, av en överbelastningsström, men långt innan det sker så kan du se fram emot utslagna organ i kroppen, därav att jordfelsbrytaren löser ut vid 30mA, inte 10A eller dylikt.

Men en jordfelsbrytare behöver inte lösa ut, om man till exempel gör en klassiker och tar tag i nolla och fas. Då blir det ingen läckström iallafall.
Dessutom är du död vid 10mA redan, så den skyddar egentligen bara om det blir ett jordfel i ett chassi, inte om det är "du" som är jordfelet. Då är det redan försent. Mao att du tar tag i fas och jord, då blir man det plötsliga jordfelet och brytaren löser ut. Den skyddar mest dock andra som rör vid dig och/eller ser till att du inte fastnar vid ledaren. Hursom så är en jordfelsbrytare den bästa livförsäkringen!

Dessutom så finns det tröga och snabba auto säkringar, så en porslinssäkring behöver inte vara långsammare (även fast de långsammare säkringarna är lite mer sällsynta, då de mest används vid motorinstallationer och andra installationer med höga startströmmar).

Ja alla lagar gäller ju såklart från och med då de togs i bruk, så äldre installationer ändrar man inte om de inte skall utvidgas eller ändras av annan anledning. Det var just den punkten jag var osäker på, även fast jag ser det som en självklarhet att jordfelsbrytare skall finnas.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

o herregud kan inte andas , tackar så mycket för det här =)!

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

Men en jordfelsbrytare behöver inte lösa ut, om man till exempel gör en klassiker och tar tag i nolla och fas. Då blir det ingen läckström iallafall.
Dessutom är du död vid 10mA redan, så den skyddar egentligen bara om det blir ett jordfel i ett chassi, inte om det är "du" som är jordfelet. Då är det redan försent. Mao att du tar tag i fas och jord, då blir man det plötsliga jordfelet och brytaren löser ut. Den skyddar mest dock andra som rör vid dig och/eller ser till att du inte fastnar vid ledaren. Hursom så är en jordfelsbrytare den bästa livförsäkringen!

Dessutom så finns det tröga och snabba auto säkringar, så en porslinssäkring behöver inte vara långsammare (även fast de långsammare säkringarna är lite mer sällsynta, då de mest används vid motorinstallationer och andra installationer med höga startströmmar).

Ja alla lagar gäller ju såklart från och med då de togs i bruk, så äldre installationer ändrar man inte om de inte skall utvidgas eller ändras av annan anledning. Det var just den punkten jag var osäker på, även fast jag ser det som en självklarhet att jordfelsbrytare skall finnas.

Du är inte automatiskt död vid 10 mA ström igenom kroppen. Impedansen från hand till hand i normala förhållanden vid 230V 50 Hz växelspänning är ungefär 1300 ohm. Det gör alltså ~177 mA ström som går igenom*. Detta har hänt mig några gånger, varav en av gångerna jag dessutom var blöt eftersom det regnade ute så strömmen då var antagligen ännu större. Jag sitter ju ändå här och skriver :). 10 mA genom kroppen (speciellt bröstkorgen) är definitivt inte hälsosamt och kan orsaka kramp och andninsproblem, men notera att det gäller endast om du fastnar i kretsen och utsätts för den flera sekunder. Chansen att man skulle dö är liten, får du en rejäl stöt rycker du till våldsamt och lösgörs troligen från kretsen. Har man riktigt otur kan ändå små strömmar orsaka hjärtflimmer och annat otrevligt, så man skall definitivt ha respekt för elektricitet.

Jordfelsbrytaren löser ut direkt om du själv orsakar jordfelet (de flesta 30 mA:s jordfelsbrytare löser ut vid ca. 20 mA). Står du med båda fötterna på marken och tar tag i en fas med handen är din impedans till marken ungefär 1000 ohm, så 230 mA går igenom dig*. Greijen är just att den gör det såpass snabbt att ingen skada sker i din kropp trots att det är relativt stora strömmar det är frågan om. Utlösningstiden brukar ligga mellan 20 - 40 ms.

*Verkliga impedanser och strömmar beror förstås kraftigt på bl.a. klädsel, fuktighet, kontaktyta och hur hårt du tar i/pressas mot det som är spänningsförande.

Angående utlösningstider för säkringar så ska de på gruppnivå vara under 0,4 sekunder oberoende av vad det är för säkring. I praktiken löser dock även en C typens säkring ut betydligt snabbare än det så länge kortslutningsströmmen är över ca. 8 gånger märkström (vilket det oftast är).

Såvida Sverige inte riktigt nyligen har uppdaterat föreskrifterna så torde de vara samma som här, jordfelsbrytare krävs i alla nyinstallationer, undantagen är belysningsgrupper inomhus, fast installerade apparater (golvvärme är inte ett undantag), samt uttag som är dedikerade för en apparat och inte kan användas till något annat som t.ex. diskmaskin, kylskåp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Du är inte automatiskt död vid 10 mA ström igenom kroppen. Impedansen från hand till hand i normala förhållanden vid 230V 50 Hz växelspänning är ungefär 1300 ohm. Det gör alltså ~177 mA ström som går igenom*. Detta har hänt mig några gånger, varav en av gångerna jag dessutom var blöt eftersom det regnade ute så strömmen då var antagligen ännu större. Jag sitter ju ändå här och skriver :). 10 mA genom kroppen (speciellt bröstkorgen) är definitivt inte hälsosamt och kan orsaka kramp och andninsproblem, men notera att det gäller endast om du fastnar i kretsen och utsätts för den flera sekunder. Chansen att man skulle dö är liten, får du en rejäl stöt rycker du till våldsamt och lösgörs troligen från kretsen. Har man riktigt otur kan ändå små strömmar orsaka hjärtflimmer och annat otrevligt, så man skall definitivt ha respekt för elektricitet.

Jordfelsbrytaren löser ut direkt om du själv orsakar jordfelet (de flesta 30 mA:s jordfelsbrytare löser ut vid ca. 20 mA). Står du med båda fötterna på marken och tar tag i en fas med handen är din impedans till marken ungefär 1000 ohm, så 230 mA går igenom dig*. Greijen är just att den gör det såpass snabbt att ingen skada sker i din kropp trots att det är relativt stora strömmar det är frågan om. Utlösningstiden brukar ligga mellan 20 - 40 ms.

Naturligtvis inte automatiskt, men man brukar räkna det som lägsta värdet då chansen är relativt stor om du får strömmen genom bröstet. Och ja, alla som har pysslat med el vet att man överlever 100 ggr i rad av att få stöt. Har fått det många gånger själv också, och lever än. Men jag har aldrig fått det genom hjärtat, annars hade jag med 70% chans haft en etta med jordvärme just nu!
Har en arbetskollega som kolavippade av 11mA (stod i utredningsrapporten), och har därigenom fått bekräftat att det räcker. Det var, precis som du skrev, hjärtflimmer. Det är oftast det som är den vanligaste orsaken till död med elektricitet, då hjärtat försöker pumpa blod i 50 Hz...

Kan också säga att denna person arbetade på en anläggning med just jordfelsbrytare, och tog tag mellan nolla och fas. Men eftersom att han, precis som de flesta normala människor, hade ett par skor på sig när han arbetade med elen, så var hans impedans med marken >många M ohm, så strömmen valde vägen genom bröstet istället.

Så ja, står man naken i ett badrum efter duschen så klarar man sig med jordfelsbrytare, men har du ett par skor på och inte rör vid jord så är chansen stor att man får lära sig spela harpa på moln.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

Naturligtvis inte automatiskt, men man brukar räkna det som lägsta värdet då chansen är relativt stor om du får strömmen genom bröstet. Och ja, alla som har pysslat med el vet att man överlever 100 ggr i rad av att få stöt. Har fått det många gånger själv också, och lever än. Men jag har aldrig fått det genom hjärtat, annars hade jag med 70% chans haft en etta med jordvärme just nu!
Har en arbetskollega som kolavippade av 11mA (stod i utredningsrapporten), och har därigenom fått bekräftat att det räcker. Det var, precis som du skrev, hjärtflimmer. Det är oftast det som är den vanligaste orsaken till död med elektricitet, då hjärtat försöker pumpa blod i 50 Hz...

Kan också säga att denna person arbetade på en anläggning med just jordfelsbrytare, och tog tag mellan nolla och fas. Men eftersom att han, precis som de flesta normala människor, hade ett par skor på sig när han arbetade med elen, så var hans impedans med marken >många M ohm, så strömmen valde vägen genom bröstet istället.

Så ja, står man naken i ett badrum efter duschen så klarar man sig med jordfelsbrytare, men har du ett par skor på och inte rör vid jord så är chansen stor att man får lära sig spela harpa på moln.

Om inget ar det en javligt obehaglig kansla. Stog och skruvade ner en taklampa dar alla glodlamporna var trasiga. Tankte inte mer pa de, upp pa stegen och borja skruva. Sekunder senare lag jag pa golvet 2 meter bort. Och skakig i hela kroppen resten av dagen

Lite on/off topic.

Finns det nagot alternativ till att satta ihop en dator utan ESDband/hanskar/mossa? Jag har letat febrilt genom hemsidan jag ska handla ifran och de har ingenting. Sa tankte ifall som last resort ifall jag inte hittar nagot. Kan man klura ihop ett eget ESDband med en synal och trad?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Carlj:

Finns det nagot alternativ till att satta ihop en dator utan ESDband/hanskar/mossa? Jag har letat febrilt genom hemsidan jag ska handla ifran och de har ingenting. Sa tankte ifall som last resort ifall jag inte hittar nagot. Kan man klura ihop ett eget ESDband med en synal och trad?

Klart det finns alternativ som kan ge potentialutjämning, men totalt set kan de vara oerhört opraktiska för ändamålet "bygga dator"

Känd utrustning som används i årtusenden även för andra ändamål:

En något modernare utrustning, men ändå väl beprövad sedan länge

Dold text

Modern skyddsutrustning som du säkert kan sy själv om du skaffar rätt tyg.

Men är inte ett armband ganska smidigt i jämförelse ? Det är åtminstone betydligt billigare.
Hittar du inget hos datorhandlarn så gå till Kjell o co eller nått annat ställe som säljer elektronikkomponenter /verktyg och köp ett eller beställ ett online från nått annat ställe.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Intressant att esd-trådar fortfarande kan bli flera sidor långa...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Klart det finns alternativ som kan ge potentialutjämning, men totalt set kan de vara oerhört opraktiska för ändamålet "bygga dator"

Känd utrustning som används i årtusenden även för andra ändamål:http://www.lajvbutiken.se/images/ringbrynja-laongaermad-blank...

En något modernare utrustning, men ändå väl beprövad sedan länge
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/93/Rust...

Dold text

Modern skyddsutrustning som du säkert kan sy själv om du skaffar rätt tyg.
http://www.esska-tech.co.uk/esska_eng/bilder/lbilder/898203_1...

Men är inte ett armband ganska smidigt i jämförelse ? Det är åtminstone betydligt billigare.
Hittar du inget hos datorhandlarn så gå till Kjell o co eller nått annat ställe som säljer elektronikkomponenter /verktyg och köp ett eller beställ ett online från nått annat ställe.

+1 interwebs for you. Skrattade hogt for mig sjalv pa kontoret, massa konstiga blickar

Sjalvklart hade jag gatt till kjell&oc ifall jag bodde i Sverige. Jag har suttit och luslast var enda javla sida som har med datorkomponenter utan att ens hitta nagot som paminner om ett ESD armband eller liknande. Nar jag har forsokt att forklara for de ryska damerna och herrarna i diverse jarnhandlar, elektronikbutiker och liknande sa far jag samma, javla, dumma ansiktsuttryck som ifall jag hade fragat dom ifall rosa flodhastar flyger.

Darfor fragade jag efter ett absolut sista alternativ.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Carlj:

+1 interwebs for you. Skrattade hogt for mig sjalv pa kontoret, massa konstiga blickar

Sjalvklart hade jag gatt till kjell&oc ifall jag bodde i Sverige. Jag har suttit och luslast var enda javla sida som har med datorkomponenter utan att ens hitta nagot som paminner om ett ESD armband eller liknande. Nar jag har forsokt att forklara for de ryska damerna och herrarna i diverse jarnhandlar, elektronikbutiker och liknande sa far jag samma, javla, dumma ansiktsuttryck som ifall jag hade fragat dom ifall rosa flodhastar flyger.

Darfor fragade jag efter ett absolut sista alternativ.

Du kan bygga eget med en bit ledning, en krokodilklämma (eller annat att fästa med i lådan), något lämpligt runt handleden (helst med hyfsat stor yta och bra kontakt, men skalade kabeln går hjälpligt) och ett 1MOhm motstånd (mycket viktigt).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Lägger alltid minst en underarm på chassikanten, det verkar ha fungerat för mig. Men funderar faktiskt på att införskaffa att armband.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du kan bygga eget med en bit ledning, en krokodilklämma (eller annat att fästa med i lådan), något lämpligt runt handleden (helst med hyfsat stor yta och bra kontakt, men skalade kabeln går hjälpligt) och ett 1MOhm motstånd (mycket viktigt).

Tackar! Ifall jag inte hittar nagot sa far det absolut bli ett alternativ!

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Carlj:

Sjalvklart hade jag gatt till kjell&oc ifall jag bodde i Sverige. Jag har suttit och luslast var enda javla sida som har med datorkomponenter utan att ens hitta nagot som paminner om ett ESD armband eller liknande. Nar jag har forsokt att forklara for de ryska damerna och herrarna i diverse jarnhandlar, elektronikbutiker och liknande sa far jag samma, javla, dumma ansiktsuttryck som ifall jag hade fragat dom ifall rosa flodhastar flyger.

Darfor fragade jag efter ett absolut sista alternativ.

Exempellänkning ovan till:

$1.69, kostnadsfri leverans världen över vad jag vet. 1 MΩ motstånd, elektriskt ledande, och mycket mer behövs inte.

De har även mer påkostade varianter på flera dollar om man vill "lyxa till det".

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.