Spela in Gitarr + Sång till datorn

Permalänk
Medlem

Spela in Gitarr + Sång till datorn

Tjena,
har börjat hålla på mycket mer med musiken på sistone då jag har lite mer fritid. Jag har alltid gillat att spela gitarr och sjunga och jag brukar spela in det med bara videokameran men tänkte att det skulle vara roligare att börja lite mer seriöst och spela in lite mer kvalitativt till datorn. Det jag vill göra är alltså att filma, samtidigt som jag spelar in ljudet från gitarren och sången. Undrar då exakt vilka delar det är man behöver, mikrofoner? ljudkort? bra programvara? är total färsking på ämnet så all hjälp uppskattas vad jag har läst runt så ska man kanske ha två mickar och typ nån sån här mick http://www.thomann.de/se/se_electronics_se_1a.htm till gitarren? tipsa gärna om bra mickar och andra grejer man behöver men typ runt i prisklassen det jag länkade. Vill helst att hela kalaset inte ska skena iväg men skulle verkligen vilja veta alla delar man behöver med kablar och stativ osv.
mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jag är själv intresserad av att spela in diverse instrument och sång, men jag är fortfarande skeptisk till att inhandla mikrofoner, ljudkort, programvaror som cubase etc, men jag tror säkert om man slänger lite pengar på de prylarna så har man gjort sig själv en tjänst.

Annars sitter man med datormicen och audacity i princip

Jag såg ett svenskutvecklat program som heter Reason tidigare, verkar väldigt bra.

Om jag själv skulle spela in gitarr och sång så skulle jag nog bara behöva en bättre förstärkare, en ordentlig mikrofon och en dator med Ubuntu Studio. Alternativet är en macbook, men Ubuntu studio har realtidskernel och JACK2 vilket borde minska latenser. Det kan ju vara en fördel att ha så lite enheter igång så möjligt och ha hyfsad hårdvara också.

Ubuntu studio är i princip Xubuntu, alltså ubuntu operativsystemet med xfce4 fast det har en speciell kernel förinstallerad, använder JACK istället för pulseaudio och har massor med programvara förinstallerad t ex audacity.

Jag vet ett band som spelade inte ett riktigt grymt album på en gammal macbook, och jag tror de inte använde för fancy utrustning heller.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Vill du ha en väldigt enkel lösning, utan krav på att du ska kunna trixa med ljudet i realtid så skulle en sån här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=669525

Plus en "vanlig" kamera vara ett alternativ. Jag tror att det skulle räcka ganska långt. Att få en lika stor uppgradering från det du har idag till en sådan, i ett nästa steg, skulle förmodligen kosta minst det tiodubbla. Men det kan någon annan få gissa om.