Permalänk

Vad är egentligen bitcoin mining?

Vad gör jag när jag minar? Jag fattar inte, får jag valuta gratis ??? Fattar inte ett piss, hjälper jag t.ex banker med något, eller håller upp en servern? Fattar absolut noll, skriv gärna där nere vad det är, i en simpel men helst förklarande förklaring xD.

Permalänk
Sötast

Man förstör miljön kollektivt genom att använda tusentals datorer att förbränna hundratusentals watt totalt i onödan.

Energi som t.ex kunde ha lagts på cancerforskning, eller helt enkelt undvikits att slösas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Man förstör miljön kollektivt genom att använda tusentals datorer att förbränna hundratusentals watt totalt i onödan.

Energi som t.ex kunde ha lagts på cancerforskning, eller helt enkelt undvikits att slösas.

This. Man skulle väl lika gärna kunna få pengar för folding i princip? Så hade folk förbrukat sin ström på att rädda mänskligheten istället.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Inga bra förklaringar..........

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

Inga bra förklaringar..........

http://www.bitcoin.se/vad-ar-bitcoin/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bitcoin
http://bitcoin.org/en/faq#what-is-bitcoin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Energi som t.ex kunde ha lagts på cancerforskning, eller helt enkelt undvikits att slösas.

Riktigt sant. Jag skulle tipsa alla att börja folda istället:

"Help Stanford University scientists studying Alzheimer's, Huntington's, Parkinson's, and many cancers by simply running a piece of software on your computer."

Från Folding@home's hemsida

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Skrivet av reflect:

Riktigt sant. Jag skulle tipsa alla att börja folda istället:

"Help Stanford University scientists studying Alzheimer's, Huntington's, Parkinson's, and many cancers by simply running a piece of software on your computer."

Från Folding@home's hemsida

Endast en fråga. Tjänar jag någonting på det?

Permalänk

Nu är jag less.

Vad händer eller gör eller skapar min dator när jag så kallat "minar". Om ni skriver skeptiska kommentarer så ber jag någon moderator ta bort dom.

Permalänk
Entusiast

Nu är jag ingen expert på området men det jag tror man gör är att man använder sin dators beräkningskraft för att försöka räkna fram "Bitcoins" eller "Litecoins".
Dessa kan man sälja för riktig valuta men då ka man ju också ha i åtanke att det tar lång tid att hacka fram dessa coins beroende på din hårdvara och det kan istället bli så att det blir en förlustaffär eftersom mycket elektricitet lär gå åt samt generell frestning på komponenterna som används.

Sätt en bättre rubrik förresten.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xBumbiBjörn:

Vad händer eller gör eller skapar min dator när jag så kallat "minar". Om ni skriver skeptiska kommentarer så ber jag någon moderator ta bort dom.

http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digital...
http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212980-vad-ar-mi...
http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...

Samt en länk till din nuvarande tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/130-kryptovalutor/1263116-va...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tror att man delvis agerar "bank" dvs tar hand om och räknar på olika transaktioner som skickas hit och dit.

För övrigt helt kass rubrik.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Nu är jag ingen expert på området men det jag tror man gör är att man använder sin dators beräkningskraft för att försöka räkna fram "Bitcoins" eller "Litecoins".
Dessa kan man sälja för riktig valuta men då ka man ju också ha i åtanke att det tar lång tid att hacka fram dessa coins beroende på din hårdvara och det kan istället bli så att det blir en förlustaffär eftersom mycket elektricitet lär gå åt samt generell frestning på komponenterna som används.

Sätt en bättre rubrik förresten.

Är väl snarare så att datorn gör någon typ av beräkning och sedan får man bitcoins/litecoins som betalning för beräkningen man gjort? Vet inte om någon har koll på vad beräkningskraften används till, Förmodligen något suspekt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd

Ska inte rubriken ha med ämnet att göra? Offtopic.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |

Permalänk
Medlem

Är det så svårt att googla att du behöver bli lack samt skapa två trådar?

http://www.bitcoin.se/hur-fungerar-bitcoin/

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Korspost, trådar sammanfogade*

Citat:

§ 3.3
Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av subtector:

Ska inte rubriken ha med ämnet att göra? Offtopic.

Citat:

§ 5
Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

Endast en fråga. Tjänar jag någonting på det?

Folding : Ja, men inte pengamässigt.
Mining : Kanske. Beror på dina förutsättningar och val av valuta samt hur framtiden ter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

Endast en fråga. Tjänar jag någonting på det?

På sätt och vis. Tänk om just du råkar vara den som hittar botemedlet till cancer? Då tycker i alla fall jag att du tjänat mycket på det, även om det inte kommer i pengar.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

När det gäller folding, ponera att något användbart kommer ut av det, vem kommer casha in om t ex ett läkemedel utvecklas baserat på resultaten?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

Endast en fråga. Tjänar jag någonting på det?

Förutom karma om du nu tror på något dylikt så nej. Det gör du inte.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

Endast en fråga. Tjänar jag någonting på det?

Skrivet av reflect:

Förutom karma om du nu tror på något dylikt så nej. Det gör du inte.

Förhoppningsvis bra läkemedel och bot mot allvarliga sjukdomar i framtiden. När fler hjälps åt går det snabbare att komma till en lösning på problemen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Ha folda is the way,då hjälper man åtminstone till och tror inte att man ska få manna från himlen som med pyramidspelet bitcoin:-)))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Ha folda is the way,då hjälper man åtminstone till och tror inte att man ska få manna från himlen som med pyramidspelet bitcoin:-)))

Fast nu är ju inte *coin pyramidspel.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pyramidspel

Permalänk
Medlem

Vad är det för tomtesvar i denna tråd?

Öppnas förslagsvis i nya flikar:

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Vad är det för tomtesvar i denna tråd?

Öppnas förslagsvis i nya flikar:

http://www.wired.com/wiredenterprise/wp-content/uploads/2013/...

http://i.imgur.com/ST03HN7.jpg

Inte bättre tomtesvar än någon annan, för du svarar ju inte på TS fråga...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Inte bättre tomtesvar än någon annan, för du svarar ju inte på TS fråga...

Han har fått ett gäng länkar där han hittar svar på sina frågor, men det verkar inte gå hela vägen fram. Tänkte vara lite pedagogisk och bidra med lite fina bilder. Tänker mest på inlägg som är helt åt skogen som "tomtesvar".

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Man förstör miljön kollektivt genom att använda tusentals datorer att förbränna hundratusentals watt totalt i onödan.

Energi som t.ex kunde ha lagts på cancerforskning, eller helt enkelt undvikits att slösas.

Nej, man gör uträkningar som krävs för att *coin systemens överföringar ska fungera. Hur tror du att vanliga bankers internettjänster fungerar? Där krävs också datorer för att utföra och verifiera överföringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Riktigt sant. Jag skulle tipsa alla att börja folda istället:

"Help Stanford University scientists studying Alzheimer's, Huntington's, Parkinson's, and many cancers by simply running a piece of software on your computer."

Från Folding@home's hemsida

som alla vet så är Mining på GPUn, folding kan köras på CPUn, har man som jag 6st mining riggar med minimum 2 GPUer i varje rig så kan CPUn folda.

på så vis bidrar man till folding och kan tjäna ihop en extra slant som man personligen behöver.

Inge fel i att hjälpa andra, men se till att du har hjälpt dig själv först kan du hjälper andra.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

överlag så tycker jag många poster om miljöfrågor, bättre användnings områden osv är löjlig hör och låg nivå, folk gör vad dem vill utan att folk skall försöka påtvinga dem vad andra tycker är rätt att göra.

men å andra sidan gynnar det mig, ju färre som håller på med mining, ju bättre är det för mig som gör det.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

Endast en fråga. Tjänar jag någonting på det?

Bitcoin: http://www.bitcoinx.com/profit/
Litecoin: https://www.litecoinpool.org/calc