Akut hjälp med döende hårddisk

Permalänk
Medlem

Akut hjälp med döende hårddisk

Brorsans jobbdator startade inte, efter bios tuggar den i ca 5 min och sedan felmeddelande att den inte hittar nåt OS. HDD'n hittas i bios (Toshiba 2,5" sata 320gb)

Satte i den i brorsans stationära. Bootade windows på vanliga hd'n (gick även oerhört segt) och väl i windows hittas den i utforskaren, dock står det att den måste formateras. Sedan dyker ett felmeddelande upp (CRC error).
Dock hade brorsan inte ens ett tangentbord hemma, så tog med den hit hem till mig.

Jag kommer inte ens in i windows (bootar win 7 från min SSD). Windowsloggan dyker upp och försvinner sedan efter ca 5 min. Helt blackscreen. Hör den defekta toshiba-disken tugga lite smått samt tickar

Prövade att boota win och sedan koppla in srömsladden väl inne i windows (risky jag vet). Då dyker den inte upp. Man hör den snurra igång men inget händer.

Även prövat att boota Ubuntu live. Den mountas ej. Hittas inte överhuvudtaget.

Grejen är att brorsan har mycket viktiga dokument på den. Finns det något hopp över huvudtaget?
Jag känner till att man kan köpa en identisk hårddisk och byta kretskortet. Även BIAS och övriga svindyra lösningar.

Men finns det någonting annat man kan prova så här i hemmiljö? Nån IT-gubbe på brorsans jobb ska komma imorgon och titta på den, så brorsan måste ha den senast imorgon. Tvivlar på att han komma lägga sitt liv på att försöka rädda datan dock utan bara konstatera att den är defekt.

Och såklart har bror min inte tagit någon backup....... Ett års jobb typ.

Alla tips mottages varmt! Och helst snabbt

Mvh Jonas

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Hmm.. trist när sådant här händer.

Vet inte vad det ska hjälpa då ni redan testat connecta den internt i datorn. Men kanske ifall man ansluter den via USB istället? Ifall ni kanske har något hdd-chassi alternativt köpa billiga sladdar för detta ändamål? Synd att du bor i GBG annars hade du fått låna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Brorsans jobbdator startade inte, efter bios tuggar den i ca 5 min och sedan felmeddelande att den inte hittar nåt OS. HDD'n hittas i bios (Toshiba 2,5" sata 320gb)

Satte i den i brorsans stationära. Bootade windows på vanliga hd'n (gick även oerhört segt) och väl i windows hittas den i utforskaren, dock står det att den måste formateras. Sedan dyker ett felmeddelande upp (CRC error).
Dock hade brorsan inte ens ett tangentbord hemma, så tog med den hit hem till mig.

Jag kommer inte ens in i windows (bootar win 7 från min SSD). Windowsloggan dyker upp och försvinner sedan efter ca 5 min. Helt blackscreen. Hör den defekta toshiba-disken tugga lite smått samt tickar

Prövade att boota win och sedan koppla in srömsladden väl inne i windows (risky jag vet). Då dyker den inte upp. Man hör den snurra igång men inget händer.

Även prövat att boota Ubuntu live. Den mountas ej. Hittas inte överhuvudtaget.

Grejen är att brorsan har mycket viktiga dokument på den. Finns det något hopp över huvudtaget?
Jag känner till att man kan köpa en identisk hårddisk och byta kretskortet. Även BIAS och övriga svindyra lösningar.

Men finns det någonting annat man kan prova så här i hemmiljö? Nån IT-gubbe på brorsans jobb ska komma imorgon och titta på den, så brorsan måste ha den senast imorgon. Tvivlar på att han komma lägga sitt liv på att försöka rädda datan dock utan bara konstatera att den är defekt.

Och såklart har bror min inte tagit någon backup....... Ett års jobb typ.

Alla tips mottages varmt! Och helst snabbt

Mvh Jonas

Har fått liknande problem med en WD Raptor 150gb, har dock inte hittat någon lösning än.
Om jag vore du skulle jag prova byta firmware på den, om det går så att säga, vissa diskar kom med en firmware som inte går att uppgradera osv.
Annars är det väl typ LLF: Low Level Format som gäller, har inte vågat göra detta med min Raptor ännu, ska kanske prova det framöver.

//Mattias

PS. Jag vet att jag inte hjälpte speciellt mycket nu...

PPS. GG Lost... Harddrive probably dead

Visa signatur

WS: | R7 7800X3D | G.Skill 32Gb DDR5 | MSI X670E Tomahawk | EVGA GTX 1080Ti FTW3 |

Laptop 1: | Apple MacBook Pro 14" (M3 Pro 11-core) |

Laptop 2: | Apple MacBook Air 13" M1 |

Permalänk
Medlem

Är det väldigt viktiga filer går det att lämna in hårddisken till speciallister för att få fram detta. Men då bör du röra den så lite som möjligt då det kan göra det svårare

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Är det väldigt viktiga filer går det att lämna in hårddisken till speciallister för att få fram detta. Men då bör du röra den så lite som möjligt då det kan göra det svårare

Kostar ca 20-50k?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Gling:

Kostar ca 20-50k?

http://www.datarecoverysweden.se/pricelist.html
Kan dock inte uttala mig om företaget ifråga, det finns gott om andra lokalt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Kostar ca 20-50k?

Det är väldigt olika, som kommenterades nedanför mig kan det röra sig om några 100 upp till många tusen. Men ju mindre som görs med hårddisken innan man lämnar in den ju bättre.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bootat upp servern nu och kopplade in hd:n on the fly. Körde en rescan i diskpart och hittar disken.

Kommer dock inte in på den, utforskaren vill formatera.
Kör just nu en chkdsk /f /r. Går segt som bara den och hd:n tickar. Men ska bli spännande och se när det är klart (nån gång sent inatt)

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Äsch. Chkdsk hade kört klart kl 3 inatt. Kom bara till 24%. Tickade i en evighet vid varje sektor.
Vi får se vad brorsans jobb it-support kan hitta på. Tvekar på att de kommer kunna rädda datan dock

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Prova med http://www.icare-recovery.com/standard/download.html

Man måste tydligen registrera för att få tillbaka filerna.

Programmet finns tillgängligt på "andra håll" om du så önskar.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Om man är rädd om datan på disken så ska man inte hålla på o labba med den själv, är det ett mekaniskt fel så är risken stor att man förstör så de inte går att återskapa alls..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Försök göra en avbild med ddrescue. Finns på SystemRescueCD.

Visa signatur

Fagerja