kan man ha en hårddisk liggandes på sidan?

Permalänk
Avstängd

kan man ha en hårddisk liggandes på sidan?

Om man vill lägga sin låda ner, kan hårddiskarna ta skada då? eftersom de också ligger på sidan då? Typ lager o skit som tar skada?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk

den kan ligga ner om du vill, sök och du hittar trådar om detta (om de inte rensats bort)

Permalänk
Avstängd

hittar inget

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Avstängd

Ja det kan man

Visa signatur

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Permalänk
Medlem

Svaret finns i specen! Alla kvalitetsdiskar har en specifikation där det står - frågan har varit uppe tidigare och svaret är detsamma. Man pratar om "axes", axlar på svenska. Enkelt uttryckt är axel=sida. Disken liknas vid en kub, dvs en sexsiding. Står det i specen att den klarar 6 "axes" - då kan du alltså köra disken på alla sidor - tillochmed uppåner.

Permalänk
Medlem

Kort sagt: Ja.

Långt sagt:
Jag har inte sett en enda disk nyare än typ 5 år som inte klarat av (t.o.m. enligt spec) att köras i vilket läge som helst. De ska ju klara några G i stötar under drift, och att ha den liggande upp och ner blir ju bara -1G (dessutom konstant, inte nån stöt).

Många "märkes"-pc och servrar har diskarna monterade på sidan. Det verkar funka jättebra.

Jag har en gammal disk med ett dåligt lager som gör att disken överhettar. Den går bäst (svalast) om man monterar den upp och ner...

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

i mitt Lian-Li sätter man ju diskarna på sidan längst ner i hdd racket, och disken går ju fortfarande ingen fara alls skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

så länge du inte har disken diagonalt så går det bra!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk

Jag har haft en disk monterad upp och ned i runt två år utan problem.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Diagonalt funkar bra det med.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

det var nån som skrev det i en liknande tråd förut att man inte skulle ha en disk snett, nån mer får gärna bekräfta stack`s uttalande!

slutsats : man kan ha en disk i vilken vinkel som helst!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Avstängd

a en kompis till mej (som för övrigt e här på swec under aliaset mr.jeppe har jag för mig) hävdar bestämt att man inte kan ha den hur som helst för att vissa lager skulle paja eller nåt...

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

jag råkade ha en disk diagonalt förut, den pajade efter 20 minuter.
så jag skulle inte rekomendera att ha dom diagonalt, men varför ha disken diagonalt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Kort sagt: Ja.

Långt sagt:
Jag har inte sett en enda disk nyare än typ 5 år som inte klarat av (t.o.m. enligt spec) att köras i vilket läge som helst. De ska ju klara några G i stötar under drift, och att ha den liggande upp och ner blir ju bara -1G (dessutom konstant, inte nån stöt).

Många "märkes"-pc och servrar har diskarna monterade på sidan. Det verkar funka jättebra.

Jag har en gammal disk med ett dåligt lager som gör att disken överhettar. Den går bäst (svalast) om man monterar den upp och ner...

Skulle inte säga vilket läge som helst, hårddiskar mår allmänt inte bra av att vara på snedden till exempel, då armarna på disken kan ta skada efter ett tag. Vertikalt eller Horisontellt är det som gäller.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk

man kan ha dem vertikalt elr horisontalt, vad man måste komma i håg är att formatera och installera på nytt efter ändringen annars kan man få dataförluster eftersom armarna kommer att påverkas av det nya läget.
Har kört gamla mfm diskar så i flera år.

Visa signatur

Kan inget men är villig att lära

Permalänk
Medlem

Har 2 7200rpm's diskar och en 10000 som alla körts horisontellt, och sen har jag bytt till en Lian-Li och kör dom vertikalt. Inga problem alls.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan

Skulle inte säga vilket läge som helst, hårddiskar mår allmänt inte bra av att vara på snedden till exempel, då armarna på disken kan ta skada efter ett tag. Vertikalt eller Horisontellt är det som gäller.

varför skulle de ta skada av det?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

min gamla burk har sin hdd upponer och det har varit så i 5 år utan proplem och en kompis har sin lodrätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan

Skulle inte säga vilket läge som helst, hårddiskar mår allmänt inte bra av att vara på snedden till exempel, då armarna på disken kan ta skada efter ett tag. Vertikalt eller Horisontellt är det som gäller.

_Varför_ i hela friden skulle armarna påverkas?

Har kört många olika diskar i alla möjliga lägen (typ hängande i sladden/stående på chassibotten hur snett som helst), har aldrig någonsin gett några problem alls. Och jag kan inte komma på nån anledning förutom ren vidskeplighet till varför det inte skulle gå. Möjligen gravt underdimensionerade kullager till diskaxeln, men med tanke på hur bra diskar i allmänhet håller köper jag inte det heller.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CroMagnon
man kan ha dem vertikalt elr horisontalt, vad man måste komma i håg är att formatera och installera på nytt efter ändringen annars kan man få dataförluster eftersom armarna kommer att påverkas av det nya läget.
Har kört gamla mfm diskar så i flera år.

"Man måste formatera om, annars kan man få dataförluster". Den var bra, den.

Allvarligt talat, diskar från Nils Dackes dagar må ha betett sig så (att läsarmen hamnar lite annorlunda om man vänder disken), men med en modern 3.5"-disk krävs garanterat ingen omformatering bara för att man ändrat läge på den. (Och inte 2.5" heller, kolla, jag håller min laptop upp&ner och skakar den, samtidigt som jag skriver detta).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

reglerna säger det att en HD skall för dess eget bästa monteras i valfri 90 graders vinkel för att inte ojömnt belasta dess lager på ett negativt sätt

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fv02
reglerna säger det att en HD skall för dess eget bästa monteras i valfri 90 graders vinkel för att inte ojömnt belasta dess lager på ett negativt sätt

Ja, iom att Runken och en annan person frågade mig först innan detta inlägg gjordes får jag väl uttala mig!

Precis så som personen jag citerade menade jag! Jag har läst hyfsat många inlägg både på svenska men framförallt utländska(overclockers.com) forum om detta och de flesta säger exakt så.

En gammal klasskamrat är delägare i den firma som säljer datordelar och efter att min IBM 75GXP rasade frågade jag honom en del om hur den kunde rasa(detta var innan det var allmänt känt att dessa diskar var kassa) och en sak sa han kunde vara just felaktig montering.

Därför anser iaf jag att man borde ta det säkra före det osäkra och montera disken korrekt.

Visa signatur

Workstation:P4 2.6@3.2 || 2x 256MB DDR 3200 || Abit AI7 || POV GeForce3 Ti200 || 1xWDC40GB || 1xWDC 80GB
Htpc:P4 1.6 || Asus P4S533 || 2*256MB DDR 333 || 1x3.5GB || 1xWDC 80 GB HDD

Permalänk
Medlem

alla HD manualer jag sett säger att korrekt montering är valfri 90 graders rät vinkel

Visa signatur

weeee

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fv02
reglerna säger det att en HD skall för dess eget bästa monteras i valfri 90 graders vinkel för att inte ojömnt belasta dess lager på ett negativt sätt

Regler? lol
asså det e en rund skiva... när den snurrar tar krafterna ut varandra... Och armarna påverkas ju verkligen inte! Dessutom kan du aldrig få det exakt 90*

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Regler? lol
asså det e en rund skiva... när den snurrar tar krafterna ut varandra... Och armarna påverkas ju verkligen inte! Dessutom kan du aldrig få det exakt 90*

I zero-G kanske det funkar så, men här där jag bor har jag en liten kraft som kallas Gravitation. Den tenderar att dra saker nedåt, vilket som det har påpekats ett antal ggr redan i den här tråden möjligen kan påverka lagren i disken negativt.
Varför chansa? Och vad har man för chassi då man öht kan montera en disk på ett sånt sätt att den inte är i 90° vinkel? (då menar jag inte temporärt som Stack snackar om då disken bara hänger i kablarna, jag tror inte disken tar nån nämnvärd skada om man bara kör den så en liten stund).

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

I zero-G kanske det funkar så, men här där jag bor har jag en liten kraft som kallas Gravitation. Den tenderar att dra saker nedåt, vilket som det har påpekats ett antal ggr redan i den här tråden möjligen kan påverka lagren i disken negativt.
Varför chansa? Och vad har man för chassi då man öht kan montera en disk på ett sånt sätt att den inte är i 90° vinkel? (då menar jag inte temporärt som Stack snackar om då disken bara hänger i kablarna, jag tror inte disken tar nån nämnvärd skada om man bara kör den så en liten stund).

men varför skulle den må sämre av 75 grader än av 90?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Citat från IBM:

Note: Drive bays and other enclosures vary in size and orientation from system to system. They may be
oriented vertically, horizontally, upside down, or sideways. The IBM Deskstar can be mounted with any side
or end vertical or horizontal, but must not be mounted in a tilted position.

Visa signatur

Workstation:P4 2.6@3.2 || 2x 256MB DDR 3200 || Abit AI7 || POV GeForce3 Ti200 || 1xWDC40GB || 1xWDC 80GB
Htpc:P4 1.6 || Asus P4S533 || 2*256MB DDR 333 || 1x3.5GB || 1xWDC 80 GB HDD

Permalänk
Medlem

Min nya Seagate 200gigare står på sidan... fast från början hade jag den liggandes som den ska i burken, men så skulle ja fixa en grej å prova.. så blev de att jag ställde den på sidan.. å sen när ja skulle lägga den ner igen o ha den vanligt liggandes i burken så stod det "BAD" å liknande samt Raw... men då ställde ja den igen på sidan. alltså lodrätt med kontakten uppåt. Så nu hittar burken den igen????? skumt..

det är en ny hd så om nån kan förklara lite för mig varför den inte hittar den i liggandes men i lodrätt så berätta GÄRNA... o om de det betyder att min nya hd håller på att DÖ..

mvh Ushiri

www.peterscomics.com

Visa signatur

Och för övrigt anser jag att Kartago bör förstöras..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ushiri
Min nya Seagate 200gigare står på sidan... fast från början hade jag den liggandes som den ska i burken, men så skulle ja fixa en grej å prova.. så blev de att jag ställde den på sidan.. å sen när ja skulle lägga den ner igen o ha den vanligt liggandes i burken så stod det "BAD" å liknande samt Raw... men då ställde ja den igen på sidan. alltså lodrätt med kontakten uppåt. Så nu hittar burken den igen????? skumt..

det är en ny hd så om nån kan förklara lite för mig varför den inte hittar den i liggandes men i lodrätt så berätta GÄRNA... o om de det betyder att min nya hd håller på att DÖ..

mvh Ushiri

www.peterscomics.com

tråden var död och begraven i över 2 år...

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.