facebook sidor som ber om likes

Permalänk
Avstängd

facebook sidor som ber om likes

hej jag har en fråga många har säkert redan sett den här typen av sidor

dem frågar oftast efter likes i stil med

like for heaven ignore for hell

like/comment:nasty ignore:cute

facebook will donate 1$ for every like

min fråga är hur får sånt finnas på facebook och hur fungerar det?

som jag har förstått det så körs dem här sidorna av scammare som sedan säljer vidare sidorna jag förstår bara inte varför dem får finnas blodet kokar när jag ser bilder på skadade barn eller djur där det står "like if you are against this" ignore if you have no heart

Permalänk
Avstängd

Jo precis, genomskinliga bluffsaker. Tillräckligt många går tydligen på dem för annars hade de ju inte funnits. Poängen är ju att sidan, eller de bakom, får tillgång till de FB-profiler som gillar dem (alltså personuppgifter, vänner osv.), inte allt förstås men långt mer än de hade fått utan dessa likes.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo precis, genomskinliga bluffsaker. Tillräckligt många går tydligen på dem för annars hade de ju inte funnits. Poängen är ju att sidan, eller de bakom, får tillgång till de FB-profiler som gillar dem (alltså personuppgifter, vänner osv.), inte allt förstås men långt mer än de hade fått utan dessa likes.

rapporterade en väldigt äcklig bild en av dem sidorna hade postat det var en tå som hade blivit öppnad där skelettet stack ut

Like = Nasty
Share = Ugly
Ignore = Sexy

fick detta svaret från facebook blev helt jag vet inte vad jag ska säga

Tack för att du tagit dig tid till att rapportera något som du anser bryta mot våra gemenskapsregler. Det är sådana här insatser som gör att Facebook kan fortsätta att vara en säker och välkomnande miljö. Vi har granskat fotot som du anmält på grund av grova våldsskildringar och har bedömt att det inte bryter mot våra gemenskapsregler.

undrar om facebook får pengar för att såna sidor existerar

å herregud vad förbannad jag blir på dem här sidorna önskar inget annat än ont om personerna som gör såna sidor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

rapporterade en väldigt äcklig bild en av dem sidorna hade postat det var en tå som hade blivit öppnad där skelettet stack ut

Like = Nasty
Share = Ugly
Ignore = Sexy

fick detta svaret från facebook blev helt jag vet inte vad jag ska säga

Tack för att du tagit dig tid till att rapportera något som du anser bryta mot våra gemenskapsregler. Det är sådana här insatser som gör att Facebook kan fortsätta att vara en säker och välkomnande miljö. Vi har granskat fotot som du anmält på grund av grova våldsskildringar och har bedömt att det inte bryter mot våra gemenskapsregler.

undrar om facebook får pengar för att såna sidor existerar

å herregud vad förbannad jag blir på dem här sidorna önskar inget annat än ont om personerna som gör såna sidor

Precis. Det kan vara så att FB automatiskt skickar ett sådant svar första gången något anmäls och egentligen inte tittar på det alls förrän det är flera personer som anmält det, men det är förstås bara spekulationer.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är värre när etablerade företag kommer med tävlingar som kräver att man "gillar och delar" deras sida för att deltaga.

Har sett exempel där de "köper" tiotusentals likes och delningar genom att lotta ut skräp värt någon hundralapp. Folk säljer sig som virtuella annonsplank för att ha chansen att vinna en godispåse och verkar inte ha något som helst problem med det...

Scammers/spammers och annat vidrigt folk har vi sett länge, men tycker det är genomvidrigt när kända företag lägger sig på samma nivå...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMadMan:

Jag tycker det är värre när etablerade företag kommer med tävlingar som kräver att man "gillar och delar" deras sida för att deltaga.

Har sett exempel där de "köper" tiotusentals likes och delningar genom att lotta ut skräp värt någon hundralapp. Folk säljer sig som virtuella annonsplank för att ha chansen att vinna en godispåse och verkar inte ha något som helst problem med det...

Scammers/spammers och annat vidrigt folk har vi sett länge, men tycker det är genomvidrigt när kända företag lägger sig på samma nivå...

tycker det är värre att visa skadade djur och barn för likes

mycket värre

Permalänk

Finns det något sätta att blockera detta? Mer än att dölja idioten som delar/gillar sådan skit hela tiden..?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av MrMadMan:

Jag tycker det är värre när etablerade företag kommer med tävlingar som kräver att man "gillar och delar" deras sida för att deltaga.

Har sett exempel där de "köper" tiotusentals likes och delningar genom att lotta ut skräp värt någon hundralapp. Folk säljer sig som virtuella annonsplank för att ha chansen att vinna en godispåse och verkar inte ha något som helst problem med det...

Scammers/spammers och annat vidrigt folk har vi sett länge, men tycker det är genomvidrigt när kända företag lägger sig på samma nivå...

Det värsta av allt är att det fungerar också, de tjänar mer på att folket delar/gillar än att ett fåtal personer blir uppretade av det. Det är ett enkelt och i princip gratis sätt för företag att sprida reklam. Jag tror inte företagen ser någon anledning till att sluta med det förrän Facebook sätter någon sorts regel för sådan spridning, eftersom att de tjänar på det. Tyvärr(?), så känner jag till fler företag och deras tjänster genom denna typ av reklamspridning nu innan de började med det.

Visa signatur
Permalänk

Jag omformulerar mig, går det att dölja så att jag i mitt flöde slipper se vad andra har "likat" och "delat"?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Jag tycker det är värre när etablerade företag kommer med tävlingar som kräver att man "gillar och delar" deras sida för att deltaga.

Har sett exempel där de "köper" tiotusentals likes och delningar genom att lotta ut skräp värt någon hundralapp. Folk säljer sig som virtuella annonsplank för att ha chansen att vinna en godispåse och verkar inte ha något som helst problem med det...

Scammers/spammers och annat vidrigt folk har vi sett länge, men tycker det är genomvidrigt när kända företag lägger sig på samma nivå...

Varför är det så farligt att de har tävlingar där man ska gilla och dela? Företag har aldrig tävlingar för att de älskar sina kunder. Alla tävlingar är i marknadsföringssyfte. Då är det väl inte särskilt konstigt att man ska gilla och dela då de sprider det vidare. De ger inte bort sakerna gratis för ingenting. De ger bort dem mot att de får extra marknadsföring. Jag har inga problem att gilla och dela en sida för ett etablerat företag om man har en liten liten chans att vinna något stort. I alla fall inte om det är ett företag som jag tycker är bra och gör bra produkter.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av CebitZeros:

Jag omformulerar mig, går det att dölja så att jag i mitt flöde slipper se vad andra har "likat" och "delat"?

Du kan gå till deras sida och trycka på "Ta bort som vän"

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Du kan gå till deras sida och trycka på "Ta bort som vän"

Jo, det är frestande ibland...

När inser att en person bara postar skit och skit kommentarer brukar jag dölja han/hon från nyhets flödet. Men hade varit skönare om man kunde dölja likes.

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk

Tycker sånt här är ett ypperligt tillfälle att sortera ut lite från kompislistorna.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Jag fick massa reklam för ett tag sedan om att börja spela roulette på någon sida enligt martingale-systemet. Blev förbannad och anmälde det, och sedan dess har jag inte sett till den reklamen något mer. Självklart var det på en speciell sida man skulle spela med hjälp av detta "okrossbara system".. jävla pissjävlar som lurar i folk sånna dumheter.

Permalänk
Medlem

Ett ypperligt sätt att slippa allt sånt är ju att inte vara på Facebook...

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Det är ju samma nötter som håller på och delar/gillar sånt här skräp som älskar alla andra former av kedjebrev, via epost eller andra kanaler.
Försök få dessa personer att skärpa sig, eller rensa bara bort dom från "vän" listan är nog det enklaste lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Varför är det så farligt att de har tävlingar där man ska gilla och dela? Företag har aldrig tävlingar för att de älskar sina kunder. Alla tävlingar är i marknadsföringssyfte. Då är det väl inte särskilt konstigt att man ska gilla och dela då de sprider det vidare. De ger inte bort sakerna gratis för ingenting. De ger bort dem mot att de får extra marknadsföring. Jag har inga problem att gilla och dela en sida för ett etablerat företag om man har en liten liten chans att vinna något stort. I alla fall inte om det är ett företag som jag tycker är bra och gör bra produkter.

Jag är fullt medveten om syftet med företag.

Det är missbruket av "gilla"-systemet som jag stör mig på. Om någon "gillar" något så ska det vara för att de verkligen gillar det. Det är ju det som är hela tanken bakom det. Företagen köper alltså inte bara reklamplats på folks väggar. De köper åsikter (som i många fall inte är sanna). Resultatet blir att systemet tappar sitt syfte och snart inte längre betyder något.

Delandet har jag egentligen mindre problem med. Där stör jag mig mest på att måste se skiten överallt, och det kan jag bara beskylla mina vänner för

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

tycker det är värre att visa skadade djur och barn för likes

mycket värre

Handlingen i sig är värre. Men det är bara små patetiska människor som pysslar med det, inte stora företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det är ju samma nötter som håller på och delar/gillar sånt här skräp som älskar alla andra former av kedjebrev, via epost eller andra kanaler.
Försök få dessa personer att skärpa sig, eller rensa bara bort dom från "vän" listan är nog det enklaste lösningen.

"Leik dis or sum1 u luv wil dye in to weeks!!11!!"

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

"Leik dis or sum1 u luv wil dye in to weeks!!11!!"

*spelar dramatisk musik i bakgrunden och knarrar i golvet*