8320 tillräckligt enkeltrådad prestanda?

Permalänk
Avstängd

är ju som sagts ca 150 000 000 gånger att amd förlorar i singel trådat men allt är iaf spelbart kommer man in på dx 10 spel eller nyare är dom helt ok och med mantle när dom går optimalt

ser det ut så

sen när det kommer till att köpa kylare så är både intel och amd´s orginal kylare värdelösa och båda behöver bättre kylare för en vettig oc men båda funkar stock och lite lätt oc om man orkar med ljudnivån

kollar man prisjakt så kan man hitta 8320 + 970 moderkort som kan klockas för ungefär samma pris som bara en 4670 kostar utan moderkort och med tex en 212 kylare matchar en 8320 utan större problem en 9370 = 4400mhz så är ändå väldigt prisvärda och kompetenta cpuér som gör sig bra i spel med en rejäl gpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Med tanke på var diskussionen startade med att kunna streama och därmed behöva köra flera trådar så är det väl ändå en i7 4770k som du ska titta på och inte en i5 4670k. Det är rätt att skillnaden inte är så stor när man bara spelar, men ska man dessutom streama kommer skillnaden att bli större och frågan är om inte en klockad 8320 i så fall är bättre än en i5-4670k.

beror som sagt på vilka spel han spelar fortfarande. i5 klarar streaming hur bra som hellst och planerar han att spela cpu tunga spel är intel bästa valet även om det "bara" är en i5a eftersom prestandaförlusten kommer vara liknande

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Skrivet av Ac3R:

Jag lirar på upplösningen 5760x1200 och har inte blivit begränsad nåt av min cpu än så länge vad jag märker.

Ju högre upplösning, desto jobbigare för Grafikkortet och desto mindre risk att processorn utgör en begränsning. (grafikkortet utgör då den begränsande faktorn)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Ju högre upplösning, desto jobbigare för Grafikkortet och desto mindre risk att processorn utgör en begränsning. (grafikkortet utgör då den begränsande faktorn)

Skickades från m.sweclockers.com

Funderar på ett till Geforce 780 men då är det nog en stor risk för flaskhals men i den upplösningen kanske inte de blir allt för stor flaskhals.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slajm:

Jaha det va det du menade, dåligt formulerat av mig, singeltrådat så är AMD across-the-board sämre än intel absolut.
Jag håller med dig angående din personliga preferens. Eftersom AMD sjävla gått ut med att det inte direkt kommer komma något bättre i CPU väg (de fokuserar på APUer) så hade jag switchat till intel om jag va i läge att uppgradera. Den enda räddningen hade varit om mjukvaran va bättre idag för multicore osv. Intel hade fortfarande varit före i per core performance men man hade iaf fått ut acceptabel prestanda ur ett AMD system eftersom singeltrådade program/drivers inte skulle vara relevant.

Får man vara petig så skrev jag en 8320 var snarlik inte 8120, den är alldeles för långsam. But i digress! Intel är snabbare punkt.

Det finns program som skalar bra med många trådar men majoriteten av mjukvara är generellt dålig på att ta hand om alla trådar. Dom skulle ha släppt få men starka kärnor för gemene användare . Jag hoppas att dom kommer igen så det blir lite fight om highend:)

Permalänk
Medlem

Ett 8320 räcker gott och väl, och kommer göra så ett tag framöver.
Om du inte vill lägga ner för mycket pengar, kör på 8320.

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

sen när det kommer till att köpa kylare så är både intel och amd´s orginal kylare värdelösa och båda behöver bättre kylare för en vettig oc men båda funkar stock och lite lätt oc om man orkar med ljudnivån

Skillnaden är att man måste orka med en betydligt högre ljudnivå med stock AMD-CPU och stock AMD-kylare än med motsvarande Intel-grejer.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conglo:

Ett 8320 räcker gott och väl, och kommer göra så ett tag framöver.
Om du inte vill lägga ner för mycket pengar, kör på 8320.

Vad baserar du det på?

När tråden handlar om enkeltrådad prestanda och han skrev "Jag hade tänkt montera i ett 280X, 290 eller liknande kort och spel är nästan uteslutande det jag gör på datorn" Så kan man ju inget annat rekommendera en Intel.

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Vad baserar du det på?

När tråden handlar om enkeltrådad prestanda och han skrev "Jag hade tänkt montera i ett 280X, 290 eller liknande kort och spel är nästan uteslutande det jag gör på datorn" Så kan man ju inget annat rekommendera en Intel.

Svaret vad han baserar det på är; fakta, då det är ett faktum att en 8320 som man överklockar till 4,6Ghz tillsammans med ett 280X eller till och med ett 290 är ett kompetent val.

Betänk nu väl att det finns få spel som pressar dessa två grafikkort till sin yttersta gräns, och de spelen som gör det är också samtliga duktiga på att utnyttja kraften hos FX-8xxx processorerna.

Skrivet av mfm:

Skillnaden är att man måste orka med en betydligt högre ljudnivå med stock AMD-CPU och stock AMD-kylare än med motsvarande Intel-grejer.

Hahaha... Nej.
Har själv jämfört med öppet chassi.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Hahaha... Nej.

Det har jag med och Intels stock kylare är rejält tystare.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Svaret vad han baserar det på är; fakta, då det är ett faktum att en 8320 som man överklockar till 4,6Ghz tillsammans med ett 280X eller till och med ett 290 är ett kompetent val.

Betänk nu väl att det finns få spel som pressar dessa två grafikkort till sin yttersta gräns, och de spelen som gör det är också samtliga duktiga på att utnyttja kraften hos FX-8xxx processorerna.

Hahaha... Nej.

Eftersom du baserar ditt påstående på fakta, så vill jag att du skickar det till mig tack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

amd´s orginalkylare är hyfsat kompetent för att vara en stock och ställer man in c & q i bios eller silent mode så är dom ganska tysta och dom har faktiskt kopparkärna och heatpipes så duger i orginalutförande men med max rpm är dom inte minsta silent och intel kylare är det samma sak och för oc är båda tämligen värdelösa, många tror för att amd har hög tdp så blir dom så sjukt varm men så är inte fallet
jag kan köra min i 4400 i bf4 på ultra med en 212 2 x 140 1300rpm och ligger på ca 50 -52c occt maxxar 60c och för spel kan jag dra på 400mhz till om jag verkligen skulle vilja men det finns ingen orsak att göra det och det är siste biten från 4600-5000+ som värmen drar i väg drastiskt eller 1.47 - 1.55 i vcore

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Eftersom du baserar ditt påstående på fakta, så vill jag att du skickar det till mig tack.

Skrivet av mfm:

Fråga mfm istället, jag har bättre saker än att starta ett projekt som går ut på att spela in ett test som jag gjorde på ett privat LAN för mer än ett halvår sedan.

Om du vill kan du googla jämförelser som andra gjort.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Fråga mfm istället, jag har bättre saker än att starta ett projekt som går ut på att spela in ett test som jag gjorde på ett privat LAN för mer än ett halvår sedan.

Om du vill kan du googla jämförelser som andra gjort.

Hur gick ditt "test" till så att säga, du kan väll skriva om hur ni gick tillväga.

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Hur gick ditt "test" till så att säga, du kan väll skriva om hur ni gick tillväga.

AMD stockkylare på en AMD FX-6100 och en stockkylare på en Haswell 4570K, Prime95 blend.. Båda lät i princip lika högt, däremot lite annorlunda sus på fläktarna.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk