Permalänk
Medlem

Får inte 1080p genom HDMI splitter.

Hej!

Jag köpte under mellandagsrean en ny LED TV 40" till lägenheten. Tanken var att jag skulle använda den för att titta på tv med. Men när jag kände för det, även kunna växla över till att använda den som en tredje datorskärm (Jag har två st 24" sedan innan). Detta skulle jag då göra via en HDMI splitter var tanken. Ut från datorn har jag två st DVI utgångar och två stycken HDMI utgångar. Enda gången jag får det att fungera är när jag kopplar exakt som följer:

Ut från ena DVI-utgången till skärm ett. (x)
Ut från andra DVI-utgången via DVI-HDMI adapter in i HDMI splitter. (2)
Ut från utgång 1 på HDMI-splittern via HDMI-DVI adapter in i skärm två. (1)
Ut från utgång 2 på HDMI-splittern in i TV. (3)

Dock fungerar detta endast när jag ansluter dessa i en speciell ordning, märkt med nummer inom parentes.
Har provat massor av lösningar genom att använda HDMI-utgångarna på datorn mm. Men detta är det enda sättet jag får det att fungera i 1080p via HDMI-splittern. Och när jag sedan startar om datorn får jag dra ur alla kontakter igen och koppla om allt i rätt ordning igen för att det ska fungera. Skall tillägga att HDMI-kabeln mellan utgång 2 och TV är 10m.

Någon som har någon aning om vad detta kan bero på?

Mina specs:

GPU: AMD Radeon HD 6700 Series
Monitor #1: Acer 2243HL 24"
Monitor #2: BenQ GL2450 24"
Monitor #3: JVC LED-TV LT-40E710 40"
KÖNIG 2 PORT HDMI SPLITTER

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du har lång kabel och en passiv HDMI splitter. Om det fungerar ibland så är det på nåd. Bara en av enheterna till splittern kommer att få kommunicera sitt EDID till datorn och HDCP kommer inte att fungera. Vilket grafikkort har du? Kan det driva tre skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Du har lång kabel och en passiv HDMI splitter. Om det fungerar ibland så är det på nåd. Bara en av enheterna till splittern kommer att få kommunicera sitt EDID till datorn och HDCP kommer inte att fungera. Vilket grafikkort har du? Kan det driva tre skärmar?

Är HDMI splittern passiv? Den har iaf egen spänningsmatning.
Grafikkortet är AMD Radeon HD 6700 Series.

En följdfråga. Vad är skillnaden på 1080i och 1080p?

Tack för snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Gibson94:

Är HDMI splittern passiv? Den har iaf egen spänningsmatning.
Grafikkortet är AMD Radeon HD 6700 Series.

En följdfråga. Vad är skillnaden på 1080i och 1080p?

Tack för snabbt svar

10m är som tidigare nämnts absolut gränsfall för en passiv HDMI-kabel, speciellt om signalen skall in och bråka i en HDMI-splitter av billigare modell. Ett tips kan vara att testa en aktiv HDMI-kabel.

Angående progressive vs interlaced:
http://bit.ly/1fAPFoL

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlahidjan:

10m är som tidigare nämnts absolut gränsfall för en passiv HDMI-kabel, speciellt om signalen skall in och bråka i en HDMI-splitter av billigare modell. Ett tips kan vara att testa en aktiv HDMI-kabel.

Angående progressive vs interlaced:
http://bit.ly/1fAPFoL

Måste bara klargöra; Jag får alltså problemet på båda skärmarna som går via splittern. Inte bara TVn som går via 10m kabeln. Men kan det bero på kabeln ändå?

Permalänk
Skrivet av Gibson94:

Måste bara klargöra; Jag får alltså problemet på båda skärmarna som går via splittern. Inte bara TVn som går via 10m kabeln. Men kan det bero på kabeln ändå?

Ursäkta, jag läste din trådstart lite för snabbt.
Eftersom det fungerar när du kopplar in allt i en viss ordning och sedan slutar fungera när du startar om datorn, så borde det bero på ditt grafikkort/windows. Detta kan säkerligen härledas till EDID som tidigare nämnts. När skärmen inte känner igen källan och vice-versa kan du stöta på sådana typer av problem.

Vad händer om du provar följande:

  1. Använd samma kablage UT från splittern och koppla in en annan källa IN i splittern, typ en DVD/blu-ray-spelare.

  2. Prova att koppla bort en datorskärm och kör istället HDMI-splittern in i en av dina HDMI-portar på grafikkortet istället för att använda DVI-HDMI-adapter. Båda gränssnitten är digitala men inte helt identiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlahidjan:

Ursäkta, jag läste din trådstart lite för snabbt.
Eftersom det fungerar när du kopplar in allt i en viss ordning och sedan slutar fungera när du startar om datorn, så borde det bero på ditt grafikkort/windows. Detta kan säkerligen härledas till EDID som tidigare nämnts. När skärmen inte känner igen källan och vice-versa kan du stöta på sådana typer av problem.

Vad händer om du provar följande:

  1. Använd samma kablage UT från splittern och koppla in en annan källa IN i splittern, typ en DVD/blu-ray-spelare.

  2. Prova att koppla bort en datorskärm och kör istället HDMI-splittern in i en av dina HDMI-portar på grafikkortet istället för att använda DVI-HDMI-adapter. Båda gränssnitten är digitala men inte helt identiska.

Okej.

Kan prova koppla in min xbox 360 när jag kommer hem ikväll. Adaptrarna är förresten passiva, om det kan ha någon betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibson94:

Är HDMI splittern passiv? Den har iaf egen spänningsmatning.
Grafikkortet är AMD Radeon HD 6700 Series.

En följdfråga. Vad är skillnaden på 1080i och 1080p?

Tack för snabbt svar

Nej, det var nog jag som var för snabb. Antar att du har en KN-HDMISPL10.

1080i skickar "halva" bilden och 1080p hela bilden. Avnänds inte av datorer utan TV-sändnignar. Där man kan få 1080i på nästan samma bandbredd som 720p, men då med bara uppdateringar av varannan linje i fallet 1080i.

Antar att din dator använder i 1080p med 60 Hz uppdateringsfrekves, detta blir nog lite mycket för splittern i vissa fall, speciellt i kombination med kabellängden. Adaptrar är dessutom som långa kablar med hänsyn på att signalen försämras.

1080p60 drar rått ca 3 Gbps och med overhead så hamnar man normalt på mellan 3.3 och 4.3 Gbps, detta tror jag är lite i mesta laget för din setup. Försök att desta med att minska upplösnignen till 720p eller liknande bara för att testa. Då kommer du under det specificerade max bandbredden på 2,5 Gbps i din splitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Nej, det var nog jag som var för snabb. Antar att du har en KN-HDMISPL10.

1080i skickar "halva" bilden och 1080p hela bilden. Avnänds inte av datorer utan TV-sändnignar. Där man kan få 1080i på nästan samma bandbredd som 720p, men då med bara uppdateringar av varannan linje i fallet 1080i.

Antar att din dator använder i 1080p med 60 Hz uppdateringsfrekves, detta blir nog lite mycket för splittern i vissa fall, speciellt i kombination med kabellängden. Adaptrar är dessutom som långa kablar med hänsyn på att signalen försämras.

1080p60 drar rått ca 3 Gbps och med overhead så hamnar man normalt på mellan 3.3 och 4.3 Gbps, detta tror jag är lite i mesta laget för din setup. Försök att desta med att minska upplösnignen till 720p eller liknande bara för att testa. Då kommer du under det specificerade max bandbredden på 2,5 Gbps i din splitter.

Korrekt splitter!
Det som händer när det "inte fungerar" är att jag får 720p med en svart "ram" som utfyllnad runt. Väljer jag 1280x720 i windows får jag bort ramen. Men det är ju inte den upplösning jag vill ha.

Permalänk
Medlem

Det lutar till att ditt system (splitter och kablar) helt enkelt inte klarar bandbredden som krävs för 1080p60. Om du får det att fungera ibland ligger du precis på gränsen.

Har du testat att byta plats på uttag ett och två i splittern ?

Permalänk
Skrivet av beh:

Nej, det var nog jag som var för snabb. Antar att du har en KN-HDMISPL10.

1080i skickar "halva" bilden och 1080p hela bilden. Avnänds inte av datorer utan TV-sändnignar. Där man kan få 1080i på nästan samma bandbredd som 720p, men då med bara uppdateringar av varannan linje i fallet 1080i.

Antar att din dator använder i 1080p med 60 Hz uppdateringsfrekves, detta blir nog lite mycket för splittern i vissa fall, speciellt i kombination med kabellängden. Adaptrar är dessutom som långa kablar med hänsyn på att signalen försämras.

1080p60 drar rått ca 3 Gbps och med overhead så hamnar man normalt på mellan 3.3 och 4.3 Gbps, detta tror jag är lite i mesta laget för din setup. Försök att desta med att minska upplösnignen till 720p eller liknande bara för att testa. Då kommer du under det specificerade max bandbredden på 2,5 Gbps i din splitter.

Jag antar att TS inte hade tänkt sig att spela på samtliga tre skärmar samtidigt i 1080p 60Hz? Om han streamar en vanlig 1080p rip bör bandbreddsgränsen inte vara något problem. Ser dessutom ingen mening med att kolla på samma film på tre skärmar samtidigt, blir ett jädrans hoppande med ögonen från skärm till skärm. Det handlar väl snarare om att på ett smidigt sätt kunna gå och sätta sig i soffan när det är filmdags och att sedan kunna gå tillbaka till datorn för att spela spel på sina två datorskärmar UTAN att behöva koppla om en massa kablar och klydda.

Återigen, prova köra signalen från HDMI-porten i grafikkortet ut till HDMI-splittern direkt, se om datorn på detta sätt bättre kan identifiera vad som är inkopplat i grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlahidjan:

Jag antar att TS inte hade tänkt sig att spela på samtliga tre skärmar samtidigt i 1080p 60Hz? Om han streamar en vanlig 1080p rip bör bandbreddsgränsen inte vara något problem. Ser dessutom ingen mening med att kolla på samma film på tre skärmar samtidigt, blir ett jädrans hoppande med ögonen från skärm till skärm. Det handlar väl snarare om att på ett smidigt sätt kunna gå och sätta sig i soffan när det är filmdags och att sedan kunna gå tillbaka till datorn för att spela spel på sina två datorskärmar UTAN att behöva koppla om en massa kablar och klydda.

Återigen, prova köra signalen från HDMI-porten i grafikkortet ut till HDMI-splittern direkt, se om datorn på detta sätt bättre kan identifiera vad som är inkopplat i grafikkortet.

Korrekt uppfattat!

Grejem är helt enkelt att jag vill kunna spegla "skärm 2" till TVn för att kolla på Film, Twitch eller Youtube på ett smidigt sätt i soffan, UTAN att behöva koppla om en massa. Jag provade tidigare med en kompis TV att koppla den direkt på HDMI utgången och skärmarna som vanligt på DVI utgångarna. Men då kunde jag bara ha två skärmar aktiverade samtidigt. Därför köpte jag HDMI splittern nu tillsammans med min TV för att lösa problemet - trodde jag...

Jag ska prova din lösning när jag kommer hem ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Det lutar till att ditt system (splitter och kablar) helt enkelt inte klarar bandbredden som krävs för 1080p60. Om du får det att fungera ibland ligger du precis på gränsen.

Har du testat att byta plats på uttag ett och två i splittern ?

Det är inte att det fungerar ibland, utan när jag kopplar ihop det i en viss ordning. (Datorskärm, sedan dator, och sist TV).

Ja jag har testat att byta plats på utgångarna och samma fenomen kvarstår. Känns som att datorn eller splittern måste "rätta sig" efter datorskärmen innan jag kopplar in TVn på den andra utgången.

Permalänk
Medlem

På majoriteten av alla grafikkort så delar ena DVI utgången signal med HDMI utgången. Så kör en skärm på DVI, TV på HDMI och kör sedan adapter från DP>DVI om dina skärmar inte har stöd för DP.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlahidjan:

Jag antar att TS inte hade tänkt sig att spela på samtliga tre skärmar samtidigt i 1080p 60Hz? Om han streamar en vanlig 1080p rip bör bandbreddsgränsen inte vara något problem. Ser dessutom ingen mening med att kolla på samma film på tre skärmar samtidigt, blir ett jädrans hoppande med ögonen från skärm till skärm. Det handlar väl snarare om att på ett smidigt sätt kunna gå och sätta sig i soffan när det är filmdags och att sedan kunna gå tillbaka till datorn för att spela spel på sina två datorskärmar UTAN att behöva koppla om en massa kablar och klydda.

Återigen, prova köra signalen från HDMI-porten i grafikkortet ut till HDMI-splittern direkt, se om datorn på detta sätt bättre kan identifiera vad som är inkopplat i grafikkortet.

Jag menar inte att bandbredden blir något problem ur grafikkortets synpunkt, men när man stoppar i en splitter i kedjan som enligt tillverkarens spec. klarar 2.5 Gbps och matar den med minimum 3 Gbps så går man utanför spec.

Skrivet av Gibson94:

Korrekt uppfattat!

Grejem är helt enkelt att jag vill kunna spegla "skärm 2" till TVn för att kolla på Film, Twitch eller Youtube på ett smidigt sätt i soffan, UTAN att behöva koppla om en massa. Jag provade tidigare med en kompis TV att koppla den direkt på HDMI utgången och skärmarna som vanligt på DVI utgångarna. Men då kunde jag bara ha två skärmar aktiverade samtidigt. Därför köpte jag HDMI splittern nu tillsammans med min TV för att lösa problemet - trodde jag...

Jag ska prova din lösning när jag kommer hem ikväll.

Jag tolkar det som att splittern inte klarar 1080p60, eftersom det är mycket högre bandbredd på det än vad man normalt hittar i AV applikationer (1080i60 / 720p25 / 1080p25).

Skrivet av Dr_Spackel:

På majoriteten av alla grafikkort så delar ena DVI utgången signal med HDMI utgången. Så kör en skärm på DVI, TV på HDMI och kör sedan adapter från DP>DVI om dina skärmar inte har stöd för DP.

Ja, det är många kort som bara har två sinks för utgående signaler. Exakt vilket kort är det TS kör med? Hittar inget definitivt på 6700, behöver modellnummer och tillverkare för att klura ut hur just det kortet fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Exakt vilket kort är det TS kör med? Hittar inget definitivt på 6700, behöver modellnummer och tillverkare för att klura ut hur just det kortet fungerar.

Burken är en Dell XPS 8300, om det går att få fram något av det.
Hur kan jag annars få fram modellnummer och tillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

På majoriteten av alla grafikkort så delar ena DVI utgången signal med HDMI utgången. Så kör en skärm på DVI, TV på HDMI och kör sedan adapter från DP>DVI om dina skärmar inte har stöd för DP.

Kopplingen HDMI-utgång -> Splitter -> TV utan att ha kopplat in något på utgång 2 ger 720p på TVn

Det är alltså ingen skillnad om jag använder DVI eller HDMI-utgången på datorn.

EDIT: Samma sak när jag kör ut signalen från Xbox 360. Problemet ligger alltså i kablage eller splitter? *hoppas*

Permalänk
Medlem

Själv så får jag ut 1080p (och 3D) på både tv och projektor med följande splitter:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hdmi/splitter/2-vags-aktiv-hdmi-splitter-p68793

De har samma variant fast med 4 utgångar istället för 2:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hdmi/splitter/4-vags-aktiv-hdmi-splitter-p68794

Kan ju vara värt pengarna om du vill slippa strul

edit: testade upplösningar
720p 50Hz
720p 60Hz

1080p 24Hz
1080p 50Hz
1080p 60Hz
1080p 24Hz/3D

edit 2:
kan det inte vara så att splittren du har inte hanterar HDCP så bra? Då skulle väl skärmen/skärmarna bli svarta ibland?

Permalänk
Medlem

Har testat lite mera nu utan splittern. Fick dessa resultat:

PC -> HDMI-kabel (10m) -> TV: 720p
PC -> HDMI-kabel (2m) -> TV: 720p
PC -> DVI/HDMI-adapter -> HDMI-kabel (2m) -> TV: 720p
Xbox 360 -> HDMI-kabel (10m) -> TV: 720p
Xbox 360 -> HDMI-kabel (2m) -> TV: 720p

TVn eller grafikkortet?

Permalänk
Medlem

PC -> HDMI (2m) -> TV = 1080p/60 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

PC -> HDMI (2m) -> TV = 1080p/60 ?

Nej.. 720p..
Även Xbox 360 -> HDMI (2m) -> TV = 720p

Permalänk
Medlem

Alltså, nu när jag testar så blir jag väldigt fundersam på vad jag har köpt för TV egentligen...

Jag får inte 1080p in på hdmi-ingången vare sig jag använder 2m eller 10m kabel..

Vad kan det bero på? Grafikkortet som inte orkar driva 40" i 1080p?!? Kablarna som inte klarar av 1080p? Eller är det så att TVn inte klarar av det?

Det känns som väldigt långsökta fel men.. jag kommer inte på något annat... snälla hjälp!

Permalänk
Medlem

Vad är det för TV?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Vad är det för TV?

Skrivet av Gibson94:

Mina specs:

GPU: AMD Radeon HD 6700 Series
Monitor #1: Acer 2243HL 24"
Monitor #2: BenQ GL2450 24"
Monitor #3: JVC LED-TV LT-40E710 40"
KÖNIG 2 PORT HDMI SPLITTER

Har till och med för mig att det stod i annonsen under mellandagsrean: "Perfekt som TV-skärm till datorn!"

Permalänk
Medlem

Inte så att TVn har något mode på hdmi ingången du använder?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Inte så att TVn har något mode på hdmi ingången du använder?

Det enda jag hittar är HDMI CEC och HDMI ARC (ingen aning om vad det är) och båda är PÅ. Eller kan automatisk bildkvotsinställning ha något att göra med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibson94:

Alltså, nu när jag testar så blir jag väldigt fundersam på vad jag har köpt för TV egentligen...

Jag får inte 1080p in på hdmi-ingången vare sig jag använder 2m eller 10m kabel..

Vad kan det bero på? Grafikkortet som inte orkar driva 40" i 1080p?!? Kablarna som inte klarar av 1080p? Eller är det så att TVn inte klarar av det?

Det känns som väldigt långsökta fel men.. jag kommer inte på något annat... snälla hjälp!

Jag hr köpt en likadan TV nyligen och upplevde samma fel.

Det som löste problemet var att köra in datorn till VGA porten då fungerar allt utan minsta input lagg och upplösningen blev rätt då.

Har ingen aning om varför jvc gjort på det sättet för känns riktigt dumt att låsa tvns mjukvara så det bara går att köra in datorn genom VGA porten...

Jag kommer maila dom och be dom skicka mig en uppdaterad mjukvara. Som gör det möjligt att stänga av allt lull lull via hdmi portarna. Så man kan köra dator eller tvspel i full hd utan massor av input lag via HDMI.

Så det är inget fel på varken tvn eller ditt grafikkort, bara mjukvaran i tvn som blivit programmerad av någon som inte vet vad hen håller på med...

Visa signatur

Lev livet!