Startar datorn när jag trycker på knappen?

Permalänk
Medlem

Startar datorn när jag trycker på knappen?

Ska bygga en dator med extern läsare. När jag byggt klart lådan och skickar in cd skivan med win 8.1, startar datorn av sig själv eller? Konstig fråga, men man är ju lite nervös när man ska bygga med 10000 kr.

Tackar för svar!

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk

Installationen bör starta av sig själv, såvidare den hittar cd läsaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicjor:

Ska bygga en dator med extern läsare. När jag byggt klart lådan och skickar in cd skivan med win 8.1, startar datorn av sig själv eller? Konstig fråga, men man är ju lite nervös när man ska bygga med 10000 kr.

Tackar för svar!

Datorn kommer inte att starta per automatik om du inte har ställt in det i bios när du matar in en skiva i den externa läsaren men det är nog det minsta du behöver vara nervös över vid ditt nybygge...

Permalänk
Medlem

Tackar! Då vet jag:)!

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem

Och hur startar jag den om den inte startar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ställ in i BIOS vart ifrån den ska "boota", då i ditt fall den externa läsaren.
Skulle inte det fungera av någon anledning (drivrutiner?) så låna någon kompis dator med CD-läsare och gör om den till en USB bootable stick, är det sättet jag installerar Windows på dessa dagar då jag inte använder mig av Cd-läsare längre.

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicjor:

Frågade du precis hur man startar en dator?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicjor:

Startknappen på chassit! I manualen kommer det stå om hur du kopplar alla kablar från chassit till moderkortet och har du gjort allt rätt startar den. Då borde den starta från den externa skivläsaren. Eftersom den inte har nåt annat att starta från.

Visa signatur

Damn those Greymanes to Oblivion...

Permalänk
Medlem

Du ska nog låta någon annan bygga din dator ifall du har problem att hitta startknappen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Medlem

hahaha det TS menar (men inte skriver) är nog hur han kommer igång med installationen av windows.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5800X3D | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

:):):):) Tack till alla som svarat.

Visa signatur