Permalänk
Medlem

Mosfet överhettat?

Ja nu var det då dags igen att datorn ska börja strula, det hela uppstod när jag satt och spelade ett lol game som vanligt. Plötsligt dog datorn och luktade lite konstigt, drog ur strömkabeln direkt och lät den stå ett tag.

Efter det startade jag den på nytt och den bootade som vanligt, men när man laddat klart windows får jag en varning om att Mosfet är överhettat och att datorn kommer stänga av automatiskt vid överhettning.

Jag har ett MSI m power kort med en i5 k processor. Vad bör jag göra innan jag använder datorn igen?
Använder mig även av en egen loop med vattenkylning för cpun och den ger inga konstiga temps alls.

Förmodligen för trött för att tänka klart just nu, men om ni har nå bra tips på vad som bör göras är det varmt välkommet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av englundz:

Ja nu var det då dags igen att datorn ska börja strula, det hela uppstod när jag satt och spelade ett lol game som vanligt. Plötsligt dog datorn och luktade lite konstigt, drog ur strömkabeln direkt och lät den stå ett tag.

Efter det startade jag den på nytt och den bootade som vanligt, men när man laddat klart windows får jag en varning om att Mosfet är överhettat och att datorn kommer stänga av automatiskt vid överhettning.

Jag har ett MSI m power kort med en i5 k processor. Vad bör jag göra innan jag använder datorn igen?
Använder mig även av en egen loop med vattenkylning för cpun och den ger inga konstiga temps alls.

Förmodligen för trött för att tänka klart just nu, men om ni har nå bra tips på vad som bör göras är det varmt välkommet!

Datorn dör och du låter den stå bara? tänkte inte på att faktiskt öppna upp den och kolla vart lukten kom ifrån när du väl kände en konstig lukt?

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem

Som RX1 skrev, borde du inte ha öppnat datorn när du ändå drog ur strömkabeln istället för att starta igång den igen?

Permalänk
Medlem

Mosfet.. detta tillhör strömförsörjningen av CPU, och dessa mosfet sitter under dom kylflänsar som sitter nära och runt CPU.

Börja med att öppna datorn, och kolla om det är massor av damm, om inte kolla att VRM kylflänsarna verkar sitta ordentligt.
Om inga konstigheter får du nog riva ut moderkortet, och kolla noga om du hittar nått misstänkt.

Just vattenkylning kan ställa till det för denna kylning, har man luftkylning brukar området få en del luft av CPU kylaren, så när man har vatten med radiator gäller det att man i övrigt har ok luftgenomströmning i chassit.

Är också bra att kolla temperaturen på VRM när det finns en sån censor, så temp verkar bra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Sätt fläktar som blåser på mosfet/VRM, kör man vatten är det inte säkert man har tillräckligt luftflöde över VRM pga. avsaknaden av cpu fläkt.

Dock konstigt om det tidigare funkat och bara uppstått nu, kolla in i burken som sagt. VRM sitter runt cpu'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Som RX1 skrev, borde du inte ha öppnat datorn när du ändå drog ur strömkabeln istället för att starta igång den igen?

Som jag skrev var jag jävligt trött när det hände, men jag har alltid min sidpanel avmonterad och kollade direkt när datorn dog, kunna dock inte lokalisera vart lukten kom ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Sätt fläktar som blåser på mosfet/VRM, kör man vatten är det inte säkert man har tillräckligt luftflöde över VRM pga. avsaknaden av cpu fläkt.

Dock konstigt om det tidigare funkat och bara uppstått nu, kolla in i burken som sagt. VRM sitter runt cpu'n.

Tror du har rätt i det du säger, kan nog vara så att jag har kvävt kylningen runt cpun i övrigt, eftersom jag har en fet 120mm rad i bakpartiet av mitt chassi så täcker det ganska mycket av kylningen runt sjävla cpun, får kanske ta bort en fläkt och bara köra push eller pull så den inte täcker den lika mycket!

Men får börja med att riva ut moderkortet och kolla om de ser konstigt ut.

Permalänk
Medlem

Då har man slitit ut allt ur datorn och kollat runt men kan inte hitta nå konstigt, tog även bort 120mm radiatorn som blockerade luftflödet runt cpun men det gjorde ingen skillnad, har helt slut på idéer just nu.

När jag bootar systemet kommer det upp en drdmos varning i stil med "MOSFET may be oveheated please shut down your system, or it will go in to overheatprotection"

Några förslag på vart man ska felsöka nu ?

Permalänk
Avstängd

Pröva att ha mindre smör till potatisen och ha sedan inte moset i pannan för länge.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Skrivet av englundz:

Då har man slitit ut allt ur datorn och kollat runt men kan inte hitta nå konstigt, tog även bort 120mm radiatorn som blockerade luftflödet runt cpun men det gjorde ingen skillnad, har helt slut på idéer just nu.

När jag bootar systemet kommer det upp en drdmos varning i stil med "MOSFET may be oveheated please shut down your system, or it will go in to overheatprotection"

Några förslag på vart man ska felsöka nu ?

Vilket moderkort har du?

Om du med blotta ögat ser att nåt är brännt så hade kortet vart stendött för länge sedan.

Skulle prova att hänga dit hyffsat kraftiga fläktar som blåser på VRM kylflänsen. Och känn på kylflänsarna så att dom sitter fast, ibland sitter dom med taffliga plast pins som kan gå sönder.

Permalänk
Medlem

Crosshair IV formula hade i början problem med att kylflänsen för Nordbryggan inte nådde ner till chippet ordentligt, för långa distanser var problemet. Kanske är något liknande i ditt fall?
Kollas enkelt genom att ta loss kylaren på moderkortet.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Vilket moderkort har du?

Om du med blotta ögat ser att nåt är brännt så hade kortet vart stendött för länge sedan.

Skulle prova att hänga dit hyffsat kraftiga fläktar som blåser på VRM kylflänsen. Och känn på kylflänsarna så att dom sitter fast, ibland sitter dom med taffliga plast pins som kan gå sönder.

Satt in 2 fläktar som blåser rakt på moderkortet och tröck in oc genie på moderkortet och nu fungerar det igen ?
Ganska märkligt att de löste sig, ska testa ta bort fläktarna och se om det fungerar som det ska utan dom.

EDIT: Mitt moderkort: MSI Z77 M POWER.

Permalänk

Kan du kika på dina temperaturer? (Processorn, Moderkortet osv.)

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jupiter IV:

Kan du kika på dina temperaturer? (Processorn, Moderkortet osv.)

Japp, inga temps som ligger över 30 grader, moderkortet mellan 25-30, Cpu 25-30, Gpu 30-35.

Ser inget som sticker ut.

EDIT: Bild på temps osv.