"Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts" HJÄLP!

Permalänk

"Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts" HJÄLP!

Hej!
Som rubriken lyder har jag fått samma felmeddelande tre gånger idag, skärmen slocknar i någon sekund sen så kommer det här error meddelandet upp:
Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts.
Grafikdrivrutinen NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 306.97 slutade svara och har återställts.

Vad ska man göra? är Grafikkortet paj eller?

Tack på förhand!

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

ingen fara, händer allt oftare när antingen din hårdvara eller OS börjar bli slitet. Ifall du vill gå så långt som att ominstallera windows så gör det. Men det är bara ett mindre problem som inte skadar något.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Oftast är Pga graifk drivrutiner. Pröva att skaffa nya från Nvidias sida.

Permalänk
Skrivet av willaim:

ingen fara, händer allt oftare när antingen din hårdvara eller OS börjar bli slitet. Ifall du vill gå så långt som att ominstallera windows så gör det. Men det är bara ett mindre problem som inte skadar något.

Jag gjorde faktiskt en ominstallation av windows för en vecka sedan o redan innan hade jag samma problem, så det borde egentligen försvunnit i samband med ominstallationen visst?

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Skrivet av simme300:

Oftast är Pga graifk drivrutiner. Pröva att skaffa nya från Nvidias sida.

har de senaste installerad =/

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Entusiast

Detta kan även tyda på ett överhettat grafikkort. Drivrutinen hänger sig när grafikkortet "kraschar". Många gånger kan Windows återställa drivrutinen och fortsätta normalt. Ibland blir det allvarligare och orsakar en blåskärm.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av epkmack:

Quick Fixet fungerade i någon vecka, men så krashade grafikkortet igen o jag fick upp samma felmeddelande för en timme sen ... =/

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

Som någon annan i tråden skrev så måste inte kraschade drivrutiner betyda att det faktiskt är drivrutinerna i sig som är problemet. Om TS har testat att ladda ner nya samtidigt som han tog bort de gamla och allt gick korrekt till och det fortfarande strular så kan det faktiskt vara kortet som håller på att ge upp.

Om du tankar de senare drivrutinerna från Nvidia så rensar de faktiskt ut de äldre åt dig, testa att tanka de senaste från Nvidia (Under beta) och säg vad som händer. Kolla också så att temperaturerna är som de ska, detta kan du göra med program som MSI afterburner.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

nätaggreagat

Jag har haft samma problem ett bra tag nu och jag har gjort allt som ni skrev om och lite till.
Jag bytte precis också ut moderkortet, processorn och ram minnet, men behöll samma nätaggregat. Det händer allt oftare nu, nästan hela tiden och jag undrar om kanske det kan ha något med strömförsörjningen att göra? Eftersom mina nya saker kräver mer el, och samtidigt som skärmen blir svart och det så låter det som om hela datorn saktas ner som om man stänge av den långsamt.

Permalänk
Medlem

Testa en annan Pci-X port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irdeto:

Testa en annan Pci-X port.

Visst är det porten där man sätter i grafikkortet?
Jag har bara en sådan.

Permalänk
Medlem

Ja, det var det jag menade. Synd :/

Permalänk
Medlem

Testade att underklocka den med ungefär 50 Mhz och det verkar som att det var värmen som var felet.
Den blev upp till 95 grader och det var tydligen max för mitt grafikkort, men efter att jag klockade ner den så blir den bara runt 80 - 85

Permalänk
Medlem

Får detta när jag överklockar mitt grafikkort, endast 2 veckor gammalt och har inte mer än 15h användningstid.

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt 7950 och drivrutin 13.1. Uppdaterade och har inte haft problem.
Uppdatera grafikkortsdrivrutinerna.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Fick detta ikväll, och även små sträck över skärmen. Mitt kort är dock en dag gammalt... Kan det ha något med att jag hade AMD förut (bytt till Nvidia), att det är några drivrutiner som ligger och tjafsar? Eller helt enkelt att jag kopplade in något fel då jag också bytte chassi och kylning?

Permalänk
Medlem

@olivertz: händer till mig också... same shit.. jag köpte min dator för 2 veckor sen och i nfs prostreet laggar ibland(freez)
processor: i5-2320cpu
RAM: 8GB
Grafikkort: nvidia geforce gt 530
Windows 7 64bit.
tror att grafikkortet är paj. kommer byta mot en bättre

Permalänk

Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts
Grafikdrivrutinen NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 353.30
slutade svara och har återställts.

är de problemet som ni har?
jag får en brun skärm och en svart sedan stängs spelet ner så komer den rutan upp
jag har testat med många olika drivrutiner men det verkar inte funkat har även ominstallerat NVIDIA Experience
och inte haft någon fil kvar och sedan installerat det igen men det funkade inte....
tror ni det är grafikkortet som är slut eller går det att fixa? har ett bra grafikkort har aldrig krånglat tills nu.

dedär med färgerna på skärmen de blir ibland andra färger också har blivit blått och cerise "rosa" verkar jätte konstigt.

om ni har något förslag eller svar på vad jag kan göra så skriv gärna! Tack i förhand!

Permalänk

@TRGC: har du köpt nytt grafikkort
isåfall funkade det? är det värt att göra de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalsongnicklas:

Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts
Grafikdrivrutinen NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 353.30
slutade svara och har återställts.

är de problemet som ni har?
jag får en brun skärm och en svart sedan stängs spelet ner så komer den rutan upp
jag har testat med många olika drivrutiner men det verkar inte funkat har även ominstallerat NVIDIA Experience
och inte haft någon fil kvar och sedan installerat det igen men det funkade inte....
tror ni det är grafikkortet som är slut eller går det att fixa? har ett bra grafikkort har aldrig krånglat tills nu.

dedär med färgerna på skärmen de blir ibland andra färger också har blivit blått och cerise "rosa" verkar jätte konstigt.

om ni har något förslag eller svar på vad jag kan göra så skriv gärna! Tack i förhand!

Ladda ner denna hotfix för Nvidia drivers. Detta är version 353.38 som åtgärdar problem med 353.30 där drivrutinen slutar fungera när exempelvis Chrome är igång.

Nvidia driver 353.38 HOTFIX

Men innan du installerar hotfixen så använder du DDU för att ta bort alla rester av tidigare drivrutiner. Det kan laddas ner härifrån: Display Driver Uninstaller Guru3d

Hoppas det löser problemet

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Tjena.

Hade samma problem nyligen med min dator och har ett sprillans nytt nvidia Gtx 980.

Det är tydligen webbläsaren Chrome som är boven.
Lägg in denna hotfix från Nvidia så löser det sig.
Hotfix för krasch av grafikdrivare

Funkar för mig och funkar även för en polare med Gtx970 kort.
°

Skrivet av kalsongnicklas:

Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts
Grafikdrivrutinen NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 353.30
slutade svara och har återställts.

är de problemet som ni har?
jag får en brun skärm och en svart sedan stängs spelet ner så komer den rutan upp
jag har testat med många olika drivrutiner men det verkar inte funkat har även ominstallerat NVIDIA Experience
och inte haft någon fil kvar och sedan installerat det igen men det funkade inte....
tror ni det är grafikkortet som är slut eller går det att fixa? har ett bra grafikkort har aldrig krånglat tills nu.

dedär med färgerna på skärmen de blir ibland andra färger också har blivit blått och cerise "rosa" verkar jätte konstigt.

om ni har något förslag eller svar på vad jag kan göra så skriv gärna! Tack i förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mpgods:

Kul att du skrev samma sak som jag

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mpgods:

Tjena.

Hade samma problem nyligen med min dator och har ett sprillans nytt nvidia Gtx 980.

Det är tydligen webbläsaren Chrome som är boven.
Lägg in denna hotfix från Nvidia så löser det sig.
Hotfix för krasch av grafikdrivare

Funkar för mig och funkar även för en polare med Gtx970 kort.
°

Länken funkar inte!
Köpte precis ett Asus GTX 970 och installerade det igår kväll. Hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swe.Stars:

Länken funkar inte!
Köpte precis ett Asus GTX 970 och installerade det igår kväll. Hjälp!

Den behövs inte längre då detta redan finns i drivaren av nyare sort.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, kort specification:

Inter core i5-2400 @ 3.10GHz
Corsair CMV4GX3M2A1333C9 2x2gb
Radeon HD 6850 1gb
HDD Seagate 1tb SATA

Jag köpte prototype 2, men när jag skulle spela hade jag en frame rate på kanske 5-10 fps.
Gick då in i regedit och ändrade värdet på CatalystAI och CatalystAI_DEF från 31 till 30 och från 1 till 0.

Efter detta fungerade prototype utan problem, men nu har jag samma problem som TS, "Grafikkorts drivrutinerna har återställts" vilket har skett två gånger. GPU temperaturen ligger mellan 35-40 idle.

Tog ut grafikkortet och rengjorde det, men ärligt talat vet jag inte vad CatalystAI och CatalystAI_DEF har för funktion, bara att det var roten till min dåliga framerate i PT2. Bör jag ändra tillbaka värdet?

Permalänk
Medlem

mitt förra grafikkort var riktigt dåligt på överklockning, kraschade när man spelade spel vid factory clocks. Hade samma problem som du tills jag underclockade grafikkortet till standardvärdena för stock-kort.

Behöver inte betyda att det är lösningen till ditt problem, att grafikdrivrutinen kraschar är det mest generiska fel man kan få och det kan betyda en miljon olika saker, allt från fel i windows, till drivrutinerna, till antingen moderkortet eller grafikkortet.

edit: såg inte att tråden var många år gammal, men lämnar ändå mitt meddelande för framtida googlare.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Hade detta problem på en gammal dator där det var nätaggregatet som orsakade detta problem, efter att ha bytt nätagg försvann det och efter lite "operation" på nätagget hittade jag 1 miljon kilo damm inuti eftersom jag på den tiden inte hade några dammfilter och nätagget hjälpte till att vara utblås...

efter en liten rensning med tryckluft fungerade det igen och rullar på fint fortfarande i min kompis dator, nätagget är väl 9 år gammalt nu

Det var ett Corsair TX 750.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.