Permalänk

Ny dator stänger av sig själv.

Hej, jag har nyligen köpt en ny datorn. Jag upptäckte väldigt snabbt att datorn har en tendens att stänga av sig som den vill. Efter den har stängt ner går den inte att starta igen om jag inte tryckare av och på brytaren på nätaggregatet. Jag undrar om det finns någon med en lösning eller kvalificerad gissning på vad som kan vara fel.

Bifogad bild är mina specifikationer om det är till någon hjälp

Mvh
Jens

Permalänk
Skrivet av ZeroFr3aK:

Hej, jag har nyligen köpt en ny datorn. Jag upptäckte väldigt snabbt att datorn har en tendens att stänga av sig som den vill. Efter den har stängt ner går den inte att starta igen om jag inte tryckare av och på brytaren på nätaggregatet. Jag undrar om det finns någon med en lösning eller kvalificerad gissning på vad som kan vara fel.

Bifogad bild är mina specifikationer om det är till någon hjälp
http://i40.tinypic.com/30tp24h.png

Mvh
Jens

du har ju glömt att skriva vad du har för nätagg.. rätt så väsentligt info

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Okay det kan det ju vara, har ett Corsair CX 750M nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Testa att starta datorn med bara en skärm inkopplad.
Har du en piratkopierad version av Windows kan det också vara ett stortproblem.
Det är också värt att virus söka datorn med ett anti-malware program (jag rekommenderar Anti-Malwarebytes)

Permalänk
Skrivet av ZeroFr3aK:

Okay det kan det ju vara, har ett Corsair CX 750M nätaggregat.

din AMD processor drar en hel del eller hur ? 213W i (Load)
http://www.bit-tech.net/hardware/2012/11/06/amd-fx-8350-revie...

vet inte exakt vad ditt grafikort drar men kanske mellan 20-35A ?
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2341040

du borde ha 62A på 12V att leka med men gissar att det är nån del av 3.3V 5V eller 12V som inte orkar med.

testa med ett lånat nätagg som är lite kraftigare.

du kan ju helt enkelt fått ett måndags exemplar på nätagget.

stänger den bara av sig under press eller lite när som helst?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Går SSD,n kanske in i viloläge och sen inte klarar av att vakna?

Om du kör operativsystemet på något annat än din SSD har du samma problem då med? Är säkert inte fallet men jag hade samma symptom när min OCZ (sandforce) gick in i viloläge. Räckte inte med att bara starta om datorn man var tvungen att bryta strömmen.

Permalänk

Ta bort en pryl i taget. Kör med en minnessticka, ta bort icke bootdisk, ta bort grafikkort, ta bort optisk enhet, ta bort bootdisk, etc. Prova olika kombinationer och se om det är någon specifik komponent som orsakar felet.

Strömförbrukning/överbelastning är en möjlighet, som andra skriver. Överhettning en annan. Gör du något speciellt när den stänger av sig? Snurrar kylfläktarna? Blir kylarna varma (om inte kan kylpastan vara dåligt applicerad och/eller kylaren dåligt fastskruvad/halkat snett, etc.)?

Hemmabygge, butiksbyggt, eller märkesdator? Om någon av de två sista, ta kontakt med säljaren och se om de har några idéer.

Permalänk
Skrivet av Ixozuxiz:

Testa att starta datorn med bara en skärm inkopplad.
Har du en piratkopierad version av Windows kan det också vara ett stortproblem.
Det är också värt att virus söka datorn med ett anti-malware program (jag rekommenderar Anti-Malwarebytes)

Har en ny riktig version av Windows 7. Har nu installerat AVG antivirus och hittar inga virus. Har prövat med bara en skärm inkopplad, stänger av ändå.

Skrivet av jonatan80:

din AMD processor drar en hel del eller hur ? 213W i (Load)
http://www.bit-tech.net/hardware/2012/11/06/amd-fx-8350-revie...

vet inte exakt vad ditt grafikort drar men kanske mellan 20-35A ?
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2341040

du borde ha 62A på 12V att leka med men gissar att det är nån del av 3.3V 5V eller 12V som inte orkar med.

testa med ett lånat nätagg som är lite kraftigare.

du kan ju helt enkelt fått ett måndags exemplar på nätagget.

stänger den bara av sig under press eller lite när som helst?

Den stänger av som den vill, ibland då jag spelar och ibland kan jag sitta och stirra på skrivbordet och så dör den bara. Jag tycker att 750W nätagg ska vara nog men i värsta fall får jag försöka få tag i ett annat likvärdigt eller större.

Skrivet av Mnemozyne13:

Går SSD,n kanske in i viloläge och sen inte klarar av att vakna?

Om du kör operativsystemet på något annat än din SSD har du samma problem då med? Är säkert inte fallet men jag hade samma symptom när min OCZ (sandforce) gick in i viloläge. Räckte inte med att bara starta om datorn man var tvungen att bryta strömmen.

Jag har stängt av viloläge på min dator så jag tycker inte den ska kunna gå in i viloläge. Får se om jag kanske prövar sätta operativ systemet på en annan hårddisk och ser om det gör nån skillnad

Skrivet av peterhjalmarsson:

Ta bort en pryl i taget. Kör med en minnessticka, ta bort icke bootdisk, ta bort grafikkort, ta bort optisk enhet, ta bort bootdisk, etc. Prova olika kombinationer och se om det är någon specifik komponent som orsakar felet.

Strömförbrukning/överbelastning är en möjlighet, som andra skriver. Överhettning en annan. Gör du något speciellt när den stänger av sig? Snurrar kylfläktarna? Blir kylarna varma (om inte kan kylpastan vara dåligt applicerad och/eller kylaren dåligt fastskruvad/halkat snett, etc.)?

Hemmabygge, butiksbyggt, eller märkesdator? Om någon av de två sista, ta kontakt med säljaren och se om de har några idéer.

Det är ett hemmabygge. Datorn bara dör. Det låter klick, svart skärm och allt stängs ner inga fläktar inget alls som går. Det enda som är att dioden för Ethernet blinkar annars är allt mörkt. Ska se vad jag kan plocka bort och se om den fortfarande bara vill dö. Sen ska se om jag kan få datorn att hålla igång ett tag och kanske göra någonting mer krävande ska jag kolla om kylaren blir varm!

Permalänk
Skrivet av ZeroFr3aK:

Har en ny riktig version av Windows 7. Har nu installerat AVG antivirus och hittar inga virus. Har prövat med bara en skärm inkopplad, stänger av ändå.

Den stänger av som den vill, ibland då jag spelar och ibland kan jag sitta och stirra på skrivbordet och så dör den bara. Jag tycker att 750W nätagg ska vara nog men i värsta fall får jag försöka få tag i ett annat likvärdigt eller större.

Jag har stängt av viloläge på min dator så jag tycker inte den ska kunna gå in i viloläge. Får se om jag kanske prövar sätta operativ systemet på en annan hårddisk och ser om det gör nån skillnad

Det är ett hemmabygge. Datorn bara dör. Det låter klick, svart skärm och allt stängs ner inga fläktar inget alls som går. Det enda som är att dioden för Ethernet blinkar annars är allt mörkt. Ska se vad jag kan plocka bort och se om den fortfarande bara vill dö. Sen ska se om jag kan få datorn att hålla igång ett tag och kanske göra någonting mer krävande ska jag kolla om kylaren blir varm!

har du intern grafik på moderkortet ? i så fall. ta bort grafikkortet kör på interna.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Testpilot

750w bör inte vara ett problem för systemet, låter som SSD'n eller något annat.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk

Har inget internt grafikkort men har varit in i bios och på voltage 5V står det 4.264V och lyser rött betyder det att det är något fel på nätaggregat eller behöver jag ett större nätaggregat eller kan jag koppla om kablarna på något sätt?

Permalänk
Skrivet av ZeroFr3aK:

Har inget internt grafikkort men har varit in i bios och på voltage 5V står det 4.264V och lyser rött betyder det att det är något fel på nätaggregat eller behöver jag ett större nätaggregat eller kan jag koppla om kablarna på något sätt?

ja jo. kan vara det.
men kan va avläsningsproblem också eller att moderkortet är paj och därför läser av volten fel.

var bor du för någonstans?.ja har flera vanliga grafikkort som inte kräver extra ström. + nåt nätagg som funkar

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av ZeroFr3aK:

Det är ett hemmabygge. Datorn bara dör. Det låter klick, svart skärm och allt stängs ner inga fläktar inget alls som går. Det enda som är att dioden för Ethernet blinkar annars är allt mörkt. Ska se vad jag kan plocka bort och se om den fortfarande bara vill dö. Sen ska se om jag kan få datorn att hålla igång ett tag och kanske göra någonting mer krävande ska jag kolla om kylaren blir varm!

Nu menade jag med mina frågor om fläktar etc när den faktiskt går. Din spänningsavläsning får det ju att låta som ett trasigt nätagg. Försök gärna mäta dpänningen med en multimeter, och om det också visar för lågt, prova att byta det. Du kan prova med typ ett 400w agg, det räcker bra för att ta dig in i bios.

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

ja jo. kan vara det.
men kan va avläsningsproblem också eller att moderkortet är paj och därför läser av volten fel.

var bor du för någonstans?.ja har flera vanliga grafikkort som inte kräver extra ström. + nåt nätagg som funkar

Bor uppe i Piteå så det är nog lite långt men hade varit bra att kunna pröva med lite olika, ska se om jag har någon kompis som har något nätaggregat liggande.

Skrivet av peterhjalmarsson:

Nu menade jag med mina frågor om fläktar etc när den faktiskt går. Din spänningsavläsning får det ju att låta som ett trasigt nätagg. Försök gärna mäta dpänningen med en multimeter, och om det också visar för lågt, prova att byta det. Du kan prova med typ ett 400w agg, det räcker bra för att ta dig in i bios.

Alla fläktar går å sådär under drift. Har mätt upp alla 5V ledningar som kommer från nätaggregatet som går in i moderkortet och alla dom ligger kring 4.5V. Betyder det då att det kan vara något fel på nätaggregatet?

Permalänk
Medlem

Hej,

Har ett liknade problem men att min dator bara stänger av sig när jag spelar. Kan vara allt ifrån 10 sekunder till 30 minuter innan den stänger av sig.

http://imgur.com/YZHZUNc

Permalänk
Skrivet av Freppo:

Hej,

Har ett liknade problem men att min dator bara stänger av sig när jag spelar. Kan vara allt ifrån 10 sekunder till 30 minuter innan den stänger av sig.

http://imgur.com/YZHZUNc

plocka ut grafiken, kolla om du kan köra på interna? eller ta nån grafik som drar mindre watt.
få tag på extra nätagg behöver ju inte va kraftigt eftersom inte grafiken är i
sen plockar du ut det som inte behövs. extra hdd'n osv.
testa 1 minne i taget med memtest i varje kortplats. sen testar du hdd / ssd med Checkdisk.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av ZeroFr3aK:

Alla fläktar går å sådär under drift. Har mätt upp alla 5V ledningar som kommer från nätaggregatet som går in i moderkortet och alla dom ligger kring 4.5V. Betyder det då att det kan vara något fel på nätaggregatet?

Då är det med största sannolikhet nätagget; lite variation runt 5V skall datorn klara, men inte så mycket. Se dock till att mätningen är under tomgång (typ i BIOS) så det inte orsakas av överbelasting.

Överhettning är också en möjlighet (men inte så sannolikt efter din undersökning), men det beror på hur AMD reagerar på värme. Förr i världen var det vanliga att datorerna stängde av (eller brann upp...) om kylningen var otillräcklig, men Intel klockar ned sig nuförtiden. Jag vet dock inte hur det är med AMD på den punkten. Passa på att känn på kylflänsen vid "skrivbordskörning" - om den inte blir varm kan det vara fel på anslutningen processor-kylare. Samma sak med grafikprocessorn.

Permalänk

Jag har nu köpt ett nytt nätaggregat och datorn fungerar som den ska!

Skickades från m.sweclockers.com