Windows 8, ren installation

Permalänk

Windows 8, ren installation

Hejsan,

Köpte Windows 8 uppgradering till min förra dator, och sedan uppgraderade jag denna.
Antar att nyckeln är låst till förra moderkortet, men jag har hört att man kan kontakta MS och verifiera att man bytt moderkort och be dem flytta licensen.

Hursomhelst, nu krashade ju min SSD, och jag måste installera Windows på nytt, självklart så har MS enbart en .exe fil man kan ladda ner efter mycket om och men på deras hemsida, det finns inga boot filer.

Har t.o.m gått in för att köpa en ny licens, och om jag väljer "clean install" eller liknande, så får jag en guide till hur man installerar, men jag får aldrig några filer att ladda ner.

Dvs. Jag kan inte ladda ner filer från MS för att installera Windows 8, den enda filen de tillhandahåller är uppgraderingsguiden ( .exe )

Någon som kan hjälpa mig här?
Behöver jag ladda ner någon trial eller 'pirat' version av ett tidigare Windows för att ladda ner deras .exe fil för att ladda ner Windows 8? (if so, omg)

//Nicklas

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har du själv köpt din Windows 8 licens i butik eller på nätet så borde det inte vara några problem att installera den på en ny dator. OEM licenserna är inte likadana på Windows 8 som på tidigare versioner.
Numera ska OEM licensen vara som en Retal licens var tidigare. Med enda skillnaden att du inte har supporten från Microsoft om jag inte minns fel.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Har du själv köpt din Windows 8 licens i butik eller på nätet så borde det inte vara några problem att installera den på en ny dator. OEM licenserna är inte likadana på Windows 8 som på tidigare versioner.
Numera ska OEM licensen vara som en Retal licens var tidigare. Med enda skillnaden att du inte har supporten från Microsoft om jag inte minns fel.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Ja, som ovan. Fast är disken helt kraschad kommer du att behöva göra ett "registerhack" om du inte orkar installera en tidigare version av windows innan och sedan köra uppgraderingen. Dvs om disken är "ren".

Permalänk

Ska kolla på denna när jag kommer hem från jobbet, tackar!

Skrivet av GrezZeR:

Har du själv köpt din Windows 8 licens i butik eller på nätet så borde det inte vara några problem att installera den på en ny dator. OEM licenserna är inte likadana på Windows 8 som på tidigare versioner.
Numera ska OEM licensen vara som en Retal licens var tidigare. Med enda skillnaden att du inte har supporten från Microsoft om jag inte minns fel.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har köpt direkt genom Microsofts hemsida, fick en uppgraderings .exe fil som jag körde, så var allt ok.

Skrivet av dannesthlm:

Ja, som ovan. Fast är disken helt kraschad kommer du att behöva göra ett "registerhack" om du inte orkar installera en tidigare version av windows innan och sedan köra uppgraderingen. Dvs om disken är "ren".

Ja den är helt kapuff, har skickat in den på RMA/Garanti.
Får se hur jag gör, om inte jag kör någon trial i väntan på min nya/fixade SSD.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Hejsan,

Köpte Windows 8 uppgradering till min förra dator, och sedan uppgraderade jag denna.
Antar att nyckeln är låst till förra moderkortet, men jag har hört att man kan kontakta MS och verifiera att man bytt moderkort och be dem flytta licensen.

Hursomhelst, nu krashade ju min SSD, och jag måste installera Windows på nytt, självklart så har MS enbart en .exe fil man kan ladda ner efter mycket om och men på deras hemsida, det finns inga boot filer.

Har t.o.m gått in för att köpa en ny licens, och om jag väljer "clean install" eller liknande, så får jag en guide till hur man installerar, men jag får aldrig några filer att ladda ner.

Dvs. Jag kan inte ladda ner filer från MS för att installera Windows 8, den enda filen de tillhandahåller är uppgraderingsguiden ( .exe )

Någon som kan hjälpa mig här?
Behöver jag ladda ner någon trial eller 'pirat' version av ett tidigare Windows för att ladda ner deras .exe fil för att ladda ner Windows 8? (if so, omg)

//Nicklas

I slutet av guiden när iso-filen är nerladdad får du en fråga om du vill bränna den till DVD eller spara den

Permalänk
Medlem

Win 8.1 kan du köra i trial.

Problemet är att du får inte starta nedladdningen av 8.1 iso utan tricken som skrivas om runt om på nätet.
http://winsupersite.com/windows-8/windows-81-tip-download-win...

Grejen går ut på att börja nedladdningen av Win 8, där din uppgraderingsnyckel fungerar, sen stänga av uppgraderings appen efter ca 1%.
Sen laddar du ned appen till 8.1 och fortsätter utan att du måste lägga in en key.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/upgrade-product-...

När det är klart, in med en USB, skapa installation.

Börja installera windows. När du kommer till key, skip it. Sen aktivera windows med din gamla key via System fönsteret. Höger klick på min pc, properties, nederst har du en länk som heter aktivera windows.

Har gjort det 3-4 gånger nu, fungerar utmärkt.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W