Backlight Bleed Acer 24" G246HYLbmjj IPS acceptablet?

Permalänk

Backlight Bleed Acer 24" G246HYLbmjj IPS acceptablet?

Hejsan.

Köpte en skärm från min favoritaffär (Inet) till vad jag tycker är ett helt ok pris 1390:- .

Jag har dock ett problem, det är vad jag anser extremt med Backlight Bleed i ena hörnet.
Nu pratar vi inte om lite ljusgenomsläpp längst med listerna som är vanligt, utan mer som tre ljuskäglor som går in i skärmen i vänster hörn.

Jag vet att bilderna inte gör det helt rättvisa, men kanske en indikation, vad säger ni? Är detta något ni skulle acceptera eller inte?
Vill ju inte skicka tillbaka skärmen för att få tillbaka ett "det ser ok ut enligt oss" som svar.

Tacksam för förslag/åsikter!

/tobias

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellwheels:

Hejsan.

Köpte en skärm från min favoritaffär (Inet) till vad jag tycker är ett helt ok pris 1390:- .

Jag har dock ett problem, det är vad jag anser extremt med Backlight Bleed i ena hörnet.
Nu pratar vi inte om lite ljusgenomsläpp längst med listerna som är vanligt, utan mer som tre ljuskäglor som går in i skärmen i vänster hörn.

Jag vet att bilderna inte gör det helt rättvisa, men kanske en indikation, vad säger ni? Är detta något ni skulle acceptera eller inte?
Vill ju inte skicka tillbaka skärmen för att få tillbaka ett "det ser ok ut enligt oss" som svar.

http://i43.tinypic.com/2lnwiue.jpg

http://i41.tinypic.com/a4r43m.jpg

Tacksam för förslag/åsikter!

/tobias

Köpte du den i butik eller via nätet?

Permalänk

Tyvärr via nätet, annars hade jag bara svängt förbi för att få den "bedömd" av dem på plats

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag inte accepterat den formen av extrem backlight bleed, så jag hade nog försökt reklamera skärmen också. Förstår att Inet kanske inte heller vill göra en bedömning via telefon men om de ser bilderna du postat ovan så tror jag att den inre geeken i dom hade hållt med dig.

Jag håller tummarna för att det löser sig för dig.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellwheels:

Tyvärr via nätet, annars hade jag bara svängt förbi för att få den "bedömd" av dem på plats

Du kan ta den till någon av deras butiker även om du köpt den på nätet.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Du kan ta den till någon av deras butiker även om du köpt den på nätet.

Jo, det tänkte jag med men jag har ca 35 mil till närmaste butik.

Permalänk
Medlem

1. Ring inet och kom överens om en lösning.

2. Fixa problemet själv

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellwheels:

Det är lite som det är i den prisklassen, jag menar 1400:- är inga pengar för en skärm idag.
Man får ofta räkna med bristande kvalisort.

Jag hade dock bytt ut den, eftersom den är köpt online har du automagiskt 14-dagars ångerrätt.

Detta är en bra mycket bättre skärm för pengen;
http://www.inet.se/produkt/2203353/benq-24-gw2450hm-va-led

Antagligen sämre färger än den du valt, men mycket mindre backlight bleed.

Permalänk
Skrivet av Jekean:

1. Ring inet och kom överens om en lösning.

Arbetar på den lösningen, den är anmäld som "defekt".

Problemet som jag ser det är att jag mest är rädd för svaret, den ser ok ut enligt oss och man åker på avgifter för något som jag inte ens tycker lever upp till standarden den ska ha.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Det är lite som det är i den prisklassen, jag menar 1400:- är inga pengar för en skärm idag.
Man får ofta räkna med bristande kvalisort.

Jag hade dock bytt ut den, eftersom den är köpt online har du automagiskt 14-dagars ångerrätt.

Detta är en bra mycket bättre skärm för pengen;
http://www.inet.se/produkt/2203353/benq-24-gw2450hm-va-led

Antagligen sämre färger än den du valt, men mycket mindre backlight bleed.

Ja visst hade jag kunnat byta till den skärmen hade jag nog gärna gjort det idag med denna vetskapen.

EDIT: borttagen text då jag inte såg att den gällde för köp i butik.

Ångerrätt vid distansavtal (privatkonsument):
I enlighet med svensk lagstiftning om konsumentskydd vid distansavtal har privatkonsument fjorton (14) dagar på sig att frånträda sitt köp från det att kunden har mottagit produkten. Kunden har rätt att öppna och kontrollera varan. Dock gäller ångerrätten endast då produkten returneras i väsentligen oförändrat skick och med produkten medföljande tillbehör och/eller förbrukningsartiklar. Dessa förbrukningsartiklar får ej vara brutna/använda (t.ex. projektorlampa, bläckpatron, cd/dvd- skivor) i de fall där detta inte krävs för att undersöka produktens funktion. Ångerrätten gäller inte datorprogram eller ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits samt specialtillverkad dator av oss.
För en enklare hantering bör kund före återsändandet göra en felanmälan på www.inet.se/support/. Observera att erhållande av returnummer ej utgör ett godkännande av ångerrätt. Vid återsändandet skall returfrakten vara betald samt med faktura/följesedel bifogad och i förekommande fall vara tydligt märkt med returnummer. Varan bör vara förpackad i av Posten godkänt ytteremballage (t.ex. wellpappkartong) då det åligger kund att produkten inkommer till Inet AB samt att den inte skadas under returtransporten.
Erhållande av returnummer utgör inte godkännande av ångerrätt utan godkänns först när Inet AB mottagit produkten och funnit den insänd i enlighet med ovanstående villkor.
Vid fullt godkännande av ångerrätt återbetalas hela beloppet kunden betalt för varan inklusive eventuella kostnader som gäller ursprungsleveransen

Förstår jag det hela rätt, att jag står för fraktkostnaden tillbaka till Inet om jag väljer att "åberopa" ångerrätten?
/tobbe

Permalänk
Medlem

Skickar du den bilden till inet så kommer dom byta ut den mot en ny på direkten, hade liknande problem på med en asus skärm, dock va jag lat och dog 6 månader innan jag orkade mig in till butiken för att reklamera den, fick en ny skärm inom en vecka. Kan även tillägga att det inte ens va i närheten av samma mängd backlightbleed som du har.

Visa signatur

MODERKORT: ASUS Z87-A ATX CPU: Intel Core i7 4770K @4,3GHz Processorkylare: Noctua NH-D14 RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 2400MHz VENGEANCE PRO RÖD
PSU: Cooler Master Silent Pro 800W 80+ Gold Modulär Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 OC Chassi: Cooler Master Storm Trooper

Permalänk
Skrivet av MrPrick:

Skickar du den bilden till inet så kommer dom byta ut den mot en ny på direkten, hade liknande problem på med en asus skärm, dock va jag lat och dog 6 månader innan jag orkade mig in till butiken för att reklamera den, fick en ny skärm inom en vecka. Kan även tillägga att det inte ens va i närheten av samma mängd backlightbleed som du har.

Japp, jag har mailat dem bilderna, fick väll ett halvt positivt och halvt negativt svar, dvs själv hade jag hoppats på ett.
"Självklart ser det där inte bra ut, ser det ut något liknande i "verkligheten" så byter vi ut den direkt".

Svaret blev:
"Vi har kollat på dem bilder som du bifogar men det är svårt att säga om det är något som är felaktigt eller inte genom dessa bilder då det ofta ser värre ut på bild än vad det i själva verket är. Vi för göra så i detta fall att du får felanmäla skärmen på nedan länk så får vi ta in den till oss för en kontroll."

Som sagt, anmälan är gjord, skärmen kommer att skickas in på ett eller annat sätt.
Helst vill jag ju bara ha en ny fungerande skärm, är det en Acer eller en Benq som vart rekomenderad högre upp bryr jag mig inte om igentligen, bara den fungerar och inte är defekt som denna är enligt mig.

Permalänk
Medlem
Citat:
Skrivet av hellwheels:

Japp, jag har mailat dem bilderna, fick väll ett halvt positivt och halvt negativt svar, dvs själv hade jag hoppats på ett.
"Självklart ser det där inte bra ut, ser det ut något liknande i "verkligheten" så byter vi ut den direkt".

Svaret blev:
"Vi har kollat på dem bilder som du bifogar men det är svårt att säga om det är något som är felaktigt eller inte genom dessa bilder då det ofta ser värre ut på bild än vad det i själva verket är. Vi för göra så i detta fall att du får felanmäla skärmen på nedan länk så får vi ta in den till oss för en kontroll."

Som sagt, anmälan är gjord, skärmen kommer att skickas in på ett eller annat sätt.
Helst vill jag ju bara ha en ny fungerande skärm, är det en Acer eller en Benq som vart rekomenderad högre upp bryr jag mig inte om igentligen, bara den fungerar och inte är defekt som denna är enligt mig.

Har väldigt svårt att tro att det där bara kan ha med fotot att göra.. Ska nog inte vara någon fara att få den utbytt!

EDIT: Gjorde en tråd om min skärm, du kan se bild på hur mycket ljus den läckte, som sagt inte ens i närheten av vad din skärm gör.

Visa signatur

MODERKORT: ASUS Z87-A ATX CPU: Intel Core i7 4770K @4,3GHz Processorkylare: Noctua NH-D14 RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 2400MHz VENGEANCE PRO RÖD
PSU: Cooler Master Silent Pro 800W 80+ Gold Modulär Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 OC Chassi: Cooler Master Storm Trooper

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellwheels:

Svaret blev:

det är bra att du har köpt det via nätet. Då har du ångerrätt. ta en bild på den och skicka till inet. Ring sedan upp dem och låt dem bedöma om de vill ge dig pengarna tillbaka pga fel på produkt. Säger de att detta inte är ett fel så kan du vänligt säga : "ok, om det inte är fel på den så har jag ångerrätt va? Jag skickar tillbaka den till er eftersom jag ångrar mig!"

Edit: såg inte att du redan hade skickat bilden, ännu bättre. Nu är det bara att ringa!

Permalänk

En uppdatering.

Jag har nu mailat med Inet och fått svar av en väldigt trevlig person. Känns som om det kommer att lösa sig på ett eller annat sätt.

Permalänk

Nu är jag en happy camper, skärmen blir utbytt mot en Benq VA panel som var länkad längre upp i tråden