Permalänk
Medlem

Router: Netgear R7000 Nighthawk

Hej,

Jag har försökt hitta information om när Netgear R7000 Nighthawk börjar säljas i Sverige men utan någon lycka.
Hittade produkten på http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/184669-netgear_r7000_... men inget leveras datum.

Någon som vet?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av slipperkw:

Hej,

Jag har försökt hitta information om när Netgear R7000 Nighthawk börjar säljas i Sverige men utan någon lycka.
Hittade produkten på http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/184669-netgear_r7000_... men inget leveras datum.

Någon som vet?

Preliminärt leveransdatum till oss är 22a Oktober.
Ser ut att bli en spännande produkt så vi väntar också ivrigt!

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Okej, tack
Ja, tror att den kommer vara en mycket trevlig produkt, verkar även ha stöd för 3e partsmjukvar.

Går det att förhandsboka den hos er?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Finns en jämförelse test med Netgear R7000 Nighthawk vs nya Asus RT-AC68U.
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3223...

Asusen verkade ha problem med USB 3 hastigheter, men skall vara löst nu med deras senaste firmware.

Permalänk
Hedersmedlem

När routrarna börjar kosta som en mindre dator är det dags att kika på billig x86-hårdvara samt en Open Source-dist som exempelvis Pfsense enligt min mening.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

När routrarna börjar kosta som en mindre dator är det dags att kika på billig x86-hårdvara samt en Open Source-dist som exempelvis Pfsense enligt min mening.

Håller med, rent principiellt. Det är väl dock så att man får betala för WiFi hastigheten i dessa produkter. För just pfSense verkar det inte finnas några drivrutiner till ens 802.11n kort som stödjer N-speed rate control, för att inte tala om 802.11ac. Man är därmed begränsad till 802.11g hastigheter även för kort som stödjer n-hastigheter. Lösningen blir då att lägga pengar på en extern AP/router som stödjer n/ac-hastigheter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kyroz:

Håller med, rent principiellt. Det är väl dock så att man får betala för WiFi hastigheten i dessa produkter. För just pfSense verkar det inte finnas några drivrutiner till ens 802.11n kort som stödjer N-speed rate control, för att inte tala om 802.11ac. Man är därmed begränsad till 802.11g hastigheter även för kort som stödjer n-hastigheter. Lösningen blir då att lägga pengar på en extern AP/router som stödjer n/ac-hastigheter.

Kör just en sådan lösning som har varit extremt stabil (Pfsense + Cisco Aironet 1231G). Om jag skulle köpa en ny router-lösning för runt 2000 kronor skulle jag satsat på ett billigt mITX-kort samt en AP från exempelvis UBiQUiTi. Extremt stabila prylar! Deras routrar springer förmodligen 8:or kring Netgearen gällande funktionalitet, säkerhet och prestanda. De har visserligen inte så mycket 802.11ac-prylar än, men det kommer inte dröja länge.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Någon ny information om leveransdaturm?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av slipperkw:

Någon ny information om leveransdaturm?

Njae, tyvärr alltså.
Månadsskiftet hintas det om men jag vågar inte gå i god för att det ligger närmre sanningen än det första missade datumet här..

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Kör just en sådan lösning som har varit extremt stabil (Pfsense + Cisco Aironet 1231G). Om jag skulle köpa en ny router-lösning för runt 2000 kronor skulle jag satsat på ett billigt mITX-kort samt en AP från exempelvis UBiQUiTi. Extremt stabila prylar! Deras routrar springer förmodligen 8:or kring Netgearen gällande funktionalitet, säkerhet och prestanda. De har visserligen inte så mycket 802.11ac-prylar än, men det kommer inte dröja länge.

Njae ska man ha hårdvara som pallar att routa gigabit throughput kostar det allt några kronor om det ska vara mITX-kort. Såg att intel släppt C2750 nu, ser trevligt ut men kostar också en slant!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Varför får de inte kosta som en mindre dator? Det är ju en mindre dator!

Sedan är det dags att lyfta fram genomströmningen WAN-LAN och inte bara den trådlösa hastigheten

Permalänk
Medlem

Frågan är, skall man köpa Netgear R7000 eller Ubiquiti EdgeRouter LITE samt en UniFi AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipperkw:

Frågan är, skall man köpa Netgear R7000 eller Ubiquiti EdgeRouter LITE samt en UniFi AP.

Jag har haft en edgerouter i snart ett år, fungerar mycket bra.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Jag har haft en edgerouter i snart ett år, fungerar mycket bra.

Vad får du för throughput? Funderar på EdgeRouter PoE, 5-Port istället för LITE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipperkw:

Vad får du för throughput? Funderar på EdgeRouter PoE, 5-Port istället för LITE.

Har bara 100/50 men den klarar det utan problem. Den klara Gbit på alla 3 portar utan problem också.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Har bara 100/50 men den klarar det utan problem. Den klara Gbit på alla 3 portar utan problem också.

Okej tack. Funderar på att köpa den från varia-store.com, frågan är vad man får med för kabel för att koppla in i eluttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Njae, tyvärr alltså.
Månadsskiftet hintas det om men jag vågar inte gå i god för att det ligger närmre sanningen än det första missade datumet här..

Vad händer nu då? När jag beställde i oktober så stod det "inte i lager", vilket skulle antyda att den redan var släppt. Sen efter någon vecka stod det "Boka" och uppdaterades med release-datum December. Nu Januari.

Antar att det är bortom er kontroll, men finns det någon som helst merit i era gissningar, eller är det som sagt bara gissningar? Börjar bli lite tröttsamt att vänta på den här routern eftersom man dagligen har fått handskas med problem med den nuvarande

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Denna router skall man inte köpa, antal fel och hängningar är totalt oacceptabla. Se prisjakt - den förtjänar verkligen inte ens en stjärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nx3:

Denna router skall man inte köpa, antal fel och hängningar är totalt oacceptabla. Se prisjakt - den förtjänar verkligen inte ens en stjärna.

Har du egen erfarenhet? ...4 omdömen -ja det är ju många. Jag har den och bättre räckvidd än vad den har har jag inte haft och inga problem i övrigt, samt den första router som levererar ok hastighet på USB3. Så jag säger köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camel-en:

Har du egen erfarenhet? ...4 omdömen -ja det är ju många. Jag har den och bättre räckvidd än vad den har har jag inte haft och inga problem i övrigt, samt den första router som levererar ok hastighet på USB3. Så jag säger köp.

Japp jag äger en, och den har hängt sig flera gånger, den har sämre räckvidd på det trådlösa än min gamla Asus router, det går inte att justera brandväggen, admin sidorna är inte SSL (alltså osäkra, inkl lösenordet), den har dropouts på både 2.4GHz och 5GHz trådlösa osv. Detta är säkert en bra hårdvara, men mjukvaran (firmware) är rent skräp. Du beta testar koden åt Netgear, och deras support förstår inte ens att det är fel....

Så ja, jag vet mycket väl vad jag talar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nx3:

Japp jag äger en, och den har hängt sig flera gånger, den har sämre räckvidd på det trådlösa än min gamla Asus router, det går inte att justera brandväggen, admin sidorna är inte SSL (alltså osäkra, inkl lösenordet), den har dropouts på både 2.4GHz och 5GHz trådlösa osv. Detta är säkert en bra hårdvara, men mjukvaran (firmware) är rent skräp. Du beta testar koden åt Netgear, och deras support förstår inte ens att det är fel....

Så ja, jag vet mycket väl vad jag talar om.

Tråkigt att du har dessa problem. Det du kan försöka med är att stänga av Beamforming då det är ett problem med ett ganska stort antal nätverkskort och blir just de problemen du beskriver (dropouts) och även ibland stör räckvidden. HTTPS har du vid fjärrhantering men inte på Lan, frågan är varför du behöver det på ditt eget Lan?

EDIT: Vilken FW har du?

Permalänk
Medlem

Jag antar att du skämtar? För om du inte gör det, så har du nog missuppfattat hur man säkrar sitt nätverk. Man börjar inte med ett helt öppet nätverk och sedan försöker stänga ned det, såsom du och Netgear förespråkar, utan man börjar med ett fullt stängt nätverk och sedan öppnar upp enbart det som absolut behövs. Det är en fundamental skillnad.

Btw jag har nu bytt till DD-WRT, och det fungerar ypperligt. Dessvärre förlorar man H/W accelerationen men den behövs bara om man har anslutning mot WAN högre än 200 mbs - och det har jag dessvärre inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nx3:

Jag antar att du skämtar? För om du inte gör det, så har du nog missuppfattat hur man säkrar sitt nätverk. Man börjar inte med ett helt öppet nätverk och sedan försöker stänga ned det, såsom du och Netgear förespråkar, utan man börjar med ett fullt stängt nätverk och sedan öppnar upp enbart det som absolut behövs. Det är en fundamental skillnad.

Btw jag har nu bytt till DD-WRT, och det fungerar ypperligt. Dessvärre förlorar man H/W accelerationen men den behövs bara om man har anslutning mot WAN högre än 200 mbs - och det har jag dessvärre inte.

Jag var kanske lite otydlig när jag skrev. Det jag menade är att funktion för https har du idag i routern när det gäller fjärråtkomst men att funktionen inte idag finns när det gäller åtkomst via lan. Jag förespråkar inte att den funktionen inte borde finnas som du nu verkar tro, utan visst vore det bra om https även fanns vid åtkomst via lan. Vi som testar har påpekat detta men tyvärr så är den inte med. Bra att du är nöjd med DD-WRT, men även med den fw är det problem med Beamforming.